Ruumiin ylösnousemus

Kauniin kukan olemus puhuu Jumalan hyvyydestä meitä kohtaan.
Lupaus ruumiin ylösnousemuksesta ja iankaikkisesta elämästä on toivoa täynnä.
Jeesuksen ylösnousemus on avannut tien taivaaseen, uudistuneen Paratiisin kauneuteen.

SUNNUNTAI 12.4.2020›
Pääsiäispäivä
Kristus on ylösnoussut!
Ensimmäinen lukukappale: Hoos. 6: 1-3 tai Hes. 37: 1-14

Keskityn tässä Hesekielin kirjan sanomaan.

Minä uskon ruumiin ylösnousemisen

Meidän uskomme sisältää lupauksen ruumiin ylösnousemuksesta ja iankaikkisesta elämästä. Nämä lupaukset sisältyvät kolmanteen uskonkappaleeseen, joten nämä suuret tapahtumat Jumalan kansan eli kirkon uudesta elämästä taivaan kirkkaudessa toteuttaa Pyhä Henki. Hän antaa meille kaiken sen minkä Jeesus on puolestamme tehnyt ja meitä varten valmistanut.

Jumala on luonut meidät ruumiillisiksi. Näin meidänkin ruumiimme on Taivaan Isän tekoa. Jeesuksessa Jumala otti ihmisyyden olemukseensa ja näin Jumala itse on pyhittänyt meidän olemuksemme ruumiillisina olentoina. Ja koska kolmiyhteinen Jumala on yksi, niin myös hänen tekonsa on yksi.

Joku saattaa miettiä mielessään, onko tuo lupaus todellinen vaiko vain vertauskuvallinen. Raamatun vastaus on selkeä: Yhtä konkreettisesti kuin Vapahtajamme saattoi nousta kuolleista ja oppilailleen ilmestyessä hän saattoi näyttää naulojen jäljet ja myös syödän heidän kanssaan, yhtä hyvin myös meidän ylösnousemusruumiimme on niin reaalinen ylösnousemus, että mekin saamme jo nyt ennakoiden iloita tulevan maailman täyttymyksen elämästä Jumalan taivaassa, ikuisesta elämästä kirkastuneessa ruumiissa, missä ei enää ole mitään vikaa eikä puutetta, ei kremppoja eikä vaivoja, vaan kaikki on kokonaan uudistettua ja täydellistä.

Lukukappaleessamme Jumala kysyy profeetalta, voiko kuolleet luut herätä eloon, ja vastaus oli valtaisa tapahtumasarja, missä kuolleet heräsivät eloon. Ensiksi luut kokoontuivat yhteen, sitten jäsenet saivat lihansa ja ruumis eheytyi. Lopuksi henki palasi kuolleisiin ja kokonainen kansa oli saanut uuden elämän alun.

Profeetan sanat puhuivat kokonaisesta kansasta. Israel sai uuden tulevaisuuden. Tämä on lohdullista myös muille aikakausille, niin on ollut, nyt on ja on tuleva. Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Siksi myös meille nykyajan ihmisille sama kertomus kertoo, että Jumala pitää huolta kansastaan, kirkostaan, joten siis meistäkin nykyajan Jumalan lapsista, jotka pyhän kasteen kautta olemme päässeet Jumalan kansan jäseniksi, Jumalan lapsiksi, Jumalan kaikkien lupauksien osallisiksi ja taivaan perillisiksi.

Uskontunnustuksen kolmannessa uskonkappaleessa kerrotaan, että Pyhä Henki tekee työnsä kirkon eli seurakunnan välityksellä. Pyhän kristikunnan saama suuri lupaus sisältää sanoman, että kerran tämän elämän jälkeen Jumalan määräämänä aikana meidät herätetään kuolleista, me saamme ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

Kristus nousi kuolleista ja siksi tämä Hesekielin profetia sisältää näköalan koko Jumalan kansan riemullisesta tulevaisuudesta.

Pääsiäistervehdys eri kielillä länsimaisin kirjaimin

KRISTUS NOUSI KUOLLEISTA – TOTISESTI NOUSI (suomi)

KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN – SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN (ruotsi)

KRISTUS ER OPPSTANDEN – SANNELIG OPPSTANDEN (norja)

KRISTUS ER OPSTANDEN – SANDELIG OPSTANDEN (tanska)

KRISTUS ER UPPRISINN – SANNARLEGA UPPRISINN (islanti)

HRISTÓS VOSKRÉSE – VOISTINU VOSKRÉSE (kirkkoslaavi)

HRISTÓS ANÉSTI – ALITHÓS ANÉSTI (kreikka)

KRISTUS ON ÜLESTÕUSNUD – TOESTI ÜLESTÕUSNUD (viro)

CHRISTUS IST AUFERSTANDEN – ER IST WAHRHAFTIG AUFERSTANDEN (saksa)

CHRIST IS RISEN – INDEED IS RISEN (englanti)

KRISTOS NOUZI KUOLENNOIZ – TOVESSAH NOUZI (karjala)

KRISTAS KAGGÖÖDI JAMM´JEST – TUODI KAGGÖÖDI (kolttasaame)

CRISTUS RESURREXIT – VERE RESURREXIT (latina)

KRISZTUS FELTÁMADT – IGAZAN FELTÁMADT (unkari)

CHRIST EST RESSUSCITÉ – EN VÉRITÉ IL EST RESSUSCITÉ (ranska)

CHRISTO E RISORTO – VERAMENTE E RISORTO (italia)

CHRISTO HA RESUCITADO – EN VERDAD HA RESUCITADO (espanja)

KRISTUS KÉLÉSI – IŠTIKRU´ JU´ KÉLÉSI (liettua)

CHRISTO RELEVIGIS EL LA MORTINTOJ – VERE RELEVIGIS (esperanto)

QOM MORAN MEN QABRO – SHARIRO ITH QOM (aramea/syyria)

AL-MASSIAH QAAM – HAKKAN QAAM (arabia)

HRISTÓS AFTÓNF – ALITHÓS AFTÓNF (kopti)

HRUSTIS HARAYAVEY MERELOTZ – ORHINAL E HAROUTIM HRISTOSI (armenia)

KRISTE ARSDGA – TŠEŠMAITAD ARSDGA (gruusia)

HRISTOS ULDZYSÁ SULTÍS – ZEM IK ULDZYSÁ SULTÍS (udmurtti)

HRISTOS A ÍNVIAT – ADEVARAT A ÍNVIAT (romania)

KRISHTI U NGJALL – VÉRTET U NGJALL (albania)

CHRISTUS IS OPGESTAAN – HIJ IS WAARLIJK OPGESTAN (hollanti)

HRISTOS UVASKRJÓS – SOPRAVDU UVASKRJÓS (valkovenäjä)

CHRYSTUS ZMARTWYCHWSTAL – ZAPRAWDE ZMARTWYCHWSTAL (puola)

KRISTUS VSTAL Z MRTVYCH – VPRAVDE VSTAL Z MRTVYCH (tsekki)

HRISTOS VÁSKRSE – VAISTINU VÁSKRSE (serbia)

HRISTOS VOSKRESE – NAISTINA VOSKRESE (bulgaria)

HRISTOS VOSKRES – VOISTINU VOSKRES (ukraina)

HARISTOS UKATSU – ZITSUMI UKATSU (japani)

KRISTU UDHITHANAI – AVAN SATHAYAMAYUM UDHITHANAI (malayalam)

KRISTO AMEFUFUKA – KWELI AMEFUFUKA (swahili)

KRISTO AZUUKIDDE – KYAMAZIMA AZUUKIDDE (luganda)

KRISTO NI MURIÛKU – NI MURIÛKU NAMA (kikuyu)

KRISTO ASIMUKUSE – ASIMUKUSHE TOTÓ (luhya)

KRISTO ANYAN – AMPA WANYAN (twi)

KRISTUS AKUI YA SON – AKUI YA SON BEBELA (beti)

KRISTUSAQ ONGOIHTAQ – ILAAMUN ONGOIHTAQ (aleutti)

Tässä ensimmäinen lukukappale Hesekielin kirjasta

Herran käsi tarttui minuun, ja Herran henki vei minut kauas pois ja laski minut keskelle laaksoa, joka oli täynnä kuolleitten luita. Hän kuljetti minua yltympäri niiden ylitse, ja minä näin, että luita oli laaksossa hyvin paljon ja että ne olivat rutikuivia.
Herra sanoi minulle: ”Ihminen, voivatko nämä luut herätä eloon?” Minä vastasin: ”Herra, sinä sen tiedät.” Hän sanoi: ”Sano profeetan sana näille luille, sano niille: Te kuivat luut, kuulkaa Herran sana! Näin sanoo Herra Jumala näille luille: Minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon. Minä panen teihin jänteet, kasvatan ympärillenne lihan ja peitän teidät nahalla, ja minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon. Silloin te tiedätte, että minä olen Herra.”
Minä puhuin saamani käskyn mukaan, ja minun vielä puhuessani alkoi kuulua kovaa kalinaa, kun luut lähenivät toisiaan ja liittyivät yhteen nivel niveleltä. Minä näin, että niiden päälle kasvoi jänteet ja liha ja että nämä saivat nahan ympärilleen, mutta elämää niissä ei ollut.
Herra sanoi minulle: ”Ihminen, kutsu sanallasi henkeä ja sano sille: Näin sanoo Herra Jumala: Tule, henki, tule taivaan neljältä tuulelta ja mene näihin surmattuihin, niin että ne heräävät eloon.” Minä puhuin niin kuin Herra minua käski, ja luihin tuli henki. Ne heräsivät eloon ja nousivat maasta, ja siinä oli luvuton ihmisjoukko.
Herra sanoi minulle: ”Ihminen, nämä luut ovat Israelin kansa. Kaikki israelilaiset sanovat: ’Luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyt, me olemme hukassa.’ Sen tähden julista heille: Näin sanoo Herra Jumala: Minä aukaisen teidän hautanne, päästän teidät, oman kansani, haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan. Te tiedätte silloin, että minä olen Herra, kun minä aukaisen hautanne ja päästän teidät, kansani, haudoistanne. Minä panen teihin henkeni, niin että te heräätte eloon, ja vien teidät maahanne. Silloin te tiedätte, että minä, Herra, teen sen minkä olen luvannut tehdä. Näin sanoo Herra.”

*********************************

Pääsiäistervehdyksien lähde:

http://www.ekumenia.fi/sen_toimii/rukous_ja_jumalanpalvelus/kristus_nousi_kuolleista_paasiaistervehdys_eri_kielilla/

  1. Matias

    ” Ilmestyskirjahan on voittolaulu siitä miten raivokkaimmatkin Jumalan valtakuntaa vastaan taistelevat joukot eivät saavuta voittoa, vaan ne kaatuvat jo puoleen väliinsä mennessään ja Jumalan vastaisten voimien lopullinen kohtalo on ikuinen tuli joka täydellisesti ja lopullisesti erottaa kaiken pahan Jumalan kansasta. ”

    Jaa, minä toivoisin, että kenenkään ei tarvitse kaatua, vaan ihmiset viisastusivat ja
    parantaisivat tapansa. Siitä on kysymys, ei sodasta, jossa suurilukuisin voittaa aina.

    Kuten on sanottu: ” Ei väellä, eikä voimalla, vaan minun hengelläni. ”

    • Tarja

      Olemme samaa mieltä siitä, että asiat on hoidettava rauhanomaisesti.

      Ilmestyskirja ei näennäisestä suurten taistelujen kuvauksista huolimatta ole sotateos, vaan siinä vain kuvataan Jumalan vastaisten voimien riehumista tässä maailmassa ikäänkuin suurten armeijoiden tai muiden valtojen liikkeenä. Takana on noin 25 vuotta ennen kirjoittamista ollut roomalaisten juutalaissota, jossa valtavat Rooman armeijat olivat hävittäneet sekä maata että kaupunkeja ylivoimaisella sotakoneistollaan ja ylivoimaisella taistelukyvyllään. Nämä Rooman sotajoukot olivat ikään kuin tuon ajan suurinta ulkonaista voimaa kuvaavia ilmiöitä. Näin niiden voimaa käytettiin ikään kuin kielikuvana ilmaisemaan sitä että taistelu Jumalan ja Saatanan välillä on valtavien voimien välistä ottelua.

      Tästä johtuu Ilmestyskirjan värikäs kielenkäyttö asiansa ilmaisemiseen.

  2. Jesaja

    44:1 Mutta nyt kuule, Jaakob, minun palvelijani, ja Israel, jonka minä olen valinnut.
    44:2 Näin sanoo Herra, sinun Luojasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta, joka sinua auttaa: Älä pelkää, minun palvelijani Jaakob, sinä Jesurun, jonka minä olen valinnut.
    44:3 Sillä minä vuodatan vedet janoavaisen päälle ja virrat kuivan maan päälle. Minä vuodatan Henkeni sinun siemenesi päälle ja siunaukseni sinun vesojesi päälle,
    44:4 niin että ne kasvavat nurmikossa kuin pajut vesipurojen partaalla.
    44:5 Mikä sanoo: ”Minä olen Herran oma”, mikä nimittää itsensä Jaakobin nimellä, mikä piirtää käteensä: ”Herran oma”, ja ottaa Israelin kunnianimeksensä.
    44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
    44:7 Kuka on minun kaltaiseni? Hän julistakoon ja ilmoittakoon ja osoittakoon sen minulle, siitä alkaen kuin minä perustin ikiaikojen kansan. He ilmoittakoot tulevaiset, ja mitä tapahtuva on.
    44:8 Älkää vavisko älkääkä peljätkö. Enkö minä aikoja sitten antanut sinun kuulla ja sinulle ilmoittanut, ja te olette minun todistajani: Onko muuta Jumalaa kuin minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, minä en ketään tunne.
    44:9 Jumalankuvien tekijät ovat turhia kaikki tyynni, eivätkä nuo heidän rakkaansa mitään auta; niiden todistajat eivät näe eivätkä tiedä mitään, ja niin he joutuvat häpeään.
    44:10 Kuka hyvänsä muovatkoon jumalan ja valakoon kuvan, ei se mitään auta.
    44:11 Katso, kaikki sen seuraajat joutuvat häpeään, ja sen sepittäjät ovat vain ihmisiä. Tulkoot kokoon kaikki ja astukoot esiin: vaviskoot ja hävetkööt!

  3. Tuolla edellisellä sivulla oli mukava seurata asiallista keskustelua Jeesuksen ylösnousemukseen liittyvästä tärkeästä opetuksesta Raamatussa. Siitä otsikon ruumiin ylösnousemuksesta. Kaksi Raamatun hyvin tuntevaa näyttävät olevan jossain määrin eri mieltä Jeesuksen ylösnousemuksen yksityiskohdista. Olen osittain sanaa mieltä Reijon ja osittain Matiaksen kanssa ja liityn keskusteluunne, toivottavasti ette pane pahaksenne.

    Jeesus antoi puolestamme uhrin, siitä me kaikki olemme samaa mieltä. Lunastus oli tarpeen sen vuoksi, mitä Aadam oli aikanaan tehnyt.

    Mutta minkä uhrin Jeesus antoi? Raamattu puhuu ”veren ja lihan juomisesta ja syömisestä” eli olemmeko samaa mieltä myös siitä, että Jeesus uhrasi täydellisen ihmiselämän, juuri sellaisen vastaavan kuin mitä Aadam oli tuhlannut?

    Kun jotakin uhraa, sitä ei tietenkään voi ottaa enää takaisin. Kun Jeesus ”herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu”, se ei tapahtunut enää ihmiseksi. Hän ei saanut sitä vartta, joka on lihaa ja verta vaan sen ”taivaallisen varren”, joka Raamatussa mainitaan toisena vaihtoehtona ylösnousemuksessa.(1.Ko15:4,38,40)

    Raamattu kertoo Jeesuksen kuolleista herättämisestä, että ensimmäisen Aadamin vastakohtana ” viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.”(45) Sama asia kerrotaan myös näin: ”hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä”.(1. Piet3:18) Folkbibelnin alaviite antaa myös käännösvaihtoehdot: ” levandegjord genom Anden.” (Annan översättning: ”till anden)

    Tästä herää tietenkin kysymys, jonka Matias otti esille. Jeesushan kun toisaalta sanoi Tuomaalle: ”ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan”. Niin: Jeesuksesta tuli ylösnousemuksessa ”eläväksi tekevä henki” eikä hän omien sanojensa mukaan ole henki?

    Raamattu kertoo vanhalla puolellaan, että niin Lootille, Jaakobille ja muille ilmestyi enkeli, taivaallinen henkiolento tuomaan viestejä. Nuo ”henget” ruokailivat ja jopa painivat lihaa ja verta olevien ihmisten kanssa. Tottelemattomat noista ”Jumalan pojiksi” kutsutuista saivat jälkeläisiä ihmistyttärien kanssa, kertoo Raamattu.

    Kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi useille, jopa ”yli 500:lle” kerrallaan, niin vaikuttaa siltä, että joka kerta erilaisessa ulkoasussa. Naulanreiät käsissä olisivat kertoneet heti olennaisen, mutta usein hänen lähimmätkään eivät tunnistaneet Jeesusta kuin ulkoisista eleistä. Ja ei ole mahdollista, että liha ja veri ilmestyy äkillisesti ”lukittujen ovien takana” olevien keskelle. Tästä Raamatun infirmaatiosta voi vetää sen johtopäätöksen, että Jeesus menetteli täsmälleen samoin kuin Jumalan sanansaattajat muinaisuudessa.

    Kun Jeesus sitten kohosi taivaaseen hän palasi Isänsä luo sellaisessa muodossa, joka siellä on mahdollinen: taivaallisena henkiolentona. Vastaavalla tavoin taivaaseen poistuivat muinaiset Kaikkivaltiaan sanantuojat. ”Sanottuaan tämän kaiken Abrahamille Jumala kohosi hänen luotaan pois”, kerrotaan esimerkiksi Jumalan edustajasta, joka kerto Abrahamille viestin taivaasta.(1. Mo17:22)

    Siis: Jeesus herätettiin kolmantena päivänä taivaallisena henkiolentona, mutta hän aineellistui seuraajiensa nähden jonkun aikaa ennen taivaaseen poistumista. (Tuomas piti äkillisesti ilmestynyttä Jeesusta aaveena, jollaisena ”henki” voidaan tuollaisessa asiayhteydessä ymmärtää.) Sen jälkeen ollessaan tekemisissä Paavalin ja Johanneksen kanssa, Jeesus pysyi ihmissilmille näkymättömänä.

    Millaisia ajatuksia herää teillä tällaisesta kokonaiskuvasta Raamatussa? (Olen Reijon kanssa samaa mieltä siitä, että jätetään nyt Ireneusten ja muiden ihmisten oppikuviot hiukan vähemmälle, ja vain Raamattu esiin jos tällainen sopii.)

    • Rauli

      Tuot esille useamman hyvän raamatunkohdan. Kiitos niistä.

      Jeesuksen ylösnousemus tapahtui Jumalan voimasta. Toisissa raamatunkohdissa sanotaan että Isä heratti hänet kuolleista, toisissa taas sanotaan että Jeesus itse herätti itsensä ja viittaamasi Folkbibelnin kohdan perusteella sanomasi voidaan myös käsittää epäsuorana ilmaisuna siitä, että Pyhä Henki herätti hänet kuolleista. Tässäkin tulee ilmi se että kaikessa mitä Jeesukselle tapahtuu kolmiyhteinen Jumala on mukana Pyhänä Kolminaisuutena.

      Jeesuksen ylösnousemusruumis kuvaa hyvin taivaallisen kirkastetun ruumiin erityisluonnetta. Niinpä toisaalta siinä on niin paljon yhteistä aikaisempaan ruumiiseen että niin naulan jäljet kuin kyky syödä jne ovat suoraa jatkumoa ajalliselle ruumiille, mutta samaan aikaan aika ja paikka eivät enää rajoita häntä. Hän voi vain ilmestyä oppilaittensa luo ilman että seinät estävät häntä. Hän voi ilmestyä samaan aikaan sekä Emmauksessa Joosefin veljellle Kloopaalle, jonka poika Simeon Jerusalemilainen oli Joosefin ensimmäisen avioliiton pojan Jaakob Vanhurskaan jälkeen Jerusalemin piispa aina toisen vuosisadan alkuun asti, ja toisaalta samaan aikaan Jerusalemissa, Pietarille , joka oli Jerusalemin seurakunnan johtaja ennen Jaakob Vanhurskasta.

      Joten mielestäni noita ilmauksia meidän ajallisen elämämme rajoitusten yli menosta ei tarvitse ottaa puolusteluna Jeesuksen henkisyyden puolesta ruumiillisuutta vastaan, vaan uuden kirkastuneen ruumiin uusina ulottuvuuksina.

      Myös Vanhan testamentin Jumalan ilmestysten kuvauksessa Jumala ilmestyi niin ruumiillisesti, että hän söi Abrahamin kanssa. Ruumiillisuus siis ei ole vierasta Raamatussa, vaan kulkee kautta linjan.

      Kiitos vielä noista raamatunlauseista, joihin viittasit.

    • Taas kerran kiitos sinulle Matias kiihkottomasta ajatustenvaihdosta. Arvostan tietopohjaasi, vaikka olenkin hiukan ”allerginen” kirkkoisien käyttöön auktoriteetteina. Nythän et niitä käyttänyt, vain pelkkää Raamattua. Kiitos myös siitä.

      Kolminaisuusopin vuoksi lähestymme joiltakin osin tätä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeistä aikaa eri kulmista. Jumala herätti Jeesuksen, mutta millaiseen olemassaoloon, siitä nyt puhe.

      Olen samaa mieltä siitä, että ”Jeesuksen ylösnousemusruumis kuvaa hyvin taivaallisen kirkastetun ruumiin erityisluonnetta.” Mutta en ole vakuuttunut siitä, että ”naulan jäljet olivat suoraa jatkumoa ajalliselle ruumiille.”

      Nimittäin Jeesuksen ilmestymisestä kerrotaan esimerkiksi, että ”Aamun koittaessa Jeesus seisoi rannalla, mutta opetuslapset eivät tunteneet häntä.”(Joh21:4) Vasta poikkeuksellisen kalaonnen jälkeen meille kerrotaan, että ”Kukaan opetuslapsista ei rohjennut kysyä: “Kuka sinä olet?”, sillä he tiesivät, että se oli Herra.”(12)

      Edellisessä Raamatun luvussa on tapahtuma, jossa Magdalan Maria ”näki, että siinä, missä Jeesuksen ruumis oli ollut, istui kaksi valkopukuista enkeliä, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä.” Sitten Maria ”kääntyi ja näki Jeesuksen seisovan takanaan, mutta ei tajunnut, että se oli Jeesus… Maria luuli Jeesusta puutarhuriksi ja sanoi…”(Joh20:12-15)

      Sitten Eemauksen tieltä löytyy myös infoa siitä, ettei Jeesus ollut ylösnousemuksensa jälkeen entisessä ulkomuodossa. ”Heidän siinä puhellessaan ja pohdiskellessaan Jeesus itse liittyi heidän seuraansa ja kulki heidän kanssaan”, käynnistyy tuo episodi. Läheiset eivät tunnistaneet Mestariaan matkan kuluessa, joten reikiä ei käsissä ja jaloissa ilmeisesti ollut. Vasta ”Kun hän sitten aterioi heidän kanssaan, hän otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja antoi sen heille. Silloin heidän silmänsä aukenivat ja he tunsivat hänet. Mutta samassa hän jo oli poissa heidän näkyvistään.”(Lu24:15,30,31)

      Panit varmaan merkille, ettei Jeesus suinkaan ole ainoa henki, jonka Jeesuksen läheiset näkivät ihmishahmoisena: ”Magdalan Maria ”näki, että siinä, missä Jeesuksen ruumis oli ollut, istui kaksi valkopukuista enkeliä, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä.”

      Olisiko Jeesuksen käytöksessä ylösnousemuksen jälkeen näkyvissä juuri se piirre, johon sinäkin viittasit: ” Myös Vanhan testamentin Jumalan ilmestysten kuvauksessa Jumala ilmestyi niin ruumiillisesti, että hän söi Abrahamin kanssa. Ruumiillisuus siis ei ole vierasta Raamatussa, vaan kulkee kautta linjan.”

      (Tarkasti ottaen noista Jumalan ilmestymisistä Raamattu sanoo usein suoraan, että Jumala käytti sanansaattajiaan enkeleitä edustajanaan)

    • Rauli

      Nuo mainitsemasi tapaukset missä Jeesuksen läheiset eivät heti tunnistaneet Vapahtajaamme selittyvät mielestäni siten että kaikista Jeesuksen ennakoivista profetioista huolimatta nuo kahtaamiset olivat niin yllättäviä, ettei Jeesuksen ilmestyminen oliut ensimmäisiä ajatuksia, kun he tämän tapasivat.

      Tilanteen yllättävyys voi monenkin ihmisen mielessä estää muutoin hyvinkin tutun ihmisen tunnistamisen.

      Mielestäni muut meidän opetuksemme erot ovat peräisin erilaisista opetusperinteistä.

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25