”Raamattu ei ole uskon oppikirja”

Aikoinaan Raamattu oli kristitylle kaikkeuden oppikirja. Sitä pidettiin pätevänä selityksenä maailman ja elämän synnystä, universumin rakenteesta, historian tapahtumista, etiikasta ja uskonasioista. Nyttemmin kaikki nämä ulottuvuudet ovat joutuneet kirkossa kyseenalaiseksi.

Ensimmäisenä taisi romahtaa Raamatun luotettavuus biologian oppikirjana Darwinin myötä. Näytti siltä, että evoluutioteoria selitti eliömaailman synnyn paremmin kuin luomiskertomus. Tai ehkä ihan ensimmäinen särö syntyi jo paljon aiemmin Galileo Galilein osoittaessa, että maa kiertää aurinkoa eikä päinvastoin. Yhtä kaikki, iskulauseeksi muodostui: Raamattu ei ole luonnontieteiden oppikirja.

Sittemmin eksegeettinen tutkimus alkoi havaita, että Raamattu sisältää useita kertomuksia ja historiallisia väitteitä, jotka eivät täsmää muun historiatutkimuksen tai arkeologian kanssa. Moni näistä oletetuista epätarkkuuksista on tosin myöhemmin kumoutunut mutta jonkinlaiseksi iskulauseeksi on jäänyt: Raamattu ei ole historian oppikirja.

Tällä hetkellä kirkossa käydään kovaa kiistaa siitä, mikä Raamatun moraaliopetuksesta on aikaansa sidottua ja mikä Jumalan muuttumatonta lakia. Korostetaan, että Raamattua on luettava vastuullisesti ja että sen eettistä ohjeistusta on tulkittava. Käytännössä tulkinta tarkoittaa Raamatun hylkäämistä ainakin (epämiellyttävien) yksittäisten käskyjen osalta. Niinpä yhä useammalle Raamattu ei ole etiikan oppikirja.

Viimein moderni uskontotutkimus on osoittanut, etteivät Raamatun kirjoittajat ole ymmärtäneet toisten uskontojen kannattajia oikein vaan heitä on demonisoitu. Jotkut ovatkin sitä mieltä, että Raamatun käsitys Jumalasta ja jopa pelastuksesta ei ole mitenkään uniikki vaan monet muutkin uskonnot voivat olla teitä Jumalan luo. Tällaisia näkemyksiä olen itse kuullut jopa kirkon ylätasolta. Veikkaankin, että seuraava kirkollinen teesi kuuluu: Raamattu ei ole uskon oppikirja.

Silloin olemmekin kulkeneet täyden ympyrän ja Raamattu on pelattu lopullisesti syrjään.
Silloin ihminen saa viimein itse päättää kaikesta!

    • Luonnontiedon ja historian oppikirjaksi Raamattu on auttamattoman vanha ja alueellisesti rajoittunut. Sen ainutlaatuinen ja kestävä arvo on siinä, miten sen kirjoitukset koskettavat syvältä yhä uusia ihmissydämiä, avaavat silmiä ja korvia huomaamaan historian ja luonnontieteen ulottumattomissa olevaa.

    • Luonnontiedon ja historian oppikirjaksi Raamattu on auttamattoman vanha …
      Geneiksessän onpaljon luonnontitetellisesti aikvan relevanttia ja tarkasti oikeaa tietoa. Lukutapa pitää vain olla tiettyjen rabbien (esim. Moses Maimonides, Abraman A bulafia) suosittelema. Tällöin voi itsekukin havaita,että
      1) Luova nelikirjain J HVH sisältää 5-6-5 kolminaisuuden kuten DNA:n neljä emästä muodostavat 5-6-5 atomirenkaisia triplettejä. DNA:n emäskirjaimista ACGT on huomattava, että A ja T ovat heprean aakkoston ensimmäinen ja viimeinen kirjain.

      2) Sana elämä Chaj yx eli 18 vastaa veden molekyylipainoa
      ja kolme sielua nefes ruach ja nesmah, kaikki lukuarvoltaan 16 vastaavat hapen atomipainoa.

      3) Adam+Eva eli 45+19 on 64, joka vastaa DNA:n mahdollistamia proteiinien määrää. ’Tulla elämään’ kirjaimet HVH ovat samat HVH’t kuin Jahvessakin, siis 565 vastaten DNA:ta. DjNA-sana merkitse hepreassa totuus ja sen lukuarvo on 64.

      4) Naisen verenkierrossa on k u p a r i a enemmän kuin miehen. Hepreassa kupari on omistettu Venukselle ja rauta Marsille. Kuparin, hepreaksi gvnh, lukuarvo 64 viittaa monen muun asian lisäksi selvästi kuparin atomipainoon 63.67. Heprean Venus NGA saa lukuarvon 64, joka sekin on analoginen kuparin atomipainon (kokonaisluvuinilmaistun) kanssa.

      5) Raudan atomipaino 56 sisältyy JHVH:n osioon HV. JHVH:n summa on raudan järjestysluku 26. Ja 2+6 on edelleen 8 ja 8 on raudan protonien määrä.
      Raudan hila on 9-atominen kuutio ja kuutiossa on juuri 26 geometrista tekijää.. Niinpä ei ole ihme, että toisen Jumala-sanan elohjim numerotekijöiden neliöt tuottavat luvun 2626! Jumalat JHVH/elohimit tekivät ihmisen ADM 1440/45/9 veren kuvansa kaltaisuudessa ja niin adam saakin rautakuution atomien määrän loppuarvokseen eli 9. Adam ja rauta yhdistyvät paitsi veressä DM myös käsitteessä Mars, sillä Mars oli juuri raudan planeetta, sen tunnus on 65 ja ADM lukusuuntaa vaihtaen MDA tarkoittaa juuri Marsia. (Madim=marsit). Veren 4+4 eli 8 viittaa hapen protoneihin ja 16 ’sieluun’, joka asuu veressä.

      Aivan uusi mittaus on osoittanut raudan atomisäteeksi 156 pm:ää eli numerot JHV !!!

      6) Veressä (44) rauta sitoo itseensä hapen ja kuljettaa sen elimistöön. Rauta liittyy siis elämään ja hengitykseen ja erityisesti vehnän Cytokromi C:n, jonka 22 ! aminohappo on entsyymille nimen antava Cys ja joka vehnässä omaa kaikkiaan 112 aminohappoa.(56+56=112):Nyt 112 edustaa paitsi ihmistä 113 myös kalaa tarkoittavaa heprean kirjainta NUN, sillä sanan arvo 106 on yhdessä vav kirjaimen kanssa (NVN) juuri 112 ja nun merkitsee paitsi kalaa myös siementä eli vesica piscistä. Ja siemen HAZER on 112! Ja Nun kirjoitettuna Nun sofitiksi saa arvon 756=18=elämä. Mutta verbinä NUN merkitseekin myös versoa orastaa idättää, kasvattaa, Ja nin = jälkeläiset, kala, satoisa. Joten sen yhteys vehnän jyvään on aivan selvä, sillä shibboletinkin juurena on shabal merkiten kasvaa versoa.

      Tämä oli pieni otanta siitä, miten heprealaisen kätketyn lukutavan inffo ja tiede yhtyvät.

    • Pöyhönen: ”Ajattelitko ihan itse ratkaista kaikki maailmankaikkeuden mysteerit? Aika kova homma!”

      Tuskinpa kukaan minua niitä ratkaisemaan velvoittaa. Ja vaikka velvoittaisikin, niin miten Raamattu niihin liittyy? Minun puolestani maailmankaikkeuden mysteerit saavat ihan rauhassa pysyä maailmankaikkeuden mysteereinä, sen ajan mitä minä Telluksella tallustelen. Ja sen jälkeenkin.

    • Martti Pentti kirjoittaa: ”Luonnontiedon ja historian oppikirjaksi Raamattu on auttamattoman vanha ja alueellisesti rajoittunut. ”

      Missä mielessä Raamattu on auttamattoman vanha historian oppikirjaksi? Vanha se toki on, mutta mitä tarkoittaa auttamattoman vanha? Onko siinä joku vuosimäärä, josta ajasta kirjoittaminen on auttamattoman vanhaa?

      Alueellisesti rajoittunut? Jos kirjoitetaan vaikka Suomen talvisodan historiaa, onko se alueellisesti rajoittunutta? Jos on, niin miten laajasti siitä pitäisi kirjoittaa? Neuvostoliitto tietysti on otettava alueellisesti mukaan mutta mitä muita maita tarvitaan?

    • Raamattu ei tietenkään kerro historiasta kirjoittamisaikansa jälkeen. Omalta ajaltaan se kertoo Lähi-idän historiasta yhden kansan näkökulmasta.

      Talvisodan historia on hyvä esimerkki ajallisesti ja paikallisesti rajoittuneesta aiheesta. Rajaamisessa ei ole mitään vikaa, kun puhutaan tutkimuksesta. Lukion yleisen historian oppikirjaksi ei Raamatusta eikä Talvisodan historiasta ole.

  1. eli otettaisiin Jumalan kädestä vain hyvä, mutta ei pahaa? juostaan sitten karkuun kun tulee satikutia. hehheh… eihän se noin menny edes kotona… ja sitäpaitsi en edes pääsyt isää karkuun. en pääse taivaan Isääkään, ei sillä!
    Jumala haluaa sinut kaikkivaltaisesti, et voi seurata Jumalaa siihen asti kun alkaa tuntumaan vähän epämiellyttävältä ja ns. skipata siihen kun alkaa taas tuntumaan vähän paremmalta.

    mä oon vähän tälläin miltä nyt tuntuu jätkä, juoksin böneen Jumalaa ja näytin finkkua taakse, kunnes Jumala repi mut juurineen takas elämänraiteille, kiitos Herralle

    • Muonioja: ”ja sitäpaitsi en edes pääsyt isää karkuun.”

      Oliks sulla joku väkivaltainen dokufaija, vai miks sun piti sitä haneen lähtee?

  2. Raamattu on siinä mielessä oppikirja, että se opettaa ihmiselle sen, miten tulee suhtautua lähimmäiseen. Raamattu ilmoittaa myös ihmiselle sen, kuinka kaikki on saanut alkunsa ja kuinka kaikki päättyy. Raamattu kertoo sen, mitä seuraa kuoleman jälkeen. Raamattu kertoo myös menneet tapahtumat ja tulevat tapahtumat.

    Se tietomäärä, mitä Raamatussa on, sitä ei ole missään muussa kirjassa.

  3. Olen kuullut, että Katollinen kirkko omi Kreikan filosofeilta ajatuksen maakeskeisyydestä. Eli ajatus ei ole oikeasti Raamatusta. Siellä ei puhuta mitään siitä mikä kiertää mitäkin.
    Toinen saman kaltainen väite on siinä, että jänis mainitaan märehtijänä. Syöhän se omia papanoitaan.
    Kyse on vain siitä miten tuolloin märehtiminen määriteltiin.
    Myös Salomon hevosten pieni määrä joka mainitaan toisaalla ja toisaalla taas kerrotaan paljon suuremmasta sotavaunujen määrästä. Sitä on pidetty osoituksena virheellisestä historian kirjoituksesta.
    Salomolla oli kuitenkin viisaasti järjestetty liikekannallepanojärjestelmä, jonka tähden talleissa ei tarvinnut elättää kaikkia hevosia.

    • Mites Pekka selität sen, että kuuluisasta Salomonin temppelistä arkeologia ei ole löytänyt murustakaan?

  4. Arvasin että nythän mua aletaan pitämään guruna, joka osaa vastata kaikkiin kysymyksiin.
    Osasin sentään kolme kohtaa selittää, ni kai siinä menee saman tien loputkin. En kyllä niitä murusia kaipaile.
    Tiedän kyllä, ettei kakki ole kultaa mikä kiiltää. Pyhän kaupungin muuritkin on muistaakseni Turun linnan rakentamisen ajalta. Moniin matkailijoille näytettäviin pyhiin paikkoihin voidaan hyvällä syyllä lisätä: ”tämä saattaa olla se paikka jossa… .

Kirjoittaja

Pöyhönen Timo
Pöyhönen Timohttp://www.hengenuudistus.fi
Pastori. Erikoistunut yhteisön rakentamisen saloihin. Toimii Hengen uudistus kirkossamme ry:n toiminnanjohtajana.