Raamatun naisia - Ruut
Minulle tulee ensimmäisenä Raamatun naisista mieleen mooabilainen Ruut; nimi Ruut merkitsee ystävää, ystävyyttä. Ruut on Daavidin ja Jeesuksen esiäiti, joka on päässyt Jeesuksen esivanhempien luetteloon (vert. Matt. 1.5).
Noomi sanoi: "Katso, kälysi on kääntynyt takaisin oman kansansa ja jumalansa luo, käänny sinäkin kälysi kanssa." Mutta Ruut vastasi: "Älä vaadi minua jättämään sinua ja kääntymään takaisin, pois sinun tyköäsi. Sillä mihin sinä menet, sinne minäkin menen, ja mihin sinä jäät, sinne minäkin jään; sinun kansasi on minun kansani, sinun Jumalasi on minun Jumalani. (Ruut. 1: 15-16)
Boas otti Ruutin emännäksensä, ja hän meni hänen tykönsä; ja Herra antoi hänen tulla hedelmälliseksi, ja hän synnytti pojan. (Ruut. 4:13 / Biblia)
Ketkä Raamatun naisista on mielestäsi hyvä muistaa ja miksi?
Ruut lupasi olla Noomin ystävä, jota hän ei koskaan jättäisi; Jeesus on ystävä, joka kuoli meidän puolestamme ja Hän on meidän kanssa joka päivä maailman loppuun asti; mistä sinä tunnistat todellisen ystävän?
Mitä Ruutin kirjan sanoma kertoo meille lunastajastamme Jeesuksesta?
Miten on mahdollista, että Daavidin ja Jeesuksen esiäiteijä olivat Israelin viholliskansaan kuuluvat mooabilainen Ruut ja portto Raahab ja he ovat mainittuna Jeesuksen sukuluettelossa?
Miksi Golgatalla oli Jeesuksen lähipiiristä ainoastaan naisia ja Sebedeuksen poika Johannes?
Kaikki julkaistut blogini:
46 kommenttia
Ruut ja Naomi olivat tod. näk. lesboja.
Leskiä ne oli ja Ruutilla peräti kaksi miestä. Olen antanut kauniille tyttärellinen nimen Noomi, jonka merkitys on onnellinen. Noomin kovakohtalo ja sitkeys on aina puhutellut minua ja miniän rakkaus, joka kuvastuu Ruutin sanoista uskollisuutena Noomin Jumalaa kohtaan.
Eija, kiitos hyvästä kommentista. Noomi muistuttaa omaa äitiäni, kuinka hän otti kihlattuni avosydämisesti vastaan. On hienoa, kun vaimollani ja äidilläni oli erinomaiset välit aina äitini kuolemaan asti.
Raamatun naisia olivat myös Salomonin ja muiden patriarkkojen sadat jalkavaimot ja orjattaret. Minkähänlaista heidän elämänsä oli? Joskus mietin myös, että kun VT:ssä sanotaan, Israelilaisten lähdössä sotaretkelle, että “tappakaa kaikki muut paitsi neitsyet” niin mikä lienee noiden henkiin jätettyjen neitsyiden kohtalo sitten myöhemmin.
Kukin aika ottaa tietysti Ruutinkin elämään oman näkökulmansa. Hänen vierasheimoisuutensa ja saamansa siunaus on varmasti lohdullinen sanoma monelle sellaiselle, joka itse on ns. vierasheimoinen ja muukalainen tai yhteiskunnallisesti vähäisemmässä asiassa.
Kuningatar Ester, on seuraava, jolla on oma kirja Raamatussa. Hänellä on yksi Raamatun suurista naisisista.
Tuo Esterin kirja minullakin mielessä pyöri, kun mietin naisen asemaa Vanhan Testamentin aikaan.
Laitan hiukan, koska olen kommentoinut tätä Salomon aihetta täällä aika paljon. Uskontokirja.net haulla voi tarkistaa ja tuollaista neitsyet kohtaa sillä ei löytynyt. Mitä Salomonin vaimoihin tulee, niin olot olivat lienee ruhtinaalliset, mutta kansasta joka lystin maksoi ei voine sanoa samaa. Salomonin suuri vaimomäärä ja suuret kulut johtivat kansakunnan hajoamiseen Salomonin kuoleman jälkeen.
Juutalaisten laissa orjien asema oli myöhemmin suojattu, jopa niin, että Israelilainen orja päästettiin vapaaksi seitsemäntenä vuonna, mutta aivan samoin kuin moniavioisuus on tuollainen tuottanut tuskaa. Esimerkkinä Taamar, joka karkotettiin tai Leean ja Raakelin huonot välit. Ei tainnut Jaakobilla paljon sanomista olla kun Raakel hänet Leealle myi saadakseen Leean. En tarkistanut tietojani vaan vedin lonkalta, joten tietoni perustuu vain minun muistiini.
Korjaan siis saadakseen Jaakobin vierelleen yhdeksi yöksi.
Tämä Raamatun tarina mietityttää:
30. Ja Jefta teki lupauksen Herralle ja sanoi: “Jos sinä annat ammonilaiset minun käsiini, 31. niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota, hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi”. 32. Sitten Jefta lähti ammonilaisia vastaan, sotimaan heitä vastaan, ja Herra antoi heidät hänen käsiinsä. 33. Ja hän tuotti heille hyvin suuren tappion, valloittaen maan Aroerista Minnitiin ja Aabel-Keramimiin asti, kaksikymmentä kaupunkia. Niin täytyi ammonilaisten nöyrtyä israelilaisten edessä. 34. Kun Jefta sitten tuli kotiinsa Mispaan, niin katso, hänen tyttärensä tuli ulos häntä vastaan vaskirumpua lyöden ja karkeloiden. Ja hän oli hänen ainoa lapsensa; paitsi tätä ei hänellä ollut poikaa eikä tytärtä. 35. Nähdessään hänet hän repäisi vaatteensa ja sanoi: “Voi, tyttäreni, nyt sinä masennat minut maahan, nyt sinä syökset minut onnettomuuteen! Sillä minä avasin suuni Herralle enkä voi sanaani peruuttaa.” 36. Niin hän vastasi hänelle: “Isäni, jos sinä avasit suusi Herralle, niin tee minulle, niinkuin suusi on puhunut, koska Herra on antanut sinun kostaa vihollisillesi, ammonilaisille”. 37. Sitten hän sanoi isällensä: “Myönnettäköön minulle kuitenkin tämä: jätä minut vapauteeni kahdeksi kuukaudeksi, että minä yhdessä ystävättärieni kanssa menen vuorille itkemään neitsyyttäni”. 38. Niin hän sanoi: “Mene!” ja päästi hänet menemään kahdeksi kuukaudeksi. Ja hän meni ystävättärineen ja itki neitsyyttänsä vuorilla. 39. Mutta kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo, ja tämä pani hänessä täytäntöön lupauksensa, jonka oli tehnyt. Eikä hän miehestä tietänyt. Ja tuli tavaksi Israelissa, 40. että Israelin tyttäret joka vuosi menivät lauluin ylistämään gileadilaisen Jeftan tytärtä – neljän päivän ajaksi joka vuosi. Tuom. 11:30-40
Miksiköhän tämä teksti on Raamatussa? Oliko tapana polttaa neitsyitä kuoliaaksi? Ja miksi isä vielä syyttää tytärtään?
Miten on mahdollista, että Daavidin ja Jeesuksen esiäiteijä olivat Israelin viholliskansaan kuuluvat mooabilainen Ruut ja portto Raahab ja he ovat mainittuna Jeesuksen sukuluettelossa? Matteuksen evankeliumin alussa oleva Jeesuksen sukuluettelo ei ole mikään tavallinen sukuluettelo, sillä sieltä löytyy kolmen naisen nimet: Taamar,Raahab ja Ruut,jotka olivat Jeesuksen esiäitejä. Heidän lisäkseen Uurian vaimo Batseba, ja Raahab oli portto, Taamar naimaton, ja Uurian vaimo aviorikkoja. Ruut taas oli mooabilainen ja kuuli kansaan jota juutalaiset, eivät saanneet sekaantua. Näitä Jeesuksen sukuluettelon naisia moni “hurskas” katselee karsastaen. Mutta eivät miespuolisetkaan selvinneet ” puhtain paperein”, sillä myöskin kunikaalliset esi-isät, heistä löytyy seitsemän, jotka tekivät sitä mikä on pahaa Herran silmissä. Myöskin Jeesuksen äidistä Mariasta,oli liikkeellä pahoja juoruja: “”Eihän Messias voi syntyä tuollaisesta naisesta naisesta” ? Mutta Jeesuksen sukuluettelo nosta esille: Messias on todella syntynyt syntisestä sukukunnasta, tullut veljeksemme osalliseksi meidän lihastamme ja verestä, erotuksena on, että ilman syntiä.
Ilmoita asiaton kommentti