Pekka Leino: Vastaus Heikki Hiilamon mietteisiin vihkioikeudesta ja sen poistamisesta
Olli Seppälä referoi Kotimaassa sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamon Kanava-lehden kirjoitusta 16.4. muun muassa Hiilamon kysymystä, olisiko perusteltua, että valtio puuttuisi uskonnonvapauteen, kun kyseessä on samaa sukupuolta olevien parien oikeus kirkolliseen vihkimiseen.
Liikkeellä on Hiilamon tavoin ollut muitakin vaatimassa kirkkoa luopumaan oppinsa mukaisesta käsityksestä avioliitosta ja omaksumaan yhteiskunnan hyväksymä sukupuolineutraali avioliittokäsitys. Nimenomaan kirkko olisi saatava ”uuteen asentoon”.
Kanava-lehteen toimittamassani vastauksessa olen todennut Hiilamon ymmärtävän kirkon erilaisuutta valtiosta ja viittaavan muun muassa siihen, että kirkon pitäisi vapautua valtiokirkkoluonteestaan ja luopua vihkioikeudestaan.
Kansankirkkomme autonomiseen asemaan sen sijaan näyttäisi huonosti sopivan ehdotettu malli, jonka mukaan ”valtio voisi ottaa pois vihkioikeuden uskonnollisilta yhteisöiltä, jotka eivät hyväksyisi sateenkaariliittoja”. Kovin yksipuoliselta uskonnonvapauden näkökulmasta näyttäisi myös ajatus siitä, että tällainen päätös olisi ennen muuta edistysaskel syrjinnän poistamiseksi ja tasa-arvon toteuttamiseksi Suomessa. Avioliittolain mukaan on avioliiton solmimiseen kaksi tasa-arvoista avioliiton solmimisen tapaa (kirkollinen vihkiminen ja siviilivihkiminen). Tasa-arvon toteuttamiseksi ei siten tarvitse poistaa kirkollisen vihkimisen mahdollisuutta kirkolta, joka toimii oman tunnustuksensa mukaisesti. Päinvastoin tällaista vihkimisoikeuden riistämistä voisi pitää taka-askeleena, jos myös uskonnonvapaus otetaan huomioon perusoikeuspunninnoissa uskonnollista yhteisöä syrjivänä.
Uskonnonvapautta on viime aikoina pyritty tulkitsemaan ajoittain vähän nurinkurisestikin, esimerkiksi niin, että kirkon jäsen (voi) toteuttaa uskonnonvapauttaan erotessaan siitä kirkosta, jonka tunnustuksen mukaan hän nimenomaisesti haluaisi toimia. Pappi sitoutuu pappislupauksessaan toimimaan kirkon tunnustuksen mukaan. Jos kirkon tunnustuksella on kirkolle todellista merkitystä, on vaikea puolustaa sellaista papin uskonnonvapauden tulkintaa, jonka mukaan papilla olisi oikeus saada vihkiä kirkollisesti avioliittoon vastoin kirkon avioliittokäsitystä.
Mielestäni, jos kirkon ei enää sallita pitää kiinni luterilaisen kirkon tunnustuksen mukaisesta avioliittokäsityksestään, kirkko voisi kyllä luopua vihkimisoikeudestaan.
Onkin esitetty näkemyksiä siitä, ettei Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa koskevassa sääntelyssä saisi olla perustavaa merkitystä siitä tunnustuspohjasta, johon kirkko on kirkkolaissa kiinnittynyt. Tätä on perusteltu (mm. OTT Anu Mantilan Edilex-kirjoituksessaan) kirkon julkisyhteisöasemasta johtuvalla velvoitteella noudattaa kirkkoa sitovissa oikeudellisissa normeissa yhteiskunnan yleistä sääntelyä. Tähän uusvaltiokirkolliseen lähestymistapaan lähetin Edilex-sivustolle responsion. Professori Hiilamo on Kanava-lehdessä kirjoittanut näkemyksestään siitä, ettei kirkon ja valtion välinen suhde tältä osin olisi oikeassa asennossa. Voi tuntua yllättävältä, mutta tätä lähestymistapaa voi myös pitää uusvaltiokirkollisena. Kirkon asennon olisi sen mukaan määräydyttävä, ei kirkon tunnustuksen, vaan yhteiskunnallisen lainsäädännön mukaan. Kirkko ei kuitenkaan ole pelkkä sosiologinen yhteisö vaan, ennen muuta se on myös uskonyhteisö, jolla on tunnustuksensa.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon oikeudellinen asema perustuu perustuslakiin, joka on turvannut kirkon, sen jäsenten ja työntekijöiden oikeutta ja uskonnonvapautta saada toimia kirkon tunnustuksen mukaan tunnustaen luterilaista oppia ja toimia sen mukaan yhteiskunnassamme.
Risto Tuori kirjoitti osuvasti blogissaan 29.1. siitä, millä tavoin kirkkolaissa olisi säilytettävä kirkon tunnustuksen perustuminen Raamattuun, kolmeen uskontunnustukseen ja luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Tämä kirkkolain perusta on pyritty korvaamaan yleisluontoisesti kirkkolain säännöksellä, jonka mukaan ”kirkon tehtävä perustuisi kirkon tunnustukseen” ja tarkempi määrittely löytyisi kirkkojärjestyksestä. Tuori on mielestäni oikeassa: ”Perustuslain 80 § edellyttää, että yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on säädettävä lailla. Jos tunnustuksen perusteet jäisivät vain kirkkojärjestyksen, on olemassa piispainkokouksenkin toteama vaara, että tavallinen laki menisi normihierarkiassa kirkkojärjestyksen säännösten edelle. KHO:n ratkaisussa 2020:97 viitattiin myös kirkkolain tunnustuspykälään, mikä osoittaa sillä olevan juridista merkitystä. Perimmäiset kysymykset ovat: Mikä on kirkon muuttumaton usko, mistä se löytyy ja miten sen pysyvyys taataan."
Pekka Leino
Professori, OTT, TT, kirkko-oikeuden ja hallinto-oikeuden dosentti
29 kommenttia
Blogikirjoituksen osalta haluaisin nostaa esille kaksi näkökulmaa.
Ensinnäkin ei pidä sotkea toisiinsa uskonnonvapautta ja kirkollista vihkimistä. Kirkko säilyttää uskonnonvapautensa ja oikeutensa määritellä itse omat oppinsa riippumatta siitä, antaako sekulaari yhteiskunta sille luvan toimia vihkiviranomaisena. Tilanteessa jossa kirkolla ei olisi vihkioikeutta, seurakunnan jäsenet vihittäisiin viranomaistoimituksena maistraatissa jonka jälkeen kirkko siunaisi heidän avioliittonsa oman oppinsa mukaisesti. Tämä käytäntö on voimassa useassa maassa.
Mitä tulee kysymykseen tunnustuksen sijoittamisesta kirkkolakiin tai kirkkojärjestykseen, vertaisin tilannetta muihin Suomessa toimiviin uskonnollisiin yhdyskuntiin. Mielestäni lain pitää mennä normihierarkiassa jokaisen Suomessa toimivan uskonnollisen yhdyskunnan oman järjestyksen yläpuolelle. En näe tässä ongelmaa Evankelis-luterilaisen kirkon osalta, koska kaikki muutkin uskonnollisen yhdyskunnat pystyvät Suomessa toimimaan ilman niiden tunnustuksen säätämistä Suomen säädöskokoelmassa.
Oikeastaan minkäänlaisella yhtenäismuoto-linjalla ei ole enää elinmahdollisuutta. Avioliitto instituution kimppuun kävivät ensimmäisenä ne uskovat heterot, jotka keksivät sanan avoliitto! Tässä tilanteessa ei ole muuta mahdollisuutta kuin hajauttaa kirkko niin, että yksi osa tekee sitä ja toinen osa tätä. Ja omantunnon vapaus vihkijälle toimia oman vakaumuksensa mukaan, koska riittävä määrä palvelijoita näyttäisi olevan molemmissa leireissä.
Kirkon hajauttaminen on hyvä ajatus, jota olen itsekin jo ehdottanut: perustakaa Suomen Luterilainen Sateenkaartikirkko ja tehkää sille sellaiset säännöt kuin haluatte. Sittenpähän nähdään kauanko sellainen kirkko menestyy, eli onko se Jumalasta. Nykyisestä kirkosta olen huolissani, sillä kirkko on itse laatinut Kirkkolain, mutta kaikki tuomiokapitulit ja piispat eivät tahdo sitä noudattaa. Siitä voi seurata vain se, että Valtio lakkauttaa koko kirkkolain ja kirkostamme tulee yksi yhdistys muiden joukossa. Silloin saattaa aloittaa esimerkiksi joku Suomen Luterilainen Digikirkko, jossa kaikki tapahtuu netissä, sakramentteja myöten (koska Jumalahan on kaikkiaikainen ja kaikkipaikkainen). Silloin voidaan kauniit kirkkorakennuksemme, jotka kuulemma vain rasittavat seurakuntien talouksia, myydä tai vaukrata esimerkiksi moskeijoiksi.
Risto Tuori: ”Tässä keskustelussa kysymys ei ole vain sateenkaariparien vihkimisestä, kysymys on kirkon oikeudesta omaan uskoon, omaan tunnustukseen ja sen mukaiseen toimintaan.”
Juurikin näin. Asian kärki ei nyt ole siinä, muuttaako kirkko omaa tunnustusperustaansa, eikä myöskään siitä, tuleeko kirkon tunnustusperustuksesta poikkeamisesta kirkon viranhaltijoille jotain seuraamuksia. Kyse on siitä, kohdistetaanko kirkkoon ulkopuolelta käsin paine toimia toisin kuin kirkko tunnustusperustaltaan käsin katsoo oikeaksi. Kyse on siitä, painostetaanko kirkkoa lakkauttamaan itsensä hengellisenä yhteisönä ja jatkamaan toimintaansa jonkinlaisena virastona. Virastona vailla sisäistä missiota ja arjen herätyskristillisyyttä.
Kyse on paljon isommasta asiasta kuin pelkästään kirkon avioliittokäsityksestä.
Miksi ihmeessä juuri ”änkyröiden” tai sellaisiksi leimattujen pitäisi siirtyä omasta hengellisestä kodistaan jonnekin muualle? Uuden kirkkokunnan perustakoot ne, jotka haluavat muuttaa kirkkomme avioliittokäsityksen. Tämä(kin) on muuten tunnustuskysymys, koska kirkkomme uskoo, opettaa ja tunnustaa Raamatun kanonisten kirjojen yksin olevan kristillisen uskon ja kirkon elämän ylin ohje ja normi. Ja tähän liittyy myös neljäs, lähes kuoliaaksi vaiettu linjaus: väärän opin hylkääminen. Kirkolliset päättäjämme ja hallintovirastomme tasapainoilevat toki päätöksenteossaan erilaisten keskenään täysin vastakkaisten voimien ristipaineessa.
Avioliittoon vihkimisoikeudesta luopuminen ja sitä seuraava heteroparien kirkollinen siunaaminen pyydettäessä olisi järkevä ratkaisu suhteessa maalliseen esivaltaan, jos mikään muu ei auta. Ikävä kyllä olemme jo vuosikymmenien ajan mainostaneet rippikouluakin nimenomaan sillä perusteella, että sen käytyään pääsee kirkossa vihille…
Mielenkiintoista keskustelua, mutta ihmettelen näkökulmaa, jossa kokonaan jätetään seurakuntalaiset sivuun, heidät eri ja samaa sukupuolta olevat parit, jotka haluavat tulla kirkollisesti vihityksi avioliittoon ja haluavat, että heidän liittonsa kirkossa siunataan. Miten kirkossa voidaan asettua sen yläpuolelle?
Mikko Nieminen kutsuu änkyröiksi niitä kirkkomme jäseniä jota uskovat Raamattuun Jumalan sanana. Melko erikoista ajattelua. En sano enempää, ettei tule syytteitä.
Kiitoksia keskustelun avauksesta. Perustuslain 76 § ja avioliittolain 16 § takaavat nyt sen, että kirkko päättää itse omista lähtökohdistaan, keitä se avioliittoon vihkii, keitä ei. Kirkolliskokous on tutkinut myös sen vaihtoehdon, jossa kirkko itse luopuisi vihkimisoikeudestaan, eikä se suinkaan ole kirkon niin huono vaihtoehto, että sen pelossa pitäisi luopua oikeudesta omaan avioliitto-oppiin. Olenkin samaa mieltä Pekka Leinon kanssa siitä, että kirkko voi luopua vihkimisoikeudesta, jos valtio alkaa lisätä painetta kirkkoa kohtaan. Valtio ei kuitenkaan voi asettaa uskonnonvapauden tulkinnassa evankelisluterilaista kirkkoa eri asemaan kuin muut kirkkokunnat ja uskonnolliset yhteisöt. Se tarkoittaa, että myös näiltä pitäisi poistaa vihkimisoikeus, jos se poistetaan ev.lut. kirkolta. Valtion Digi- ja viestintävirastolla on kuitenkin tällä hetkellä suuria vaikeuksia selvitä edes nykyisistä tehtävistään saati lisääntyvistä vihkimisistä. Siinä mielessä evankelisluterilaisen kirkon merkitys avioliittoon vihkijänä on myös valtion kannalta merkittävä, vaikka se vihkisikin vain eri sukupuolta olevia pareja. Tässä keskustelussa kysymys ei ole vain sateenkaariparien vihkimisestä, kysymys on kirkon oikeudesta omaan uskoon, omaan tunnustukseen ja sen mukaiseen toimintaan.
Ilmoita asiaton kommentti