Pyhän Kolminaisuuden päivä

Pyhän Kolminaisuuden päivänä käytämme luterilaisessa messussa Athanasiuksen uskontunnustusta. Tämä uskontunnustus on yksi kolmesta vanhasta kirkon uskontunnustuksesta.

Miksi on tärkeää uskoa Kolmiyhteiseen Jumalaan?

Mikä sinulla on kirkon opissa tärkeää ja luovuttamatonta?

Mikä merkitys sinulle on uskontunnustuksilla?

Athanasiuksen uskontunnustus

Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.

Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.

Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.

Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.

Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.

Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.

Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.

Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.

Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, yhtä lailla Jumala ja ihminen:

Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

    • Pyhä Kolminaisuus. Kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Uskontunnustuksen alku:


      Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

  1. Voithan sinä Ari ostaa paperipaloillakin tavaroita. Paperipaloista, kunhan vain ilmenee, että ne on oikeasti rahoja. Et epäile Ari, ettei rahojasi hyväksytä kaupassa, kun ostat jotain. Oikeasti ne on kuitenkin pelkkää paperia. Samoin on kastekin pelkkää vettä. Silti siihen sisältyy lupaus, että se yhdistää meidät Jeesuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen. Eli synnyttää meidät uudesti. Jos sinä Ari et epäile valtion lupausta rahojesi arvosta, niin miksi epäilet Jumalan lupausta.

    • Jumala uudestisynnyttää kasteessa.


      Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
      (Joh. 3:5 FB38)

      Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
      (Apost. 2:38‭-‬39 FB38)

  2. Etkö Ari tunne Raamattuasi. ” joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Joka ei usko, hänet tuomitaan kadotukseen.” Kaste on suoritettava Isän, Pojan Ja Pyhän Hengen nimeen. Aivan saman periaatteen mukaan, kuin euroalueella euro nimisellä paperilla on rahan arvo. Niinpä kasteella on oma arvonsa kolminaisuuden lupauksen tähden.

    Jos lapsi pysyy tässä uskossaan , niin hän pelastuu. Vai kiellätkö sinä lapselta pelastumisen mahdollisuuden? Vain aikuisetko voivat pelastua? Sellaiset, jotka osaavat tehdä parannuksen.

  3. Pekka toteat:””Voithan sinä Ari ostaa paperipaloillakin tavaroita. Paperipaloista, kunhan vain ilmenee, että ne on oikeasti rahoja.””

    Juu oikein sanot, siis aidoilla rahoilla voi ostaa. Entä väärennetyillä, kyllähän niilläkin voi ostaa jos kukaan ei osaa sanoa onko ne väärennettyja varsinkin kun miljoonat pitävät niitä aitoina, siis jos kukaan ei osaa tunnistaa miltä aito näyttää niin vääräkin menee täydestä.

    Entä kaste, onko vauva kaste aito, mistä tämän voi tarkistaa?

    Kun Jeesus tuli maan päälle niin Hänen sanomansa oli että KAIKKI ovat pois poikenneet eli ei ole yhtään jonka ei tarvitse tehdä parannusta, ei yhtään. Jeesus tuli kutsumaan syntisiä parannukseen, siis niitä jotka olivat syntiä tehneet, tarkoittaako tämä lapsia, ei tarkoita eikä Jeesus heitä kastanut eikä julistanut heille parannusta.

    Onko yhtään aikuista ihmistä jonka ei tarvitsisi tehdä parannusta päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan, onko oikotietä jolla vanhemmat voivat lapsiaan saattaa Jumalan valtakuntaan?

    Huomatkaa että jätän lapset täysin Jumalan käsiin, ei Raamatussa kerrota kuinka toimia heidän kanssaan ja kuinka heidän käy, tosin siellä on kuinka Jeesus kohtasi lapsia.

    • Ari, kiitos kommenteista. Omilla opeilla, omilla ”hyvillä” teoilla ja omilla muilla yrityksillä miellyttää Jumalaa ei ole mitään myönteistä vaikutusta pelastukseen. Jumalan teot ovat ihan eri asia kuin meidän omat puuhastelut. Kasteessa Jumala antaa Pyhän Hengen, uudestisynnymme, tulemme Jumalan lapsiksi ja saamme pelastavan uskon. Kaikki on Jumalan lahjaa meille. Uskonvaellus Taivaaseen alkaa kasteesta. Vasta Taivaissa olemme synnittömiä ja täydellisiä.

    • Hyvä kysymys, Ari. Oikeassa pelastavasta uskossa olevassa näkyy hyvät hedelmät, tosin itsessämme emme niitä näe. On hienoa kun voimme kiittää Jumalaa hänen hyvistä lahjoista, jotka näkyvät ympärillämme olevissa ihmisissä.

  4. Juha heinilä otetaampa vielä Pekan raha vertaus, siis aidolla rahalla saa ostettua, entä väärällä?

    Oikea uudestisyntymä tuottaa hyvää hedelmää, entä väärä, huonoa, siis oikean ja väärän uudestisyntymän voi selkeästi erottaa hedelmästä.

    Kun vielä otetaan huomioon että JUMALA SALAA evankeliumin toisilta niin kuinka ihminen voi ymmärtää sitä?

    • Ari, Pyhä Henki uudistaa ihmistä ja Taivaissa olemme täydellisiä. Mielestäni edellisessä vastauksessa vastasin kuten näen.

      Eli


      Oikeassa pelastavasta uskossa olevassa näkyy hyvät hedelmät, tosin itsessämme emme niitä näe. On hienoa kun voimme kiittää Jumalaa hänen hyvistä lahjoista, jotka näkyvät ympärillämme olevissa ihmisissä.

  5. Juha Heinilä Jeesus ei saanut kovinkaan montaa todella seuraamaan itseään eli uudestisyntymään, miksi? Miksi Hänen kasteensa ei saanut ihmisiä uudestisyntymään?

    Moni, niin moni kyllä tuli Hänen tykönsä saamaan hyvää, mutta niin harva ottivat hänen Sanansa vastaan, siis Pietarikaan ei ymmärtänyt Jeesuksen Sanoja ennenkuin nöyrtyi, kieltämisen jälkeen, ja sai Pyhän Hengen, vasta nöytymisen ja Pyhän Hengen saannin jälkeen Pietari ymmärsi Jeesuksen Sanat.

    Ihminen ei erota hyvää ja pahaa, valhetta ja Totuutta omassa voimassa vaan tarvitsee Pyhää Henkeä.

    • Ari, jokainen oikasti uudestisyntynyt on syntynyt ylhäältä. Jokainen uudestisyntynyt on Jeesuksen seuraaja. Kolmiyhteinen Jumala; Isä ja Poika ja Pyhä Henki toimii kasteessa. Jumala uudestisynnyttää ei me itse.

      Kyllä Jeesus on saanut paljon oikeita uudestisyntyneitä seuraajia, joten olen kanssasi erimieltä. Kristittyjä on ollut ja on paljon maailmassa.

  6. Sinulla oli Juha hyviä kysymyksiä, joihin edelleen odotan hyviä vastauksia. Keskustelu näyttää jumittuneen hiukan sivujuonteiden pyörteisiin, vai mitä blogistilta ajattelet?

    Itse vastaan nyt vain yhteen kysymykseesi, joka on ”Miksi on tärkeää uskoa Kolmiyhteiseen Jumalaan?”

    Vastaukseeni liittyy nyt ajatus siitä, mitä muuta tuohon kolminaisuuden liittyy kuin usein alleviivattu salaisuus.

    Athanasiuksen uskontunnustuksen ja Itse Raamatun välillä näen muutamia ratkaisevia eroja. Osa uskontunnustuksesta, itse asiassa valtaosa, synkronoituu Jumalan sanaan oikein moitteettomasti.

    Athanasius väittää: ”Poika kaikkivaltias” Oliko Jeesus samaa mieltä kun hän opetti seuraajiaan? Näin hän vaatimattomasti totesi, useita kertoja saman toistaen: ”Omin neuvoin minä en voi tehdä mitään. Minä tuomitsen sen mukaan mitä kuulen, ja tuomioni on oikea, sillä minä en pyri toteuttamaan omaa tahtoani, vaan lähettäjäni tahdon.”(Joh6:30)

    Jeesukselle annettiin todellakin ”kaikki valta taivaassa ja maan päällä”, jotta hän tukisi seuraajiaan maailmanlaajuisessa saarnaamistyössä. Noinhan se lähetyskäsky opettaa(Mat28:19,20) Mutta tekeekö se Jeesuksesta kaikkivaltiaan? Varsinkin kun ”Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen.”(Joh 13:3) Ja myös koska aikanaan, ” kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.”(1. Ko15:27)

    Taitaa olla niin, että vain Jeesuksen Isä on Kaikkivaltias sanan täydessä merkityksessä?

    Epäilen vahvasti myös tuota Athanasiuksen toista määritelmää ”Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää.”

    Raamattu kuitenkin kertoo sen, että Jeesuksella on alku, Isällä ei. Itse asiassa kyllä Athanasiuskin toisessa kohdassaan tämän tunnustaa: ”Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.”
    Eikös syntyneelläkin ole alku? Isän syntymisestä ei tietenkään ole mitään mainintaa enempää Raamatussa kuin ihmisten siitä laatimissa johtopäätöksissä.

    Ihmisvoimin laaditun Athanasiuksen mukaan vielä edelleen ”Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat … keskenään samanarvoisia.”

    Jeesus oli ilmeisen paljon eri mieltä tasa-arvoisuudesta todetessaan ihan suoraan: ”Isä on minua suurempi”. Eikä Korinttilaiskirjeessäkään oikein uskontunnustusta löydy, kun Paavali kirjoitti jo taivaassa Isänsä vieressä olevasta Kristuksesta: ”Kristuksen pää on Jumala.”(1. Ko11: 3)

    Olisin mielelläni lukenut niiden perusteluja, joiden mielestä Jeesus ja hänen taivaallinen Isänsä kuvaillaan Raamatussa Athanasiuksen periaatteiden mukaisesti jokaisessa sen pykälässä. Nimittäin vakavasta asiasta on kyse, kun kerran uskontunnustuksen alussa ihan sanotaan, että ”Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa… Yhteinen kristillinen usko on tämä”.

    ..

    • Rauli, kiitos perusteellisesta kommentista. Aiheessa pysyminen on aina haasteensa. Joskus ajaudutaan sivuraiteelle, vaikka ei olisi tarkoitus. Sinun ja minun käsitys Jumalasta on ihan erilainen, eikä meidän tarvitse toistemme käsityksiä ymmärtää.

      Mielestäni Athanasiuksen uskontunnustuksen kirjoittajat ovat onnistuneet muotoiluissaan.

      Jeesus Kristus on Kaikkivaltias Jumala. Mutta täällä maanpäällisessä vaelluksen aikana hän ei käyttänyt sitä valtaa joka hänellä olisi ollut.

      Uskontunnustuksessa:


      Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, yhtä lailla Jumala ja ihminen:
      Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.
      Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.
      Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

      Mielestäni se on hyvin muotoiltu ja tosi.

    • Kiitos Juha kommentistasi. Kunnioitan sinun ja muiden kolminaisuusopin kannattajien vakaumusta enkä sitä halua väkisin yrittää murjoa. Toivottavasti tämä heijastuu myös lauseideni muotoilusta, en halua niihin tippaakaan ivaa tai muuta vastaavaa.

      Ihan mukava jos joku toinen kertoisi nimenomaan Raamattulla perustellun näkemyksen pyhästä kolminaisuudesta sen nimikkopäivää lähestyessä. Mihinkään tivaamiseen en ole halukas mukaan lähtemään. Sellaisesta on itsellänikin huonoja kokemuksia. Rakentavasti haluamme varmasti Raamatun opetuksia pohdiskella, vaikka sitten eri mieltäkin ollen.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.