Raamattu ja kahden miehen tai kahden naisen avioliitto
Minulta on kysytty, miten Raamatun pohjalta voi päätyä kannattamaan kahden miehen tai kahden naisen välistä avioliittoa ja sen kirkollista vihkimistä. Mikään perustelu ei vakuuta kaikkia ihmisiä, ei tämäkään.
Erilaiset vihki- ja siunaustoimet eivät yleensä perustu Raamatussa olevaan selkeään käskyyn. Ne perustuvat siihen, että erilaisissa taitekohdissa ihmiset haluavat kääntyä Jumalan puoleen ja pyytää häneltä siunausta ja varjelusta. Ne poikkeavat tässä kasteesta ja ehtoollisesta, joista on nimenomainen Jeesuksen sana. Asetussanojen puute ei ole siunauksen tai vihkimisen este. Tästä ei seuraa, että Raamatun pohjalta voitaisiin tai pitäisi siunata mitä hyvänsä.
Keskustelussa on toistuvasti ollut esille luomiskertomus: Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi ja siunasi heidät. Kertomus voidaan tulkita ahtaasti ja yksilökeskeisesti: Jumala loi ihmisen heteroseksuaaliseksi mieheksi ja heteroseksuaaliseksi naiseksi ja siunasi heidän kahden liiton. Kertomus voidaan tulkita väljemmin niin, että mies ja nainen sisältävät myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt. Ahtaan ja väljän tulkinnan eron tulee ymmärrettäväksi, jos ajattelemme vaikkapa intersukupuolista ihmistä, joka ei ole täysin mies eikä nainen. Edelleen siunaus voidaan ymmärtää yksilökeskeisyyden sijaan kollektiivisesti yhteisöä koskevaksi. Siis esimerkiksi lapseton täti, setä tai eno voi olla osallinen siunauksesta, kun hän hoitaa veljen tai sisaren lapsia. Ahdas ja yksilökeskeinen tulkinta nostaa ihmisyyden normiksi heteroseksuaalin hedelmällisen miehen ja heteroseksuaalin hedelmällisen naisen. Väljä tulkinta sukupuolista ja kollektiivinen tulkinta siunauksesta antavat täyden ihmisyyden myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille ja lapsettomille. Kysymys ei ole siitä, kumpi on oikea tulkinta, vaan kumman tulkinnan me itse kukin valitsemme.
Edelleen keskustelussa on viitattu 3. Mooseksen kirjan kieltoon maata miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan. Tämä voidaan tulkita ikuiseksi kielloksi kaikille homoseksuaaleille suhteille. Silloin kuitenkin vähätellään sitä eroa, joka oli muinaisen Lähi-idän kulttuurilla ja omallamme. Silloin miehen makaaminen niin kuin naisen kanssa maataan oli miehen häpäisemistä ja yhteisön silmissä törkeä rikos. Tänä päivänä kahden toisistaan välittävän ihmisen sitoutuminen on suomalaisen yhteiskunnan hyväksymä ja yleisesti myönteisenä pidetty asia. Voi ajatella, että miehen makaamiskielto on Jumalan sana, mutta eri tilanteessa kuin missä elämme.
Toisaalta luterilaisuudessa on aina tehty ero Raamatun pysyvän totuuden ja aikaan sidotun aineksen välillä. Tätä eroa ei ole tehty Raamatun sanamuodon perusteella. Siksi tulkinta, että miehen makaamiskielto kuuluu Raamatun aikaansa sidottuun, on täysin asiallinen ratkaisu.
Paavali kirjoittaa: Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. (Rm 1:26b-27a) Monet homoseksuaalit ovat kokeneet, että tämä kohta ei koske heitä, koska he eivät ole koskaan vaihtaneet seksuaalisuuttaan toiseksi. Ne, jotka haluavat argumentoida tällä kohdalla homo- ja lesbosuhteita vastaan joko ohittavat koko asian merkityksettömänä tai väittävät kaikkien ihmisten olevan pohjimmiltaan heteroita.
Tässäkin kohdassa voidaan tehdä ero Raamatun pysyvän totuuden ja aikaan sidotun aineksen välillä. Siksi tulkinta, että Paavali toistaan oman aikansa juutalaisen näkemyksen, joka kuuluu Raamatun aikaansa sidottuun, on täysin asiallinen ratkaisu.
Toinen Paavalin kohta, johon vedotaan ovat 1 Kor. 6:9 paheluettelossa esiintyvät sanat arsonokoites ja malakoi. Kummankaan sanan merkitys ei ole yksiselitteinen. Sana arsenokoites esiintyy ensimmäisen kerran kreikan kirjallisuudessa Paavalilla ja sen myöhemmät esiintymiset riippuvat tästä kohdasta. Täyttä varmuutta ei ole, mutta paras arvaus on, että sana tarkoittaako homoseksuaalia prostituoitua. Malakos merkitsee pehmeää ja viitannee naismaiseen mieheen. Näiden tulkitseminen tarkoittamaan kaikkia homoseksuaaleja on tekstin ylitulkintaa; siitä voi keskustella, kuinka paljon ylitulkintaa.
Tämänkin kohdan voidaan katsoa heijastavan Paavalin aikaansa sidottuja käsityksiä. Lisäksi on syytä huomata, että Paavali ei kummassakaan kohdassa ota kantaa homoseksuaalisiin suhteisiin vaan argumentoidessaan ihan toisesta asiasta tulee sanoneeksi jotakin (kielteistä) tästäkin asiasta.
Yhteenvetona kohdista, joiden perusteella on katsottu, että Raamattu estää vihkimästä kahta miestä tai kahta naista keskenään avioliitto, voi todeta seuraavaa. Raamattua voidaan tulkita niin, että kahta miestä tai kahta naista ei voi vihkiä avioliittoon. Mutta hyvin perustein voidaan argumentoida, että kohdat eivät puhu samasta asiasta kuin me 21. vuosisadalla. Toisaalta voidaan argumentoida, että kohdat heijastavat oman aikansa käsityksiä, eivätkä ole normatiivisia nyky-kirkolle. Itse en näe, että uskollisuus Raamatulle estäisi vihkimästä kahta miestä tai kahta naista avioliittoon.
Jeesuksen eettisen opetuksesta nostan kaksi, minulle keskeistä, lausumaa. Ensimmäinen kuuluu: Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat. (Mt 7:12) Tulkitsen tätä niin, että kun itse tahdon omalle parisuhteelleni yhteisön tunnustuksen, minun tulee antaa sama tunnustus myös lähimmäiseni parisuhteelle.
Jeesus kulki edelleen ja meni sen seudun synagogaan. Siellä oli mies, jonka käsi oli surkastunut. Fariseukset tahtoivat nostaa syytteen Jeesusta vastaan ja kysyivät häneltä: "Saako sapattina parantaa?" Jeesus vastasi heille: "Jos jollakulla teistä on lammas ja se putoaa sapattina kuoppaan, niin kai hän tarttuu siihen ja nostaa sen sieltä ylös! Ja onhan ihminen paljon arvokkaampi kuin lammas. Kyllä sapattina on lupa tehdä hyvää." Sitten hän sanoi miehelle: "Ojenna kätesi." Mies ojensi kätensä, ja se tuli ennalleen, yhtä terveeksi kuin toinenkin käsi. Mutta fariseukset menivät ulos ja ryhtyivät suunnittelemaan, miten saisivat Jeesuksen raivatuksi pois tieltä. (Mt 12: 9-14). Tulkitsen tämän niin, että Jeesuksen julistuksessa ihmisestä välittäminen menee lain kirjaimen yli. Paavali kirjoittaakin: Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi. (2 Kor 3:6b).
128 kommenttia
”Sukupuolinen himo kuulunee luomisjärjestykseen”
Vaan ei homoseksuaalinen.
Tässä keskustelussa on melkoisesti keskiössä ollut Roomalaiskirjeen 1. luvun se kohta, jossa Paavali puhuu ”luonnollisen sukupuoliyhteyden vaihtamisesta luonnonvastaiseen.”
Heikki Leppä kertoo, että ”monet homoseksuaalit ovat kokeneet, että tämä kohta ei koske heitä, koska he eivät ole koskaan vaihtaneet seksuaalisuuttaan toiseksi.” Eivät ole vaihtaneet, ei. Mutta tarkoittaako ilmaus luonnonvastainen oman luonnon vastaista vai olisiko kyseessä hiukan laajempi näkökulma? Onko niin, että jos joku asia ei minusta tunnu luonnonvastaiselta, se ei ole sitä meidän Elämänantajammekaan mielestä?
Sana ”luonnollinen” on alkutekstissä ”physikos”. Sanaa käytetään sekä jakeessa 26 että jakeessa 27 kuvaamaan sekä miesten että naisten sukupuolista käytöstä. Strongin sanakirja kääntää sanan esimerkiksi ”produced by nature” ja ”agreeable to nature”. Luonnonmukainen on siis tässä aika lähellä käsitettä ”anatomian ja fysiologian mukainen”. Ja se opettaa meille miehille, että ihmisruumiin luonnollista aukoista vain naissukupuolella se luonnonmukainen. Anaalinen tai oraalinen seksi ei ole millään mittarilla luonnonmukaista? Korvakäytävä tai sierainaukot lienevät jo kokonsa puolesta kovastikin luonnonvastaisia.
Meidän lisääntymisfysiologiamme ajaa myös luonnolliseen suuntaan. Kaikki palvelee sitä päämäärää, että ihmiskunta ei kohtaisi sukupuuttoa. Lisääntyminen oli määräys, jonka Raamatun mukaan ensimmäinen ihmispari sai. Aika lailla luonnonvastainen tavoite sukupuolineutraalille parisuhdeideologialle, eikö totta? No, syntiin langennut ihmissuku on kyllä toteuttanut maapallon heterotäyttämistä jokseenkin miten sattuu, mutta se siitä.
Se tosiasia, että lisääntymisfysiologiaan liittyy myös nautintoelementtejä, ei suinkaan kumoa lisääntymisen luonnonmukaisuutta. Lisääntymisfysiologiaa ei voi korvata pelkällä nautintofysiologialla, kun luonnonmukaisuudesta puhutaan.
On merkille pantavaa, että Raamattu linkittää luonnonvastaisen homoseksuaalisen käytöksen erääseen luomisjärjestykselliseen ristiriitaan. Juudaan kirje kertoo ensin enkeleistä, jotka ennen vedenpaisumusta luonnottomasti saivat sekasikiöjälkeläisiä ihmisnaisten kanssa:
”Ja niitä enkeleitä, jotka eivät pitäneet kiinni korkeasta asemastaan vaan hylkäsivät omat asuinsijansa, hän pitää pimeydessä ikuisissa kahleissa suurta tuomion päivää varten.”
Ja sitten siirrytään suoraan puhumaan homoseksuaalisuudesta: ”Niin kävi myös Sodoman ja Gomorran ja muiden sen seudun kaupunkien, jotka SAMALLA TAVOIN antautuivat siveettömyyden ja LUONNONVASTAISTEN himojen valtaan: niiden saama rangaistus on varoittava esimerkki, joka muistuttaa ikuisesta tulesta.”(Juud7,8) Eräät englantilaiset käännökset käyttävät sodomalaisten käytöksestä ilmausta ”sexual perversion”(NLT,NIV,HCSB), mikä korostaa kaupungin luonovastaista ja Kaikkivaltiaan tuomitsemaa homoseksuaalista käytöstä.
Kyseiset kaupungit ovat olleet leimallisesti homoseksuaaleja ympäristöjä. Eihän muutoin olisi ollut mahdollista, että Sodomaan saapuneet Lootin miespuoliset vieraat hetimiten joutuivat alttiiksi miesraiskaukselle. Raamattu käyttää tässä yhteydessä ilmausta ”kaupungin kaikki miehet”, vaikka tarkempi analyysi kertoo, etteivät ne nyt ihan kaikki aineellistuneita enkeleitä luononvastaisseen seksuaaliaktiin olleet hamuamassa.
Seppo Heinola otti esille tutkimuksen, jonka mukaan homoseksuaalinen taipumus on geeneihin kirjoitettua. Näin voi olla. Mutta onko meissä oleva taipumus jotakin sellaista, jolle ei kannata yrittää tehdä mitään? Vaikka taipumuksemme olisi kuinka Luojamme tahdon vastainen?
Tutkimus on osoittanut, että alkoholistikin horjahtelee geeniensä tahdissa. Viitteitä on jopa siitä, että se kuuluisa suomalainen räyhäämiseen taipuvaisuus on ihan vaan geneettistä.
Tulisiko kenellekään mieleen lopettaa taistelu alkoholin haittoja vastaan sen perusteella, että joillakin on semmoiseen taipumukset? Tuskin.
Raamattu kertoo, että taistelussa homoseksuaalisia taipumuksia vastaan voi menestyä. Raamattu kertoo korinttilaista kristityistä: ” Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole …miesten kanssa makaavat miehet…. Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta.”(1.Ko6:9-11)
Mitä ajattelet sinä Seppo ja muut tällaisesta alistumattomuudesta geenien vietäväksi? Ja toisaalta ”Jumalamme Hengen voimaan” alistumisesta?
Heikki Leppä ei tiedä mikä on hänen työnantajansa eli kirkon kanta avioliittoon kun ”ei oletullut ohjeistusta”. ! Uskomatonta! Mitä ihmeen ohjeistusta sinä kaipaat?
Jos kuitenkin hyväntahtoisesti tulkitaan että tarkoitat ohjeistusta samansukpuolisten vihkimiseen niin eihän sitä siihenkään tarvita.
Kanta ei kaikilta osin ole selvä? Mikä sinulle on epäselvää?
Ehkä minä voin auttaa. 1.3.2017 lähtien voit edelleen vihkiä keskenään avioliittoon miehen ja naisen. Et voi vihkiä keskenäån avioliittoon kahta miestä tai kahta naista. Onko vielä jotain epäselvää?
Jos joku pappi vihkii niin kuka tahansa? voi tehdä asiasta tutkintapyynnön.
Jos vihkijä on Helsingin hiippakunnan pappi niin voin kertoa jo lopputuloksenkin. Ensin on teologista pyörittelyä ja saivartelua siitä kuinka asiasta vallitsee kirkossa eri käsityksiä ja tulkintoja. Sitten on joku juridinen sivujuonne jossa on joku täysin mahdoton tulkinta. Saatetaan viitata julkisuudessa olleiden oikeusoppineuden lausuntoihin. Viittauksesta selviää että lausuntoja ei ole ymmärretty. Siitä huolimatta nistä tehdään päätelmiä.
Lopuksi todetaan että asia ei anna aihetta toimenpiteisiin. Kannanotosta ei selviä edes se onko kaikilla hakukkailla nyt lupa vihiä. Tämän johdosta Kotimaa24 ottaa yhteyttä kapitulin ja kysyy asiasta. Saadusta vastauksesta ei selviä mitään.
Ei hyvää päivää mitä saivartelua, isot ihmiset. Missään muualla ei voitaisi tehdä kirkasta päivää selvempää asiaa ”ei kaikilta osin selväksi”, kuin tässä meidän luopumuskirkossamme.
Monille ateisteille ja liberaaleillekin on aivan selvää, että Raamattu on viimeisiä kirjoja, joilla homosuhteita kannattaa lähteä puolustamaan.
Edelleen ihmettelen esim. piispa Häkkistä, joka ei voi hyväksyä inkeriläistä mahdollista valokuvien vääristelyä- ei pidäkään – mutta on hipihiljaa kun Jumalan sanan totuutta ja kirkon selvää oppia avioliitosta vääristellään omassa kirkossa.
Ai on hipihiljaa? http://yle.fi/uutiset/piispa_seppo_hakkinen_ei_salli_mies-_tai_naisparien_vihkimista/8807917
Oikeustieteen emeritusprofessori panee kirjansa ”Kun kukaan ei näe” romanihenjilön suuhun määritelmän teologiasta:
”Se on sitä, että otetaan joku Raamatun kohta ja ”tulkitaan” sitä ja päädytään siihen, että siinä ei lue sitä, mitä siinä lukee”.
”Onko homoseksuaalinen taipumus syntiä? Ei ole. Sen sijaan Raamatun mukaan homoseksuaalisuuden harjoittaminen on, mutta ei mielestäni sen “kummempi synti” kuin ahneuskaan (ts. kapitalismi yhteiskuntamuotona) tms.”
Olen tästä eri mieltä. Homoseksuaalinen taipumus on syntiä, kuten ylipäätään kaikki taipumus syntiin, koska konkupisenssista, synnin alkujuuresta kumpuavat kaikki himot ja ovat siten jumalanvastaisuutta.
Esimerkiksi katolisen käsityksen mukaan perisynti poistuu kasteessa, vaikkakin he myöntävät, että ”ihmisessä pysyy synnistä johtuva ja syntiin viettelevä taipumus, mutta he eivät pidä tätä jumalanvastaista taipumusta syntinä sanan varsinaisessa mielessä.” Loogisesti on kuitenkin mahdotonta ajatella, ettei taipumus syntiin, (on se sitten mitä tahansa) ole syntiä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Ilmoita asiaton kommentti