Siunaus

Kotimaa 24 uutisoi tänään:

”Valamon luostarin arkkimandriitta Mikaelsiunasi viskitislaamon laitteiston Ilomantsissa maanantaina. Valamon luostari on pääosakas Valamon Viiniherman -osakeyhtiössä, joka valmistaa esimerkiksi viskiä, giniä ja absinttia. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.

Siunatut laitteet sijaitsevat Ilomantsissa Hermannin viinitilan kiinteistössä. Siunaaminen tapahtui vihmomalla siunattavat laitteet pyhitetyllä vedellä. Lisäksi luettiin rukouksia työnteon ja työntekijöiden puolesta.”

Juupa juu, hermomyrkkytehdas siunataan juhlavin menoin, mutta homoparien avioliittoja ei. Ei taida herra Mikael ymmärtää millaista, perhetragedioita, väkivaltaa, tappoja, sairauksia, riippuvuutta ja valtion rahakirstun hupenemista kuningas alkoholi saa aikaan yhteiskunnassamme. Homojen avioliitot sen sijaan eivät vahingoita ketään. Päin vastoin, luulisi, että vakiintunut aviosuhde on hyvä ja kannatettava asia koko yhteiskunnalle – jopa ortodoksikirkolle. Viinan rinnastus makeisten vaarallisuuteen on absurdiudessaan naurettava.

No bisnes se on bisnes papeillekin, eivätpä siinä muut arvot paljoa paina. Kyllä kai siitä siunatusta myrkystä sitten saadaan korkeampi hintakin, kun kerran on oikein jumalaista juomaa.

    • B-O: ”Kyllä alkoholi oikein nautittuna ”

      Niinpä. Kuinka moni vain hallitsee ”oikein nauttimisen” taidon?

      Veikkaanpa, että enemmistö suomalaisistakaan alkoholin käyttäjistä ei sitä hallitse. Terveys-, onnettomuus- ja rikostilastojen kertoma on korutonta. Ja eikö sitä viinaa – siunattua tai siunaamatonta – ole maailmassa jo ihan tarpeeksi ilman Valamon siunattua myrkkytehdastakin? Kertoo tietysti Valamon surkeasta taloustilanteesta kun pitää ryhtyä rahanhankinnassa äärimmäisiin keinoihin – myymään kansalle lisää siunattua hermomyrkkyä.

      Jos viina ja tupakka keksittäisiin nyt, ne joutuisivat väistämättä kiellettyjen huumeiden listalle. Jos haittavaikutuksista terveydelle puhutaan, niin kannabiskin on ”terveellisempää” kuin viina.

    • Pekka, ei viinalla läträäminen sinänsä miikään synti ole, mutta lue tilastoja, niin tiedät minkälaisia syntejä se saa aikaan.

      Viinan polttamisen rinnastaminen makeisten valmistukseen on todellinen rimanalitus arvon arkkimandriitalta. Ei taideta Valamon luostarissa olla perillä alkoholin haitoista kansanterveyden ja -talouden näkökulmista katsottuna lainkaan. Onneksi kirkkoviinikin pantiin sentään vihdoin ja viimein verolle.

      Jaa, mutta jospa se siunattu jumalallinen viina ei aiheutakaan samanlaisia seuraamuksia kuin maallinen rahvaan viina.

    • Pekka: ”En ole aiemmin kuulut, että heillä olisi homoliittoista ollut edes keskustelua. ”

      Siis hyvä, että viinapannut siunataan, mutta toisiaan rakastavien ihmisten liittoja ei, niinkö?

    • ”Siis hyvä, että viinapannut siunataan, mutta toisiaan rakastavien ihmisten liittoja ei, niinkö?”

      -Kirkko vihkii avioliittoon sen mukaisesti mikä on kirkossa avioliitto. Kirkolla on oikeus vihkiä oman avioliittokäsityksensä mukaisesti, vaikka yhteiskunnallinen avioliitto olisi erilainen.

      Ei maistraatissakaan vihitä keitä tahansa toisiaan rakastavia ihmisiä.

  1. Pojat, pojat, tällä asialla on useampi puoli:) Otetaan puolueettomaksi esimerkiksi ydinvoima. Ydinvoimalla meidän on mahdollista tuottaa energiaa ja myös tappaa kätevästi miljoonia lajitovereita yhdellä kertaa.Jari Haukka voi varmaan parhaiten avata ortodoksien ajatusmaailmaa meille muille. Raamattu avaa kaksi vastakkaista näkökulmaa alkoholiin. Yhtäältä Raamattu varoittaa juopumuksesta ja sen seurauksista hyvin selkeästi: juopottelu on syntiä. Toisaalta Raamatussa puhutaan alkoholista myös myönteiseen sävyyn: viini ilahduttaa ihmisen sydämen, murehtivaiselle kehotetaan antamaan viiniä ja myös vatsavaivoihin sitä suorastaan kehotetaan nauttimaan apostolin arvovallalla. Tosiasia on myös, että Herramme asettaessaan ehtoollisen käski meidän nimenomaan käyttää leipää ja viiniä. Tästä VOI siis tehdä ainakin periaatteessa johtopäätöksen, että on olemassa ero alkoholin arkikäytön ja uskonnollisen käytön välillä. Edelleen: edes ensimmäinen Raamatun mukaan alkoholia valmistanut ja juonut eli Nooa ei kyennyt sen oikeaan käyttöön. Hirvein seurauksin. Käsittääkseni kaikki kristityt torjuvat ainakin alkoholin väärinkäytön. Pekalle voin todeta, että alkoholin käyttö muuttui kokonaan tuomittavaksi luterilaisessa kirkossa (yhdessä mm.tanssin kanssa) vasta pietististen kansanherätystemme myötä ja samalla reaktiona alkoholin aiheuttamiin moniin kärsimyksiin 1800-luvun alkupuolelta ja puolivälistä alkaen. Herätysliikejohtajistamme Henrik Renqvist ja Lars Levi Laestadius olivat kovia raittiusmiehiä. Sitten kannattaa muistaa, että suhtautuminen alkoholiin riippuu aina myös monella tapaa kulttuurista, ei vain kristinuskon tai Raamatun tulkinnasta. Muuan vanha kirkkoherra kiteytti hyvin: tämän maailman viinasta juopuu ja tulee iloiseksi. Lopuksi tulee paha olo sekä krapula.Pyhän Hengen viinasta (=hengellisestä riemusta) tulee iloiseksi, mutta ilman pahaa oloa ja krapulaa (Biblia 1776).

    • Sjöblom: ”Otetaan puolueettomaksi esimerkiksi ydinvoima. Ydinvoimalla meidän on mahdollista tuottaa energiaa ja myös tappaa kätevästi miljoonia lajitovereita yhdellä kertaa.”

      Ydinvoima ei liity mitenkään tähän keskusteluun. Se on puhdas ”olkinukke”. Eikä ydinvoiman käyttö oikeuta tekemään pöhköjä asioita. Viinapannujen vihkiminen on kyllä yksi kaikkein pöhköimmästä päästä. Sama kuin vihkisi kannabislaboratoriot ja viljelykset. Täysin typerä rinnastus tältä herra arkkimandriitalta oli viinan rinnastus makeiisiin. Onneksi kirkkoviini on vihdoin saatu veronalaiseksi tuotteeksi (hinta kaksinkertaiseksi) ja muillekin haitallisille aineille kuten tupakalle on odotettavissa veronkiristyksiä. Saas nähdä kuinka kauan mäskikattilat porisevat Valamossakaan – siuunauksista huolimatta.

    • Sjöblom: ” myös vatsavaivoihin sitä suorastaan kehotetaan nauttimaan apostolin arvovallalla.”

      Apostolinen arvovalta on jyrkässä ristiriidassa nykylääketieteen kanssa alkoholin lääkinnällisistä vaikutuksista. Kyllä kai ainakin jokaisen suomalaisen – sinunkin – pitäisi tietää alkoholin terveyttä tuhoavat vaikutukset ja etanolin nauttimisesta koituvat yhteiskunnalliset ja kansantaloudelliset miljardiluokan menetykset joka vuosi. Ei kai niistä ole epäselvyyttä? Jos on niin lue asiaa koskevia tilastoja. Apostollisella arvovallalla voi pyyhkiä sanonko mitä— ainakin tässä asiassa.

      Sjöblom: ”Muuan vanha kirkkoherra kiteytti hyvin: tämän maailman viinasta juopuu ja tulee iloiseksi. Lopuksi tulee paha olo sekä krapula.Pyhän Hengen viinasta (=hengellisestä riemusta) tulee iloiseksi, mutta ilman pahaa oloa ja krapulaa ”

      Joo, no eihän siinä sitten mitään, siunataan mäskikattilat ja pannut, niin sillähän se etanoli muuttuu pyhän hengen viinaksi. Se on se maallinen viina vain, joka on terveydelle ja perhesovulle vaarallista ja jolle addiktoituu. Tätähän voisi käyttää Valamossa tiputetun Wiskin mainonnassa. ”Juo siunattua Valamon viinaa – ei kankkusta eikä kirroosia. Vaimokin tykkää. Hyvä lääke myös lasten mahatauteihin ja makeannälkään”

    • ”Kyllä kai ainakin jokaisen suomalaisen – sinunkin – pitäisi tietää alkoholin terveyttä tuhoavat vaikutukset ja etanolin nauttimisesta koituvat yhteiskunnalliset ja kansantaloudelliset miljardiluokan menetykset joka vuosi.”

      -Kimmo, Raamatun aikana veteen sekoitettiin viiniä, koska se tappoi bakteerit. Pelkän veden juominen sai aikaan vatsavaivoja.

      ”Älä enää juo pelkkää vettä, vaan käytä vatsasi ja toistuvien vaivojesi vuoksi vähän viiniäkin.” 1.Tim.5:23

    • Sari: ”-Kimmo, Raamatun aikana veteen sekoitettiin viiniä, koska se tappoi bakteerit. ”

      Oho! Kaikkea sitä kuulee. Mahtoi olla tiukkaa tavaraa sellainen muinainen viini, joka vieläpä veteen sekoitettuna tappaa bakteerit. Ymmärrän spriin (spiritus fortis) käytön ulkoisesti vastaavissa desinfiointitarkoituksissa, mutta ikinä en ole kuullut veteen sekoitetun viinin tappavan bakteereja (onhan kaikissa vedellä laimentamattomissakin viineissä lukuisia bakteereja). Siksi toiseksi mitä merkitystä viinin vettäpuhdistavalla ominaisuudella – jos sellainen ihan oikeasti olisi – on tämän päivän etanolin puolustuspuheessa?

      THL:n tartuntatautilääkäri Katrine Pesolan mukaan toimivia keinoja vatsataudin välttämiseksi tai nujertamiseksi ei ole. Tauti paranee sairastamalla. Ainakaan alkoholin bakteereja tappavissa väitteissä ei ole perää. Alkoholi ei estä vatsatautiin sairastumista. Päinvastoin, alkoholi voi jopa heikentää immuunipuolustusta, Katrine Pesola huomauttaa.

      Polttoaineena etanoli puolustaa paikkaansa.

    • ”Siksi toiseksi mitä merkitystä viinin vettäpuhdistavalla ominaisuudella – jos sellainen ihan oikeasti olisi – on tämän päivän etanolin puolustuspuheessa?”

      Mainitsin tuosta siksi kun sinä jotenkin pillastuit tästä:

      ” myös vatsavaivoihin sitä suorastaan kehotetaan nauttimaan apostolin arvovallalla.”

      Kimmo: ”Apostolinen arvovalta on jyrkässä ristiriidassa nykylääketieteen kanssa alkoholin lääkinnällisistä vaikutuksista. Kyllä kai ainakin jokaisen suomalaisen – sinunkin – pitäisi tietää alkoholin terveyttä tuhoavat vaikutukset ja etanolin nauttimisesta koituvat yhteiskunnalliset ja kansantaloudelliset miljardiluokan menetykset joka vuosi.”

      Kun tuossa ei nyt ollenkaan ollut kyse humaltumisesta ja alkoholin liikakulutuksen vaaroista. Vaan hygieenisestä tavasta juoda vettä, joka tuohon aikaan ei ollut yhtä puhdasta kuin meidän kraanavesi.

    • -Siis noin olin kuullut, mutta joka tapauksessa tarkennusta tässä:

      https://www.gotquestions.org/Suomi/alkoholi-kristitty.html

      ”Uuden testamentin aikaan vesi ei ollut erityisen puhdasta. Ilman nykyaikaisia puhdistustoimenpiteitä vesi oli täynnä bakteereja, viruksia ja kaikenlaisia saasteita. Tilanne on nykyään sama monissa kehitysmaissa. Tästä syystä ihmiset joivat usein viiniä (tai rypälemehua), koska oli paljon epätodennäköisempää, että se oli saastunutta. Paavali neuvoo Timoteusta (1. Tim. 5:23) lopettamaan veden juomisen (joka mahdollisesti aiheutti Timoteuksen vatsavaivat) ja juomaan sen sijaan viiniä. Tuohon aikaan viini oli käynyttä ja sisälsi alkoholia, vaikkakaan ei välttämättä yhtä paljon kuin nykyään.”

    • https://www.gotquestions.org/Suomi/alkoholi-kristitty.html : ”Pikemminkin on kyse siitä, että uskovan pitää ehdottomasti pidättyä juopumisesta ja alkoholiriippuvuudesta.”

      Vain alkoholia juomatta voi välttyä addiktoitumisesta alkoholiin ja etanolin aiheuttamiin sairauksiin. Addiktoitumiselle altistavaa raja-arvoa ei ole määritelty, se on täysin yksilökohtainen asia. Nykylääketieteen mukaan etanoli on riippvuutta aiheuttava huume, kuten muutkin huumausaineet (hermomyrkyt).

      https://www.gotquestions.org/Suomi/alkoholi-kristitty.html : ”Raamatussa on kohtia, joissa varoitetaan alkoholista ja sen vaikutuksista. Alkoholin käyttö johtaa helposti houkutukseen käyttää sitä liiallisesti. Se saattaa lisäksi pahoittaa toisten mieltä ja johtaa heitä harhateille. Näiden syiden johdosta on parasta, että kristitty pidättäytyy kokonaan alkoholin juomisesta.”

  2. Kimmo Wallentinin kritiikki kohdistuu vain ortodoksiseeen kirkkoon, sillä luterilainen kirkko ei siunaa esineitä, ei vihkivedellä eikä muutenkaan, vaan ainoastaan ihmisiä heidän elämäntilanteissaan. Kastettu siunataan, konfirmoitava siunataan, avioliittoon vihittävä siunataan, kirkon virkaan vihittävä siunataan, koko seurakunta siunataan jumalanpalveluksessa ja lopulta vainaja siunataan. Tosin myös koti voidaan siunata, mutta silloinkin siunaus kohdistuu kodin asukkaisiin, ei seiniin eikä huonekaluihin. Mitä avioliiton siunaamiseen tulee niin siunaus koskee sellaisia avioliittoja, jotka ovat kristillisen avioliittokäsityksen mukaisia. Ja aina on muistettava että varsinainen siunaaja on Jumala, vaikka sanat lausuukin pappi tms. virkansa valtuutuksella. Jumala itse ratkaisee antaako siunauksensa vai jäävätkö papin sanat vain huulten höpinäksi.

    • Sahama: ” luterilainen kirkko ei siunaa esineitä, ei vihkivedellä eikä muutenkaan, vaan ainoastaan ihmisiä heidän elämäntilanteissaan.”

      Minä kun olen kuullut, että ei kirkko enempää kuin papit, piispat ja paavikaan mitään siunaa, koska siunauksen yksinoikeus on kuulemani mukaan vain sillä teidän Jumalallanne.

      Pyytää kai sitä siunausta voi kuka tahansa ja mille tahansa. Pyydetäänhän sitä ostoskeskuksille, silloille, kirkoille, kodeille ym. tavarallekin. Olen kuullut, että katolilaiset ja kovin uskovaiset etelä-amerikkalaiset ja italialaiset mafiosot pyytävät Jumalan siunausta huumebisneksilleenkin. Tiedä sitten saavatko. Eikä se taida ihan vielä olla kirkossa kuulutettu sekään, että Valamon viinatehdas sen siunauksen saa. Homojen avioliiitoille sitä ei kirkossa virallisesti ole pyydettykään – ainakaan toistaiseksi. Voihan se Jumala fiksuna olentona tietysti antaa sen pyytämättäkin, jos joku sen nyt välttämättä katsoo tarvitsevansa.

  3. Yrjö Sahama: ” luterilainen kirkko ei siunaa esineitä, ei vihkivedellä eikä muutenkaan, vaan ainoastaan ihmisiä heidän elämäntilanteissaan.”

    Edellisestä tuli mieleen, että Suomen ev.lut kirkossa oli kerran piispa, joka siunasi (vihki) ainakin yhden hiihtokeskuksen ja kauppakeskuksen kappelin, mutta ei suostunut siunaamaan (vihkimään) yhtään naista papiksi.

    Vihitty kauppakeskuksen kappeli ehti toimia n. 25 vuotta, kunnes se v. 2017 purettiin pois.

wallentin kimmo
wallentin kimmo
Nakuklabbina landestadissa -46 födannu telluksendallaaja, giftiksessä snygin donnan kans snadisti yli viiskytkaks suuliksen rundii, kolme skloddii 52, 49 ja 42 v gamloja boitsuja, budjaa landestadissa, luudailee skutseissa kondiksen takii, entinen reklaamihemmo ja dirika, nykyne eläkestara ja tsyrkasta eronnu pakana.