Pyhä Henki on Totuuden ja Viisauden Henki

Kevät on pitkälle ehtinyt. Kesä on lähellä. Elämä virkoaa. Kesäinen vihreys ja kukkien loisto kertoo meille lupauksen Jumalan suuresta tulevaisuudesta, jota kukkien loisto julistaa.  Jumala antaa meille elämän ja toivon.

Kävimme Coletten kanssa Sanan ja rukouksen illassa Somerolla Svenssonin lähimmäispalvelukeskuksessa 17.5.2023. Sen pihalla näimme kukkivan puun. Minä puhuin ja Colette lauloi.

Suomessa  on  viime päivinä tehty kevätkylvöjä. Pyhällä maalla kasvukausi on aikaisempi. Niinpä siellä jo korjataan satoa.

Helluntai on vanha juhla.  Kristikunta on viettänyt sitä alusta asti.  Vanhastaan se on ollut juutalaisten sadonkorjuun juhla. Ilo ja riemu ovat olleet tulvillaan: Kiitetään  vuoden sadosta.  Jumalan huolenpito kansastaan on koettu kouriintuntuvasti.

Helluntain juhlaan tuli juutalaisia kaikkialta maailmasta, missä heitä asui.  Parhaimmillaan väkeä oli  Jerusalemissa jopa yli miljoona henkeä.  Vanhastaan Suomessa sanottiin isosta väkijoukosta, että on väkeä kuin helluntaiepistolassa.  Jerusalemiin tuli  oli juutalaisten tapa tuohon aikaan.  Sitä voi verrata myöhempään muslimien tapaan tehdä vierailu Mekkaan.  Juhlan aikana  toimitettiin lukemattomia liturgisia jumalanpalveluksia. Saarnaajat valittiin hyvin huolella  etevimpien julistajien joukosta.

Sinä vuonna, jolloin Jeesus oli ristiinnaulittu ja noussut kuolleista, yksi näistä julistajista oli apostoli Pietari. Hänen saarnansa puhutteli suurta kuulijakuntaa. Noin 3000 henkeä  liittyi Jeesuksen opetuslasten joukkoon tämän saarnan innoittamana.

Helluntain vietto Suomessa

Nykyisin maassamme vietetään helluntaita kahtena päivänä: Helluntaiaattona ja Helluntaina.  Käytäntö on tullut työviikon joustamiseksi.  Työaikojen järjestelyn on katsottu toimivan paremmin tällä tavoin.

Ajatuksellisesti helluntaiaatto liittyy helatorstain ja helluntain väliseen aikaan. Odotamme Pyhän Hengen tuloa. Hänen  erityistä kosketustaan. Pyydämme häntä elämämme suunnan näyttäjäksi. Hänen johdatukseensa antaudumme.  Odotamme häneltä elämämme suuren toivon aukeamista.

Helluntaiaaton apokryfiteksti puhuu Jumalan viisaudesta.  Oikea viisaus on Jumalan lahja. Hän jakaa viisautta.  Aivan erityisesti Pyhä Henki, Totuuden Henki, Helluntain Henki, on Jumalan viisauden jakaja. Niin kuin hänen esiintulonsa jo luomiskertomuksessa johti valon esiintuloo: ”Tulkoon valo!” niin hänen valistustyönsä tuo esiin uskon olemuksen, Jumalan antaman valon koittamiseen meidän elämäämme.

LAUANTAI 27.5.2023
Helluntaiaatto
Tule, Pyhä Henki

Juhlapäivän apokryfiteksti Sir. 1:1–10

Kaikki viisaus tulee Herralta,
hänen luonaan sillä on ikuinen sijansa.
Kuka voisi laskea meren hiekanjyvät,
sadepisarat ja ikuisuuden päivät?
Kuka voisi selvittää taivaan korkeuden,
maan laajuuden ja syvyyksien pohjan? Kuka viisauden?

Ennen kaikkea muuta luotiin viisaus,
jo aikojen alussa ymmärrys ja järki.
Viisauden lähde on Jumalan sana korkeuksissa,
viisauden teille ohjaavat ikiaikaiset käskyt.
Kenelle on paljastettu, mistä viisaus on peräisin?
Kuka tuntee sen nerokkaat suunnitelmat?
Kenelle on ilmoitettu, mitä viisaus ja ymmärrys on?
Kuka hallitsee tietämyksen, jonka viisaus on kerännyt?

Vain yksi on viisas. Mahtavana ja pelottavana
hän istuu valtaistuimellaan.
Hän on Herra. Hän loi viisauden,
tarkasteli sitä, määritti sen mitat
ja vuodatti sitä koko luomakuntaan,
jakoi anteliaasti kaikille eläville.
Ne, jotka häntä rakastavat, saavat viisautta runsain mitoin.
On viisasta ja kunniakasta rakastaa Herraa;
ne, joille viisaus ilmaisee itsensä,
saavat sen Herralta, jotta näkisivät hänet.

Varsinaisena helluntaipäivänä Jumalan Pyhän Hengen työ kuvataan suurena täyttymyksenä. Pyhä Henki tuli luoksemme. Hän on keskellämme. Hän elää ja vaikuttaa koko maailmassa. Kaikkialla maailmassa hän kuuluttaa pyhää sanomaa Jeesuksen pelastustyöstä. Hän tuo esiin taivaallisen viisauden. Hän tahtoo tavoittaa jokaisen kansan jokaisen ihmisen  pyhän evankeliumin välityksellä.  Jokaikisen   luo hän tahtoo tulla.  Kaikkia hän kokoaa yhteiseen kristikuntaan, yhteiseen kirkkoon, Jumalan kansan yhteyteen.

SUNNUNTAI 28.5.2023
Helluntaipäivä
Pyhän Hengen vuodattaminen

Juhlapäivän apokryfiteksti  Viis. 7:22b–8:1

Viisaudessa on henki,
älyllinen ja pyhä,
ainutsyntyinen ja monimuotoinen,
ohuen ohut, herkkäliikkeinen,
erillinen, tahraton ja kirkas,
järkkymätön, hyvyyttä rakastava, vireä,
riippumaton, hyvää tekevä, ihmisrakas,
vakaa, varma ja levollinen,
kaikkivoipa ja kaikkea valvova.
Se läpäisee kaikki älylliset henget,
puhtaimmat ja ohuimmatkin.

Viisaus on liikkuvampaa kuin mikään muu liike,
ja puhtaudessaan se virtaa läpi kaiken.
Se on kaikkivaltiaan Jumalan hengitystä,
hänen voimansa ja kunniansa kirkasta säteilyä.
Siksi siihen ei pääse sekoittumaan
mitään, mikä on epäpuhdasta.
Se on ikuisen valon heijastuma,
Jumalan toiminnan kirkas kuvastin,
hänen hyvyytensä kuva.
Se on yksi ainoa mutta kykenee kaikkeen,
se pysyy itsenään mutta uudistaa kaiken.
Polvesta polveen viisaus asettuu hurskaiden sieluun
ja tekee heistä Jumalan ystäviä ja profeettoja,
sillä Jumala rakastaa vain niitä,
joilla on viisaus asuinkumppaninaan.

Viisaus loistaa aurinkoa kirkkaammin
ja voittaa kauneudessa taivaan tähdet.
Se on vahvempi kuin valo,
sillä valo antaa aina tilaa yölle
mutta viisautta ei paha saa valtaansa.
Voimassaan viisaus ulottuu maan ääriin,
taitavasti se ohjaa kaikkea.

 

 

 

 

 

 

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Juha

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Todellakin Pyhä Henki antaa meille uskon ja kaiken mitä elämäämme tarvitsemme.

      Hänen työstään oppi-isämme Luther sanoo:

      ”Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa.

      Tämä on varmasti totta.”

      https://katekismus.fi/uskontunnustus/24.html

  1. Jumalan kolmiyhteydestä pieni kommentti Pyhän Hengen tarkastelun näkökulmasta.

    Hän on Jumalan kolmas persoona, yhtä todellinen ja persoonallinen Jumala kuin Taivaan Isä ja Jeesus Kristus meidän Vapahtajamme. Kuitenkin Jumala on yksi. Jumala siis on yksi ainoa, mutta hän on ilmoittanut itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.

    Pyhä Henki toimii

    – kirkkon välityksellä hän jakaa lahjansa

    – syntien anteeksiantamuksen ojentajana

    – ruumiin ylösnousemuksen toteuttajana

    – ja iankaikkisen elämän antajana.

    Luther sanoo tästä Isossa katekismuksessa seuraavasti:

    ”Yksin Jumalan Henkeä kutsutaan Pyhäksi Hengeksi. Vain hän siis on meidät pyhittänyt ja yhä edelleen pyhittää. Sillä niin kuin Isää kutsutaan Luojaksi ja Poikaa Lunastajaksi, niin on myös Pyhää Henkeä kutsuttava työnsä mukaisesti Pyhittäjäksi eli siksi joka tekee pyhäksi. Miten sitten tällainen pyhittäminen tapahtuu? Vastaus kuuluu: Samoin kuin Poika on syntymällään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut vallan, jolla hän voittaa meidät omikseen, samoin Pyhä Henki toteuttaa pyhittämisen seuraavien vaiheiden kautta: pyhien yhteys eli kristillinen kirkko, syntien anteeksiantaminen, ruumiin ylösnouseminen ja iankaikkinen elämä. Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan. Sen välityksellä hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo.”

    https://tunnustuskirjat.fi/ik/Uskontunnustus.html#33

  2. Tavattoman kypsä esittely Pyhän Kolminaisuuden olemuksesta meillä on Athanasioksen uskontunnustuksessa. Tässä tuodaan hyvin esille HÄNEN suhteensa Isään ja Poikaan yhden Jumalan ykseydessä.

    Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
    Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.

    Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma,
    mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

    Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.

    Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.

    Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.

    Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.

    Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

    Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.

    Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.

    Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

    Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

    Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.

    Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

    Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen:

    Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

    Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

    Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

    Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

    Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

    Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,

    astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

    Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.

    https://tunnustuskirjat.fi/ekumeeni.html

    • Tässä tuleekin ihmis viisaus hyvin näkyviin, siis siinä että uskoo Athanasioksen uskontunnustuksen, siis vaikka Raamattu selkeääkin selkeämmin sanoo toisin niin miksi edelleen uskotaan noihin tunnustuksiin, eikö osata lukea ja olla rehellisiä?

    • Ari Pasanen olet jälleen väärässä. Et ymmärrä koko kolminaisuusoppia. Raamatusta et ymmärrä paljon muutakaan. Missä sinä oikein kasvat? Yrität opettaa muita, vaikka sinulla ei ole hajuakaan oikein mistään. Samat ihmiset jotka päättivät minkälainen Raamatusta tulee, se mitä yrität lukea, päättivät ja loivat uskontunnustukset. Sinulle ne on epäraamatullisia. Et kuitenkaan, esitä mitään mikä siinä on väärin. Miksi, koska et osaa. 🙂🙃😉🥱

    • ””Jumaluudessaan hän on samanarvoinen ”” onko tämä Raamatun sanan mukaista?

      Mistä löydät seuraavalle Raamatusta perusteet:

      ””Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen. Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.””

    • Ari Pasanen, et siis osaa Raamatun sanalla osoittaa väitteitäsi vääräksi. Tämä oli jo etukäteen tiedossa. Koita nyt edes.🙂🙂🙂🙂

    • Ari

      Toisin kuin väität, niin Athanasiuksen tunnustus on yli puolen vuosituhannen aitojen uskovien ja viisaiden oppineitten tekemä

      y h t e e n v e t o

      Raamatun sanomasta.

      Huomaa, että tuon tunnustuksen laatijat olivat kirkon työntekijöiltä vaadittavat kriteerit täyttäviä:

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      Joten valitettavasti todistuksesi on huti !

    • Ari

      Kolminaisuusopin hylkääjät eivät peri taivasten valtakuntaa,, koska he ovat väärän jumalan palvelijoita.

      Muista että JUMALA ON YKSI.

      Muista myös että hän on ilmoittanut itsensä kolmena persoonana: Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä.

      Jos et ota tätä todesta niin olet epäjumalanpalvelija.

    • Sami

      Kiitos kommenteistasi

      Tuot esille selkeästi esille Arin käsitysten ongelmakohdan keskuksen: Kun ei tunne asioita, joista puhuu, niin väärin tulee väittäneeksi.

    • 1. Kor. 15:28
      Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

    • Ari Pasanen, juuri näin. Sanot nyt oikein; ” Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ””( Athanasioksen uskontunnustuksessa.)

      Kuten hebrealaiskirje sanoo Jeesuksesta;

      ”mutta Pojasta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.” ( Herb 1:1-8).

    • Ari

      Valitettavasti väännät osoittamasi raamatunkohdan tasan tarkkaan väärin päin vääntäen.

      Mikset huomaa, tuon viittaamasi raamatunkohdan olevan otettu mukaan Athanasiuksen uskontunnustukseen. Siinähän sanotaan että Poika on

      IHMISYYTENSÄ PUOLESTA

      alempiarvoinen kuin Isä.

      Athanasiuksen tunnustushan sanoo:

      ”Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.”

      Siispä näyttää siltä että tahdot vain kinata itse kinaamisen halustasi vanhaa uskontunnustusta vastaan.

      Vai oletko niin ajattelematon, että kuvittelet että YKDESTÄ JUMALASTA muka voisi sanoa, että HÄN ON ALENPIARVOINEN KUIN HÄN ITSE.

      Etkö todellakaan huomaa, että sinun oppisi mukaan sinä oletkin

      joko luopunut tunnustamasta, että Jeesus on Jumala

      tai väität että on kaksi erillistä jumalaa.

      Mutta Raamattupa sanoo, että Jeesus on Jumala.

      Tuomas: ”Minun Herrani ja minun JUMALANI.

      Raamattu myös sanoo, että Jumala on YKSI.

      Huomaa myös, että Isä on eri persoona kun Poika. Jeesus rukoili Isää, ”Isä!”

      Joten älä ihmeessä oman väärinymmärrystesi takia heittäydy yhteisen kristikunnan yhteisen uskon ulkopuolelle.

      2.Pietarin kirje:

      2:12 Mutta niinkuin järjettömät, luonnostaan pyydystettäviksi ja häviämään syntyneet eläimet, niin joutuvat myös nämä, kun herjaavat sitä, mitä eivät tunne, häviämään omaan turmelukseensa,

      Juudaan kirje:

      1:10 Nämä sitävastoin herjaavat sitä, mitä eivät tunne; mutta minkä he järjettömäin eläinten tavoin luonnostaan ymmärtävät, sillä he turmelevat itsensä.

      Ota siis todesta Athanasiuksen tunnustuksen lause:

      Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

    • Matias Roto kuinka Jeesus sanoo asioita joista voidaan selkeästi nähdä että Isä on suurempi kuin Poika eli lopunajasta Jeesus sanoo ettei sitä tiedä kukaan muu kuin Isä yksin, ei edes Poika?

      Matt. 24:36
      Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.

      Kuinka Jeesuksen vierellä istuminen ei ole Pojan päätettävissä vaan Isän?

      40 mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu”.(Mark.10)

      Sitten on vielä kun sanot minun olevan ”epäuskoinen” tähän tunnustukseen, no uskotko itse siihen kun se sanoo:

      ””…Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,
      astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen….
      Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.””

      Siis tuossa selkeästi sanotaan ””. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen….”” uskotko tuon? Älä nyt ota jotain jonkun höyrypään keksimää armo-oppia vaan ota tuo mitä tuossa on kirjoitettu.

    • Ari

      Matteuksen evankeliiumi kertoo, että pelastus on YKSISTÄÄN JUMALAN TEKO.

      ;19:25 Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: ”Kuka sitten voi pelastua?”

      19:26 Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista”.

      Joten otapa lusikka käuniiseen käteen ja huomaa, että jos et turvaudu YKSISTÄÄN JUMALAN ARMOON, niin sinut tuomitaan tekojesi mukaan.

      Joten miksi menet moittimaan Jeesusta, Jumalaa ja ihmistä yhdessä persoonassa, ”höyrypääksi”?

    • Ari

      Onko sinulle ongelmallista myöntää, että Jeesus on TÄYSIN JUMALA JA TÄYSIN IHMINEN samalla kertaa.

      Miksi sitten jankutat sellaisilla jakeilla, jotka kertovat hänen inhimillisen luontonsa rajoituksia, ikään kuin ne jollain tavalla olisivat ristiriidassa sen kanssa, että IKUISENA JUMALANA hän on yhtä Isän kanssa. Muista Raamatun sana, että Jumala on YKSI.

      Luepa tämä kohta Athanasioksen uskontunnustuksesta, niin moneen kertaan että pääset jumalattomasta epäuskostasi vapaaksi.

    • Ari

      Miksi kummassa vänkäät Jeesuksen vieressä istumisen kysymyksen muka sitä vastaan, että Jeesus on TÄYSI JUMALA.

      Miksi et ota todesta sitä että Jeesus Jumalan Poika, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, istuu ISÄN KAIKKIVALTIAAN oikealla puolella, taivaan valtaistuimella.

      Jumalan valtaistuimella istuu vain yksi ihminen: JEESUS, joka on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Näin hän yhtenä meistä ihmisistä on puolustamassa meitä ihmisiä, kun Jumalan täydellinen tuomio kohtaa koko luomakuntaa.

      Juuri tällä, että Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa, Jumalan armo ja laupeus ovat tulleet meidänkin osaksemme.

    • Matias Roto kehut omaa viisauttasi niin kovin mutta nyt(kään) et huomaa omaa ”lukihäiriötäsi”, siis ei tuossa tunnustuksessa sanota kuka turvaa Jeesukseen niin häntä ei tuomita tekojensa mukaan VAAN siinä sanotaan selkeästi että ”” Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.””, lueppa nyt uudelleen ja sano mitä ymmärrät?

    • Ari

      Edelleenkään sinä et tajua eroa lain ja evankeliumin välillä.

      Lain saarna paljastaa meidan syntimme ja kertoo, ettemme itsessämme voi pelastaa itseämme. Tarvitsemme apua, Jeesuksen antamaa anteeksiantoa. Laki siis potkii meitä Vapahtajamme armonistuimen eteen.

      Evankeliumin saarna puolestaan kertoo meille, että kaikki meidän syntimme ovat anteeksi annettuja Jeesuksen sovintotyön ansiosta. Näin meillä itsessämme syntisillä on armollinen pääsy Jumlan eteen ja voimme luottaa että meidät on jo nyt siirretty tuomion alta vapautettujen joukkoon.

    • Matias Roto nämä ajatelmasi eivät todellakaan ole tuon tunnustuksen mukaisia eli et itse usko tuohon tunnustukseen vaan aivan johonkin muuhun.

      Tuo tunnustus sanoo selkeästi että KAIKKI tulevat tuomituiksi tekojensa mukaan.

    • Ari

      Jos et usko evankeliumin armahtavaan laupeuteen, niin tuon korostamasi

      KAIKKI -sanan tuomio omien tekojensa mukaan tuomitsee sinutkin kadotukseen, niin paljon kuin se riippuu sinun teoistasi.

      Muista Raamatun sana: ”Kaikki ovat syntiä tehneet.”

      Niinpä ilman armon anteeksiantoa yksikään ihminen maan päällä ei pelastu.

      Roomalaiskirje:

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

      3:23 Sillä KAIKKI ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

      3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

      3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

    • Matias Roto armo on kun Jumala kutsuu ja ihminen tekee parannuksen ja ottaa kasteen, siis saa kaikki ennen tehdyt synnit anteeksi, siis kaikki. Nyt kun sitten (on saanut Pyhän Hengen ja todella ymmärtää Jumalan tahdon (kuulee Jeesuksen äänen) ja saanut Jumalan voiman niin enää ei olekkaan tietämätön ja voimaton, niin silloin onkin aivan eriasia mitä tekee.

      Tässäkin keskustelussa tulee esille että onko sinulle mikään pysyvää ja pyhää, siis ensinnäkin Raamatun sana ja nyt sitten tuo tunnustuksen selitelmät, kunnioitatko mitään kirjoitettua niin ettet lähde itse niitä muokkaamaan tai et ota toisten muokkaamia?

    • Ari

      Kummallisesti väännät asioita, kun kuvittelet olevan parannusta kasteen ulkopuolella. Kastehan ojentaa ihmiselle parannuksen, kuten jo Nikean tunnustuskin sanoo:

      ”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiSEKSI,”

      Tässä sanotaan sama kuin Pietarin helluntaisaarnassakin että

      KASTE ON SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEKSI

      eli siis parannuksen varsinainen sisältö.

    • Matias Roto niinpä niin siis todistelet Raamatun ulkopuolisella kirjoituksella, ei vakuuta eli ei ole todiste alkuunkaan.

      Siis miksi vauva tarvitsee syntien anteeksisaamista kun ei varmaankaan ole syntiä tehny?

      Mietippä sitä omaan esille tuomaasi:

      Muista Raamatun sana: ”Kaikki ovat syntiä tehneet.”

    • Ari

      Jälleen tuot esille, ettei Jumalan sana merkitse sinulle mitään, kun epäilet Raamatun sanaa, että kaikki ovat syntiä tehneet.

      Vastakkain väitteessäsi ovat sinun kuvitelmasi ja Jumalan sana.

      Sinä väität ettei vauva ole tehnyt syntiä ja Jumalan sana sanoo, että KAIKKI ovat syntiä tehneet.

      Sinun kuvitelmasi synneistä siis on kovin pinnallinen. Et näe syntiinlankeemuksen syvyyttä koko ihmiskunnan kohtalona. Aadamin lankeemuksessa koko ihmiskunta on vajonnut synnin alaisuuteen.

      Tunnustuskirjamme seuraa Raamatun opetusta

      Augsburgin tunnustus

      II Perisynti

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

      Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.

    • Matias Roto ailehteleva on luku tyylisi, toisaalla pidän niin tiukasti kiinni ”kaikki”-sanasta ja toisaalla et sitten ollenkaan, etkö todella huomaa omaa mielettömyyttäsi?

      Siis väität vauvan TEHNEET syntiä jo ennen kastetta juuri ”kaikki ovat syntiä tehneet” mutta kun otetaan tunnustuksesta ”kaikki tullaan tuomitsemaan tekojensa mukaan” niin nytpä et sitten otakkaan tuota ”KAIKKI” tosissaan vaan väität sen olevan palturia? Mieletöntä sanon minä.

    • Ari

      Ei mikään sana toimi oikein, jos niitä pannaan vääriin yhteyksiinsä.

      Vertaampa Pekka serkkuuni joka on työskennellyt Brysselissä EU:n toimistolla.

      Hän oli aikoinaan Suomen paras maratoonari. Esimerkiksi kerran Helsinki maratonin muutoin venäläisen värisuoran keskelle hän pääsi kolmanneksi rikkoen naapurimaamme ylivoimaisen ketjun kaikkien parhaiden sijoitusten osalta.

      Yhteen aikaan hänellä oli tapana treenata juoksua yhdessä Aleksander Stubbin kanssa tämän Brysselissä käydessä.

      Mutta kulkiko hän Brysseliin JUOSTEN? Ei vaan hänen käytössään olivat lentäminen, juna tai autolla tulo.

      Sinun kinaamisesi KAIKKI -sanasta on samaa tasoa, kuin väittäisit, että serkkuni itse juoksee Suomesta Brysseliin.

      Ole hyvä ja aseta pelastuksen kysymyksessä painopiste Jumalan työlle. Vain siten saat kokonaisuuden kasaan ja palikat oikeaan järjestykseen etkä alati toimi kuin aisan yli potkiva kaakki kärryjen edessä.

  3. Kiitos blogikirjoituksesta. Kovin paljon tärkeää asiaa. Minulle on jäänyt jostain sellainen tieto, että H e l l u n t a i on ”luomisen muistojuhla” ja sen päälle on tullut ”uuden luomisen juhla” ja kirkon perustamisjuhla. Opetuslapset saivat Pyhän Hengen ja voiman ylhäältä. He olivat ennen pääsiäispupuja, jotka piilotteleivat ja pelkäsivät. Pyhän Hengen saatuaan he astuivat rohkeasti esiin ja alkoivat saarnata niin voimallisesti, että ihmiset saivat ”piston sydämeensä” ja monet rekivät ”parannuksen” ja ottivat kasteen. Pyhä Henki lähetti Filippuksen toisaalle, Jaakobin toisaalle, Pietarin piti pysyä Jerusalemissa apostolien kokoukseen asti ja Paavali sai Pyhän Hengen Ananiaksen siunauksen alla jne.
    V i i s a u d e s t a: Jumalan Sanassa kehotetaan sitä anomaan ylhäältä. Vanhat uskovaiset sanoivat, ett’ ”Järki pitää ottaa vangiksi”, ettei sotke uskon asioita. Saarnaajan mukaan viisaus on harvinaista. – Opettajan näkökulmasta: Viisautta edustivat ne oppilaat, joilla oli kokonaiskuva kulloisestakin asiasta. He pystyivät myös erottamaan tärkeät asiat epäolennaisista ja pistämään ne arvojärjestykseen. Viisas oli usein hiljaisempi kuin ”hölöttäjä”. _ Kokeissa rukoilin aina ennen alkua viisautta Jumalalta ja usein onnistuin vastaamaan oikein.

  4. Luomistapahtumassa Jumalan loi ihmisen omaksi kuvaksensa, mieheksi ja naiseksi hän hänet loi. Isältä ja pojalta ja Jeesukselta ja kristityiltä puuttuu se nainen, siksi teillä on van miehen kuva jumalana.

    Jos hylätään Raamatun ilmoittama Jumala, ja käänytään ihmisen ilmoittaman jumalan puoleen, ja kannetaan puukuvia, on selvää että kysymys on kahdesta eri asiasta. VT:n ilmoitus on hyvin selvä: ” Ei ole muuta Jumalaa kuin minä ” Jesajassa näin:

    ”Eivät ne mitään ymmärrä,
    jotka kantavat puukuviansa
    ja rukoilevat jumalaa, joka ei voi auttaa.
    21 Ilmoittakaa ja esiin tuokaa —
    neuvotelkoot keskenänsä —
    kuka on tämän julistanut hamasta muinaisuudesta,
    aikoja sitten ilmoittanut?
    Enkö minä, Herra!
    Paitsi minua ei ole yhtään jumalaa;
    ei ole vanhurskasta ja auttavaa jumalaa
    muuta kuin minä.
    22 Kääntykää minun tyköni
    ja antakaa pelastaa itsenne,
    te maan ääret kaikki,
    sillä minä olen Jumala, eikä toista ole.
    23 Minä olen vannonut itse kauttani,
    minun suustani on lähtenyt totuus,
    peruuttamaton sana:
    Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman,
    minulle jokaisen kielen valansa vannoman.”

    Sanonta: ”Ilmoittanut itsensä pojan kautta.” Ja Johannes sanoo, että poika on sana. Juuri tuossa edellisessa Sana ilmoittaa Jumalan.

    Raamatussa myös kansa on poika, ” Israel on minun esikoiseni, päästä minun POIKANI palvelemaan minua”

    Kansa tuli myös meidän keskuuteemme, mutta heitä eii otettu vastaan, koska täällä haluttiin miehen muotoinen jumala, ja suuri viha nousi kansaa vastaan, koska he pysyivät siinä minkä olivat saaneet.

    • Tarja

      Isä meidän rukouksen sana ”Isä” ei ole ristiriidassa äidin kanssa, vaan persoonattoman jumala-käsityksen kanssa. Periaatteessa siis voisi käyttää yhtä hyvin ilmausta ”Äiti meidän joka olet taivaissa”. Vain se että jos sanamuotoa muuttaa niin aina löytyy joku hörhelö, joka tuosta muutetusta sanamuodosta alkaa tehdä omia pilvilinnojaan ja tuulentupiaan muka suurina teologisina löytöinä. Tämän takia on parempi selittää mitä tuolla ilmauksella tarkoitetaan, ettei anneta väärinvääntäjille aineksia omien viritystensä laatimiseen.

  5. Lisäys edelliseeni

    Eikös se mennyt myös niin, että juutalaisia kielletiin opettamasta ja siksi ollaan nyt siinä missä ollaan. Luther käski polttaa kaikki Talmudin kirjat, joissa olisi ollut lain selityksiä, ja meille kirjoitettiin vain pikku vihkonen kymmenestä käskystä selitykseksi, eli katekismus. Meitä on pidetty lapsina, jotka eivät ymmärrä vaikeampaa tekstiä, ja tyhminä, joiden pitää vain uskoa se mitä kuulevat, koska eivät ymmärrä muuta, ja järki pitää kahlita. Vai olisko ollut niin, että opettajat halusivat vain päästä helpolla, tai eivät edes osanneet lukea.

    Täälläkin pelätään sitä, että joku voi olla juutalainen, ja se on kauhistus. Vielä kymmenen vuotta sitten, jopa sana juutalaisuus oli kuin punainen vaate, se herätti koko sonnilauman, savu nousi sieraimista ja kaviot kuopi maata, ja palaute oli sen mukaista, kirosanoineen.
    Sana juutalaisuus siis paljastaa kristityn todellisen sisäisen, eli henkisen maailman ja kiivauden kolmiyhteisen uskon puolesta, koska se on taannut heille auktoriteetin aseman mielipiteiden muokkaajana.
    Mutta maailma on muuttunut ja tähdet tippuvat taivaalta, kuten on käynyt itsekullekin säädylle.

    • Tarja

      En tiedä minkälaisissa porukoissa sinä olet liikkunut.

      Itse olen ollut kirkon toiminnassa mukana jo yli 70 vuotta. En ole koko tuona aikana tavannut ketään sellaista kristittyä opettajaa, joka olisi tuonut esiin kuvaamiasi kummallisuuksia.

      Kirkossakin käydessämme niin aikaiselta ajalta kuin vain muistan, on aina rukoiltu juutalaisten puolesta. Pyydetty, että Jumala auttaa omaisuuskansaansa Israelia.

    • Ari Pasanen kirjoittaa; ”Matias Roto kuinka Jeesus sanoo asioita joista voidaan selkeästi nähdä että Isä on suurempi kuin Poika eli lopunajasta Jeesus sanoo ettei sitä tiedä kukaan muu kuin Isä yksin, ei edes Poika?

      Matt. 24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.

      Kuinka Jeesuksen vierellä istuminen ei ole Pojan päätettävissä vaan Isän?

      40 mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu”.(Mark.10)”

      Matteus 24:36, liittyy Kristuksen alennus tilaan, kuten vastaavat kohdat, jolla ei voida perustella Isän jumaluuden ylivertaisuutta. Matteus kuitenkin katsoo, että Pojalla ei ole maallisen elämän aikana ollut käytössään kaikkea Isän tietoa ja valtaa (vrt. Matt. 26:39). ”Lihaksi” eli tähän aika-avaruuteen tulo on ollut vapaaehtoista rajoittumista.

      Markus 10:40. 1) paikkoja ei jakele Jeesus, 2) eikä niitä jaeta nyt. Isä Jumala on aikojen alussa säätänyt tulevankin maailman hallinnasta. Se kuitenkin tiedetään, että Jeesus on silloin hallitseva kuninkaana, ne kaksitoista apostolia hallitsevat hänen nimissään Israelia, ja kaikki pyhät ovat jollakin tavoin hänen kuninkuudestaan osallisia.

    • Kiitos Matias ja Sami, jaksatte yrittää!

      Jumalallinen ja inhimillinen Raamattu sekä tosi Jumala ja tosi ihminen, Jeesus Kristus.

      Kun jompi kumpi puoli kadotetaan horisontista, niin alkaa väittely Raamatun jakeilla Raamatun jakeita vastaan.

      ”Viisautta edustivat ne oppilaat, joilla oli kokonaiskuva kulloisestakin asiasta. He pystyivät myös erottamaan tärkeät asiat epäolennaisista ja pistämään ne arvojärjestykseen.” Näin se on ollut, ja näin se tulee olemaan! Kiitos Valma!

  6. Täytyy Isän ja Pojan samankaltaisuudesta vielä lisätä kertomus ennen maailman luomista: Isä ja Poika tekivät sopimuksen: Poika: ”Luo sinä niin minä lunastan.” Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta.—– ” Apostolisessa tunnustuksessa sanotaan: ”istuu Isän oikealla kädellä”; juutalaiset raivostuivat Stefanokselle, koska tuo sanonta tarkoittaa juutalaisuudessa, että Jeesus on Isän neuvonantaja. Hän on myös kaikkien uskovaisten puolustaja Isän edessä. Siksi saamme kerran olla Isän oikealla puolella, eli pääsemme taivaaseen. Seurakunnan yhteyden merkitystä Jeesus kuvaa viinipuu-vertauksessa..”Minä olen viinipuu ja te olette oksat. Ei oksa yksinään voi kantaa hedelmää….” Myös kuva Kristuksen ruumiista, jossa me olemme jäseninä.” ”Kun pää on noussut kunniaan niin nousee jäsen kanssa”

    • Valma

      Kiitos erittäin hyvästä puheenvuorostasi.

      Selostat hyvin tuon mitä tarkoittaa Isän oikealla puolella istuminen taivaassa Jumalan valtaistuimella.

      Kiitos myös siitä, että tuot esille tämän näkökohdan, että pelastuksen osallisuudessa olevat elävät yhteisessä kirkossa, Krisstus-viinipuussa. Tämän elämänyhteyden ulkopuolella ei ole pelastusta.

    • Valhe olkoon minusta kaukana! Tuo tieto juutalaisuuden suhteesta Jumalan Pojan oikealla kädellä istumisesta on suoraan Raamatusta. Stefanus maksoi hengellään tämän totuuden kertomisesta. Me teologit olemme tutkineet paljon juutalaisuutta oman uskontomme pohjana ja perustana. Jeesus sekä Paavali olivat juutalaisia. Luterilaisuus pohjautuu paavalilaisuuteen esim. tärkeimmässä vanhurskauttamiisopissa. Jeesus on pelastuksen A ja O, alfa ja omega. Hänen kauttaan me lähestymme Jumalaa. Rukous ”Jeesuksen nimessä” tulee Isän korviin. Vain Jeesukseen uskovilla on oikeus sanoa: ”Isä meidän”.

    • Tarja

      Tunnen Valman jo vuosikymmenien takaa. Hän oli jo tiedekunnassa yksi kaikkein etevimpiä opiskelijoita. Valmistui hurjan korkein arvosanoin. Porlammin yläasteen ja lukion opettajana hän yksinään opettamilla aineillaan sai koulunsa ylioppilaskirjoitusten keskiarvon nousemaan niin paljon että oppilasaineksen antamasta oletusarvosta koulu hänen aikanaan nousi noin 10 prosenttiyksikköä korkeammalle sijoitukselle. Näin voi sanoa, että yksikin todella pätevä voi siirtää kouluaan noin paljon eteenpäin paremmille sijoituksille.

      Ja mitä tulee syytöksiisi muka juutalaisvihasta, niin puhut todella typerästi. Annat todella tökerösti väärän todistuksen hänen asenteestaan pyhää kansaa kohtaan.

      Suosittelen ettet koskaan mene laukomaan päättömyyksiä henkilöstä jota et tunne.

      Hänen esivanhemmistaan tunnetuimpia lienee Karjalan suuri runolaulaja Maria Luukka. Hänen sukunsa lahjakkuus näkyy myös yhteiskuntamme useammassa merkittävässä johtaja-asemassa eri yhteisöissä. Näistä mainittakoon vaikkapa karjalaisten ylistämä ministeri Emil Luukka.

    • Valma

      Kiitos sinulle hyvästä vastauksestasi kommentissasi.

      Tyttäreni Saara on Åbo Academissa tutkinut hellenistijuutalaisen Paavalin käsitettä ”Jumalan vanhurskaus”. Tuon perusteella voin todeta sinun sanasi tieteellisesti tosipohjalla olevan tutkimuksen tuloksen mukaiseksi, kun sanot Paavalia juutalaiseksi.

      Useampaan kertaan olen todennut Tarjalle, että Jeesuskin inhimillisen luontonsa puolesta ON juutalainen. Hänhän oli juutalaisen oppineen David Flusserin tutkimusten perusteella todettu olleen oman aikansa oppinein juutalainen.

      Kiitos hyvästä kommentistasi!

  7. Viinipuu

    Elämän puu näyttää muuttuneen kirkossa Kristuksen viinipuuksi, vaikka se oli alunperin Dionysoksen idea, hän keksi viinin mahdin ja muutti veden viiniksi omissa häissään Ariadnen kanssa.

    Dionysoksen roomalainen vastike oli Baccus.

    Jeesus sanoo Tuomakselle apokryfikirjassa: ” En minä ole sinun opettajasi, olet juonut kuplivasta lähteestä, jonka minä olen mitannut ja tullut humalaan ”

    • Tarja

      Kreikkalainen Dionysoksen tarina on aatehistoriallisesti myöhäisempään kauteen ja myös kulttuurisesti eri kulttuuripiiriin kuuluvaa ainesta. Yhteistä niille on vain se, että molemmissa esiintyy samaa hedelmää tuottava kasvi.

      Jeesuksen puhe itsestään viinipuuna rakentuu Vanhan testamentin sanomaan. Vanhassa testamentissa sanotaan Israelin kansaa viinipuuksi.

      Psalmeissa on kaksikin jaetta, missä tämä kielikuva esiintyy. Jakeessa 9 kerrotaan kansan pyhästä historiasta ja jakeessa 15 pyydetään Jumalan siunausta myös eteenkin päin.

      Psalmit:

      80:9 Sinä siirsit viinipuun Egyptistä, sinä karkoitit pakanat ja istutit sen.

      80:15 Jumala Sebaot, käänny takaisin, katso alas taivaasta ja näe; ota hoitaaksesi tämä viinipuu

      Jeesuksen puheeseen siitä, että hän on tuo viinipuu sisältyy syvä rakkaus omaa kansaansa kohtaan. Hän, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, on tämä samainen viinipuu. Hänessä siis personoituu koko kansan yhteinen olemus. Pyhä kansa on Jumalan kansa ja niin myös tämä kansa on Jumalan oma kansa eli siis HÄNEN kansansa. Hänessä Jumala tuli omiensa luo. Hänessä pyhä kansa elää todeksi sen elämän yhteyden mikä kuuluu Jumalan yhteydessä elämiseen.

      Ja huomaapa tämä: Jeesus ei ole vain viinipuun runko, vaan KOKO viinipuu, oksat mukaan lukien. Näin siis Jumalan kansa elää pyhää elämäänsä nimenomaan häneSSÄ elämällä.

      Johanneksen evankeliumi:

      15:1 ”Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.

      15:4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

      15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25