Risti ja voitto kuolemasta

Jumalan siunaamaa pääsiäistä kaikille autuaille!

 

 

    • Kiitos Matias!


      Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
      (Jes. 53:6‭-‬7 / FB33)

  1. Tähän lainaukseen Jesajasta sanoisin, että Jesaja ei ole apostoli, eikä opetuslapsi, joka voisi kertoa mitä jeesukselle tapahtui.

    Jesaja on profeetta, ja hänen kerrotaan eläneen 700-vuotta ennen Jeesusta, joten, kun jotakin tapahtui, eli piinattiin, ei suutansa avannut, oli ääneti, tarkoittaa jotakin mitä hän on nähnyt tapahtuneen silloin, kun hän oli näkemässä.

    Se ei voi olla edes ennustus, koska jotakin jo tapahtui. Ennustus ilmaisisi asian, että jotakin tulee tapahtumaan, mutta ei vielä ole tapahtunut.

    • Tarja, kiitos kommentista. Jesaja näki Kristuksen ja häneen laittoi toivonsa, kuten kaikki pyhät kautta aikojen. Jesajan kohta on yksi Vanhan Testamentin Kristus profetioista. Kristus=Messias

    • Raamatun ylivertaisesta harmoniasta kertoo se, ettei meidän useinkaan tarvitse arvuutella Jesajan ennustusten maalia. Usein keskiössä on juuri Jeesus Kristus, josta Juha tuon lyhyen bloginsa kirjoitti.

      Esimerkiksi kun juutalaisella Johannes Kastajalla oli epävarmuutta sukulaismiehensä taivaallisesta alkuperästä, Jeesus viittasi juuri Jesajan ennustuksiin: “Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette: Sokeat näkevät, rammat kävelevät ja kuurot kuulevat. Ihosairaat paranevat, kuolleet heräävät eloon ja köyhille julistetaan ilosanoma. Onnellinen se, joka ei pety minuun.» “(Mat11:4,5;UT2020)

      KR-käännökset viittaavat Jesajan lukuihin 35 ja 61. Niistä Jeesuksen aikana voitiin päätellä, minkä valtakunnan kuningas maapallolle oli saapunut. Ja me voimme iloita jo etukäteen niistä siunauksista, joita Jumalan Poika sitten eräänä päivänä tulee vielä suuremmassa mittakaavassa toteuttamaan.

    • Rauli kiitos hyvästä kommentista. Karitsan hääaterian saavat autuaat Taivaissa. Jo tänään me voimme osallistua Herran pyhälle ehtoolliselle ja nauttia Jeesuksen Kristuksen ruumiin ja veren.

    • Kiitos Sami. Ahtisaarnoja on antoisaa kuunnella näin pääsiäisien alla. Sami, hyviä hetkiä sinulle Jumalan sanan ja sakramenttien ääressä.

  2. Kari Roos

    ” Kenen päälle sinun mielestäsi Herra heitti kaikkien meidän syntivelkamme? ”

    Minun mieletäni juutalaiset kansana ovat kärsineet meidän pahojen tekojen ja puheiden tähden.
    Jeesus ei ole, häntä on palvottu paremmin, kuin piispaa pappilassa.

    Mutta se ei tarkoita, että synnit olisi toisten kärsimyksella sovitettu, ei tietenkään, se on täysin sekopäinen ajatus.

    Jesaja 53:ssa on hyvä lupaus vain uhrille, vikauhrille.

    • Olen tasan samaa mieltä siitä, että juutalaiset ovat kärsineet kohtuuttomasti.

      Mutta juutalaisten johtajien tahdosta myös Jeesus joutui kärsimään syyttömänä kidutuksen ja kuoleman ristillä.

      Jokainen meistä voi tietenkin uskoa ja ymmärtää näitä asioita omalla tavallaan.

  3. Kari Roos

    ” Mutta juutalaisten johtajien tahdosta myös Jeesus joutui kärsimään syyttömänä kidutuksen ja kuoleman ristillä. ”

    Eikö se ollut Jumala, joka oli ennaltamääränyt asian näin menevän. Ja Jeesus sanoi: ” Minä itse annan henkeni, ei kukaan sitä minulta ota, minulla on valta antaa se ja ottaa se taas takaisin. ”

    Pitipä sitten jälkeenpäin kuitenkin syyttää Juudasta kavalluksesta, ja kirkkoisät heittivät syyn koko kansan päälle kirjoituksillaan, ja oikeuttivat näin oman kihisevän vihansa ja julmuutensa jonka todellinen syy, oli se, että juutalaiset eivät kääntyneet heidän oppiinsa ja kalenteriinsa, vaan olivat uskollisia sille, mikä heillä jo oli. Eli Toora.

    Ja jos teillä ei olisi tarinaa jeesuksen kuolemasta, niin ei olisi tarinaa myöskään ylösnousemuksesta. Ja koska mies ei ole kuollut, niin miksi palvoa hautoja ja katsella puumiestä ristillä riippumassa surkean näköisenä ja jatkaa täysin sisältöön sopimatonta syyttelyä.
    Laskekaa alas ja antakaa mennä taivaaseen. Jos sielu on kuolematon niin ei se mihinkään puukuvaan jää asumaan. Ei mene myöskään hautaan nukkumaan ja odottamaan, että jeesus tulee herättämään.
    Eihän se edes pääse, kun on naulattu kiinni ristinpuulle.

    Minusta tuntuu, että nyt viimeinkin olisi oikaisun aika.

    • Tarja olet oikeassa siinä, että juutalaisia on aiheetonta yksin syyttää Jeesuksen kuolemasta. Me kaikki olemme yhtä syylisiä. Meidän kaikkien synnit huutivat Jeesusta ristille.

      Kiitos Tarja ja Kari mielenkiintoisista kommenteista.

    • Sori, Juha, että tämä keskustelu alkoi sinun pääsiäistoivotusblogissasi, mutta keskustelua on kai hyvä käydä paikasta riippumatta.
      Tarjalla on niin jänniä ajatuksia, ettei niihin voi olla kommentoimatta…

      Tarja, näiden jumalallisten juttujen ymmärtäminen ei aina ihan perusjärjellämme onnistu. Jokainen tulkitsee niitä vähän omalla tavallaan. Minä esimerkiksi tulkitsen ennalta määräämisen ”ennalta” näkemiseksi, koska Jumalan maailma lienee ajaton eikä Hänellä ole menneisyyttä eikä tulevaisuutta. Hän vain on. Me olemme sidottuja tähän aikajanaan.

      Jeesus kuoli, Hänet otettiin ristiltä alas ja haudattiin, nousi haudasta, ilmestyi sen jälkeen monille ja meni Isän luo. Ei Hän missään ”puukuvassa asu”. Sillä ei ole oikeastaan merkitystä, kuka oli Hänen tappamiseensa syyllinen, koska me kaikki ihmiset, niin juutalaiset, kristityt ja ateistit ym olemme samalla viivalla Jumalan edessä. Meillä ei ole asiaa sinne Isän luo ellei Jeesus olisi tullut ja näyttänyt meille tien sinne.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.