Sipilä ja porukalla rikottu 8. käsky

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) puhui lauantaina 16.7. Rauhan Sanan Suvijuhlilla Kokkolassa. Hänen mukaansa politiikkojen tavallisin synti on kahdeksannen käskyn rikkominen.

Kahdeksas käsky kuuluu: älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. Jokus se lyhenntään muotoon: älä valehtele. Tosin käskyn fokus on nimenomaan toisissa ihmisissä. Käsky tuskin tarkoitta itselleen valehtelua, joka on psykologinen juttu.

Sipilä arveli puheessaan, että  politiikassa kahdeksatta käskyä rikotaan tavallisimmin ymmärtämällä asioista tahallisesti vääri­n.

– Joudun itsekin tuota painia käymään aika usein eduskunnan kyselytuntien jälkeen ja mielelläni soisin, että edus­ta­ja­to­ve­ritkin sitä kävisivät, Sipilä sanoi Ylen mukaan.

Toden totta, ymmärtämällä tahallaan ja tarkoitushakuisesti väärin, saa hyviä vasta-argumentteja. Syntyy sanaharkka, värikäs ja kiivas debatti, tosin ilman asiaa. Ymmärrä väärin, paheksu, närkästy ja parhaassa tapauksessa esitä uhriutunutta. Ai että, siitä julkisuus tykkää.

Lienee tämä väärinymmärtämisen jalo taito tuttua puuha nettikeskustelijoillekin – myös Suomen Siionin somesotureille. Varsinkin uskonasoissa väärin kuuleminen, tulkitseminen ja ymmärtäminen on ihan hitti.

Olli Seppälä

Lue myös:

Vielä kerran – tällaista on Sipilän Rahan Sana

    • Reijo

      Käskyjen numeroinnissa on kysymys idän ja lännen perinteiden erilaisuus eikä suinkaan mistään totuus-valhe -akselilla olevasta kysymyksenasettelusta. Kummallakin suunnalla opetusperinne vain on kasvanut omaan suuntaansa.

      Läntisen perinteen puolella reformoitu kirkko hyppäsi pois vanhasta perinteestä ja otti kuvakiellon toiseksi käskyksi, joka taas kaikkialla muualla läntisessä perinteessä käsitetään vain ja ainoastaan ensimmäisen käskyn selittäväksi lisäkommentiksi.

      Tässä poistumassa se teki samoin kuin myös liturgian hylkäämisessä. Vanhan raamatullisen jo Jeesuksen aikaisen liturgian sijaan reformoidut ottivat k8avansa rungoksi saksalaisten ja sveitsiläisten torikokousten alkuhartauden kaavan: virsi, rukous, raamatunluku, saarna, rukous, virsi. Siellä täällä tähän peruskaavaan sitten ympätään joitain lisäohjelmia.

      Näin reformoidun kirkon tekemä raju katkos perinteisen kristikunnan opetukseen ja käytäntöön heijastuu myös tuossa käskyjen numeroinneissa. Että se sitten sattuu kulkemaan itäisen perinteen linjassa on mielestäni vain yhteensattumaa.

    • Käskyt on Jumalan sormella kirjoitettu kivitauluun. Ei ole syytä olettaa, että Mooses olisi järjestystä muuttanut. Sensijaan Augustinus poisti toisen käskyn, ja se aiheutti muutoksen. Se, että Lutherin voi katsoa liittyneen keksimääsi itä-länsi otteluun, ei ole hyvä juttu, eikä tue Lutherin mainetta uskonpuhdistaja. Muuthan tähän kahden liittoon (RKK ja Evlut) eivät osallistuneet, mitä toisen käskysanan poistamiseen tulee. Idän katoliset ovat jättäneet toisen käskyn, eivätkä ole jakaneet kymmenettä. Heidän ongelmansa taas on, että he tekevät juuri sitä mitä toinen käsky kieltää.

      Jeesus vastusti perinteidenvaalijoita vain siksi, että perinteet kumosivat, tekivät tyhjiksi Kirjoituksia.
      Viittauksesi ”totuus-valhe-akseliin” ampuu omaan jalkaasi.

    • Käskyt on Jumalan sormella kirjoitettu kivitauluun.

      Mites aineettomalla henkiolennolla voisi olla sormi? Mitähän tällä metaforalla on aikuisen oikeasti alunperin tarkoitettu? Ettei vain olisi viitattu salaperäiseen ns. shamiriin?

    • Miksi käskyjen lukumääräkään olisi oleellista muuten kuin katekismusten kokoajille? Saavat aikaiseksi selkeän luettelon, jonka voi opetella ulkoa.

    • Jumala antoi KYMMENEN käskysanaa, Hänen itse kivitauluun kirjoittamina. Vaikka järjestys ei olisikaan ratkaiseva, se on kuitenkin mielekäs. P a a a l j o n mielekkäämpi kuin sinun, Augustinuksen ja Lutherin korjailtu versio.

    • Kymmenen käskyn lukumäärä mainitaan 2. Moos. 34:10-28 jakson lopussa. Siinä annetut säädökset ovat ratkaisevasti erilaisia kuin kymmenenä käskynä tuntemamme. Vain ensimmäiset jumalasuhdetta määrittelevät ovat samoja, lisäksi on määräyksiä suhtautumisesta vieraisiin kansoihin. Silloinkin näkökulma on uskontoon keskittyvä.

    • Martti,

      Sinulla on otsaa viitata Kirjoituksiin ja leimata ne toisensa kumoaviksi. Vain yksi esimerkki:

      2. Moos. 34:17, ”Älä tee itsellesi valettuja jumalankuvia”.

      Tämä ei missään tapauksessa kumoa muita toisessa käskyssä olevia kuvantekotapoja.

      Toistan jo aikaisemmin kahdesti esittämäni ihmettelyn ”Sanansulautumisongelmastasi”.

    • Haluan vain osoittaa, että kinastelu siitä, mitkä ovat Jumalan kivitauluun piirtämät kymmenen käskyä ja miten ne on jaettava eri käskyiksi, on jo Raamatunkin mukaan aivan epäolennainen asia. Itse asiassa minäkin pidän jumalankuvien kiellon liittämistä edelliseen käskyyn ja ’älä himoitse’ -käskyn jakamista kahdeksi oikeastaan virheenä. En kuitenkaan ymmärrä, miksi siitä pitäisi joku meteli nostaa.

  1. Tässä kommennttiketjussa on jätetty huomiotta Sipilän varsinainen pointti. Hän näyttää kantaneen huolta siitä, että sekä poliittisessa että uskonnollis-maailmankatsomuksellisessa keskustelussa liian usein esiintyy tahallista väärinymmärtämistä, vastapuolen motivaation mitätöimistä, ylenmääräistä loukkaantumista ja vastapuolen halveksuntaa. Tämmöiset asenteet estävät järkevän keskustelun ja lisäävät vihamielisyyttä ihmisten välillä. On luonnollista ja hyväksyttävää että on voimakkaitakin erimielisyyksiä. Mutta siitä huolimatta pitäisi hyväksyä se, että kaikki eivät ole samaa mieltä kuin minä ja me ja että tämä ei johdu vastapuolen tyhmyydestä eikä pahantahtoisuudesta.

    • Huolen aihe on todellinen ja koskee myös Sipilän omaa puoluetta ja joissakin tilanteissa häntä itseäänkin. On hyvä, että asia otetaan esille.

    • ”Jokainen asia Raamatussa on yhtä tärkeä, omassa yhteydessään.” Ei ole. Raamatussa on selvästi ydinkohtia ja sivuseikkoja.

    • Reijo

      Kuvakysymys on kirkossa käsitelty erittäin perusteellisesti jo Seitsemännessä yleisessä konsiilissa eli ekumeenisessa kirkolliskokouksessa vuonna 787 j.Kr..
      Silloin haasteen antoi islam, joka markkinoi kuvakieltoa kristikunnan itäisellä alueella.
      Jo siellä on perusteellisen teologisen keskustelun tuloksena annettu ratkaisu, joka auttoi selviytymään järkevällä linjalla islamin aiheuttamaa kuvainraastamista vastaan.

  2. Kirjoitetun kymmenen käskyn mentaliteetti on ollut planeetallamme ensimmäisestä oliosta alkaen lähimmäisen rakkauden mentaliteetissa. Jos käskyä , älä tapa, noudatettaisiin uskon pohjalta kirjaimellisesti niin minkälainen maailmamme olisikaan kaikkine ääriliikkeineen.

    Jumalan nimiin voidaan laittaa aivan mitä tahansa kuten on tehtykin. Kaikki tekstit ovat ihmisten kirjoittamia ominen käsityksineen.

toimitus Kotimaa
toimitus Kotimaa
Blogissa katsellaan ohitsekiitävää maailmaa yksityiskohtien ja yleistyksien kautta. Erityisesti kirkon ja uskontojen asiat ovat luupin alla. Yhteiskuntaa unohtamatta.