Siunaus
Kotimaa 24 uutisoi tänään:
"Valamon luostarin arkkimandriitta Mikaelsiunasi viskitislaamon laitteiston Ilomantsissa maanantaina. Valamon luostari on pääosakas Valamon Viiniherman -osakeyhtiössä, joka valmistaa esimerkiksi viskiä, giniä ja absinttia. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.
Siunatut laitteet sijaitsevat Ilomantsissa Hermannin viinitilan kiinteistössä. Siunaaminen tapahtui vihmomalla siunattavat laitteet pyhitetyllä vedellä. Lisäksi luettiin rukouksia työnteon ja työntekijöiden puolesta."
Juupa juu, hermomyrkkytehdas siunataan juhlavin menoin, mutta homoparien avioliittoja ei. Ei taida herra Mikael ymmärtää millaista, perhetragedioita, väkivaltaa, tappoja, sairauksia, riippuvuutta ja valtion rahakirstun hupenemista kuningas alkoholi saa aikaan yhteiskunnassamme. Homojen avioliitot sen sijaan eivät vahingoita ketään. Päin vastoin, luulisi, että vakiintunut aviosuhde on hyvä ja kannatettava asia koko yhteiskunnalle - jopa ortodoksikirkolle. Viinan rinnastus makeisten vaarallisuuteen on absurdiudessaan naurettava.
No bisnes se on bisnes papeillekin, eivätpä siinä muut arvot paljoa paina. Kyllä kai siitä siunatusta myrkystä sitten saadaan korkeampi hintakin, kun kerran on oikein jumalaista juomaa.
21 kommenttia
Olen samaa mieltä alkoholin valmistuksesta, se ei kuulu minkään kirkon tehtäviin. Viinan vaarallisuus on sitä luokkaa, ettei sitä voi puolustella millään tavalla. Nykyään jo tiedetään paljon enemmän kuin aikaisemmin viinalla olevan terveyteen haitalliset vaikutukset.
En ole aiemmin kuulut, että heillä olisi homoliittoista ollut edes keskustelua. Eiköhän siitä tehty ongelma vain meille ” Lutskuille”.
Olisi kiva tietää milloin ja miten alkoholin käytöstä, tuli Luterilaisille suuri synti.
Pojat, pojat, tällä asialla on useampi puoli:) Otetaan puolueettomaksi esimerkiksi ydinvoima. Ydinvoimalla meidän on mahdollista tuottaa energiaa ja myös tappaa kätevästi miljoonia lajitovereita yhdellä kertaa.Jari Haukka voi varmaan parhaiten avata ortodoksien ajatusmaailmaa meille muille. Raamattu avaa kaksi vastakkaista näkökulmaa alkoholiin. Yhtäältä Raamattu varoittaa juopumuksesta ja sen seurauksista hyvin selkeästi: juopottelu on syntiä. Toisaalta Raamatussa puhutaan alkoholista myös myönteiseen sävyyn: viini ilahduttaa ihmisen sydämen, murehtivaiselle kehotetaan antamaan viiniä ja myös vatsavaivoihin sitä suorastaan kehotetaan nauttimaan apostolin arvovallalla. Tosiasia on myös, että Herramme asettaessaan ehtoollisen käski meidän nimenomaan käyttää leipää ja viiniä. Tästä VOI siis tehdä ainakin periaatteessa johtopäätöksen, että on olemassa ero alkoholin arkikäytön ja uskonnollisen käytön välillä. Edelleen: edes ensimmäinen Raamatun mukaan alkoholia valmistanut ja juonut eli Nooa ei kyennyt sen oikeaan käyttöön. Hirvein seurauksin. Käsittääkseni kaikki kristityt torjuvat ainakin alkoholin väärinkäytön. Pekalle voin todeta, että alkoholin käyttö muuttui kokonaan tuomittavaksi luterilaisessa kirkossa (yhdessä mm.tanssin kanssa) vasta pietististen kansanherätystemme myötä ja samalla reaktiona alkoholin aiheuttamiin moniin kärsimyksiin 1800-luvun alkupuolelta ja puolivälistä alkaen. Herätysliikejohtajistamme Henrik Renqvist ja Lars Levi Laestadius olivat kovia raittiusmiehiä. Sitten kannattaa muistaa, että suhtautuminen alkoholiin riippuu aina myös monella tapaa kulttuurista, ei vain kristinuskon tai Raamatun tulkinnasta. Muuan vanha kirkkoherra kiteytti hyvin: tämän maailman viinasta juopuu ja tulee iloiseksi. Lopuksi tulee paha olo sekä krapula.Pyhän Hengen viinasta (=hengellisestä riemusta) tulee iloiseksi, mutta ilman pahaa oloa ja krapulaa (Biblia 1776).
Kimmo Wallentinin kritiikki kohdistuu vain ortodoksiseeen kirkkoon, sillä luterilainen kirkko ei siunaa esineitä, ei vihkivedellä eikä muutenkaan, vaan ainoastaan ihmisiä heidän elämäntilanteissaan. Kastettu siunataan, konfirmoitava siunataan, avioliittoon vihittävä siunataan, kirkon virkaan vihittävä siunataan, koko seurakunta siunataan jumalanpalveluksessa ja lopulta vainaja siunataan. Tosin myös koti voidaan siunata, mutta silloinkin siunaus kohdistuu kodin asukkaisiin, ei seiniin eikä huonekaluihin. Mitä avioliiton siunaamiseen tulee niin siunaus koskee sellaisia avioliittoja, jotka ovat kristillisen avioliittokäsityksen mukaisia. Ja aina on muistettava että varsinainen siunaaja on Jumala, vaikka sanat lausuukin pappi tms. virkansa valtuutuksella. Jumala itse ratkaisee antaako siunauksensa vai jäävätkö papin sanat vain huulten höpinäksi.
Yrjö Sahama: ” luterilainen kirkko ei siunaa esineitä, ei vihkivedellä eikä muutenkaan, vaan ainoastaan ihmisiä heidän elämäntilanteissaan.”
Edellisestä tuli mieleen, että Suomen ev.lut kirkossa oli kerran piispa, joka siunasi (vihki) ainakin yhden hiihtokeskuksen ja kauppakeskuksen kappelin, mutta ei suostunut siunaamaan (vihkimään) yhtään naista papiksi.
Vihitty kauppakeskuksen kappeli ehti toimia n. 25 vuotta, kunnes se v. 2017 purettiin pois.
Samahan se on mitä siunaa, ei sillä ole kuitenkaan mitään merkitystä. Kyllä alkoholi oikein nautittuna on ihan hieno asia.
Ilmoita asiaton kommentti