Rippivaari 5

Evoluution opettaminen kouluissa, saa lapsissa usein aikaan jumalankielteisen asenteen. Tämä havainto sai pohtimaan; miksiköhän koulu opettaa jotain, jonka seurauksena lapsi omaksuu ateistisen ideologian? Onko evoluutio pohjimmiltaan enneminkin filosofia kuin tieteellinen teoria? Onko evoluutio tarkoituksellisesti kristillisen uskon vastainen? Olisihan luonnon tarkoituksenmukaisuudelle helposti löydettävissä useita muitakin teorioita. Sen sijaan vain tätä yhtä opetetaan. Tällöin oma ajattelu siirretään syrjään ja tilalle työnnetään yksi ainoa ajattelunmalli, jossa Jumalalla ei ole mitään sijaa. Miksi opetus ottaa näin vahvasti kantaa uskoon? Niidenhän pitäisi painia eri sarjoissa.

  1. Oman panoksensa USA:n ekumenian edistämisessä antaa myös Gettysburgissa Master of Sacred Theology -tutkinnonkin suorittanut, Turun arkkihiippakuntadekaani Timo Tavast, joka on mm. kirjoittanut tutkimuksen kolminaisuusopista ja sen käytöstä ELCAn ekumeenisissa sopimuksissa. (Unity in the Triune God. Trinitarian Theology in the Full-Communion Agreements of the Evangelical Lutheran Church in America)

  2. Tätä olen myös ihmetellyt ja tehnyt saman huomion. Jos ajatellaan, että kaikki kehittyvät avaruuspölystä älykkäiksi olennoiksi ajan kanssa, niin mihin sitä Luojaa tarvitaan? Eihän tuon pölyn taakse tarvitse mitään Jumalaa keksiä…

    Olen samaa mieltä, että evoluutio on filosofiaa ja järkeilyä, joka perustuu uskoon, että kaikki on saanut alkunsa sattumalta. Ateismista on tullut uskomus kristillisen uskon sijaan ja se näkyy yhteiskunnassa jo monella tavalla, jos osaa nähdä. Nuoret lapset ovat tässä asiassa hyvä mittari.
    Uskonto ei ole enää monessakaan kodissa esillä ja koulussa uskonto asetetaan mielellään historialliseen ja kulttuuriseen kontekstiin, jolloin suhde itse uskoon jää kokonaan syntymättä. Saati, että se vahvistuisi, jos materialista evoluutiota opetetaan koulussa ainoana totuutena.

    Raamatussa ei puhuta kehitysopista, vaan, että Jumala sai kaiken valmiiksi. Ikävä kyllä koulussa ei puhuta Jumalasta enää mitään.

  3. Onpa taas veikeä avaus, huomioonottaen, että löytyy ziljoonia uskovia tiedemiehiä (muista puhumattakaan) jotka pitävät evolutiota totena.

    Jopa ev.lut. kirkko ja vatikaanikin sen hyväksyvät.

    Ja sitten tulee nojatuoli’filosofit’ ja väittävät että evolutio saattaakin olla vain filosofointia…

    Hupsistarallaa!

    ”Miksi opetus ottaa näin vahvasti kantaa uskoon? Niidenhän pitäisi painia eri sarjoissa.”

    Biologiassako otetaan kantaa jonkun jumalan olemassaoloon? Kerro enemmän!

  4. Taas lähtee ihan väärille urille. Mielestäni ei ole lainkaan hupaisaa se, että nuoriso perustelee kielteistä asennoitumistaan uskoon kehitysopilla. Näyttää siltä että, siellä missä sana ”evoluutio” mainitaan, niin siellä syntyy heti rajuja tunnereaktioita puolesta ja vastaan. Opetuksen vaikutus lapsiin sivuutetaan olan kohautuksella. Eikö edes saisi pohtia sitä, miten opetus vaikuttaa lapsen maailmankuvan kehitykseen. Miksiköhän sekin tuomitaan noin jyrkästi?

  5. Ismo -> ”Olen samaa mieltä, että evoluutio on filosofiaa ja järkeilyä, joka perustuu uskoon, että kaikki on saanut alkunsa sattumalta.”

    Tarkkaan ottaen evoluutioteoria ei ota kantaa elämän syntyyn, vaan sen kehittymiseen.

    Ismo -> ”Ateismista on tullut uskomus kristillisen uskon sijaan ja se näkyy yhteiskunnassa jo monella tavalla, jos osaa nähdä. ”

    Niin näkyy. Jos laitamme maailman hyvinvoivimmat ja onnellisimmat kansat jonoon, voidaan havaita että raskaasti uskonnolliset kansat eivät yllä kovinkaan korkealle. Pohjoismaat vähemmän uskonnollisina taas valloittavat kärkisijat.

    Sen verran kyllä korjaisin, että ateismi ei ole minkäänlainen uskomus. Jos ateismi on uskomus, TV pois päältä on TV-kanava ja kaljuus on kampaus. Ateismi on uskon puutetta, ei mitään muuta.

  6. Pekka -> ”Onko evoluutio tarkoituksellisesti kristillisen uskon vastainen?”

    Evoluutioteorialla ei ole mitään tekemistä uskonnollisuuden kanssa, eikä kristinuskon kanssa. Se ei ota mitään kantaa (kristin)uskoon. Jos tieteelliset havainnot haastavat uskonnollisen maailmankuvan, siitä ei voi syyttää kyseessä olevaa tieteellistä teoriaa. Ongelma on sillä, joka asian ongelmaksi kokee.

    Pekka -> ” Tällöin oma ajattelu siirretään syrjään ja tilalle työnnetään yksi ainoa ajattelunmalli, jossa Jumalalla ei ole mitään sijaa. Miksi opetus ottaa näin vahvasti kantaa uskoon?”

    Evoluutioteorian opettaminen ei ota kantaa uskonnollisiin asioihin millään tavalla.

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.