Rukoilun turhat toiveet

Kun uskovat ihmiset kohtaavat vaikeuksia, he turvaavat usein rukoilemiseen. He rukoilevat tällöin jumalaltaan apua käsillä olevaan ongelmaan. Myös muiden rukoilua saatetaan pyytää siinä toivossa, että jos rukouksia on paljon, Jumalan apu voi olla todennäköisempää. Viimeisimpänä esimerkkinä Justin Bieber, joka pyytää rukoilemaan puolestaan viruksen halvaannutettua toisen puolen kasvoistaan.

Tarkoitus ei ole tietenkään tanssia ihmisten hädän ympärillä, vaan pohdiskella sitä, mihin logiikkaan tällaiset pyynnöt perustuvat.

Koska Jumalan ajatellaan olevan kaikkitietävä, Hän kyllä tietää jokaisen ihmisen hädän ilman että siitä pitää erikseen Jumalalle ilmoittaa tai pyytää Häneltä apua siihen.

Tästä seuraa kysymys siitä, mihin Jumala tarvitsee rukouksia ihmisen hädän keskellä? Eikö voisi auttaa ilmankin, kun kerran tietää jokaisen hädän ja sen luonteen? Ja jos Jumala auttaa vain sen takia, että joku rukoilee Häntä, ja silloinkin vain toisinaan, mitä se kertoo Jumalasta ja Hänen väitetystä armollisuudesta?

Jos tietäisit, että ystäväsi on hengenvaarassa ja olisit valmis auttamaan ainoastaan jos hän rukoilisi sinua, millaisena ihmisenä pitäisit itseäsi?

Toisaalta jos Jumala valikoi apuaan sen perusteella, moniko apua rukoilee, millaiseen armollisuuteen sellainen perustuu? Tällaisessa tilanteessa kyse olisi ennemminkin huutoäänestyksestä.

Aiheesta on tehty tutkimuksiakin. Rukoilulla ei niiden perusteella ole mitään positiivista vaikutusta esimerkiksi sairauksien paranemiseen. Päinvastoin usko rukoilun voimaan saattaa vähentää yksilön omaa panosta tilanteen voittamiseksi – koska kyllähän Jumala auttaa jos vain rukoilee tarpeeksi ja osoittaa uskollisuuttaan. Sellaisesta ei kuitenkaan ole mitään näyttöä. Ihmiset esimerkiksi paranevat sairauksistaan aivan riippumatta siitä, ovatko he uskovia vai eivät. Mitään eroa uskovien ja uskonnottomien hoitojen onnistumisen erosta ei ole olemassa siihen suuntaan, että rukoilulla olisi jotain positiivista vaikutusta asiaan.

Mitä sinä uskovana ajattelet rukoilemisesta hädän keskellä? Miksi Jumala vaatisi sinua rukoilemaan apua vaikka tietää sinua paremmin tilanteen, ja miksi Jumala jättää uskovat ilman apua aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin?

    • Niin, tässäpä tämä oleellinen ongelma onkin. Uskova kertoo totena asioista, joita ei voi todentaa, mutta jos asiaa ei voi todentaa, sen todellisuuden voi perustellusti kyseenalaistaa.

      Koska jos jokin asia on todellinen, sitä voidaan kyllä havainnoida.

    • Ongelman ydin on siinä, että elämme Antero eri todellisuudessa. Muutoin meidän olisi suht. helppo löytää yksimielisyys. Sen tähden yksimielisyyden löytäminen on turha toivo. Juuri erilaisen todellisuuden tähden kristittyjä on aina vainottu ja vainotaan maailmalla yhä.
      Jollei kyse olisi eri todellisuudesta, niin kristinuskossa ei olisi mitään imua, eikä vetovoimaa.
      Kristillinen usko ei olisi edes kyennyt leviämään, vaan se olisi kadonnut aikoja sitten.
      Monet haluvat yhä päästä tänne, mutta eivät tiedä missä on ovi ja lyövät päätä seinään.

    • Joten kyllä me kristityt havainnoimme jatkuvasti tässä todellisuudessa, jossa elämme. Juuri havainnointimme on keskeistä uskossamme ja sen kasvussa. Siinä todellisuudessa jossa itse elät ei tietenkään voi olla mitään oikeaa käsitystä, niistä havinnoista, jotka tässä todellisuudessa ovat luonnollisia. Nämä kaksi todellisuutta kun vielä on jännittävästi rakennettu sisäkkäin, niin sekin vielä sotkee asiaa.

      Tunnet Antero hyvin Raamattua ja olet varmaankin tutustunut Danielin kolmeen ystävään, joilla oli erilainen todellisuuskäsitys kuin kuninkaalla, joka uhkasi heittää heidät tulisee pätsiin. Kunikaan mielestä olisi luonnollista, että nämä koleme miestä kärventyisivät pätsissä heti, mutta näin ei käynyt.

  1. Tässä lyhyt sanoma niille, jotka rukoilevat ihmettä.

    Kirjoitan nyt niille, jotka ovat niin vaikeassa tilanteessa, että sen korjaamiseksi tarvitaan ihmettä. Ehkäpä joku tätä lukeva on parhaillaan äärinmäisen epätoivon vallassa.

    Kiitos Jumalalle kaikista niistä ihmisistä, jotka saavat tänään nauttia sinisestä taivaasta, hyvästä terveydestä, hyvästä työpaikasta ja antoisasta avioliitosta- siitä, että kaikki on hyvin. Ylistys Herralle! Kiittäää Häntä tästä kaikesta.

    Useimpia tuntemiani uskovia kuitenkin koetellaan ja testataan tälläkin hetkellä. Jotkut todella hurskaat ihmiset ovat joutuneet kärsimään ankaria tuskia ja ahdistusta. He ovat toistelleet näitä Jes.40:27:sta löytyviä epätoivon sanoja:
    ”Minun tieni on Herralta salassa, minun oikeuteni on joutua pois minun Jumalani huomasta.”

    ”Mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin
    kotkat. He juosevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy” (Jes.40:31).
    Kuinka Herraa voi odottaa? Tässä kolme ehdotusta:

    1. Lakkaa ajattelemasta omaa tilannettasi ja keskitä ajatukset Herraan. ”Katso, niinkuin palvelijain silmät katsovat heidän isäntäinsä käsiin, ja niinkuin palvelijattaren silmät katsovat hänen emäntänsä käsiin, niin meidän silmämme katsovat Herran, meidän Jumalamme puoleen, kunnes hän armahtaa meitä”
    (Ps. 123:2).

    2. Ole kärsivällinen ja odota, että Jumala vastaa rukoukseen omalla ajallaan ja omalla tavallaan. Kärsivällinen odottaminen on toivoa ja luottamusta kaikkien pettymysten ja ahdistusten keskellä. ”Olkaa kärsivällisiä” (Jaak.5:7).
    Omasta mielestäsi Jumala saattaa vaikuttaa hitaalta, mutta Hän on kuullut ensimmäisen avunhuutosi- ja kaikki rukouksesi sen jälkeen. Usein apu tulee tavalla, jota et kykene ymmärtämään.

    3. Rukoile usein- päivittäin- ja odota vastausta. Siellä, missä ei odoteta vastausta, siellä ei voi myöskään olla Jumalan odottamista. Tämä on odottamisen sisin olemus,
    sen sielu ja sydän. Miksi kukaan rukoilisi odottamatta vastausta? ”Sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että Hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät” (Hebr. 11:6). Mikä sitten on tämä palkinto? Jumala uudistaa voimasi.

    Minäkin olen kokenut Jumalan antamaa apua ja hyvyyttä, kun Hän paransi minut syöpäsairaudesta 8v sitten, yliluonnollisella tavalla. Suuri kiitos Herralle.

    • Kiitos Erkko, hyvä kommentti. Kun pitää kirjaa rukouksista, niin rukousvastaukset huomaa helpommin ja sitten on kiitosrukouksen aika.

    • Mikä oli paranemisessasi lääketieteen osuus? Minä olisin ilman lääketiedettä kuollut jo monesti.

    • Lääketieteen osuutta omaan parantumiseen on
      haasteellista verrata Jumalan tekoihin, koska Hän on luonut lääketieteenkin.
      Jumala voi käyttää ihmistä apunaan määrättyyn pisteeseen saakka.
      Kiitos paranemisesta kuuluu kuitenkin Herralle

    • ”Lääketiedettä on ”

      Ihanko totta?

      No toki on, mutta auttaako se Sinua koskaan? Monmua on autanut ja pelastanut minut varmala kuollemalta jo kolmasti!!!

  2. Kari Paukkunen: ”Uskoa Jumalaan kyseenalaistat useilla blogeilla. Olet kuitenkin valmis huijaamaan lapsia joulupukkina?”

    Lienee aika harmiton huijaus? Sehän on satua.

    Monikohan lapsi on traumatiositunut tästä huijauksesta, osaisitko arvioida? Eli onko se miten haitallinen?

    Kaikissa keikoissani on ollut aivan mahtava tunnelma. Joulupukki on ollut erittäin odotettu ja pukin käynnistä ovt nauttineet kaikki talossa olleet iästä riippumatta.

    • ”Monikohan lapsi on traumatiositunut tästä huijauksesta, osaisitko arvioida? Eli onko se miten haitallinen?”

      En tiedä moniko on traumatisoitunut? Miksi huijata lasta, ja pelotella siitä, että Joulupukki antaa lahjoja vain kilteille lapsille?

      Arvostelemasi kristinoppi kertoo siitä, että Jeesus Kristus rakastaa myös niitä lapsia, jotka eivät ole kyenneet olla kilttejä.

      Sinun satusi on mielestäsi parempi, ja jatkat lasten huijaamista?

    • Kristinopin mukaan ne jotka eivät usko Jeesusta, joutuvat kyllä kidutetuksi ikuisessa helvetissä. Tai vähintäänkin sellaiset ihmiset sietävät kuolla ilman pelastusta.

      Että ihan sellaista snadia klappia kyllä vertauksissasi, eikä ollenkaan Jeesuksen eduksi.

    • Kunnon tykitystä Antero. Nostan hattua!

      Pointti on siinä, että suurella suulla puhut täällä materialismin puolesta, mutta olet silti valmis huijaamaan lapsia joulupukilla, joka on mielikuvitusolento kilttejä lapsia varten.

    • Ja heittää ne lapset, jotka eivät ole kilttejä tulisen helvettiin kituman ikuisesti…
      Joulupukki ei ihan samaan pysty ja tuskin haluaakaan pystyä…

    • Antero ja Seppo, teillä piisaa tunnelmaa ”punanuttuisen” parissa. Hyvän joulun toivotukset näin ennen juhannusta! Hyvää juhannusta myös!

      Juhannuksen sanoma Raamatussa on raaka. ”Veistelkää” veljet siitäkin!

Antero Syrjänen
Antero Syrjänen
Olen 70-luvun lopulla syntynyt nuori mies läntisestä Suomesta. Perheeseen kuuluu vaimo ja muutama pörröinen lemmikki. Synnyin Jehovan todistaja -sukuun ja -perheeseen. Blogeissani tulen käsittelemään, ainakin aluksi, elämää Jehovan todistajien maailmassa ja ympäristössä. Jos haluat kysyä todistajuudesta (tai ottaa muuten yhteyttä) yksityisemmin, sähköpostiosoite on: tantero.syrjanen@gmail.com