Pyhän Kolminaisuuden päivä

Pyhän Kolminaisuuden päivänä käytämme luterilaisessa messussa Athanasiuksen uskontunnustusta. Tämä uskontunnustus on yksi kolmesta vanhasta kirkon uskontunnustuksesta.

Miksi on tärkeää uskoa Kolmiyhteiseen Jumalaan?

Mikä sinulla on kirkon opissa tärkeää ja luovuttamatonta?

Mikä merkitys sinulle on uskontunnustuksilla?

Athanasiuksen uskontunnustus

Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.

Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.

Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.

Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.

Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.

Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.

Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.

Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.

Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, yhtä lailla Jumala ja ihminen:

Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. Ari hyvä. Kirjoitat hyvin kriittisesti valtauskonnosta ja sen liepeiltä. Monissa asiakysymyksissä, kuten kastettavien kypsyydestä, olen kanssasi täysin samaa mieltä.

    Mutta miksi jatkuvasti kyselet Juhalta tyyliin ”Tuot esille todella rakkaudellisia asioita, mutta onko elämäsi ja sanasi yhdenmukaisia eli elätkö niinkuin kirjoitat?” Olemmeko täällä toisiamme arvioimassa ja tuomitsemassa? Osoitatko noilla kysymyksillä sitä rakkautta, jota meidän kristittyjen tulisi kaikille lähimmäisilleni osoittaa?

    Toki olen itsekin sortunut joskus samanlaiseen epäkristilliseen tyylilajiin, kukapa meistä nyt täydellinen olisi.

    Juha alusti keskustelun kolminaisuusopista. Mitä mieltä olet tuosta opetuksesta, joka suomalaisen tradition mukaan jakaa meidät ihmiset kristittyihin ja ei- kristittyihin?

    Esitit Ari myös kysymyksen, ”voivatko kaikki luterilaiset tuon tunnustaa keskuudestaan, onko keskinäinen rakkaus totta.?” Hyvä kysymys, vaikka tämän keskustelualueen ulkokehältä. Oletko sinä Ari löytänyt kenties jopa kansainvälisen ihmisjoukon, joka eläisi keskuudessaan todeksi Jeesuksen alleviivaman keskinäisen rakkauden, seuraajiensa tuntomerkin?( Joh13:35)

  2. Juha Heinilä:” Mielestäni käännytys olisi turhaa.”

    Siis ajatteletko todella että kun sokea saa näkönsä niin hänen ei kannata kertoa muille kuinka sai näkönsä?

    Eihän Jeesuskaan jättänyt evankeliumin julistamista vaikka Häntä vastustettiin.

    Jeesus julisti ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, Hän ei siis julistanut ”uskokaan kasteeseen” vaan ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

  3. Herää vaan kysymys mitä ”hyötyä” on kansankielisestä Raamatusta, tässäkin on keskustelija joka pitää Jeesusta enkelinä mitä ei löydy Raamatusta?

    Entä sitten blogi kirjoitus kuinka siinä todetaan ”Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä”, siis Jeesus olisi samanarvoinen kuin Isä, tätäkään ei löydy Raamatusta vaan päinvastoin, kuinka esim Jeesuksen Sanat voi ohittaa:

    Joh. 3:35
    Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.

    Siis kun Raamattua lukee lapsenmielisesti ja Jumalan ilmoittamana niin ei tuota voi ymmärtää kuin että Isä on suurempi kuin Poika.

    Samoin kuin fariseukset ja kirjanoppineet pitivät omaa isiltään perittyä uskoa oikeana eivätkä ottaneet Jeesuksen Sanoja vastaan, niin tänäpäivänä rakkaus valheeseen on vahva vaikka Raamatun Sana on kaikkien saatavilla.

    • Ari. Kristus on iankaikkisuudessa Isästä syntynyt. Kristus on aina ollut ja on. Jeesus Kristus on Jumala.


      Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
      (Joh. 1:1 FI1776)

      Ihmiseksi syntynyt Jeesus Kristus ei halunnut käyttää kaikkea sitä valtaa joka hänellä on Taivaissa.

      Ari, sinun kannattaa lukea lisää Raamattua ja löytää toimiva seurakuntayhteys.

    • Ari, koko Raamattu puhuu Jeesuksesta Kristuksesta. Maanpäällä vaeltaessa Hän oli vähempiarvoinen kuin Isä. Hän luopui vallastaan vapaaehtoisesti ja oli täysin kuuliainen Isälle Jumalalle.

  4. 1. Kor. 15:28
    Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

    Mitä Paavali tässä sanoo?

    Athanasiuksen uskontunnustus on kirjoitettu silloin kun kansankielisiä Raamattuja ei ollut, entä nyt kun on, eikö jokainen pysty lukemaan mitä Raamatussa Sanotaan eikä tarvitse ihmisten kirjoittamia kirjoituksia väliin?

    • Ari. Kolmiyhteinen Jumala on Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Meillä on vain yksi Jumala, joka on Kaikkivaltias.
      Irrallisen Raamatunkohdan sijaan kannattaa lukea koko asiayhteys ja mahdollisesti mitä muualla Raamatussa tästä puhutaan.


      Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman ”siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle”. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: ”kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle”. Mutta kun hän sanoo: ”kaikki on alistettu”, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
      (1. Kor.15:20‭-‬28 FB38)

  5. Juha Heinilä:””Totta oma viisaus tekee sokeaksi””

    Siis milloin ihminen ”paranee” omasta viisaudestaan, kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen.

    Siis lapselle vanhemmat opettavat mitä lapsi oppii, ei oppi tule mistään ulkopuolelta vaan vanhemmilta kunnes lapsi itse oppii ottamaan tietoa vastaan.

    Pieni lapsi uskoo mitä vanhemmat opettavat, siis heidät voi saada uskomaan ihan mihin tahansa, luterilainen lapsi oppii luterilaisittain, katolilainen katolilaisittain, muslimi, hindu jne siihen mitä vanhemmat opettavat, ei lapsi kykene erottelemaan oikeaa väärästä, opiihan luterilainen lapsi uskomaan joulupukkiinkin kun vanhemmat opettavat.

    Uudestisyntyneellä on Pyhä Henki joka kirkastaa Jeesusta eli Totuutta eikä valheet pääse vahingoittamaan heidän ajatuksiaan, näin Jumalan tahto puhtaana ilmoitetaan Jeesuksen seuraajalle.

    • Ari, sinä olet kelvoton opettamaan ketään, jolla on lapsia. Vanhemmuus on vaativin tehtävä, jonka Jumala on meille antanut. Suurin osa vanhemmista haluaa hoitaa tämän tehtävän hyvin.

    • Ari, kaikki ne jotka kasvattavat omia lapsiaan ja kertoo Jeesuksesta tekee oikein. On hienoa, kun lapsen ja vanhempien välit ovat hyvät koko elämän. Kerran kuullaan viimeisellä tuomiolla miten olemme hoitaneet tämän Jumalalta saadun tehtävän.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.