Pyhä Kolminaisuus

Kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat: ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. (1. Joh. 5: 7-8 / Biblia)

Pyhä Kolminaisuus

Minkälainen on Kolmiyhteinen Jumala; Isä ja Poika ja Pyhä Henki?

Miten ymmärrät Jumalan kolme eri persoonaa; miksi on vain yksi Jumala?

Mitä paikkoja Raamatusta tiedät, jossa puhutaan Isästä Jumalasta tai Poika Jumalasta tai Pyhä Henki Jumalasta?

Miksi Jumalan ainoa Poika, Jeesus Kristus on meille tärkeä?

Miten Kolmiyhteinen Jumala eroaa muiden uskontojen epäjumalista?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Lakihenkisyys – masennus (20.11.2015)

Luther-säätiö ja minä (3.12.2015)

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Jumala on Henki” Joh.4:24
    ”Isä ja Poika ovat yhtä” Joh.10:30

    Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki.

    ”Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.” Hebr.11:3

    Uskon kautta voimme ymmärtää kolminaisuuden. On yksi Jumala, joka on ilmoitettu meille kolmessa olemuksessa, joka on yksi ja sama Jumala, Kaikkiavaltias Taivaan ja maan Luoja.

  2. Ihminen ei voi omin voimin uskoa Jeesukseen Kristukseen.

    Kristittyinä tunnustamme Jumalan Pyhän kolminaisuuden. Uskomme Isän, Pojan ja Pyhään Henkeen. Tämä kolminaisuus on eroittamaton. Jos hylkäämme yhden kolmesta hylkäämme koko Jumalan. Jos joki joku sanoo uskovansa Jumalaan, mutta ei Jeesuksen eikä Pyhään Henkeen, silloin hänen uskonsa on jotakin muuta kuin kristillistä uskoa. Tai jos joku kieltää Jeesuksen jumaluuden, hän kieltää koko kolminaisuuden, samalla hän ajutuu ja on harhautunut ulos kristillisestä uskosta.

    Miten voimme löytää armollisen kolmiyhteisen Jumalan ? Hyvä vastauksen tähä löydämme Vähän Katekismuksen kolmannen uskonkappaleen selityksessä, jossa tunnustamme näin: ”Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.”

    • Martti Pylkkänen :”Ihminen ei voi omin voimin uskoa Jeesukseen Kristukseen.”

      Lapsuuteni perintöä itseohjautuneesta lapsen uskosta. Jumala on näkymätön. Hän loi ihmisen ”omaksi kuvakseen”, joka on samalla tavalla näkymätön. Hänen sanoi nimekseen ”Minä olen se, joka, joka minä olen”. Näkymätön Jumalan kuva ihmisessäkin sanoo olevansa minä ja kuin kuvana tai heijastuksena Jumalan kolminaisuudesta ihmisellä on tahto, tunne ja ajattelu, mutta hän ei ole Jumala, vaan Jumalan kuva.

    • Martti ja Tuula kiitos hyvistä kommenteista. Jumala on lahjoittanut pyhässä kasteessa meille pelastavan uskon ja kaikki Taivaalliset aarteet. Usko on lahjaa, jota emme itse ole ansainneet.

      Pyhä Henki Jumala on Henki. Poika Jumala on Jeesus Kristus ja hänellä on jopa ihmisten tekemän haavat mukana Taivaassa. Jeesuksen kasvot voimme nähdä sitten kerran Taivaassa; samoin voimme nähdä Isän Jumalan kasvot; Pyhällä Hengellä ei kasvoja ole, koska Hän on Henki, joka lähtee Isästä ja Pojasta.

  3. Pylkkänen: ”Kristittyinä tunnustamme Jumalan Pyhän kolminaisuuden. ”

    Minä en usko pyhään Kolminaisuuteen enkä sakramentteihin!

    Siitä huolimatta:

    ”Kristitty olen, se kunniani, Vaikk´ koko maailma raivostuu. Kristitty olen ja siksi jäänkin, Mä Herraa Jeesusta rakastan. Ja koko syömmeni Hälle annan, Mi päästi pauloista kuoleman.”

    Mitäs pojat ja tytöt tästä sanoo?

    Lisäksi vielä mainitsen, että tähän tulokseen olen tullut, kun olen pitänyt ”luterilaisittain” Raamattua uskoni elämän ylimpänä auktoriteettina ja ojentautunut sen mukaan. Siitäkin huolimatta, että olen kristittynä joutunut näin vähemmistön puolelle! Lohduttaudun kuitenkin sillä, että ”jos Jumala Sanassaan ja minä olemme yhtä mieltä, meillä on enemmistö”!

    Taisivat muinoin Antiokiassakin antaa Kirstukseen (siis ei Kolminaisuuteen) uskoville ensimmäistä kertaa kristityn haukkuma/kunnianimen!

    • Reino, kiitos omakohtaisesta kommentista. Kristuksen kirkon oppi on selkeää. Jokainen joka on tullut kastetuksi ja uskoo Jumalaan Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastuu, mutta joka ei usko kadotetaan. (Vert. Mark. 16:16) Ihmisviisaus ja meidän egomme voivat saada meidät hoipertelemaan kaidalla tiellä, eikä tien leveys riitä, vaan lankeamme ojan pohjalle. Jumala Herra Jeesus Kristus on tie ja totuus ja elämä, muuta tietä ei ole Isän Jumalan kotiin Taivaaseen.

  4. Kerran pidin hartauden riparilaisille ja puhuin tuosta kuvasta heille. Kerroin sen olevan ainoastaan ihmisten yritys ymmärtää Jumalan todellista olemusta. Eikä tuo kuva kerro asiasta, kuin hyvin vajavaisesti. Sillä Jumala on salattu Jumala. Eikä hän suostu koskaan meidän kaavoihimme.

    Vuosia myöhemmin tapasin erään kuulijani. Hän kertoi juuri tuon hartauden herättäneet hänen kiinostuksensa uskonelämään ja vastaanottamaan henkilökohtaisen uskon sisnpäänsä.

    • Kiitos Pekka. Hieno kuva, vaikka vasta Taivaissa ymmärrämme kaiken täydellisesti. Täällä maanpäällä emme vielä kaikkea ymmärrä, eikä meidän tarvitse ymmärtää.

      On hienoa, kun meidän vajavaiset yritykset joskus palkitaan, kuten sinulle kävi. Jumala kuitenkin tekee suurimman työn, jolle kuuluu suurin kunnia ja kiitos.

  5. Jumala on riittävästi ilmoittanut itsensä meille kaikissa Luoduissaan niin, että voimme nähdä Luojan teot kaikkialla. Sitten on Hänen ilmoituksensa, joka Sanan ja lihan kautta (Kristus) todistaa meille Jumalan Totuuden, joka on pian julistettu kaikille kaikkialla.
    Ja sitten on salattu Jumala, jonka olemus on meidän Vapahtaja ja Puolustaja.

    ”Totisesti, sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja.
    Häpeän ja pilkan he saavat kaikki, pilkan alaisina he kulkevat kaikki, nuo kuvien tekijät.
    Mutta Israelin pelastaa Herra iankaikkisella pelastuksella, te ette joudu häpeään ettekä pilkan alaisiksi, ette ikinä, hamaan iankaikkisuuteen saakka.
    Sillä näin sanoo Herra, joka on luonut taivaan-hän on Jumala-joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti: Minä olen Herra, eikä toista ole.

    En ole minä puhunut salassa, en pimeässä maan paikassa; en ole sanonut Jaakobin jälkeläisille: etsikää minua tyhjyydestä. Minä Herra puhun vanhurskautta, ilmoitan, mikä oikein on.
    Kokoontukaa ja tulkaa, lähestykää kaikki, te henkiinjääneet kansakunnista.
    Eivät ne mitään ymmärrä, jotka kantavat puukuviansa ja rukoilevat jumalaa, joka ei voi auttaa.

    Ilmoittakaa ja esiin tuokaa-neuvotelkoot keskenänsä-kuka on tämän julistanut hamasta muinaisuudesta, aikoja sitten ilmoittanut? Enkö minä, Herra! Paitsi minua ei ole yhtään jumalaa; ei ole vanhurskasta ja auttavaa jumalaa muuta kuin minä.

    Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole.
    Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman.

    Ainoastaan Herrassa-niin pitää minusta sanottaman-on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan.
    Herrassa tulee vanhurskaaksi kaikki Israelin siemen, ja hän on heidän kerskauksensa. (osa Jes.45)

    • Kari-Matti, kiitos positiivisesta palautteesta ja hyvästä kommentista. Ainakin meidän messuissa käytetään kaikkia kolmea uskontunnustusta vaikkakin ainoastaan yhtä kussakin messussa. Pari kertaa kirkkovuonna käytämme Athanasioksen uskontunnustusta. Useimmiten meillä käytetään Nikaian uskontunnustusta.

  6. Sinä Juha siteeraat 1. Johanneksen kirjeen kohtaa Bibliasta, jossa lukee ”Sillä kolme ovat, jotka todistavat (taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat)” Oletko tietoinen, ettei alkuperäisessä Raamatun tekstissä ole noita sulkujen sisällä olevia sanoja lainkaan?

    Miksi voimme olla varmoja siitä, että joku on nyt yrittänyt vahvistaa kolminaisuusoppia kepulikonstein?

    Seuraamalla vanhojen tekstilähteiden sisältöä nähdään jakeessa 7 olevan selkeä lisäys. Codex Sinaiticus ja Codex Vaticanus, jotka ajoittuvat 300-luvulle sekä 400-luvulta peräisin olevat Codex Alexandrinus ja latinankielinen Vulgata eivät sisällä noita Biblian sanoja. Vasta myöhempiin käsikirjoituksiin ne on ympätty. Niinpä käytännöllisesti katsoen kaikki uudemmat käännökset jättävät lisäyksen pois tekstistä KR92 ja KR38 tavoin.

    Silloin kun Biblia ja KJ on käännetty, käsikirjoituslöytöjä ei ollut käytettävissä kuin murto-osa nykyisistä. On mielestäni rehellistä rakentaa uskomme mahdollisimman autenttisen Jumalan sanan perustalle. Olemme sitten mitä mieltä tahansa Jumalan kolminaisuudesta.

    • Rauli, kiitos hyvästä pohdinnasta. En tiedä mitä alkuperäisessä käsikirjoituksessa lukee. Paljon mahdollista, että käsikirjoitus vastaa lainaamaani. Kuten tiedät, nykyisin tunnetut käsikirjoitukset ovat kopioita joistain kopioista ja puutteet jäävät puuttumaan myös seuraavista kopioista. Kolminaisuus on mukana läpi koko Raamatun ihan ensijakeista loppuun asti. Ainoastaan Jumala, Herra Jeesus Kristus on voinut sovittaa syntimme. Velkamme on sata prosenttisesti maksettu, eikä meidän tarvitse velkaamme maksaa, jos vain uskomme ja turvaamme Jumalaan, Herraan Jeesukseen Kristukseen. Jokainen kristitty on kutsuttu Taivaalliseen Karitsan hääaterialle. Minä en halua olla poissa Karitsan hääaterialta.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.