Ruotsin Kirkko rakoilee

Olen elänyt Ruotsissa muutaman vuosikymmenen ja seurannut Ruotsin Kirkon elämää saman ajan. Siitä huolimatta yllätyin täysin, kun kolmen papin aloittama solidaarisuusilmaisu #mittkors facebookryhmänä on muodostunut vedenjakajaksi kirkon johdon ja maalikkoaktivismin välillä. Solidaarisuusilmaisu koskee Ranskassa tapahtunutta iäkkään papin murhaa kesken messua.Tässä halutaan osoittaa solidaarisuutta samalla lailla kun aikaisemmassa terroriteossa ranskalaisen lehden toimitusta vastaa.

Tähän menness liki 9000 henkilöä on kuvannut ristinsä ja  julkaisset sen fb-sivustolla ja luku kasvaa.

Kirkon johto suhtautui tähän aluksi provokationa, koska ryhmän alkuunpanijat ovat tunnettuja kirkollisia kriittisiä keskustelijoita. Nyt liikkeestä on tullut suoranainen kansanliike , sellainen jota ei koskaan aikaisemmin ole Ruotsin Kirkossa nähty.

Viimeisin ja valittava kommentti kirkon hierarkian puolelta on tullut Härnosandin piispalta. Hänen tekstistään käy ilmi se että hän on täysin ymmärtämätön siitä mistä tässä on kyse.

Tämä aktivismi on yllättävää, sillä Ruotsin Kirkon yleinen image on ollut suvaitsevainen ja liberaalisesti yleisuskonnollinen . Tämä #mittkors liikehdintä on selväsä protestiliike joka vaatii tai toivoo että kirkko profiloisi itseään perinteellisenä kristillisenä Kristus-keskeisenä yhteisönä vastakohtana yleisuskonnollisuuteen.

Kyseessä on siis taistelu kirkon julkisesta identiteetistä. Keskustelu rönsyilee moneen suuntaan, mutta on selvää että huomattava joukko kirkon asioista kiinnostuneita katsoo, että kirkko on sisältäpäin sekularisoitunut ja unohtanut koko maailmaa syleilevänä yhteisönä omansa.

Hierarkia on yrittänyt mitätöidä näitä mielipiteenilmaisuja konservatiivisina ,jopa rasistisina, tasaarvoa loukkaavina. On totta ,että alkuunpaniat olivat konservatiiveja, mutta nyt liike on alkanut elää omaa elämäänsä ja voimistuu heihin osoitetusta vastarinnasta.

Mielestäni liikehdintä on parasta mitä kirkon identiteetti keskustelussa on tapahtunut. Saa nähdä jos hierarkia ymmärtää tätä. Tähän asti he ovat kuin Vatikaanin kuuria joka muotoilee oman agendansa sellaisten , tosin hyvää tarkoittavien , periaateiden mukaan jotka eivät kosketa tavallisia seurkuntalaisia.

Mutta nyt seurkunta puhuu , kuuleeko Rooma?

    • ”Miesenkelit”? Onko enkeleillä sukupuoli?

      Toisekseen: Jos enkelit eivät olisi olleet vastustamassa pahaa, kuinka paljon enemmän sitä nyt olisi..?

      Voiko nykyistäkään pahaa panna enkelien voimattomuuden piikkiin..?

    • Jouni Turtiainen

      Enkelit eivät tosiaan ole kyenneet osoittamaan taivaan kaikkivaltiutta.

      Voisikohan nykyisen pahan laittaa taivaan sotajoukkojen saamattomuuden tiliin ? Siinäkään ei ilmeisesti erotella sukupuolta ?

      Eiköhän rehellisyys ja realismi ole elämämme menetymisen ehtoja myös uskon asioissa ?

    • Jeesuksen haudalla ylösnousemusaamuna naiset näkivät kaksi miestä säteilevissä vaatteissa. Korneliukselle ilmestyi mies hohtavissa vaatteissa ja apostolien luona seisoi kaksi miestä yllään valkoiset vaatteet heidän yhä katsellessaan taivaalle, kun pilvi oli vienyt Jeesuksen pois. Myös Mikael ja Gabriel ovat miesten nimiä.

      Kyllä enkelit Raamatussa ovat mieshahmoja. Näkijät tunnistivat heidät miehiksi. Taivaassa ovat Isä ja Poika. Ensiksi luotiin Aadam ja hän oli mies. Kenties koko taivas valtiaineen ja henkilökuntineen on kauttaaltaan maskuliininen.

    • Merja Ruuskalle: kyllä se on selvää, että Raamatussa enkelit näyttäytyvät miehisessä ilmiasussa, mutta se ei vielä todista, että enkelit olisivat miehiä.

      Jeesus sanoo ylösnousemuksen jälkeistä elämää pohtineille juutalaisille: ”Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa” (Mt 22:30).

      Kovin sukupuolettomalta tämä enkelien kaltainen elämä vaikuttaa Jeesuksen opetusten valossa..

    • Jouni Turtiainen.

      Viittaamasi Jeesuksen lausunnon voi realistisesti ymmärtää, että taivaassa ei vaimoja, siis ei naisia.

      Sokeasti Raamattuun otettuihin Jeesuksen sanomiin uskominen vie 100 prosenttisesti harhapoluille ! Kommentti tyypillinen sen ajan juutalainen ilmaisu.

    • R.Suni: ”Viittaamasi Jeesuksen lausunnon voi realistisesti ymmärtää, että taivaassa ei vaimoja, siis ei naisia.”

      Ei voi. Jos on vähänkin sisälukutaitoa ja ymmärrystä asiayhteydestä.

  1. ”Kristillisen enkeliopin kehittymisen kannalta tärkeä henkilö on Pseudo-Dionysios Areopagita, joka eli tiettävästi 400- ja 500-lukujen vaihteessa. Hän kirjoitti teoksen Taivaalliset hierarkiat, joka pohjautuu Raamatussa mainittuihin enkeliryhmiin.”

    Voi lukea lisää: http://www.esoteric.msu.edu/VolumeII/CelestialHierarchy.html

    Kristillisen näkemyksen mukaan on kaiketi olemassa:

    serafit (kreikaksi: Σεραφείμ / serafeim)(Jes.6:2)
    kerubit (kreikaksi: Χερουβείμ / kherubeim)(1.Moos.3:24)
    voimat (Room. 8:38)(keikaksi: Δυνάμεις / dynamais)(Kol.1:16)
    valtaistuimet (kreikaksi:Θρόνοι / thronoi)(Kol.1:16)(Ilm.11:16)
    herraudet (kreikaksi: Κυριότητες / kyriotetes)(Kol.1:16)
    hallitukset (kreikaksi: Αρχές / arches)
    vallat (kreikaksi: (kreikaksi: Εξουσίες / exusies)(Kol.1:16 / Efes.1:21; Efes.3:10)
    ylienkelit (kreikaksi: Αρχάγγελοι / archangeloi)(1.Tess.4:6)
    enkelit (krekaksi: Άγγελοι / angeloi)(1.Piet.3:22 / Room.8:38)

    Enkelien tehtävistä:

    ”Enkelten pääasiallinen tehtävä on ylistää Jumalaa ja toimia hänen sanansaattajanaan (kreikaksi: angéllo = julistaa, ilmoittaa), eikä vain sanansaattajina, vaan myös suorittaa erilaisia Jumalan tahdon mukaisia tekoja ja töitä. Enkelit ovat Jumalan luomia (Kol.1:16), viisaita (2.Sam.14:20), pyhiä (Apt.10:22). He toimivat Jumalan valkeuden välittäjinä näkyväiselle maailmalle (Hepr.1:14, Luuk.1:26-38 ja Apt.1:10-11). Enkelit toivat ilosanoman Kristuksen syntymästä: arkkienkeli Gabriel ilmoitti ensin Johanneksen syntymästä Sakariaalle (Luuk.1:11-20]) ja Jeesuksen syntymästä Neitsyt Marialle (Luuk.1:26-29). Enkeleillä oli myös tärkeä tehtävä Kristuksen ylösnousemuksen ilmoittajina (Matt.28:2-7, Mark.16:5-7, Luuk.24:4-8 ja Joh.20:12-14). Kaikki evankelistat mainitsevat enkelit Kristuksen ylösnousemuksen ilosanoman julistajina. He ilmestyivät ihmismuodossa, mutta heidän vaatteidensa valkeus todisti ylösnousemuksesta.”

    Edelleen Raamatun mukaan enkelit ovat olleet toteuttamassa Jumalan tahtoa:

    ”Enkelit palvellessaan Jumalaa esiintyvät usein maailman ja erityisesti ihmisten kaitsemisen välikappaleina. Enkelien kautta tuhottiin Sodoma ja Gomorra (1.Moos.19:13), hävitettiin rutolla suuri joukko Israelin asukkaita (2.Sam.24:15-17), kuohutettiin vesi Jerusalemissa ja annettiin sille parantava voima (Joh.5:4). Enkelit ilmoittivat Vanhassa Testamentissa Jumalan tahdon Aabrahamille (1.Moos.22:15-18), Lootille (1.Moos.19:12-13), Danielille (Dan.9:22). Uudessa Testamentissa Sakariaalle (Luuk.1:13), Marialle (Luuk.1:26-38), yrttien tuojille (Matt.28:5-7) ja apostoleille (Apt.1:10-11).

    Toisille enkeleille Jumala on uskonut kokonaisten yhteiskuntien – kaupunkien, alueitten ja valtakuntien – suojelemisen ([Dan.10-12 luvut) ja toisille on uskottu huolehtiminen yksityisistä ihmisistä. Näitä nimitetään usein suojelusenkeleiksi (Matt.18:10). ”

    Joku on tuohon mieskysymykseen todennut: ”Ihmisen hahmon ottaminen on heille (enkeleille) vain tapa kommunikoida kanssamme, eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä heidän todellisen olomuotonsa kanssa.”

  2. Kyllä Jumalan Valtakunta on ihmeellinen, ”Se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti, että me pitäisimme kaikki tämän lain sanat.” (5Ms.29:29). Kun Raamattu puhuu Jumalan enkeleistä, niin heidän toimissaan näkyy syvä Jumalan kunnioitus ja pyhyys. Mikael on Israelin enkeliruhtinas (Dan.10:21). Tästä kiitämme Jumalaa, sillä Hän on kansansa Israelin Suoja ja Turva näinä Israelin ahdistuksen aikoina. Maan päällä ollessaan Jeesus siunasi lapsia ja kertoi, että lapsilla on omat enkelinsä (Mt.18:10). Kyllä kannattaa seurata Jeesusta nöyrinä kaikessa Sanan kuuliaisuudessa, sillä edessä on parempaa!

Hirn Markku
Hirn Markku
Olen nykyisin eläkkeellä oleva 60-luvun diakoni joka muutti aikoinaan Ruotsiin. Siellä minusta tuli kaikkea mahdollista ja lopulta psykoterapeutti.