Onkohan kukaan tutustunut ruotsalaisen Gunnar Westlinin kirjaan "Vapaa Kristillisyys".

Tarkemmin en asiasta tiedä mutta isäni kasteessa sai nimen Gunnar.

Isäni oli avioton lapsi mutta perhe tunnusti Pelastusarmeijan arvoja. Itselläni on mukava kuva Johanneksesta kättelemässä Isääni pikkupoikana. 1928.n lopun ajoissa aina seuraavalle vuosikymmellle aviottoman lapsen saaminen oli ikävä asia. Johannes Oiwon perheessä vaivaa ei kuitenkaan ollut.

Voisiko tähän liittyä myös kun Isäni kutsumanimi usein oli Immu.

8 kommenttia

  • Pekka Väisänen sanoo:

    Perheessä oli myös koira myöhemmin nimeltään Ei. No, nimihän on ruotsalaistaustainen ja hyvin sopiva joko Australianpaimenkoiralle tai Novascotialle. Koirasta on kuva tuolissa istumassa asiaa varten mutta etujalkojen sukat eivät passaa Novascotiaan.

    Ei tämä varmaan nyt blogien asiayhteyteen hyvin sopinut mutta uskomisen mallin asiassa käytännön asian todistamisessa menee hyvin.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Tämän mainitun henkilön kanssa isälläni ei ole tekemistä. Katsoin vain mahdollisuutta Pelastusarmeijatyön yleisyyteen Ruotsissa 1900.taa luvun alkuvuosikymmenillä.

      Torniossa toimittiin hyvin 1920.tä luvulla, sitten myöhemmin arkistot siirrettiin Ouluun.

      Sinne asti en ole ehtinyt.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Mikko Nieminen sanoo:

    Kirjoituksen sanajärjestys Yodalta varastettu on.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Huomaan Mikko Niemisen olevan viehtynyt kirjoittamani asuun. Voisitteko antaa esimerkkejä vaivasta, ja mikä konjenktuurissaan on väärin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Konjenktuuri on tässä uskonnollisten totuuksien totuusarvo summana mysteerien dokmeissa joista yhtäkään ei saa koskettaa ”eritotuutta”ymmärtämällä vaikka asia perustuisi hyviin kysymyksiin aikaisten teologien kirjoituksissa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Aikoinaan olen lukenut Vapaan kristillisyyden historian, jonka on kirjoittanut Gunnar Westin ja jonka suomennoksen on julkaissut Ristin Voitto. 1. painos 1975, ISBN 9516052886´.

    Se kertoo pienten uskonnollisten ryhmien synnystä ja elämästä viime vuosisatojen aikana.

    Yhden yksityiskohdan otan esille. Kun jotkut helluntailaiset ovat kysyneet olenko lukenut teoksen, niin olen vastannut että olen ja kertonut myös miten Westin kertoo 1525 tapahtuneen anabaptistisen kasteen olleen historian ensimmäinen sellaisen uudelleen kasteen sillä ajatuksella, että lapsen kastetta ei pidetty oikeana kasteena.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Kiitos Matias Roto kommentista. Kertomallanne ei sitten ehkä ole Pelastusarmeija aatteeseen liittymistä eikä Isäni saamaan nimeen kasteessaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Pekka

      Pelastusarmeija lähti liikkeelle siitä, että jokainen sen toimintaan mukaan tullut pitää edelleen jatkossakin yhteyttä omaan seurakuntaansa. Sen toiminta ei ollut kirkkokuntaa muodostava vaan syntyaikansa sosiaaliseen hätään tuoma hengellisesti inspiroitunut toiminta.

      Itse olen työskennellyt läheisesti kahdenkin pelastusarmeijassa toimineen työyhteydessä. Molemmat olivat paikallisen luterilaisen seurakunnan nuorisotyöntekijöitä ja tunnustukseltaan aitoja luterilaisia, mutta olivat vain ennen nuorisotyöhön siirtymistään toimineet pelastusarmeijan upseereina. Kumpikin olivat erittäin hyviä työkavereita.

      Siunausta sinulle ja työllesi Jumalan valtakunnan hyväksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Pekka Väisänen

    Soossi ja joltisen pyöriät perunat. Olen nuoruudessa hiukan soittanut ja lukenut.