Pitääkö lakia noudattaa vai annetaanko kaikki valta neuvostoille?

Maailma on monimutkainen paikka. Nyt Mannerheimintielle istahtaneet nuoret luulevat, että he ratkaisevat ilmasto-ongelmaa, joka maailmanlopun visioiden tavoin on piirretty vielä ikänsä puolesta mustavalkoista kauttaan elävien nuorten sieluun.

Terminologinen muutos on ollut nopeaa. Ensin oli ilmastonmuutos. Sitten tuli ilmastokriisi. Nyt on ilmastohätätila.

Alamaisuusajattelu?

Iltasanomat 29.9.2021 nosti otsikkoonsa väitteen, että asiantuntijan mukaan suomalaisten alamaisuusajattelu voi saada ihmisiä ärsyyntymään Elonkapinan toimista. Alamaisuusajattelu?

Minua ainakin ärsyttävät ihan muut asiat.

Lakien ja poliisien määräysten tottelemisen pitää koskea kaikkia kansalaisia ja liikkeitä riippumatta siitä mihin ideologiseen naamiaisasuun protesti kulloinkin puetaan.

Elonkapina on ulkomailta Suomeen tuotu toimintamalli. Lehtien toimittajat eivät ole laajassa mitassa olleet halukkaita miettimään kolmea asiaa.

Kolme asiaa

Mitä liikkeen perustajaksi mainittu viisikymppinen entinen luomuviljelija Roger Hallam tavoittelee ja mitä hän on liikkeestä itse todennut? Hänen verkosta löytyvät kannanottonsa ovat korutonta luettavaa.

Toiseksi, pitäisikö suomalaistoimittajien ja asiantuntijoiden edes miettiä onko liikkeessä kyse hybridivaikuttamisesta ja yrityksestä kunkin liikkeeseen integroidun maan hyväätahtovien, mutta vielä ymmärtämättömien nuorten omin, kirkkain kasvoin yrittää horjuttaa poliittista, lakeihin perustuvaa järjestelmää?

Tämä on tosiasiallinen huoli. Nuoret ja ilmeisesti jotakin vanhempaakin väkeä on höynäytetty vaatimaan valtaa neuvostoille.

Tämän kansainvälisen Extiction Rebellionin ohjelma on nimittäin se, että sen vaatima ilmastohätätila on vain yksi askel.

Sen tapahduttua seuraava vaatimus on, että mielenosoittajia pitää kuulla ja ottaa huomioon, pitää antaa valta neuvostoille, päätettäessä kuinka talousjärjestelmäämme ja poliittista järjestelmäämme pitää muuttaa, että ”ilmastohätätila” tulee torjutuksi.

On itsestäänselvää, että nuorilla ihmisillä ei ole tähän mitään ratkaisukeinoja. He eivät ole tutkijoita tai asiantuntijoita, yhteiskuntatieteiden, oikeustieteen, tekniikan, energiantuotannon, ruuantuotannon, teollisuuden, ilmastotutkimuksen tai planeettamme historian tuntijoita. Ei heillä ole mitään vastauksia.

Nuoret ovat vain työkaluja, välineitä. Joku kertoo heille mitä heidän halutaan ajattelevan, miten ”asiat” ovat ja miten heidän pitää toimia.

Toimittajien ja tutkijoiden vastuu?

Onko tämän Elonkapinan tai minkä tahansa liikkeen kuvailu – kun sitä tekevät toimittajat tai yliopistoväki – liikkeen omakuvan ja lausuntojen siteeraamista, vaan liikkeen viestin ja toiminnan analysointia?

Liikkeen omassa puheessa vedotaan vakivallattomuuteen ja Gandhiin ja Martin Luther Kingiin.

Niinpä, liikkeen ulkomaisesta alkuperästä kertoo, ettei tässä puheessa ole mitään viitettä Suomeen. Väkivallaton – melkein väkivallaton – vastarinta liittyy meillä sortokausiksi kutsuttuihin venäläistämiskausiin. Niissä puolustettiin länsimaista, lakeihin perustuvaa yhteiskuntaa ja vastustettiin maamme venäläistämistä.

Väkivallattomuutta ei kuitenkaan ole Elonkapinan harrastama muiden ihmisten häiritseminen ja toisten liikkumisen estäminen. Se on passiivista väkivaltaa – ja vain askeleen päässä aktiivisesta väkivallasta.

Toisin kuin Itasanomien 29.9.2021 haastettelema yliopistolehtori Teppo Eskelinen väittää, Elonkapinassa ei ole kyse perinteisestä kansalaistottelemattomuudesta.

Kyse on, jälleen, vieraantumisesta.

Nuoret istuvat takalistollaan Mannerheimintiellä, ei vastustaakseen koulukiusaamista tai vaatimassa lainsäädännöllisiä toimia sen kitkemiseksi tai kriminalisoimiseksi.

Nuoret eivät vaadi lisää pakkoluettavaa kouluihin koululaisten ajattelun ja kielen kehittämiseksi. Heitä ei kiinnosta saada lisää rahaa opetukseen tai Pisa-tulosten nostaminen.

Nuoret eivät istu tiellä vaatiakseen valtion takaaman opintolainajärjesjelmän palauttamista – sen, joka takasi opiskelijoille taloudellisesti perusturvallisen mahdollisuuden opintojen harjoittamiseen.

He eivät istu myöskään puolustamassa afgaaninaisten ja -tyttöjen oikeutta koulutukseen tai ihmisarvoiseen elämään, siihen mitä he itse nauttivat.

Mielenosoituksellaan elonkapinalliset eivät vastusta diktatuurien kansanmurhia, ihmisoikeuksien rajoituksia tai puolusta ilmaisuvapautta siellä missä sitä ei ole.

He eivät myöskään protestoi planeettamme suurimpia saastuttajamaita vastaan. Mielenilmauksen kohteena on ilmastokunnianhimoinen Suomi ja sen päättäjät. Voiko hullumpaa ollakaan?

Lisäksi minua ärsyttää suunnattomasti, että poliisit, jotka työssään laittavat henkensä alttiiksi, jotta täällä olisi e-kapinallistenkin turvallista elää, joutuvat käskyttämään kai kantelemaan näitä mielenosoittajia – heitä, joilla on maailmanmitassa turvallinen elämä juuri lakiemme ja poliisiemme ansiosta.

    • ”konservatiivisesta uskonnollisuudesta, jossa jokin auktoriteetti lampaille, miten asiat ovat ja mitä heidän halutaan ajattelevan?”

      -Jos tuo on käsityksesi ”konservatiivisesta uskonnollisuudesta” niin olet aika hakoteillä. Itse olen aina ollut kyseenalaistaja ja ”kapinallinen”, ei ole mitään auktoriteettia, jota uskoisin automaattisesti. Ei mitään. Koskien myös nykitilannetta, valtamediaa ja ”virallista koronakertomusta valittuine asiantuntijoineen” 🙂

      Lisäksi, kuten on jo usein sanottu, jokainen on ”konservatiivi” joissakin asioissa ja ”liberaali” joissakin”, koskien sekä uskonnollisuutta että kaikkea muuta.

      Joka tapauksessa: konservatiivisuus kristinuskossa, fundamentalistinen raamatunlukutapa ja auktoriteettiusko ovat TÄYSIN eri asioita.

    • Anteeksi blogistille viittaus koronaan. Ei liity asiaan. Mutta tarpeetonta oli myös tuo viittaus ”konservatiiviseen uskonnollisuuteen” tässä yhteydessä.

    • > Joka tapauksessa: konservatiivisuus kristinuskossa, fundamentalistinen raamatunlukutapa ja auktoriteettiusko ovat TÄYSIN eri asioita.

      Nähdäkseni mitä (ääri)konservatiivisemmasta uskonnollisuudesta puhumme, sitä enemmän siihen liittyy (sokea) Raamatun ehdottomaan auktoriteettiin yli minkään inhimillisen järjenkäytön sekä usko siihen, että tämä auktoriteetti on tarpeellinen ja hyödyllinen, joka on toinen auktoriteettiuskon tunnusmerkki.

      Jos vaikka miettii sitä tapaa, miten Taliban-liikkeen jäsenet kohtelevat afganistanilaisia naisia, näen vahvasti piirteitä, että liikeen jäsenet ovat työkaluja, joille jokin auktoriteetti kertoo, miten asiat ovat sekä miten pitää toimia ja ajatella.

  1. Jos nuoret itse näyttäisivät esimerkkiä, miten pitäisi elää ilmaa saastuttamalla, niin heidän tukisi elää Pentti Linkolan tavoin. Tämä elämän tapa muuttaisi koko maailman talouden, jolloin kun kulutus loppuu, niin ei ilmakaan saastu.

    Suomen aiheuttama saaste lasketaan tuhannes osia prosentissa koko maapallon saastumisesta. Oikea kohde olisi suurimmat saastuttajat saada kuriin. Tuskin Kiina paljon noteeraa elokapinallisiin.

    Tulivuorenpurkaukset ja metsäpalon seuraukset eivät lopu elokapinalla.

  2. Helsinki julisti ilmastohätätilan | Helsingin kaupunki

    Meidän on tunnustettava ilmastohätätila – Vihreät

    YK:n pääsihteeri maailman johtajille: Julistakaa ilmastohätätila

    Lääkärit julistivat ilmastohätätilan: Ilmastokriisi on terveyskriisi …

    Sauli Niinistö puhui ilmastohätätilasta YK:n yleiskokouksessa

    Pitäisikö Suomen julistaa ilmastohätätila? – Sitra

    Helsingin henki ja ilmastohätätila | SSS.fi

    Ilmastohätätila – sanoista toimiksi tiistaina EU-parlamentissa?

    Meillä on edessämme maailmanlaajuinen ilmastohätätila

    Nuo kaikki löytyvät summittain kirjoittamalla hakukentään ”ilmastohätätila” (11 sivua Suomesta. Lienee enemmänkin) Ainut poikkeus tästä pääosin poliittisesta agendasta löytyy, kun Espoon valtuusto 21.6.2021 ei julistanut ilmastohätätilaa. En tullut katsoneeksi, löytyykö muita.

  3. Hyvää pohdintaa Tarja-Liisalta. Onko tosiaankin ohjauduttava kadunparlamentin mukaan? Tarja-Liisa vastasi jo siihen kysymykseen , mutta Elokapina heijastelee toistakin tendenssiä yhteiskunnassa: Vaatimusta olla PK, poliittisesti korrekti.

    Sen uusia muotoja on ns cancel-kultuuri joka on mukamas oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvonpalveluksessa vaatiessaan mm vanhojen historiallisten monumenttien tuhoamista. Kummallista ajatella että tuhoamalla vanhojen aikojen muistomerkit, siis historiaa, jollain lailla tehtäisiin jälkikäteen oikeutta noiden aikojen epäoikeudenmukaisuudesta kärsiville ja/Tai estettäisi jotain vastaavaa tapahtuvan nykyhetkessä.

  4. Olen edellisen kanssa samaa mieltä blogin asiallisesta pohdinnasta, joka varmasti herättää myös keskustelua.

    Olisi mielenkiintoista leikkiä ajatuksella: Mitä Jeesus tekisi, jos hän kulkisi Mannerheimintiellä ja tapaisi mielenosoittajia, joilla on todellinen ja perusteltu huoli maapallon tulevaisuudesta?

    Jeesus toimi varsin voimakkain ottein, kun hän temppelissä kaatoi pöytiä. Hän teki sen isännän oikeudella: “’On kirjoitettu: ’Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.’ Mutta te teette siitä rosvojen luolan.” Toisaalta hän sitten tyytyi sen esivallan toimintaan, jota Pilatus edusti: Sinulla ei olisi minuun mitään valtaa, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä.”(Joh19:11) Aikanaan sitten koko temppeli meni nurin, kuten Jeesus oli ennustanut.

    Toisaalla Jeesus viittasi nykyisin vallalla olevaan järjestelyyn, jota hän kuvaili kertomalla, että “keisarille se, mikä keisarille kuuluu”. Kenties monille tulee mieleen keisarille kuuluvasta Roomalaiskirjeen 13. alku, jossa todetaan, että “Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa.”(UT2020)

    Olisiko siis niin, että Jeesus kehottaisi noita mielenosoittajia seuraamaan hänen antamaansa mallia: Ollaan toisaalta lojaaleja nykyhallinnoille, mutta kerrotaan kyllä jostakin paremmasta vaihtoehdosta, joka on Jumalan valtakunta? Tuon hallinnon päällikköhän se Kristus on, nimittäin valtakunnan kuningas.

    Raamatun hyväksi lopuksi Johannekselle Jeesus paljastaa näkyjen avulla maapallon loistavan tulevaisuuden meidän ihmisten aikaansaamista ongelmista huolimatta. Elokapinallisten kannattaisi lukea erityisesti seuraava ennustus: “Sinä panit liikkeelle suuren voimasi ja otit käsiisi kuninkuuden. Kansat ovat vihan vallassa, mutta nyt on sinun vihasi hetki… On aika tuhota ne, jotka tuhoavat maata.”(Ilm11:17,18) Ehkä tämän sisäistettyään voisi toimia konkreettisemmin tulevan tapahtuman hyväksi ja rohkeasti jättää pääkaupungin kulkureitit hiilidioksidia ja muuta tuprutteleville autoille.

  5. On perin valitettavaa, että ilkivaltaista häiriön aiheuttamista perusteellaan ilmastonmuutoksen vastaisella taistelulla. Yhteiskunnallisen levottomuuden lietsonta ei voi johtaa muuhun kuin kärjistyvään vastakkainasetteluun, jonka jalkoihin sinänsä elintärkeä ilmastonsuojelun edistäminen uhkaa jäädä. Jos ilmastonsuojelu näyttää hörhöilyltä ja huliganismilta se vääjäämättä menettää legitiimisyyttään.

    • Voi olla, että Afganistanissa elokapina muuttuisi nopeasti elonkorjuuksi. Esivalloissa on eroa.

    • Täällä poliisi joutuu kantamaan ihmiset pois tieltä, kun elokapinallisten jalat eivät oikein ota toimiakseen. Kaiketi poliisilla olisi muutakin tekemistä.

  6. Ymmärrän kapinaa, koska monet ovat pettyneitä järjestelmäämme. Ihmiset ovat myös tottuneet asioiden järjestymiseen, että totta kai ilmastonmuutoshätätilan avulla tämäkin asia hoituisi.
    Kansaa on peloteltu ilmastonmuutoksella jo siinä määrin, että monet elävät jo sitä viimeistä päivää. Kuvitellen, ettei ole mitään tulevaisuutta. Tartutaan vaikka mihin ratkaisuihin, kunhan vain voidaan jotenkin estää sen tuleminen.

    Muutokselle me emme voi yhtään mitään. Se tulee omalla painollaan, mutta ei se ole maailman loppu. Muuttuneen ilmastonkin kanssa tulemme elämään. Sille voisimme tehdä paljonkin, että varautuisimme tulevaan. Nyt huomio kiinnitetään vain sen estämiseen ja varautuminen jätetään sikseen. Paniikkimieliala luo tilanteen, jossa yhä vähemmän toimitaan ennakoiden ja yhä enemmän mennään vain lauman mukana. Vaatimukseen suostuminen, sen tähden, että yksi tie tukitaan on täysin tuulesta temmattu. Tien tukkiminen on vain huomion halua.
    Halutaan ilmeisesti unohtaa se, että passiivinen väkivalta on luvan antamista aktiiviselle väkivallalle. ”Passiivinen väkivalta” termi on vain sumuvero, jolla viedään ajatukset pois siltä, että kyse on oikeasti hyvin aktiivista vallankäyttöä.

Luukkanen Tarja-Liisa
Luukkanen Tarja-Liisa
Teologian ja historian tohtori, dosentti sekä oppi- ja aatehistorian tohtori, joka kirjoittaa uskonnon, politiikan ja yhteiskunnan globaaleista ja suomalaisista ilmiöistä.