Rukous pyhäinpäivän aikaan

Jumala, taivaallinen Isämme.
Sinä annat ihmiselle elämän
ja otat sen jälleen.
Sinä kätket elämämme hetkeksi
kuoleman salaisuuteen
korottaaksesi sen taas valoon,
puhtaana ja uudistuneena.
Katso ja kuule meitä, jotka ikävöimme
poisnukkuneita läheisiämme.
Anna rauhasi käydä yli
meidän surumme ja pelkomme.
Kiitos, että sinun tahtosi
meitä kaikkia kohtaan on hyvä.

Pyhä Jumala, taivaallinen Isämme, kiitämme sinua elämän lahjasta: elämästä jonka annot meille ja elämästä, jonka annoit heille, joita nyt muistelemme ja kaipaamme. Kiitos, että annoit heidät elämäämme. Kiitos heidän rakkaudestaan meitä kohtaan. Kiitos, että saimme jättää heidät elämän matkan päättyessä sinun huomaasi ja kiitos, että me saamme olla siinä samassa turvassa jokaisena päivänä.

Sinä, pyhä Jumalamme, olet kaikkien niiden Herra, jotka kulkevat täällä elämän poluilla ja kaikkien, jotka ovat päässeet perille rauhan asuntoihin. Anna meille sydämiimme sinun rauhasi ja se toivo, jonka Kristus toi kuolemallaan ja ylösnousemisellaan. Kiitos, että kirkkosi on täällä maailmassa valon ja toivon majakkana. Anna meidän jokaisen olla valona toisillemme.

Pyhä Jumala, Olemme edessäsi hiljaa niiden suru-uutisen kanssa, joita olemme viime päivinä ja viimeisten kuukausien aikana kohdanneet täällä Savonlinnan alueella. Siunaa ja lohduta kaikkia, joita onnettomuudet ja niiden menetykset ovat koskettaneet. Anna äkillisten menetysten kokeneille omaisille ja ystäville valoa elämän poluille ja tueksi rakastavia ihmisiä.

Pyhä Jumala, Nyt pyhäinpäivän aikaan ja vuoden pimeimpään aikanaan sytytämme kaipauksen, kiitollisuuden ja rukouksen kynttilöitä. Anna niiden heijastaa valoasi – valoa, joka loistaa taivaasta ja näyttää tietä taivaan kotiin, sinun luoksesi.

Sinulle Taivaallinen Isämme, Isä ja Poika ja Pyhä Henki kuuluu kiitos ja kunnia – nyt, aina ja iankaikkisesti! Aamen!

Toivo Loikkanen

 

  1. Kannattaa ottaa huomioon, jos todella uskoo tuonpuoleiseen, eikä vain leiki ajatuksella, että siellä toisella puolella tuomioistuimen edessä ovat myöskin odottamassa he, jotka ovat joutuneet solvattaviksi, tapettaviksi ja kidutettaviksi Kristuksen nimen tähden.

    Eikö heillä nyt vuorostaan olekin oikeus toimia syyttäjinä, että oikeus myös uhrien osalta tulee toteutumaan. Kristus ei voi tässä auttaa, koska kysymys on oikeudesta ja Jumala on kieltänyt lahjusten ottamisen maallisiltakin tuomareilta.

    • Tarha hyvä,
      en ymmärrä logiikkaasi. Paitsi jos tarkoitat sitä, että ”kosto on suloinen”: tuonpuoleisessa maksettaisiin ”potut pottuina” – ikäänkuin ihmiset olisivat oikeudenmukaisia. Ei meitä ole kehoitettu aina silmää silmästä ja hammasta hampaasta vaatimaan. Pikemminkin Vanhassa Testamentissa käsittääkseni ideana oli että rangaistus (tai ”kosto”) ei saisi olla suurempi kuin alkuperäinen. Jeesus vuorisaarnassaan antoi hiukan ”suvaitsevampia” neuvoja vääryyden kohtaamiseen.

      EHkäpä tuo ”kosto” sitten on totta siellä tuonpuoleisen ”ei-niin-miellyttävällä” puolella? Siis siellä, jossa Jumalaa ja siten hyvyyttäkään ei haluta läsnä olevan.

    • Siis kristillisen logiikan mukaan syyttömiä ihmisiä rovioilla polttaneet ja heitä hirvittävin tuskin kiduttaneet huippuhurskaat eivät saa mitään rangaistusta tuonpuoleisessa koska kerran ovat saneet uskostaan johtuen syntinsä anteeksi.
      Sen sijaan tuhansien lasten ja köyhien elämää esim. Englannin hiilikaivoksilla kohentanutta teosofi Annie Besantia käristetään ikuisesti helvetin tulessa.

  2. Jukka Mikkola

    Missä sinä luulet uhrien saavan oikeutta, jos ei edes viimeisellä tuomiolla. Ja mitä varten se viimeinen tuomio on olemassa, jos ei tuomitsemassa. Kyllä tämä on ihan kristillisen opin mukaista myös, että silloin jaetaan toiset oikealle puolelle ja toiset vasemmalla puolelle, jyvät erotetaan akanoista ja lampaat vuohista.

    Jumala ei suorita kostoja, vaan kuten raamattu sanoo, Kullekkin tekojensa mukaan.

    • Oikeus kyllä tapahtuu Jumalan toimesta viimeisellä tuomiolla. Oikeuden toteutumista meidän pitää etsiä jo täällä maailmassa, mutta valitettavasti se ei aina toteudu.

  3. Monenlaista ”oikeutta” on tässä maailmassa jaettu kautta aikojen. Niitä ”oikeuden” jakajia on löytynyt myös hyvin moneen lähtöön. Monet ovat sitä jakaneet ihan oman mielensä mukaan ja aikansa tapojen mukaan. Vääriä tuomioitakin on tuomittu massoittain.
    Mikä sitten on ”oikea tuomio”? Olisiko se Armahdus meille, lähes kaiken niin helposti väärin ymmärtäville ihmisille, jotka kuitenkin haluamme sisimmässämme olla hyvän puolella? Entä meneekö oikea Tuomio niille, jotka omaa etuaan ajaen haluavat tuhota toisia tieten tahtoen, vaikka tietävät tekevänsä väärin?

Loikkanen Toivo
Loikkanen Toivohttps://www.facebook.com/toivo.loikkanen
Olen 60-luvun alkuhetkinä syntynyt Keski-Karjalan kasvatti, nykyisin Savonlinnassa toimiva puolivallaton rovasti. Kirjoitan kirkosta, elämästä sekä uskon, toivon ja rakkauden näkymistä. Mielipuuhaani kesällä on mökkisaunassa saunominen ja talvella retkiluistelu. Matkustelen mikäli aika ja rahat riittävät siihen. Siviilissä kannan vastuuta OP-ryhmän aluepankin hallintoneuvoston puheenjohtajana ja OP-ryhmän hallintoneuvoston jäsenenä.