Puoli miljoonaa euroa?
Helsingin ortodoksinen seurakunta käytti parissa kolmessa vuodessa noin puoli miljoonaa euroa riita-asioihin.
Suurimmat menoerät olivat hieman yllättäen seurakunnan omat oikeudenkäyntikulut.
Muut menot olivat maksetut korvaukset, vastapuolien oikeudenkäyntikulut ja korot.
Seurakunta tuomittiin esimerkiksi maksamaan 32129 euron kuluni täysimääräisesti. Kyse oli siis oikeudenkäyntikuluni, sekä käräjä- että hovioikeudesta.
Mitro Revon 31628 euron kuluista käräjäoikeudesta seurakunta tuomittiin maksamaan 15000 euroa.
Molemmat oikeudenkäyntikulut yllä ovat melko tavallisia. Ne ovat esitelty yllä vertailun vuoksi. Seurakunnan omat kulut olivat lopulta hurjat.
Yhden lasku oli 161127 euroa. Arvonlisäveron jälkeen tuo “summa nousee lähes 200 000 euroon", uutisoitiin Revon jutun jälkeen.
Omassa jutussani seurakunnan omat kulut käräjäoikeudessa olivat vielä maltilliset. Ne olivat 19190 euroa. Hovioikeuteen kuitenkin vaihdettiin jo Revon jutusta tuttu asianajotoimisto.
Vaihtaminen ei kuitenkaan auttanut. Seurakunta hävisi taas selkeästi. Seurakunnan omat oikeudenkäyntikulut yksin hovioikeudessa olivat nyt 93410 euroa.
Seurakunta valmistautui vielä valittamaan hovioikeuden tuomiosta. Valitusta ei kuitenkaan lopulta jätetty. Valmistelun hintalappu ei vielä ole tiedossa.
Valtuustoaloite esittää, että oman juttuni kaikki menot kerrottaisiin valtuustolle "selkeästi eriteltynä".
Ainoa puuttuva luku on siis korkeimpaan oikeuteen valituksen valmistelun hintalappu. Se on nyt viimein selviämässä aloitteen turvin. Se määrää meneekö loppusumma riidoista yli puolen miljoonan.
Omat lukunsa muodostavat seurakunnan juttuihin käyttämä työaika, muut voimavarat ja vaikutus sen työilmapiiriin.
Seurakunnan suhtautuminen omiin oikeudenkäyntikuluihin ja riskien arviointi on ollut ilmeisen löysää. Vastuullinen päätöksenteko vaikuttaa ollen hukassa.
Erikoista on, että tarvitaan peräti luottamushenkilöiden aloite vaatimaan tietoa valtuustolle. Heillä kun jo on kirkkojärjestyksen perusteella erityinen tiedonsaantioikeus.
Helsingin ortodoksinen seurakunta on Suomen ylivoimaisesti suurin ortodoksinen seurakunta. Se on viime vuosina kasvanut jo jättimäiseksi. Noin kolmasosa Suomen ortodoksisen kirkon jäsenistä kuuluvat siihen.
Ei ole yhdentekevää miten asiat tässä mega-seurakunnassa hoidetaan.
19 kommenttia
Kallista on uskomisen harjoittaminen sielläkin.
Ilmeisesti substanssien ymmärtämisestä oikeus ei katsonut voivansa olla yhtä mieltä, ja näin asiat ovat menneet ilman edellisiä.
Ortodoksit ovat onneksi saaneet kauan olla rauhassa luterilaisten riidellessä keskenään näillä blogeilla.
Missä tahansa hengellisessä yhteisössä esiintyy valitettavasti ristiriitoja. Se kertoo ihmisestä jotain? Kotimaa 24 blogeilla kommentoivat ateistit iloitsevat näistä kristittyjen välisistä riidoista? Antaa aihetta parjata?
Ateisteille, eikö evoluution pitäisi jalostaa? Ovatko ateistit parempia ihmisiä? Kristityt tunnustavat tarvitsevansa anteeksiantoa Jumalalta. Ateistit eivät Jumalaa tarvitse.
Ihmiskunnan historia todistaa, että emme rakasta Jumalaa yli kaiken, emmekä tee toiselle sitä, mitä toivomme toisen tekevän meille. Uskon ulottuvuus ei ihmisestä synnitöntä tee. Raamattu todistaa ihmisen vajavuuden kautta todistuksensa ihmisestä olevan totta.
Evoluutio-uskoville, jos evoluutio edustaa kehittymistä, niin miksi ihmisen pahuus ei kehity hyvyydeksi? Miksi evoluutio on synnyttänyt myös välirikon ihmisten kesken? Evoluutio-uskovainen syyttää vaikeuksista Jumalaa, joka on ”mukamas kaiken luonut”?. Eikö välillä voitaisi syyttää kelvotonta evoluutiota? Ihmisen pahuus on vaikea mutaatio ihmisen kehityksessä?
Ihmisyys on ehkä sittenkin enemmän kuin alkuliman kehittyminen lihaksi ja vereksi, tuntevaksi ja tunteelliseksi ihmiseksi?
Raha-asiaan en ota kantaa, pitäisikö? Tuskin blogisti siihen asiaan haastaa? Riita on aina rikkovaa, raastavaa, haastavaa sekä myös kallista.
Haluaisin puolesta miljoonasta syyttää evoluutiota, mutta en pääse, enkä halua päästä Jumalasta, enkä hänen luomastaan ihmisestä eroon.
Hyvä Lars Ahlbäck,
Voitit juttusi omaa piispaasi vastaan ja sait huomattavan rahallisen korvauksen. Juridisesti asia on siis loppuun käsitelty.
Käsittääkseni seurakunnan näkemyksen mukaan asiassa puolustettiin piispan kanonista oikeutta nimittää papit ja kanttorit toimiinsa. Kyse ei ollut siis Sinun henkilöstäsi. Seurakunta hävisi jutun ja seurauksena voi olla melkoisia vaikeuksia kirkon autonomian suhteen. Nämäkin vaikeudet tullaan varmasti voittamaan ja välttämään valtion ohjaus kirkon hengelliseen elämään (kesaropapismi).
On totta, että oikeudenkäynnit veivät huomattavia summia, mutta mielestäni ne olivat perusteltuja, koska puolustettava asia – kirkon autonomia ja piispan asema – ovat niin tärkeitä.
Hallinnossa on aina kohentamista ja siitä on eri näkemyksiä. Nykyisellään hallintoa kuitenkin hoidetaan näkemykseni mukaan hyvin ja laillisesti. Mielestäni olisi kuitenkin luontevaa antaa vastuussa oleville aikaa tehdä muutakin kuin vastata arvosteluun hallinnollisista päätöksistä. Mutta vapaassa maassa voi tietysti käyttää kaikkia lain sallimisia mahdollisuuksia oman kantansa esillä pitämiseen. Jokainen voi tykönään arvioida kuinka hyvin eri toimet palvelevat kirkkomme ydintehtävää.
Ystävällisin terveisin Jari Haukka Helsingin ortodoksisen srk neuvoston jäsen
Vaikuttaa siltä, että case on hoidettu pois ja voitaisiin myös poistaa blogi?
En ole ortodoksisen seurakunnan jäsen.
Kari Paukkunen. Vaikka en ole ateisti enkä evoluutio-uskovainen (!) pari kommenttia: 1. Sekoitat toisiinsa edistymisen (jalostumisen) moraalisessa mielessä ja biologisen kehitysopin. Evoluutiobiologit voivat selvittää tarkemmin. Omalakiset hierarkkiset yhteisöt, jotka ovat kumminkin sitoutuneita yleviin arvoihin, ovat ymmärtääkseni alttiita työyhteisöristiriidoille. Varsinkaan, jos niitä ei osata käsitellä ja johtamiskulttuuri mättää. Tiedän vastaavia konflikteja myös luterilaisen kirkon hallinnosta, seurakunnista ja ainakin kolmesta herätysliikejärjestöstä. Langenneita olemme kaikki, mutta sen seurauksia voidaan rajoittaa eri tavoin.
Kiitos kommenteista. Kivasti on tullut palautetta muutakin kautta.
Ajankohtainen aloite on ollut esillä neuvoston kokouksessa 10.6.2021 ja tulee (oletettavasti) käsittelyyn 11.11.2021 valtuuston kokouksessa. Seurakunnanvaltuuston istunnot ovat lähtökohtaisesti julkisia.
Montakohan miljoonaa euroa Suomen ev-lut kirkko on käyttänyt muutaman kymmenen homoparin vihkimisestä käytyihin kiistoihin eri asteissa ja seurakunnissa! Ja kiista sen kuin jatkuu vaan taas kirkolliskokouksen päätöksellä, vaikka on selkeästi Raamatun vastaista, mutta ”reillä on silmät, mutta ette näe” jne.
Kannattaisi johdon olla avoimia ja Helsingin ortodoksisen seurakunnan kirkkoherran ja muiden vastuullisten ottaa vastuu. Monissa vastuullisissa ja korkean moraalin omaavissa yrityksissä tälläisissä tapauksissa johto laitetaan vaihtoon, jos syy on heissä. He ovat rikkoneet lojaalivelvoitteen ja aiheuttaneet toimillaan vakavaa haittaa. Kuka ja ketä ovat vastuussa tapauksista, ne nimet kannattaa nostaa esille ja arvioida heidän toimiaan. On varsin yleistä, että tälläisissä tapauksissa henkilöt, jotka ovat asian takana, toimivat ”puskista”, vetäytyvät vastuusta ja vierittävät vastuun itseltään pois. Jos näitä henkilöitä ei saada vastuuseen, työilmapiiri rampautuu, pelkokerroin kasvaa ja henkilöt tuskin pystyvät muuttamaan käyttäytymismallejaan, koska heiltä puuttuu välineet kohdata todellisuus. Monissa yrityksissä onneksi nykyään tiedostetaan tämä dynamiikka. Heihin ei auta muu kuin voima ja valta.
Ikävää luettavaa, seurakunnan riita-asiat. Terveisiä niille tahoille jotka tämän ovat aiheuttaneet, ottakaa vastuu sanoista ja teoista.
Ilmoita asiaton kommentti