Pekka Leino: Laki vai järjestys?
Kirkkolain jo 2010- luvulle kaavailtu kokonaisuudistus törmäsi eduskunnan valiokunnissa ongelmiin, joita on nyt esitetty poistettaviksi edellistä kirkolliskokouksen ehdotusta pitemmälle menevin uudistuksin. Eduskunnan perustuslakivaliokunta löysi muutaman korjattavan kohdan ja hallintovaliokunta lähetti ”myllykirjeeksi” luullun viestin kirkolle, jonka ei sitten selitetty kuitenkaan olleen sellainen, vaikka käsittelyssä ollut ehdotus pysäytettiin ja jäätiin odottelevalle kannalle.
Kirkkohallituksessa ei tyydytty vain muutaman perustuslain kannalta ongelmakohdaksi todetun kohdan korjaamiseen, vaan valmisteltiin koko kirkkolakia koskeva remontti uudelleen ehdottamalla kirkkolaista mm. tunnustuspykälän poistamista ja kirkkolain supistamista mm. siirtämällä sieltä pois virkasuhdetta koskevat säännökset säätämällä näitä asioita koskeva kirkollinen laki. Viimeksi mainitun lain sisältö ei määräydy kirkkolakijärjestelmän mukaan, vaan säädettäisiin kuten muut lait. Kirkko voi toki ehdottaa sellaiseen lakiin muutoksia, mutta ne olisivat eduskunnassa muutettavissa yhteiskunnan lainsäädännön normaalin käsittelyjärjestyksen mukaisesti.
Mitä ensinnäkin tulee kirkkolain tunnustuspykälän ”häivyttämiseen” kirkkolaista, on syytä kerrata vuoden 1993 kirkkolakiin asiaan liittyviä perusteita. Haitaksi ei olisi myöskään siihen valmisteluun perehtyminen, joka oli kirkkolakijärjestelmän luomisen perusteena (Förslag till Kyrkolag 1863 - 1867).
Kirkkolain uudistamiskomitea 1988:2/1 totesi (s. 3) mm. seuraavaa ”Luterilainen kirkko ei pidä uskonnolliselta tai teologiselta kannalta arveluttavana sitä, että valtiovalta voi hyväksyä kirkon ulkonaista asemaa ja järjestystä tarkoittavia säädöksiä, jotka eivät koske kirkon tunnustusta ja siihen perustuvaa kirkon työtä.” Edelleen samassa mietinnössä (s. 9) perusteltiin kirkon tunnustuspykälän jakamista kirkkolain ja kirkkojärjestyksen kesken seuraavasti: ” Siihen, miten tunnustukseen kirkkolaissa viitataan, liittyy eräitä teologisia ongelmia. Niitä valaistaan parhaiten selvittämällä KL 1 §:n historiallinen tausta ja syntyvaiheet. Teologisena ongelmana on pidetty myös sen sijoittamista. Kirkon näkökulmasta voidaan pitää parhaana, ettei tunnustusta selosteta laajasti valtion lainsäädäntöelinten säätämässä laissa vaan kirkon omassa säädöksessä, lähinnä ehdotetussa kirkkojärjestyksessä. --- KL 1 § ilmaisee kirkon tunnustuksen, joka sääntelee kaikkea kirkon toimintaa. Tunnustukseen perustuvat kirkon oppi, sananjulistus ja toiminta. Tunnustus ohjaa myös kirkkolain ja sen nojalla annettujen säädösten tulkintaa. Niitä hyväksyttäessä on vältettävä ristiriitaa tunnustuksen kanssa. Tästä syystä KL 1 §:llä on perustavaa laatua oleva merkitys, mikä tuli erityisen selvästi ilmi vuoden 1869 kirkkolakia laadittaessa. Myöhemmin tämän pykälän sisältöä ei ole haluttu muuttaa.”
Kirkolliskokous 1990-luvulla päätyi näin ollen kirkon uudistamiskomitean mietinnön pohjalta perustuslainkin kestävään kirkon tunnustuspykälän malliin, jossa eduskunta ei voi päättää kirkon tunnustuksen sisällöstä. Tunnustuksen sisällöstä ei nykyäänkään kirkkolaissa kerrota, kerrotaan vain, mistä se tunnustus on löydettävissä. Näin ollen todellista syytä sen muuttamiseenkaan ei ole.
Eduskunnan perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan kirkon tunnustuksessa ei ole kyse perustuslain 76 §:ssä tarkoitetusta kirkon järjestysmuodosta ja hallinnosta, vaan se kuuluu kirkon sisäisen säädösvallan piiriin. Perustusvaliokunta ihmetteli, miksi kirkon tunnustuksen muuttaminen kuuluisi eduskunnan hyväksyttäväksi, kun se on kirkon sisäinen asia. On kuitenkin huomattava, että eduskunta voi vain hylätä tai hyväksyä kirkkolain muutoksen, mutta ei muuttaa lakitekstiä. Hallintovaliokunta antoi kirjeessään tiukan ohjeen: kirkkolakiin saa sisällyttää vain perustuslain 76 § 1 momentin mukaan siihen kuuluvia asioita. On kuitenkin huomattava. että Suomen evankelis-luterilaisen kirkon, erityislaatuisen julkisyhteisön, identiteetti uskonnollisena yhteisönä perustuu nimenomaan kirkkolain tunnustuspykälään. Kirkon tunnustus on niin perustavanlaatuinen kirkon uskoa ja oppia koskeva asia, että oikeastaan sen muuttaminen ei taida edes olla mahdollista (kirkon muuttumatta toiseksi kirkoksi), vain sen tulkinta voi kirkolliskokouksen päätöksellä muuttua. Tosin tulkinnallekin on rajansa luterilaisen uskonkäsityksen mukaan.
Uuden kirkkolain valmistelussa on nyt vedottu siihen, että kirkon tunnustuspykälässä siirryttäisiin ortodoksisen kirkon lakia vastaavaan malliin. Rinnastus on aika vaikeasti nieltävissä, koska jokainen ymmärtää kirkkojen erilaisuuden, sen, että ortodoksinen kirkko perustaa elämänsä Raamattuun, kirkon traditioon, ortodoksisen kirkon dogmeihin sekä kanonisiin ja muihin kirkollisiin sääntöihin. Ne eivät muutu lailla eivätkä kirkon sisäisillä järjestyksilläkään. Siitä huolimatta tämä ortodoksisen kirkon oppiperusta on kuitenkin mainittu itse laissa, joka on kaiken lisäksi puitelakiin sisältyvänä eduskunnan vapaasti muutettavissa. Olisihan outoa, jos ei vastaavaa pykälää olisi luterilaisen kirkon kirkkolaissa.
Kirkkolain perustuslain vastaisiksi havaittujen kohtien korjaamiseksi aiemmasta esityksestä luovuttiin ja katsottiin tarpeelliseksi laatia kokonaisuudistusesitys. Perustellusti voidaan kysyä, oliko tämä välttämätöntä? Toteutettiinhan kiistanalainen kirkkolain virkamiesoikeudellisten säännösten uusiminenkin kirkkolain kokonaisuudistuksen valmistelun aikana erillisuudistuksena. Nyt on tarkoitus jatkaa tätä uudistusta irrottamalla nämä säännökset kirkkolakijärjestelmästä säätämällä kirkon viranhaltijoista erikseen uudessa kirkon viranhaltijoita koskevassa kirkollisessa laissa. Kirkkolain alan supistaminen vain kirkon hallintoa ja organisaatiota koskevaksi supistaisi kirkkolain tosiasiallisesti sisällöltään suppeaksi puitelain luonteiseksi kirkollishallintolaiksi.
Miten kirkkolain uudistamiskomitea 1988 kirjoittikaan: ”Tunnustukseen perustuvat kirkon oppi, sananjulistus ja toiminta. Tunnustus ohjaa myös kirkkolain ja sen nojalla annettujen säädösten tulkintaa. Niitä hyväksyttäessä on vältettävä ristiriitaa tunnustuksen kanssa.” Näin menettelemällä julkisyhteisökirkon virkasuhteita koskeva sääntely irrottaisi kirkon teologisesta perustastaan. Kirkko nykyisellään on kylläkin julkisyhteisö, mutta erilainen julkisyhteisö kuin valtio ja kunnat. Siksi kirkolle on edelleenkin tarpeen lakijärjestelmä, joka mahdollistaa kirkon omaleimaisen julkisyhteisön sääntelyn. Kirkon järjestysmuoto ei tarkoita vain hallintohimmeleitä, vaan se on konstituutio, jossa on otettava huomioon myös kirkon teologian asettamat vaatimukset.
Pekka Leino
Kirkko-oikeuden ja hallinto-oikeuden dosentti
9 kommenttia
Pekka Leinon kirjoitus on ansiokas. Pohdin myös itse taannoisessa blogissani sitä kysymystä, miten kirkon erityisasema – jos sen siis kirkko itse ja/tai valtiovalta siis haluaa säilyttää – kiinnitetään juuri tähän nykyiseen ev.-lut. kirkkoon ja miten sen pitäisi lainsäädännössä ilmetä. Toki siinä on kysymys valtiokirkon aikaisesta rudimentista ja siksi se on kriittiselle tarkastelulle altis, mutta silti se on se asetelma, jossa juuri nyt ollaan.
Pekka Leino jättää vähälle huomiolle sen, että sekä kirkon itsensä käsitys autonomiastaan että eduskunnan ja ”tiedeyhteisöjen” käsitys siitä ovat muuttuneet sekä eläneet hiukan eestaas 40 vuodessa. Siksi Kirkkolain uudistamiskomitean ja Kirkkolain uudistamisvaltiokunnan lausumat on nähtävä siinä aikaikkunassa, jona ne on kirjoitettu. Komiteatöille ja valiokuntateksteille on ominaista, että niitä ei pidä lukea liian suurta johdonmukaisutta odottaen ja sellaisen nimeen vannoen. Sen uskallan komiteasuhteerinä, valiokuntasihteerinä sekä valmistelutyöryhmien jäsenenä ja kirjoitustöstä vastanneena eläkeläisvirkamiehenä sanoa.
Virkamiesoikeudellisten pykälien irottaminen kirkkolaista on viisautta ja siinä Pekka Leino näkee peikkoja aiheetta. Kirkon ei pidä ampua itseään jalkaan ylläpitämällä itselleen epäedullisia rakenteita. Työoikeus (jonka alalaji virkamiesoikeus on) muuttuu ja kehittyy nopeatempoisesti, koska työelämän todellisuus ympärillä muuttuu vinhalla vauhdilla. Lainsäädännön pitää vastata todellisuuden kysymyksiin. Kirkon viranhaltijoiden asema – siis oikeudet ja velvollisuudet – ovat kirkon superjäykässä lainsäädäntömyllyssä jatkuvasti jäljessä kehityksestä, mikä vain vahingoittaa henkilöstöä, kirkkoa ja kirkon työtä. Olen ollut kirjoittamassa kirkon nykyisiä virkamieoikeudellisia säännöksiä ja ollut jo silloin ääneen sitä mieltä, että sijoittaminen kirkkolakiin on yksinkertaisesti vahingollista ja tyhmää. Kirkkolakiin sijoittaminen oli kuitenkin kirkkopoliittinen pakko, jota vastaan ei voinut potkia, koska edes sillä tavoin uudistamatta jättäminen olisi ollut vieläkin huonompi vaihtoehto. Jos asioita voitaisiin viedä eteenpäin järkevästi, kirkossa luovuttaisiin virkasuhteista kokonaan ja siirryttäisiin yksinomaan työsuhteisiin. Kirkon ei pidä ylläpitää paranoiaa valtiovaltaan nähden ja uskotella itselleen ja pelokkailleen, että piru on irti jos ei vanhoista rakenteista pidetä rystyset valkeina kiinni vaikka sitten itselleen vahinkoa tehden. Ei valtiovallan pyrkimyksenä eikä valtiovallan intressissä ole säätää omin päinsä lakeja, joilla kirkko ajetaan ahdinkoon.
Eilisessä kirkolliskokouksen keskustelussa kirkkolaista edustaja Hiilamo taisi sivuta sitä asiaa, mikä tässä taustalla osaltaan näyttää vaikuttavan. Hiilamo totesi, ”onko tässä vaarana se, että perustuslakivaliokunta taas palauttaa kirkkolain kirkolliskokoukseen” viitaten ikiliikkujaan. Hän totesi edelleen, ”yksi kysymys on sekin, että kirkkolain tunnustus voi herättää eduskunnassa keskustelun kirkon ja eduskunnan avioliittokäsityksen erosta. Halutaanko eduskunnassa hyväksyä tunnustus, johon perustuva avioliittotulkinta on erilainen kuin eduskunnan.”
Risto Voipio. Kiitos täydennyksestä. Olen hyvin tietoinen Ruotsin ja Suomen kirkkojen aseman erilaisuudesta (jätin pois tuon näkökohdan). Juridiset ja historialliset erot systeemeissä eivät kuitenkaan estä isojen linjojen vertailua.
Seuraan säännöllisesti kahta teologiselta profiililtaan erilaista ruotsalaista kristillistä lehteä. Niiden yhteinen arvio on jo kauan ollut, että sekä hallitus että puolueet ovat pitäneet Ruotsin kirkkoa omassa otteessaan ja yhä tiukemmin. Kirkon ja valtion eron paradoksaalinen seuraus! Nimenomaan siten, että myös kirkon oppi ja mitä erilaisimmat asiat halutaan muokata poliitikkojen ja heidän äänestäjiensä mielen mukaiseksi. Esimerkiksi estämällä spn-vihkimisistä kieltäytyminen (koska sikäläinen systeemi sallii papin luopuvan koko vihkioikeudesta). Sekä muotoilemalla pykäliä uudestaan, koska sikäläinen instanssi (överklagandenämnden), johon papit voivat valittaa esimerkiksi viraltapanoista, on tehnyt ideologisesti epämieluisia päätöksiä konservatiivien eduksi.
Myös Suomessa on seurakuntia ja seurakuntayhtymiä, joissa päätökset tehdään pitkälti poliittisin perustein: seurakunnassa tehdään seurakuntapolitiikkaa vähän kuten kunnassa kunnallipolitiikka, tosin hiukan pimennetyin lyhdyin ja yhteiseksi parhaaksi.
Tästä seuraa tietenkin paine muuttaa myös kirkon oppia ja olemusta sekä arvoja jos ei suoraan, niin mutkan kautta. Myös suomalaisessa todellisuudessa. Kärjistän: Kansan kirkossa kansan pitää myös päättää, mitä uskotaan? Minusta kirkko on kuitenkin Kristuksen kirkko ja tunnustuspykälä ilmaisee tuon asian. Lopuksi: minulla ei ole mitään perusteltuja lakimuutoksia vastaan. Eikä sitä vastaan, että poliitikot osallistuvat seurakuntien hallintoon. Kunhan kirkko säilyy Kristuksen kirkkona ja epäpoliittisena.
Seurakunta kutsuu pappinsa kuten kirkkoherran, ja tämä periaatteessa.
Ajattomat tehtävät virassa aiheuttavat joskus ylipääsemätöntä asiaa jolloin pelkästään kehottamalla työnhaltijaa ei saa vaihtamaan paikkaa tai työtä. Eikö näin työsuhteisiin siirtyminen olisi selvä peli. Kirkkoherran työn pitäisi myös olla seurakunnassa kiertävä.
Kun viiteen vuoteen ei tapahdu muuta kuin kertaamista, mistä vähintään puolitoista vuotta pitäisi näyttää ajassa ainakin jotakin seurakunnan elämään, on uuden henkilön vuoro.
Pienemmät seurakunnat olisivat haastellisempia, mutta pääsisihän useammin Herraksi seurakuntaansa.
Nyt en nopealla lukemisella saanut valitettavasti varmaa ymmärrystä, millä kannalla kirjoittaja on? Ymmärsin, että kirjoittaja kannattaa tunnustuspykälän säilyttämistä Kirkkolaissa – mutta en ole varma…
Ilmoita asiaton kommentti