Pyhä Henki – apostolinen kirkko

Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yleisen ja apostolisen kirkon. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää. (Nikean uskontunnustus / kolmas uskonkohta)

Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi — hänen kirkkautensa kiitokseksi. (Ef. 1:13‭-‬14 / FB38) Mitä ajattelet Pyhän Hengen sinetistä ja milloin olet sen saanut?

Onko kirkko sanan äiti vai sanasta syntynsä saanut tytär ja miksi?

Apostolisen kirkon aika alkoi ensimmäisenä helluntaina ja päättyy tämän ajan lopulla kun Jeesus tulee takaisin. Miksi kirkko on tai ei ole sinulle tärkeä?

He pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. (Apt. 2:42) Miksi tämä on tärkeää myös tänäpänä?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

    • Minäkin haluan pysyä apostolien opetuksessa. Ari Pasaselle annettiin vastauksia kysymyksiin. Pasanen siirtyi Matias Roton blogille toistamaan samoja kysymyksiä, joita hän kyselee kaikilla muillakin blogeilla. Pasanen ei vastannut tällä blogilla saamiinsa kysymyksiin. Silloin täytyy vaihtaa blogia?

      Ilmeisesti Pasanen on ilman omaa seurakuntayhteyttä? Mahdollisesti ei edes kuulu mihinkään ns. vapaaseen seurakuntaan?

    • Kari paukkunen mihinkä kysymykseen en oo vastannu?

      Juu ei kirkot ym ole mistä pitää hakea Jeesusta, kyllä Hänet löytää muualta, riittää kun nöyrtyy parannukseen ja lähtee seuraamaan jeesusta, ei siinä tarvii kirkkojen ovien saranoita kuluttaa.

      20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: ”Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
      21 eikä voida sanoa: ’Katso, täällä se on’, tahi: ’Tuolla’; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä”.
      22 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: ”Tulee aika, jolloin te halajaisitte nähdä edes yhtä Ihmisen Pojan päivää, mutta ette saa nähdä.
      23 Ja teille sanotaan: ’Katso, tuolla hän on!’ ’Katso, täällä!’ Älkää menkö sinne älkääkä juosko perässä.(Luuk.17)

    • Kiitos vastauksestasi Ari Pasanen. Olet vastauksellasi kuitannut kaikki pyyntöni vastauksiin. Olemme sujut. Jumalan siunausta elämääsi!

    • Kari Paukkunen ajatteleppa nyt minua eli synnyin luterilaiseen perheeseen ja kastettiin luterilaisittain, pyhäkoulussa kävin, rippikoulun läpäsin ja konfirmaation sain, niin miksi en todellakaan kuullut Jeesuksen ääntä vaan maailman äänen jota kirkko toisti myötäillen, ei ollut selkeää Tietä jota seurata.

      Entä kun ajoin omassa voimassa elämäni haaksirikkoon ja toivottomuuteen vai oliko sitten minulla Jumalan voima, ei ollut sanoivatpa oppineet mitä tahansa, sokeana kuljin pimeydessä.

      Sanoppa mikä oli mennyt pieleen, enkö ollut saanut oikeita Sanoja ja sakramenttejä?

    • Pasanen. ”Kari Paukkunen ajatteleppa nyt minua eli synnyin luterilaiseen perheeseen ja kastettiin luterilaisittain, pyhäkoulussa kävin, rippikoulun läpäsin ja konfirmaation sain, niin miksi en todellakaan kuullut Jeesuksen ääntä vaan maailman äänen jota kirkko toisti myötäillen, ei ollut selkeää Tietä jota seurata.
      Entä kun ajoin omassa voimassa elämäni haaksirikkoon ja toivottomuuteen vai oliko sitten minulla Jumalan voima, ei ollut sanoivatpa oppineet mitä tahansa, sokeana kuljin pimeydessä.”
      Sanoppa mikä oli mennyt pieleen, enkö ollut saanut oikeita Sanoja ja sakramenttejä?”

      Pasanen. Sinun tiesi on ollut samanlainen kuin minun tieni:

      Synnyin luterilaiseen perheeseen kuten sinäkin. Muistan lapsena eläneeni voimakasta hengellistä elämää. Tämä kuitenkin loppui minulta. Kirkko ei myötäillyt tilaani, niinkuin sinä kirkkoa syytät. Tarkoitan sitä, että minä itse en välittänyt siitä, mitä kirkko opettaa. Elin sokeana juuri niinkuin sinäkin. Kuka kirkosta olisi voinut muuttaa sinun tai minun tieni, jos kirkon opettamasta elämän tiestä viis veisasimme? Olisiko seurakuntasi papin pitänyt tulla kotiisi? Kirkko ei varmaan tiennyt sinun tai minun hengellisestä sokeudesta ja hengellisestä kuolemasta.

      Lukioikäisenä minä lisäksi vastustin lujasti kaikkea hengellistä, en enää rukoillut, enkä ollut huolissani omasta hengellisestä tilastani. Olin hengellisesti kuollut. Tämä oli minun elämäni haaksirikko. Sinun haaksirikkosi on ollut erilainen?

      Sain Jumalan armosta 22-vuotiaana voimakkaan etsikkoajan. Tunsin syvää synnin hätää ja armon ikävää. Sydämeni oli täynnä tyhjyyttä. Pelkäsin joutuvani helvettiin kaikkien pahojen tekojeni vuoksi. Aloin lukea Raamattua. Raamattu alkoi avautua ihmeellisellä tavalla ja tunsin suurta onnea ja iloa. Uudestisynnyin, hengellisesti kuollut heräsi uuteen elämään.

      Hengellisen kuolemani syy oli synnin, maailman ja Perkeleen. Vika löytyi omasta lihasta, sydämestä. Vika ei ole kirkon eikä kirkon opetuksen, johon johtopäätökseen olet tullut.

      Sinä voit syyttää luterilaista kirkkoa elämäsi haaksirikosta. Se on sinun mielipiteesi. Minun omat, Raamatun vastaiset valintani ovat aina olleet minun syytäni eivätkä kirkon. Minä olen rikkonut Jumalaani ja lähimmäistäni vastaan. Siitä en syytä kastettani, enkä Jeesuksen Kristuksen, rakkaan Vapahtajani täydellistä ristin sovitusta minun, kurjan, lainrikkojan hyväksi.

      Kiitos Herralle, että hän on sovittanut kaikki minun syntini ja avannut minulle tien uuteen elämään!

      Ari, Kristus on sovittanut myös sinun syntisi! Iloitse ja kiitä siitä!

    • Vika on usein kuulijassa, jos ei kuule opetusta. Oppi on kuitenkin saattanut mennä perille ja nousta mieleen vasta aikojen päästä. Uskon näin käyneen sinunkin kohdallasi, Ari Pasanen. Pyhäkoulun ja rippikoulun sanat tulivat tosiksi vasta elämäsi kriisissä. Olisitko osannut etsiä apua Jeesukselta, ellet olisi saanut tietoa Hänestä lapsuudessani ja nuoruudessasi?

  1. Vihollisen juonet ovat hyvin kavalia, mutta lopulta hän aina paljastaa todellisen olemuksensa. Kunhan jaksaa vain odottaa, niin totuus tulee aina lopulta esiin. Voit jatkaa turhaa kompurointiasi, mutta sana paljastaa valheen jossa olet. Niin kuin Martti tuossa äsken asian ilmaisi. Nyt olisi sopiva aika etsiä sitä armoa, joka kuuluu syntiselle, tai sitten joudut kovettamaan sydämesi ja tekemään Pyhän Hengen murheelliseksi.

  2. En kaiketi ”syytä” luterilaista kirkkoa elämäni haaksirikosta, totean vain ettei sen riitit antaneet kykyä kuulla Jeesuksen ääntä eli sydän oli paatunut ja elin omien himojen ja halujen mukaan täydellisesti omassa voimassa.

    Kun sitten HUUSIN Jumalalta apua niin Hän näytti sen kuinka en ollut elänyt Hänen tahdossaan enkä ollut kuullut Häntä. Tämän kun tunnustin niin Hän veti hyvyydellään puoleensa eli antoi toivon, toivon siitä rauhasta jolla täytti sydämeni, toivon siitä ettei se riipu toisista ihmisistä eli Jumalan rauha on minussa eikä sitä voi kukaan ulkopuolinen ottaa pois.

    Jumala veti hyvyydellään puoleensa ja Raamattu tuli lukemistooni, sieltä löysin Jumalan hyvyyden lupauksia. Kuitenkin yritin ”palata” takaisin kirkkoon ja etsin sieltä Jumalaa, onneksi Jumala esti sen eli vaikka ilotsin uudesta Tiestä niin samalla ihmettelin hiukan kuinka kanssa kulkijat (luterilaiset) eivät ymmärtäneet Raamatun Sanaa samalla tavalla, eivät he löytäneet sieltä rauhaa ja rakkautta eivätkä voimaa. Siis ihmettelin vain kuinka Jumalan palveluksissa ja evankeloioidessa oltiin eri ihmisiä kuin arkielämässä.

    Sitten tuli Pyhän Hengen ilmoitus Pietarin sanojen kautta ”tehkää parannus ja OTTAKOON kasteen niin saa….” ja niinpä olin taas kuuliainen tälle eli Pyhälle Hegelle ja etsin kuka kastaisi minut, eihän siinä seurakunnassa jossa olin kukaan opettanut muuta kuin vauvakastetta ja vielä vähemmän olisi kastanut minua, en aikonut erota seurakunnasta. niinpä menin vapaakirkon kautta kasteelle, he kastoivat ilman että tarvitsi liittyä heihin. Kasteen jälkeen avautui silmäni ja korvani ja sydämeni parani lopullisesti, ei pelkkä kaste sitä tehnyt vaan oli yksi asia joka siihen vaikutti ja jossa Jumala teki paljon. Näin kului vuosia asiaan, uudestisyntymiseen, kun elin luterilaisuudessa, onneksi loputulos oli Jumalan oikea Tie ja Hänen Sanansa mukainen Pyhän Hengen johdatuksessa.

    • Pyhä Henki varmaankin saattoi ilmoittaa sinulle Jumalan tahdon juuri siksi, että olit kasteestasi lähtien tietämättäsi kantanut Häntä sisimmässäsi. En tiedä, miksi ’sydämesi pelto’ oli niin kova ja kivinen, että tarvitsi näin perusteellisen muokkauksen ennen kuin sanan siemen iti. Itipä kuitenkin.

  3. Evankeliumissa on kyse rakkaudesta, siis vapaaehtoisuudesta, eihän rakastamaan voi pakottaa.

    Voiko siis ihmisen ”liittää” rakastamaan ilman omaa tahtoa, ei voi, siis ei toisen puolesta voi tehdä pätöstä että tämä alkaa rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään.

    Siis luonnostaan ihmisellä ei ole Jumalan rakkautta itsessään ja on näin ”sairas” ja tarvitsee parantajaa, Jeesusta. Eivät ”terveet” tarvitse parantajaa, siis jos kuvittelee olevansa ”terve” eli omaavansa jo kaiken mitä Jumala antaa niin ei sillloin tarvitse parantajaa kun on jo ”terveen paperit” (lue kastetodistus).

    Nöyrille Jumala antaa armon, siis nöyrtykään Jumalan edessä.

    • ”Evankeliumissa on kyse rakkaudesta, siis vapaaehtoisuudesta, eihän rakastamaan voi pakottaa.” Näin on, olen samaa mieltä.

      ”Voiko siis ihmisen “liittää” rakastamaan ilman omaa tahtoa, ei voi, siis ei toisen puolesta voi tehdä pätöstä että tämä alkaa rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään.” Ei voi, mutta Kristuksen käskyä pitää toteuttaa kastamalla Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jotkut pysyvät kasteen jälkeen uskossa, toiset kadottavat uskonsa. Sama koskee myös Vapaakirkossa kastettuja.

      ”Siis luonnostaan ihmisellä ei ole Jumalan rakkautta itsessään ja on näin “sairas” ja tarvitsee parantajaa, Jeesusta. Eivät “terveet” tarvitse parantajaa, siis jos kuvittelee olevansa “terve” eli omaavansa jo kaiken mitä Jumala antaa niin ei sillloin tarvitse parantajaa kun on jo “terveen paperit” (lue kastetodistus).”

      Raamatun mukaan kaikki ovat syntyessään sairaita. Kaste siirtää pimeydessä syntyneitä valkeuteen eli antaa terveen paperit. Ihminen voi sairastua uudelleen, jos kääntää selkänsä Jumalalle ja kadottaa uskonsa. Näin kävi sinulle. Jumalan lupaus kuitenkin pitää, vaikka ihminen rikkoisi liittonsa Jumalan kanssa. Kuka vain haluaa palata, niin ”Isä juoksee palaavaa vastaan” (Tuhlaajapoika vertaus).

      Sinä et hyväksy tätä opetusta, vaan ajattelet, että lapset ovat puhtaita (terveitä), eikä heitä saisi kastaa? Sinulla on erilainen kristillinen oppi. Minun mielestäni tämä on tullut selväksi jo monissa keskusteluissa aiemmin.

      ”Nöyrille Jumala antaa armon, siis nöyrtykään Jumalan edessä.”

      Olen samaa mieltä. Jumalan sanan edessä pitäisi nöyrtyä, eikä luottaa omaan hyvyyteen.

    • Kari Paukkunen mitä on ”oma hyvyys”, eikö juuri että on ”valittua” kansaa eli kasteen kaujtta liitetty ja voi tehdä mitä tahansa ja aina palata takaisin armoon.

      20 Sillä jos he meidän Herramme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin on viimeinen tullut heille ensimmäistä pahemmaksi.
      21 Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä.
      22 Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: ”Koira palaa oksennukselleen”, ja: ”Pesty sika rypee rapakossa”.(2.Piet.2)

      Siis jos vauva kasteessa saisi kaiken eli tuntisi Totuuden eli kuulisi Jeesuksen äänen ja silti pois poikkeaisi niin onko silloin mahdollista enää palata, mitä ajattelet Pietarin sanoista?

  4. Ilman uskoa ei kukaan ole mahdollinen Jumalan edessä. Tarvitaan kaste ja usko. Kristus ei ole lisäksi antanut lupaa tehdä syntiä. Mitä on synti? Synti erottaa meidät Jumalasta sekä toisista ihmisistä. Jos täytämme 10 käskyä, emme pahoita Jumalan mieltä emmekä riko lähimmäistämme vastaan. Herramme antoi vielä tiukemman lain: ”Ihmisen sydämestä lähtevät pahat ajatukset jne.” Siis- ulkonaisten, nähtävien syntien lisäksi myös pahat ajatukset ja hyvän tekemisen tekemättä jättämiset ovat syntiä. Jeesus ei anna lupaa tehdä syntiä. Tätä Jeesus opettaa kasteen saaneelle: ”ja opettamalla pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt (vaatinut) teidän pitää. Pasasen ja Paukkusen täytyy pitää kaikki, mitä Herramme meiltä vaatii!

    Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, se saa armon. Jeesus sanoo: Joka minun luokseni tulee, sitä minä en heitä ulos.

    Sinäkin sait palata kuten Martti Pentti kommentoi.

  5. ””. Kaste siirtää pimeydessä syntyneitä valkeuteen eli antaa terveen paperit. Ihminen voi sairastua uudelleen, jos kääntää selkänsä Jumalalle ja kadottaa uskonsa.””(Kari Paukkunen)

    Selitäppä kuinka lapsi ”kääntää selkänsä” Jumalalle?

    Eikö vanhemmat opeta lapselle kaiken, siis ateistit omaa oppiaan, luterilaiset omaansa, hellarit omaansa, muslimit omaansa jne…. siis onko nyt lapsen ”vika” jos häntä opetetaan hyväksymään kaikelainen haureus ja pahanteko, voiko lapsi erottaa mitä vanhemmat opettavat että onko se Jumalasta vai ei?

    • Niinpä, miksi sitten lapsista tulee toisia vihaavia ja kauheuksia tekeviä kun ”sattuvat” elämään tietyilssä valtioissa?

      Ymmärtääkö lapsi Jumalan tahdon ja elääkö hän sen mukaan kun on kastettu vauvana?

      Yksinkertaisesti kunnioittaako lapsi vanhempiaan kun on saanut pyhäkoulussa kuulla sen käskyn?

    • Lapset ovat usein käsittämättömänkin lojaaleja vanhemmilleen, olivatpa millaisia renttuja tahansa. Murrosiän kapina on sitten toinen asia, se kuuluu itsenäistymiseen.

    • Martti Pentti siis kun väitätte vauvan tulevan ”Jumalan lapseksi” kasteessa niin eikö silloin lapsen tulisi olla ”lojaali” Jumalalle? Varsinkin kun tulee luopua kaikesta, isästä ja äidistäkin.

    • Sinun ongelmasi, Ari Pasanen, näyttää olevan, että sinulle on kaikki ja saman tien tai ei sitten ollenkaan. Eihän elämässä niin ole, ei edes Jumalan valtakunnassa. Kärsivällisyyskin on Hengen hedelmä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.