Pelastusvarmuus

Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? Niinkuin kirjoitettu on: ”Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina.” Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 8:31-39)

b2ap3_thumbnail_Pelastusvarmuus.jpg

Miten suhtaudut Raamatussa oleviin lupauksiin?

Jeesus sanoo: ”Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa”? (Joh. 14:2); Miksi kannattaa luottaa Jeesuksen lupaukseen?

Paavalin julistamaan evankeliumiin sisältyy myöskin se, että Jumala on tuomitseva kaikki ihmiset Paavalin julistaman evankeliumin mukaan (vert. Room. 2:1-16  ja Apt. 17:30-32); Miten ymmärrät tuomion ja toisaalta mitä puhdas ja oikea evankeliumi on?

Miksi on väärin rypeä epäukossa ja yrittää kaikella lailla omilla teoilla ansaita pelastuksen?

Miten ymmärrämme syntien anteeksiantamuksen; kertakaikkinen ja täydellinen vai elinikäinen kehitys?

Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:13); Mitä tarkoittaa, että elämme jo nyt iankaikkista elämää?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

    • Kirkkoherran työ onkin vaikeaa. Kuntaliitosten myötä seurakunnat ovat yhä suurempia, mikä merkitsee sekä seurakuntahallinnon että työyhteisöjen hallinnon merkityksen kasvamista. Ei kenestä tahansa ole johtamaan yli sadan henkilön työyhteisöä. Suuri osa papeista kiertääkin nykyään sellaiset vastuut kaukaa.

      Sanansa olisi sanottavana myös alaisilla. Jos viidessä vuodessa olisi saatu seurakunta hyvin toimimaan tehtävään valitun ja halutun kirkkoherran johdolla, olisi vaihtaminen riskialtista ja monelle työntekijälle turvattomuutta aiheuttava tilanne. Olisivatko luottamuselimetkään tyytyväisiä, jos hallinto ja seurakuntatyö olisi saatu vaalissa valitun kirkkoherran luotsaamana hyvin toimiman ja yks kaks hänestä pitäisikin luopua ja ottaa ruoriin kokematon kappalainen?

      Meillä kaikilla on sekä luonteessa että kyvyissä paljonkin vikoja. Kirkkoherran siirtymisen hankaluudella en tarkoittanut luonnehäiriöitä, vaan itse kunkin lahjoja ja kutsumusta. Maalausfirman johtaja ei ole useinkaan paras maalari eikä hyvästä maalarista ole aina yritysjohtajaksi. Jokainen palvelee parhaiten omalla paikallaan.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.