Pelastavatko kirkon hyvät teot?

Tulevan syksyn seurakuntavaalien kampanjasivut avautuivat tänään.  Medianmakuinen iskulause lause pysäyttää: Hyvän tekemisessäkö on kirkon usko? Hyvät teotko ovat kirkkomme uskon kohde?

Diakonia on erottamaton osa kirkon perustehtävää, seurakunnan kautta ja seurakunnan kanssa autamme vähäosaisia. Kristuksen opetus ja oma esimerkki kehottaa meitä hyviin tekoihin. Kristuksen kirkko tekee hyvää ja tästä tekemisestä on lupa kertoa myös muille.

Arvatenkin kirkon viestintäosanto on kilauttanut mediatoimistolle, mutta huomasiko mediatoimista kilauttaa Kristukselle? Luterilaisen katekismuksen edes kursorinen läpiselauskin olisi riittänyt.

Luterilaisen vanhurskauttamisopin mukaan emme pelastu hyvien tekojen kautta vaan yksin uskosta Kristukseen.  En tarkoita että mediatoimiston pitäisi kampanjoida luterilaista vanhurskauttamisoppia, mutta parempi se olisi ollut ottaa huomioon.

 

http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp3?open&cid=Content1F9BF1

 

Edellinen kirjoitukseni:

https://www.kotimaa.fi/seurakuntayhtyman-ja-seurakuntien-valisessa-vastuunjaossa-on-valuvika/

 

 

 

 

  1. ”Oletteko te pitäneet Jeesusta rangaistuna, jumalan lyömänä ja vaivaamana? Tehän olette korottaneet hänet jumalaksi.” Tarja

    Tarja, emme me ole korottaneet Jeesusta Jumalaksi, vaan se on meille ilmoitettu mm. Juutalaisen Pietarin kautta… Ja Raamattu todistaa monessa samaa, Jeesus itse käytti itsestään ”Minä olen” ilmaisua, joka on Jumalan nimi, jota Juutalaiset eivät saaneet sanoa ääneen. Tuo on yksi Messiaan tunnusmerkeistä. Hänestä on kaikki Kirjoitukset kertoneet.

    ”Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt.” 2.Piet.1:17

    • Hyvä kommentti, kiitos Ismo.

      Tarjalle Nikean uskontunnustuksen toinen kohta Pojasta:

      ”Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
      Jumalan ainoaan Poikaan,
      joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
      Jumala Jumalasta,
      valo valosta,
      tosi Jumala tosi Jumalasta,
      syntynyt, ei luotu,
      joka on samaa olemusta kuin Isä
      ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
      joka meidän ihmisten
      ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
      tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
      ja syntyi ihmiseksi,
      ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
      kärsi kuoleman ja haudattiin,
      nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
      astui ylös taivaisiin,
      istuu Isän oikealla puolella
      ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.”

    • KRISTUS NOUSI KUOLLEISTA – TOTISESTI NOUSI

      KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN – SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN

      KRISTUS ER OPPSTANDEN – SANNELIG OPPSTANDEN

      KRISTUS ER OPSTANDEN – SANDELIG OPSTANDEN

      KRISTUS ER UPPRISINN – SANNARLEGA UPPRISINN

      HRISTÓS VOSKRÉSE – VOISTINU VOSKRÉSE

      HRISTÓS ANÉSTI – ALITHÓS ANÉSTI

      KRISTUS ON ÜLESTÕUSNUD – TõESTI ÜLESTÕUSNUD

      CHRISTUS IST AUFERSTANDEN – ER IST WAHRHAFTIG AUFERSTANDEN

      CHRIST IS RISEN – INDEED IS RISEN

      KRISTOS NOUZI KUOLENNOIZ – TOVESSAH NOUZI

      KRISTAS KAGGÖÖDI JAMM´JEST – TUODI KAGGÖÖDI

      CRISTUS RESURREXIT – VERE RESURREXIT

      KRISZTUS FELTÁMADT – IGAZAN FELTÁMADT

      CHRIST EST RESSUSCITÉ – EN VÉRITÉ IL EST RESSUSCITÉ

      CHRISTO E RISORTO – VERAMENTE E RISORTO

      CHRISTO HA RESUCITADO – EN VERDAD HA RESUCITADO

      KRISTUS KÉLÉSI – IŠTIKRU´ JU´ KÉLÉSI

      CHRISTO RELEVIGIS EL LA MORTINTOJ – VERE RELEVIGIS

      QOM MORAN MEN QABRO – SHARIRO ITH QOM

      AL-MASSIAH QAAM – HAKKAN QAAM

      HRISTÓS AFTÓNF – ALITHÓS AFTÓNF

      HRUSTIS HARAYAVEY MERELOTZ – ORHINAL E HAROUTIM HRISTOSI

      KRISTE ARSDGA – TŠEŠMAITAD ARSDGA

      HRISTOS ULDZYSÁ SULTÍS – ZEM IK ULDZYSÁ SULTÍS

      HRISTOS A ÍNVIAT – ADEVARAT A ÍNVIAT

      KRISHTI U NGJALL – VÉRTET U NGJALL

      CHRISTUS IS OPGESTAAN – HIJ IS WAARLIJK OPGESTAN

      HRISTOS UVASKRJÓS – SOPRAVDU UVASKRJÓS

      CHRYSTUS ZMARTWYCHWSTAL – ZAPRAWDE ZMARTWYCHWSTAL

      KRISTUS VSTAL Z MRTVYCH – VPRAVDE VSTAL Z MRTVYCH

      HRISTOS VÁSKRSE – VAISTINU VÁSKRSE

      HRISTOS VOSKRESE – NAISTINA VOSKRESE

      HRISTOS VOSKRES – VOISTINU VOSKRES

      HARISTOS UKATSU – ZITSUMI UKATSU

      KRISTU UDHITHANAI – AVAN SATHAYAMAYUM UDHITHANAI

      KRISTO AMEFUFUKA – KWELI AMEFUFUKA

      KRISTO AZUUKIDDE – KYAMAZIMA AZUUKIDDE

      KRISTO NI MURIÛKU – NI MURIÛKU NAMA

      KRISTO ASIMUKUSE – ASIMUKUSHE TOTÓ

      KRISTO ANYAN – AMPA WANYAN

      KRISTUS AKUI YA SON – AKUI YA SON BEBELA

      KRISTUSAQ ONGOIHTAQ – ILAAMUN ONGOIHTAQ

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.