Rohkaisevaa, lohduttavaa ja virkistävää sanaa Martti Lutherilta

Isänne lapsia, joka on taivaissa. Matt. 5:45

Paras nimi, jonka voimme Jumalalle kuvitella, on Isä. Se on rakastava, syvällinen, läheinen ja sydäntälämmittävä nimi; onhan isän nimi jo luonnostaan täynnä läheisyyttä ja lohdutusta. Siksi meidän tulee myös tunnustautua Jumalan lapsiksi, sillä tällä nimellä me liikutamme Jumalaa syvästi, koska isän korville ei voi olla kauniimpaa ääntä kuin hänen lapsensa ääni.

Martti Luther, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.

Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa. Joh. 8:51.

Kuinka etevä lääkäri tämä onkaan, kun hän voi antaa sellaisen lääkityksen, joka ei ainoastaan voita kuolemaa vaan karkottaa sen niin, ettei sitä enää tulla näkemään! Ja eikö ole ihmeellistä, että ihmisen pitää kuolla ja kuitenkaan ei pidä kuolemaa näkemän, jos hänellä on Jumalan sana sydämessä ja hän uskoo siihen! Tällainen voimallinen lääkitys on Jumalan sana, kun se uskolla omistetaan. Oi, jospa me voisimme oikein uskoa, niin olisimme autuaat jo tässäkin elämässä!

Martti Luther, Hengellinen Aarreaitta, s. 226, Aurinko Kustannus ja Arkki-kirjat, 2016.

Ensiksi ja ennen kaikkea kuule Jumalan sanaa, sitten usko se, sitten toimi ja näin tule autuaaksi.

Martti Luther, Kirkkopostilla I, s. 403, Sley, 1941.

  1. Minkä varassa kestän

    Herra Kristus, minä pysyn sinussa ja riipun sinussa ja uskon sinuun, sillä sinä olet ainoa, jonka varassa se on mahdollista.
    Tähän suuntaan pyrin, kymmenen käskyä pidän mielessä ja opettelen tekemään hyviä töitä.
    Mutta pääasiani olkoon, että pysyn kiinni sinussa, koska vain sinun kauttasi saan lahjaksi elämän.

    ”Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.” Johannes 6:40

    Rukouskirjasta ”Rukoilemme Lutherin kanssa tänään”, (Heute mit Luther beten), valikoima Martti Lutherin rukouksia Anna-Maija Raittilan (1928-2012) suomennoksina, SLEY-Kirjat, 1980.

  2. Mannerheim yllättyy

    Kerätessään rahaa Sisälähetysseuran vajaamielislaitoksiin (diakoni) Fritjof Ojansuu pyrki Mikkelin päämajassa myös kenraali Mannerheimin puheille. Adjutantti meni sisälle ja esitti asian. Tällöin Mannerheim sanoi adjutantille: ”Säg åt honom, att endast tio minuter.” Oven ulkopuolella odottanut Ojansuu astui sisään, teki asennon ja sanoi: ”Herr General, tio minuter är tillräckligt!” ”Hur i världen”, hämmästyi Mannerheim ja laskeutui ikään kuin portaat alas tavallisen ihmisen tasolle. ”Ni kommer från Karelen, och kan tala så bra svenska.” Siihen Ojansuun napakka vastaus: ”Herr General, visst måste Jag kunna tala edert språk, för att kunna få pengar av Er.” Mannerheim kaivoi lompakostaan sadan markan setelin ja ojensi sen Ojansuulle.

    Kerrottu erään Matti Vuolanteen vihkosen mukaan. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

    • Tämä diakoni Fritjof Ojansuu oli rovasti Matti Vuolanteen eräänlainen oppi-isä. Ojansuu taisi myös tituleerata itseään ammattikerjääjäksi.

    • Kerrotaan diakoni Fritjof Ojansuun menneen presidentti Svinhufvudin puheille, kun Mäntsälän kapina oli ajankohtainen. Hän sanoi saaneensa Jumalalta viestin, että verenvuodatus on estettävä. Tämän johdosta presidentti piti kuuluisan radiopuheensa, joka rauhoitti tilanteen. Matti Vuolanteen tytär on kertonut minulle tämän tapauksen.

  3. Tutkimustehtävä

    Iankaikkinen Jumala, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, anna meille armosi, että iloisesti ja ahkerasti tutkisimme pyhää sanaasi, etsisimme siitä Kristusta ja löytäisimme hänet ja saisimme hänen kauttaan ikuisen elämän.
    Siihen auta meitä armollasi, rakas Jumala.

    Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta; ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän. Johannes 5:39-40.

    Korvasta sydämeen

    Rakas Jumala, anna meille Pyhä Henki piirtämään sanat, jotka kuulemme, sydämiimme, niin että otamme ne omaksi ja uskomme ne ja saamme niistä iankaikkisen ilon ja lohdutuksen.

    Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: ’Tuntekaa Herra.’ Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä. Jeremia 31:33-34.

    Rukoilemme Lutherin kanssa tänään (Heute mit Luther beten), s. 22-23, SLEY, 1980.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.