Pysykää sanassa

Pysykää sanassa

Totuuden sanominen tekee tunnetusti kipeää. Sanan totuuksien julkituominen merkitsee usein ovien paukkumista. Ihmiset kaikkoavat.
Pietari kuitenkin sanoo:
1. Piet. 1:22 ”Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
1. Piet. 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
1. Piet. 1:24 Sillä: kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
1. Piet. 1:25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti.”
Evankelinen kristillisyytemme on sanan kristillisyyttä. Tällä tarkoitamme kahta asiaa: 1. Raamattu sai uskonpuhdistuksessa sille kuuluvan aseman pelastusopin ja uskon elämän viimeisenä ohjeena.
2. Koko kristillisyyden harjoituksemme perustuu meille julistetun Jumalan sanan voimaan. Kun Jumala sanoo vapauttavan ja luovan sanansa, syntinen vapautuu ja uudistuu. Näin Jumalan sana on itseasiassa teko kuten Paavali sanoo: ” Evankeliumi on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle, ” Rm 1:16
Viimeaikaisiin tutkimuksiin, galluppeihin, liittyen , voin väittää jopa kenenkään vastaansanomatta, uskonpuhdistuksen suuri löytö, Yksin Raamattu, periaate on hävitetty. Kirkossamme on viime vuosien, vuosikymmenien aikana todella menestyksellä mitätöity kirkon peruskirja eli Raamattu, Jumalan sanana ja ohjeena. Kristillisen kirkon kolme kuolemanmerkkiä alkavat olla jo täydellisiä. Muistanemme ehkä kuolemanmerkkien listauksen:
1. Tunnustetaan toiset uskonnot tasavertaisiksi, so. ekumeniaa ja allianssikristillisyyttä. 2. Kaikki pääsevät taivaaseen eli loppujen lopuksi pahaa ei ole olemassakaan. ja 3. Torjutaan Jumalan sana, joka on pahin ja onnettomin kuolemanmerkki. Jumalaa vastustavat voimat vihaavat nimenomaan hänen sanaansa. Ne eivät voi sitä sietää. Eivätkä antikristukset myöskään siedä sitä, että jokukin vielä totuudellista Sanaa julistaisi. Tällaiset henkilöt on vaiennettava.
Kuitenkin puhdasta Jumalan sanaa saa vielä joissain paikoissa julistaa. Löytyy saarnatuoleja joista kuullaan koko Jumalan sana. Vielä on Alttareita joissa uskova sielu saa Kristuksen tosi ruumiin ja veren sielunsa autuudeksi. (LHPK) Vielä kokoontuu Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta uudestisyntyneitä kristittyjä kuulemaan Jumalan suuria ihmetekoja. Vielä kokoontuu kristittyjä joille Pietari sanoo:”Te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. ”
Jeesus on tuonut meille kalliin sanan ja autuuttavan pyhän kasteen, sekä ihanan matkaevään, raadollisten aterian, Herran Pyhän ehtoollisen. Näissä autuuden välikappaleissa on meidän ainoa pelastuksemme ja jatkuva turvamme. Kasteessa meille puettiin Kristuksen lahjavanhurskauden puku. Meillä on Jumalan elävä ja pysyvä sana, siihen saamme luottaa. Sanan ja sakramenttien keskellä Pyhä Henki vaikuttaa missä ja milloin ja miten tahtoo, ja on varmaa – Sana ei tyhjänä palaja.
Herran seurakunnassa Jumalan sana osataan kyllä pitää arvossaan. Mutta aina siellä, missä Jeesus antaa julistaa hyvyyttänsä eli pyhää sanaansa, siellä on mukana myöskin ne viisi tyhmää neitsyttä, jotka eivät ota vastaan tätä saarnattua Jumalan sanaa. Toiset viisi ymmärtäväistä ottavat sanat vastaan aivan sokeasti. He hylkäävät viisautensa ja kunniansa ja luottavat yksin sanaan ja sen lupauksiin, eivätkä he yhtään epäile sanan varmuutta. Pyhä Henki täyttää Sanalle kuuliaiset sydämet, heidän lamppunsa palavat ja heidän astioissaan on öljyä. Tyhmillä taas ei ole uskon kuuliaisuutta, vaan heillä on lampuissaan haisevaa tekokuuliaisuutta ja ihmisviisautta, mutta ei Jumalan sanaa. Heidän astiansa ovat tyhjät..
”mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti.”

Kristuksesta sanotaan Hebrealaiskirjeessä, että hän ”kantaa kaiken voimansa sanalla”. Tällainen sanan mahti on Jumalalla, koska hänellä on täydellinen valta. Täydellisen vallan omistajan ei tarvitse hätäisenä tuumiskella keinoja tahtonsa toteuttamiseksi, ei etsiskellä asiain yhteyksiä, jotka muodostuisivat toiminnalle suotuisiksi, ei harjoittaa diplomatiaa , ei laskelmoida, ei muuttaa suunnitelmiaan. Hän vain sanoo, ja se riittää. Tämän toimintaperiaatteen Hän on jättänyt myös seuraajilleen opetuslapsilleen, saarnamiehilleen. Kun nyt Jumala palvelijoitansa apunaan käyttäen julistaa niin Sinulle kuin minullekin , syntiselle ihmiselle, ”Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi,” ja tämän saamme uskoa niin mikään voima tässä maailmankaikkeudessa , ei voi tehdä tyhjäksi tätä vapauttamista. Kun Jumala sanoo: ”Näin on”, ei mikään mahti maailmassa voi sanoa: ”Näin ei ole”. Tähän ehdottomuuteen perustuu meidän pelastuksemme.
Taivaallisen Isän tahto on: pyhä Raamattu on annettu meille syntisille. Ei meillä pelastuksestamme olisi mitään tietoa ilman Raamattua. Pyhä Raamattu on Jumalan kokonainen ilmoitus ja Jumalan valittujen seassa loppuun asti pysyvä ja Jumalan edessä ainoa kelpaava perustus uskon syntymiselle. ”Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta”. Rm 10:17
Pidätkö Jumalan sanan rakkaana ja pyhänä , sekä kaikkia aikoja sitovana ”Herran sana pysyy iankaikkisesti”. Uskotko, että pyhä Raamattu on kirkon korkein ohje ja auktoriteetti. Noudatatko Sanan käskyjä? Kun piispat määräävät kirkossamme sanan vastaisesti, muistatko: ”Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä” Kun piispat opettavat sanan vastaisesti, heitä ei tule totella.

”Tiedätkö sinä reppana, kaikkien murheittesi ja painojesi alla, että ns. naispappeus on julkisynti? Se on julkisesti toimeenpantu ihmissäädöksellä, joka on törkeästi pyhän Raamatun vastainen.” Ehkä sanot: ”Ei muutama naispappi minun taivasosuuttani vie”! Muistatko myös: ” ”Tulee pitää silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä,.” Rm 16;17 ja vielä, ”älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa,” 2 Kor 6,14
Jos tunnet että olet sanasta luopunut, niin kehoitan sinua, tunnusta syntisi taivaalliselle Isällemme ja varmaa sanaa uskoen saat ottaa vastaan synnin päästön. ”Kaikki sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi Jeesuksen Kristuksen sovintoveren tähden, armosta, uskon kautta.”Sillä ”Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Jeesus Kristus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan joista minä olen suurin.”1.Tim 1:15
”Sanas säilyy silloinkin, kun hukkuu taivas, maa. Anna sille kalliolle, Jeesus rakentaa.” Sk 97

Pysykää sanassa. Amen.

Jukka Teininen Forssa

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Toivon mukaan voisimme tavata esim. Luterilaisessa messussa Pekolanraitti 8 su 11.11. klo 15:00 Isänpäivä. Saarna Markus Nieminen Lähetyshiippakunnasta, Hämeenlinnan yhteisöstä. ”Vanhauskoisia” kaivataan. Tervetuloa!

  1. Jukka Teininen siivilöit hyttysen mutta osaatko olla nielaisematta kamelia?

    Siis tuot esille kastetta: ”Kasteessa meille puettiin Kristuksen lahjavanhurskauden puku” ja ”autuuttavan pyhän kasteen”.

    Entä mistä löydät Sanasta tuon kasteen joka suoritetaan vauvoille?

    Toisaalta puhut ”julkisynnistä” naispappeuden kohdalla, entä Lutherin vainoille antamat ns ”Raamatulliset perusteet” ja suoritetut vainot ns ”uudestikastajia” kohtaan, mitä ne kertovat näistä ns ”uskovista”?

    • Vauvakaste löytyy Jeesuksen lähetyskäskystä:”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat (ei mitään reunaehtoja kansalaisen ikään nähden) minun opetuslapsikseni,kastamalla heitä (ikää ei mainita) Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä (kun Sanaa ymmärtävät)pitämään kaiken minkä minä olen käskenyt teidän pitää…” Matteus 28:19-20
      ”mitä ne kertovat uskovista” Ensinnäkin ”tosi uskovien,pyhien seurakuntaa maailmassa ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan” eli perisynti vaikuttaa vaikka kuinka emme haluaisi. Aina on myös ”palkkapaimenia”. Luonnollisesti myös Lutherissa oli ”perisynti”? Ei Luther aina muistanut esim. Paavalin ohjetta: ”Kaikille minä olen ollut kaikkea.” 1. Kor 9:22 Riittääkö vastaukseksi.

  2. Jukka Teininen lähetyskäsky annettiin opetuslapsille, siis jos sen lukee joku ”sokea” niin eihän sitä voi ymmärtää eli kuten Jeesus itse Sanoo Jumalan salaavan evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”.

    Ajatuksesi ettei ”mainit” on kyllä suorastaan ”hassu”, siis jos ei mainita niin voi tehdä mitä vaan?

    Otetaanmpa evankeliumi tarkastelun pohjaksi, miksi ei yhtään vauvaa/lasta kastettu, ei Johanneksen tai Jeesuksen/opetuslasten toimesta? Kaikki kastetut tunnustivat syntinsä ennen kastamista eli NÖYRTYIVÄT.

    Kuinka sovittaa Pietarin helluntaisaarnassa antama uskoontuloa koskeva lausuma vauvakasteeseen:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.”)

    • Jos pidät kääntymistä ja nöyrtymistä kasteen edellytyksenä, luepa Jeesuksen sanat: ”Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.” Lapset ovat siis sellaisia, millaisiksi meidän aikuisten tulisi kääntyä ja nöyrtyä.

    • ”Antaako saamasi kaste sen mitä siinä luvataan, erotatko hyvän pahasta?” Miten mahtaa olla tuon erottamisen laita? Kuka se olikaan, joka lupasi tiedon hyvästä ja pahasta? ”Ei, ette te kuole. Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan.”

  3. Martti Pentti otit todella hyvän kohdan, siis tuossa on juuri se mitä valhe on saanut aikaan eli ennen kyllä ihmiset tiesivät Jumalan tahdon ja kuulivat Jumalaa, mutta kun he uskoivat valheen ja tekivät Jumalan tahtoa vastoin niin tuo yhteys katkesi.

    Ihmisiltä katosi ymmärrys Jumalan tahdosta.

    Kun Jeesus tuli tekemään Jumalan tahtoa ei ihmiset Häntä kuulleet ja ymmärtäneet.

    Tämä körjaantuu vain kun ihminen tekee parannuksen ja kääntyy ja ottaa kasteen ja SAA Pyhän Hengen, Pyhä Henki ilmoittaa kaiken mitä Jeesus puhui ja näin ihminen tietää erottaa hyvän pahasta.

    • Vielä vähän kasteesta. Johannes 4:1-2 ”Jeesus ei kastanut:Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes – 2 tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.”
      Toisaalta mitä Paavali on tehnyt? 1 Kor. 1:14-17″ Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen, 15 joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni. 16
      Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni. 17 Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.” Huomaa: ”Stefanan perhekunna.” Varmasti oli myös lapsia! Apt.18:8 Crispuksen perhekunta:
      ”Kuitenkin synagogan esimies Crispus tuli uskoon, ja myös koko hänen perhekuntansa uskoi Herraan. Monet muutkin korinttilaiset, jotka kuuntelivat Paavalia, tulivat uskoon, ja heidät kastettiin.”

  4. Jukka Teininen kovin hataralle pohjalle rakennat omaa uskoasi, siis yhtään kohtaa Raamatusta et voi tuoda esille joka tukisi vauvakastetta, et yhtään. Kaikki perustuu olettamuksiin.

    Kuinka selität Pietarin helluntaina sanoman:

    37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    Entä kun Jeesus selkeästi Sanoo:

    Luuk. 24:47
    ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

    Entä miksi Paavali ei puhu mitään kasteesta seuraavassa:

    1. Kor. 7:14
    Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.

Jukka Teininen
Jukka Teininen
Saarnaaja (eläk.) Hengellinen työ Forssan Ev.lut. Srk Kirkkokuoro 1966 - 1978 Lähetyssihteeri 1975-1998 Forssan ev.lut. Srk oto Lähetystyön kannatusrenkaan ja Forssan Kristillisen Työväenyhdistyksen perustamiset 1996 Kirkon saarnalupa 1978-1995 .Piispa Kortekankaan peruutus 02.08.1995 Seppo Suokunnaksen ”tarpeettomuuslausunnon”avulla.(haamukirjoittaja) SLEY:n saarnalupa 1987 Seppo Suokunnaksen tekemä ”hyllytyspäätös” 08.05.1996 Taloudellinen tappio kirjoista 2.500 mk SRK-mestarin sijainen 1.8.1978-31.03.1985 Forssa ev.lut. Suomen Kristillisen Työväen liitto  oto saarnaaja 1979- Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys piirisihteeri 1990-eläkkeelle 1.2.1995 - Concordia r.y yhdyshenkilö 1995- Luther-säätiön perustamisasiakirja säädekirja 27.10.1999 Perustajajäsen. Luther säätiö , toimintavaltuutettu 2001-? Kirkkovaltuuston jäsen 1979-1982 Seurakuntaneuvoston jäsen 1983-1986 , 1995-1998