Sanat voivat rikkoa tai rakentaa, joskus ne muuttavat koko elämän.

.

Tunnet ehkä ihmisen, jonka puhe levittää ympärille hyvää mieltä ja tunnelmaa. Toisaalta joskus törmää piinallisiin persooniin, jotka eivät harkitse sanojaan, vaan viskovat tylyjä tokaisuja kuin neuloja ympäriinsä. Se on raskasta kuultavaa, tuntuu iholla ja koko kehossa.

Sanat ja puheen lahja ovat inhimillisen elämän suuria rikkauksia. Ihminen muokkaa kieltä ja kieli muovaa ihmistä ja hänen ympäristöään. Ajattelu, suunnittelu sekä kielellinen ilmaisu toimivat yhdessä. Turhaan ei Raamatun alun luomiskertomuksessa kerrota, että Jumala luo sanallaan.

Eräässä surukodissa käydessäni esille tuotiin ajasta ikuisuuteen siirtyneen mummon kirjoja. Uskovainen sukunsa vanhin oli jättänyt perinnöksi hartauskirjoja, saarnakirjoja ja evankeliumikirjan. Paria niistä selatessani löysin sisäsivuilta muutaman arvokkaan setelirahan. Lähiomaisten hämmästys oli suuri. Seteleistä suurin oli 500 markan arvoinen ja innosti muitakin selaamaan lisää hartauskirjoja. Kekseliäs mummo oli halunnut pienellä kätköllään muistuttaa, mistä elämän todelliset aarteet löytyvät.

Jumalan sana eli Raamattu on voimallinen tekemään sitä hyvää, mihin se on tarkoitettu. Jumala puhuu meille sanassaan. Siksi on tärkeää lukea sitä tai etsiytyä kuuntelemaan saarnattua sanaa. Ilmeisesti kuuleminenkin on tärkeää, sillä uskon sanotaan tulevan kuulemisesta.

Jumala opettaa omasta sanastaan profeetta Jesajan kirjassa: ”Niin kuin sade ja lumi tulevat taivaasta eivätkä sinne palaa vaan kastelevat maan, joka hedelmöittyy ja versoo ja antaa kylväjälle siemenen ja nälkäiselle leivän, niin käy myös sanan, joka minun suustani lähtee: se ei tyhjänä palaa vaan täyttää tehtävän, jonka minä sille annan, ja saa menestymään kaiken, mitä varten sen lähetän.” (Jes. 55:10-11)

Meidän uskomme ja elämämme hyötyy nimenomaan siitä, että annamme Jumalan sanan ja Jeesuksen opetuksen siirtyä pään tiedosta aivan sydämeen saakka. Siellä lohdutus, rohkaisu ja kehotus muuttuu omakohtaiseksi todellisuudeksi. Tehdessämme sanan mukaan, saamme nähdä, että se toimii ja on totta.

Pentti Tepsa

Kemijärven kirkkoherra

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
Tepsa Pentti
Tepsa Pentti
Olen taustaltani lappilainen teologi, pappi ja uskonnon opettaja, Vanhan testamentin eksegeetti ja Kemijärven seurakunnan kirkkoherra.