Patmos edelleen uskollinen Trumpille ja trumpismille !

Käsittämättömästi Suomessa superkonservatiivinen ”lähetysjärjestö” Patmos johtajiensa (prof. Juha Ahvio, pastori Pasi Turunen ym.) voimin on lobannut vuosia ja lobbaa demokratialle vastakkaista ja vastenmielistä ”trumpismia” hartiavoimin edelleen oman radiokanavansa kautta meillä Suomessa.
Hiljakkoin radio-ohjelmassaan he koettivat pestä USA:n kongressirakennuksen väkivaltaisen valtauksen viattomaksi ”mielenosoitukseksi”, vaikka tunkeutumisessa tapettiin ihmisiä ja hyökkääjillä oli puoliautomaattiaseita ja polttopulloja aseinaan ja nippusiteitä kansanedustaja – panttivankien sitomiseksi.
On helppo uskoa ja kuvitella, että Venäjän tiedustelu ei olisi niin tyhmä, että ei jättäisi tällaista mahdollisuutta käyttämättä osallistua joukon mukana murtautumiseen kongressiin ja varastaakseen sieltä tietoa läppäreissä ja ehkä muillakin tietomurtotavoilla. Venäjänkielisiä olikin paljon joukon mukana.
Yksisilmäinen ja osin valheellinen sekä selvästi yksinkertaisille ihmisille suunnattu ja kömpelö trumpismi -populistinen propaganda pursuaa Patmoksen radiokanavassa muun uskontomateriaalin välissä.
On vakavasti kysyttävä, miksi lähetysjärjestö käyttää lahjoittajiensa (suuri osa varmaan testamenttilahjoittajia) rahoja ulkomaiseen yksisilmäiseen tukipropagandaan jostakin tietystä, ja maapallon toisella puolella olevan maan sisäpolitiikasta ja varsinkin häpeämättömästi, diktatorimaisesti ja öykkärimäisesti käyttäytyvästä Donald Trumpista ja hänen ala-arvoisesta ja valheellisesta agendastaan.
Tällainen Patmoksen johtajien puuhastelu ei edistä kristillisyyttä eikä lähetystyötäkään mitenkään, jyrkästi päin vastoin.  Epädemokraattisuutta tukevaa tai muutakaan poliittista aktivismia ei mainita Patmoksen sivuilla heidän toimintaohjelmassaan.
Patmoksen johtajat käyttävät järjestöään poliittisen agendansa välittämiseen suorastaan lahkomaisella innolla ja kielenkäytöllä oman uskonnollisen konservatiivisen julistuksensa ulkopuolella. Missä tarkoituksessa ?
Onko yhtymäkohta siinä, että Patmos toimii myös Venäjällä ja on mahdollisesti yhteydessä sen maan epädemokraattisiin vallanpitäjiin ja tukee sitten Suomessakin salassa demokratian ja aidon kristillisyyden vastaista ajattelua ?

  1. Jorma H.,

    Trumpin Israel-ystävyys on merkityksetöntä, jos ”taivaasta” katsellaan, – samoin Raamattu-kädessä kävely. Kaikki homovastaisuus ja muu semmoinen, oli väline presidentiksi valituksi. Ei hänen naisten häirintä, ahdistelu ja naisiin halveksuva suhtautuminen ja lähes jokaista mahdollista kähmintä ja hyväksikäyttö ollut yhtään ’parempaa’ kuin tuon Berliini, Länsi-Balkani, turvallisuuspalvelun johtoon nimityksetkään.

    Kohdistukseni oli -politiikka- , joka ei Jumalan Seurakunnalle kuulu.

    Siis:

    En kannata Trumpin enkä Bidenin politiikkaa. Elän kummankin keskellä täällä Suomessa niinkuin elin toistakymmentä vuotta USA:ssakin.

    Kerroin, että olen seurakunnan puitteisa ”seurustellut” homojen ja lesbojen kanssa, muunmuassa. On paljon eri alueita ihmisissä, vahvuuksia ja heikkouksia. Kummankaan määrä ei ole perusta Jumalan Seurakunnan yhteyteen, koska kumpikin tarvii Jumalan hyväksymisen, eli Armon, eli uskoontulon. Joistakin ei tunnu vahvuus poistuvan ja joissakin viat vaivaavat ja siksi Jaak. 5:

    15, And the prayer of faith shall save the sick, and the Lord shall raise him up; and if he have committed sins, they shall be forgiven him.

    16, Confess your faults one to another, and pray one for another, that ye may be healed. The effectual fervent prayer of a righteous man availeth much.(KJV)

    Laitoin KJV:n tekstin, koska siinä tulee esille sairaus, joka on parannuttavissa ja synti, josta Jumala haluaa omansa parantaa

    Sitten 16. jae kehottaa keskinäiseen nöyryyteen, ei vikojen puolusteluun vaan myöntää ne. Tällainen asenne synnyttää uskovien yhteydessä halun auttaa, ymmärtää toisiamme, mihin myötätuntoon Jeesuskin Henkensä kautta yhtyy.

    Tuo Jumalan hyväksyminen-ilmaus tarkoittaa, että Jumala vetää Poikansa pelastettavaksi sellaisenaan kuin olemme. Armahtaa ja Armo ei jää eikä jätä armahdettua toimettomaksi, vaan tekee työtä, yhteistyötä niin paljon kuin ko. ihminen sallii/haluaa. Siis ilmiön Voima tulee Jumalalta, inhimillisesti heikkoon ja vahvaan ihmiseen.

    Trump on yhtä hyi kuin minä, sinä tai Seppo, —— ilman Jeesuksen veren pesoa!

  2. Seppo Heinola
    25.01.2021 21:10

    “Trump on oikeilla jäljillä vieroksuessaan homoja, tasa-arvoista avioliittoa, ja sen sellaista.”

    No johan on sananvalintoja ‘vieroksuessaan’ ja ‘sen sellaista’…!!! Mitähän tämä ‘sen sellainen’, pitää Mättärin aivo- ja arvomailmassa sisällään?

    ——————

    Seppo, mielestäni kommentissani oli itse asiaakin, johon olisit voinnut ”tarrata”. Eli keskity asiaan!

    Avaan ‘sen sellaista’:

    Trump pääsi suosioon neljä vuotta sitten möläytyksillään, joiden viestit oli, homous, tasa-arvoinen avioliitto, heterot, perverssiys, abortit. Ajattelin, että olisit ollut tästä linjasta tietoinen.

    Tuntuu jotenkin hoopolta selittää sinulle asioita, jotka vaatimattomallakin älykkyydellä pitäisi ymmärtää. Saatanakin on joskus lähes kaikessa oikeassa.

    • No kyllä minullekin on vähän epäselvää, miten homoja vieroksutaan, noin niinkuin konkreettisesti.

      Ja toinen siitä syntyvä kysymys on se, onko homojen vieroksuminen hyvä asia ja toivottavaa käyttäytymistä.

    • Homoja vieroksutaan aivan samalla tavalla kuin muitakin ihmisiä, jättämällä huomiotta, sulkemalla heiltä silmät ja korvat. Se ei todellakaan ole toivottavaa käytäytmistä.

    • ”Tuntuu jotenkin hoopolta selittää sinulle asioita, jotka vaatimattomallakin älykkyydellä pitäisi ymmärtää. Saatanakin on joskus lähes kaikessa oikeassa.”

      Vaatimaton älyni polvistuu nöyrästi yo. hengen jättiläisyyden edessä.

  3. Mikko Nieminen:
    26.01.2021 10:11

    No kyllä minullekin on vähän epäselvää, miten homoja vieroksutaan, noin niinkuin konkreettisesti.

    Ja toinen siitä syntyvä kysymys on se, onko homojen vieroksuminen hyvä asia ja toivottavaa käyttäytymistä.

    ———————————————

    Homojen ja homouden vieroksumista esiintyy mm. korkeakirkollisuudessa, mihin vime suosikymmeniin asti on liittynyt kokomuslaisuus.
    Tiukasti ottaen uskova ihminen voi Jeesuksen veren suojissa olla tekemisissä erilaisten synninharjoittajien kanssa. Heitä on käynyt seurakunnassa, jonka yhteydessä olen lapsuudesta saakka elänyt. Ikävä ilmiö on ollut ne henkilöt, jotka ovat olleet muka-etsijöitä ja esittänyt uskoontuloa, mutta nuorukaiset ja nuoret pojat olivat heidän kohde. Ensin vain ’hengittämällä’ samaa ilmaa ja sitten silittelystä lääppimisiin. Tämän kertomisella tarkoitan, että minun elämise n ympäristössä, mitä Seurakuntaan tulee, ketään ei olla vieroksuttu, vaikka em. kehityksestä johtuen on jouduttu heitä kieltää tulemasta tilaisuuksiimme.

    Sen sijaan homouden vastustamista julistetaan uskovien yhteydessä, uskoville. Eli julistetaan synti synniksi, mihin julistukseen kuuluu yleinen kapina Jumalan käskyjä vastaan. Tuon kapinan oireita ovat erilaiset synnin hedelmät.

    • ”Tiukasti ottaen uskova ihminen voi Jeesuksen veren suojissa olla tekemisissä erilaisten synninharjoittajien kanssa.”

      Näinhän se on toki tehtävä,koska uskovienkaan joukossa tuskin on yhtäkään syntiä harjoittamatonta. Vähintäänkin harjoitetaan tyhmyyden, ahneuden tai ylpeyden syntejä.

    • > Tiukasti ottaen uskova ihminen voi Jeesuksen veren suojissa olla tekemisissä erilaisten synninharjoittajien kanssa.

      Tarvitsenko minä Jeesuksen verta ollakseni suojassa silloin kun olen sinun kanssasi tekemisissä?

  4. Seppo,

    Sinulla on, mielestäni, ’pallo’ hukassa. Ei yllätys niinkään, mutta moneen ”läheltä liippaa” kommenttiisi viitaten, olisin ollut taipuvainen uskomaan, että tiedät, että synti on aina tarkoituksella tehtyä, vaikka tietää sen synniksi, vääräksi. Uskosta osaton ei tee syntiä. Eli on syytä tutkiskella, mikä ’rauha’ itsekussakin vaikuttaa.

    Mikko N.,

    Ei Veri suojele Vereltä. Eli on +-0.

    • Jaa että siis ylpeys, tyhmyys, pahapuhe, ahneus jne eivät ole syntiä, jos niitä ei erikseen päätetä tehdä tai sellainen olla. Että voin siis syntivapaasti esim. haalia kanssaihmisiltä rahaa miten paljon hyvänsä, jos en tiedä tekeväni väärin jees. Alan ymmärtää evankelistamiljonäärejä.

    • ”että synti on aina tarkoituksella tehtyä, vaikka tietää sen synniksi, vääräksi. Uskosta osaton ei tee syntiä. Eli on syytä tutkiskella, mikä ‘rauha’ itsekussakin vaikuttaa.”

      Synnistä saa vain lyhytaikaisen nautinnon.
      Monet lankeamiset alkaa silloin, kun ei enää rukoilla ”äläkä saata meitä kiusaukseen”. Koska onni olla Jumalaa lähellä, vt. Ps. 73:28, alkaa poistua, korvautua ensin tilanteilla, että katsotaan nyt mihin se pallo pyörii. Ajatellaan, ettei se ’pyöri’ mihinkään väärään ja jos ei aivan oikeaankaan, niin minkäs sille tilanteelle enää mitään voi. Toisaalta paavin ja piispa Huovisen mukaan Isämeidän-rukous on väärä käännös. Se pitäisi olla että, ”estä minut tekemästä niinkuin hyväksi tunnen”. Vähän tarpeetonta lisää vielä: oikeampaa mainittujen asiantuntijoiden mukaan Jeesukselta olisi opettaa, ”Äläkä anna meidän langeta kiusaukseen” tai ”äläkä anna meidän joutua kiusaukseen”.

      Jumala ei hylkää ihmistä, muttei myöskään pakota oikeaan. Tässä tahtomisessa ihminen on Jumalan tasolla.

      Kaikki luettelemasi ovat synnin hedelmiä, niinkuin on samaan sukupuoleen syttyminenkin, murhat, valehtelu jne. Niissä eläminen on synti. Niihin lankeaminen ”korvautuu” parannuksen teolla, syntinsä tunnustamisella Jumalalle. Rahan haalijat eivät kerää aarretta taivaaseen, vaan painuakseen pohjaan jo ennen taivasta. Ylpeys ja ’pahapuhe’ kohtaa aina Tuomarin jo tässä ajassa. Tuomio tulee myös, vaikkei tunto syyttäisikään, mikä on todennäköistä paatumusta, josta ei paluuta ole.

      Jokainen seisoo herransa edessä ja herroja on vain kaksi. Ulkokuori, uskonnollisuus, muotojumalisuus on korkeintaan haiseva vaate.

      Kuitenkin jokainen tapaus kohtaa yksitellen Jumalan ja tuo kohtaaminen alkaa jo täällä ajassa, pahentaen tai parantaen iankaikkisuusosaamme.

    • ”Uskosta osaton ei tee syntiä.” Minulle on opetettu, että uskosta osaton elää synnissä, onhan synti jumalattomuutta.

    • Seppo: Kun sanomme, ”Olen ylittänyt rajan Jeesuksen tähden” tarkoittaa se yksinkertaissti sitä, että olemme alkaneet luottaa täydellisesti Kristuksen Veriuhriin.

      Kun solmit liiton Herran kanssa. Hän puhuu sinulle hyviä asioita. Hän lupaa: ”Minä suojelen sinua lankeamasta ja Minä vien sinut virheettömänä Isän valtaistuimen eteen.” ”Joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee” (2.Piet.1:4 )

      Miten luulet saatanan reagoivan, kun hän näkee tämän kaiken tapahtuvan sinun elämässäsi? Ensimmäiseksi hän näkee ne kaikki uuden liiton lupaukset, jotka sinulle annetaan, kun luovutat elämäsi Jeesukselle. Tämän jälkeen hän näkee, kuinka sinä vakaasti päätät seurata Herraa loppuun saakka.

    • Kari,

      Koska ole jonkinverran tänään koneen äärellä niin kommentoin oitis.

      Mielestäni ei ole oikein huudahdella oikeinkaan, siis opillisesti. Olen yleensä jokaiseen muutaman rivin ’yskökseenkin’ yrittänyt perustella kantani. Voisitko , Kari, jotain perustella, eli mikä on se ’pallo’ mikä minulla on ’kadonnut”??

      Toivon, ettet sivuuta tätä kysymystä ja anna muiden vastata puolestasi.

    • ”Tiukasti ottaen uskova ihminen voi Jeesuksen veren suojissa olla tekemisissä erilaisten synninharjoittajien kanssa. Heitä on käynyt seurakunnassa, jonka yhteydessä olen lapsuudesta saakka elänyt.”

      ”Uskosta osaton ei tee syntiä.”

      Näihin kahteen kohtaan huomioni kiinnittyi, kun luin tekstisi nopeasti. Ensimmäisestä tuli sellainen olo, että ”meidän pyhien joukkoon eksyi jokunen syntinenkin”, joka toki on hyvin helluntailainen ajattelutapa, mutta joka kuulostaa aika oudolta.

      Toista kohtaa en ymmärtänyt. Ehkä et tarkoittanut mitä sanoit. Eihän uskominen ”kannattaisi” lainkaan, jos ei uskosta osaton tee syntiä. Mitähän tarkoitit?

    • Kari R.

      Synnin harjoittajia, tässä yhteydessä kohdistus oli homoudessa elävät, on aina k ä y n y t helluntaiseurakunnissa.

      Et ilmeisesti ole ollut niin kiinnostunut kirjoittamastani, jotta olisit lukenut esimerkiksi lausumani ”olen jo toisessa polvessa ’hoitanut’ homoja’ ”. Tämäkin irralleen otettuna näyttää hukkuneelta palolta. täytyy kuitenkin lukea mihin se liittyy. Pidin hetken arvelluttavana, että kerroin esimerkiksi isäni rinnalla kävelystä, kun luonnottomuuksista rangaistu, vankilassa uskoontullut väkisinmakaaja ja pedofiili liittyi seurakuntaamme, tai miesmurhaaja tai suurhuijari tai enemmän vankilassa elänyt kuin vapaana. Sanoin myös, että vaikeudet ja taistelut oli monet, niitä voitettiin ja hävittiin.

      Uskova voi langeta, tehdä syntiä. Uskomaton on synnissä elävä. Ei lisäsynnin tekemisensä paranna eikä pahenna hänen asemaansa, mitä pelastukseen tulee.

      Toisaalta en odottanut tämän ymmärtämistä, koska sakramentaalinen pelastusoppi kattaa kastetun, teki hän syntiä tai oli tekemättä.

      Raamattua lukemalla pitäisi päästä ymmärtämään, että synti ei ole teko vaan ero Jumalasta. Tästä erosta kertoo synnin tuottamat hedelmät.

    • ”Synti ei ole teko vaan ero Jumalasta”

      Näinhän se taitaa olla. Olen kyllä oppinut aika varovaiseksi kaikkien oppilauselmien sanomisessa.
      Asiat eivät useinkaan ole niin selkeitä, miltä ne saattavat jonkun raamatunkohdan perusteella vaikuttaa.

      Miten muuten ”synti sanotaan synniksi”, jos ja kun se onkin eroa?

    • Kari R.

      Ilmeisesti vastaukseni tyydytti sinua, eli ”tsekkasinko” asiaa niinkuin arvuuttelit.

    • Helluntailaiset ja muutkin samanmieliset kristityt ovat usein sitä mieltä, että ”synti on sanottava synniksi”.
      Mutta jos se synti onkin ”eroa Jumalasta” eikä synnin tekemistä, niin onko silloin ”ero sanottava eroksi”?
      Tuo syntikeskeisyys on mielestäni jotenkin väärään suuntaan osoittavaa uskoa. Siinä mennään tuomio edellä ja armo ja rakkaus tahtovat unohtua.

    • Kari,

      Mielestäni sanomallesi ei ole eduksi väheksyä nk. helluntalaisuutta. Meissä on kiitettävää ja moitittavaa, aivan niinkuin Jeesuskin totesi, kun seitsemälle paikalliselle ”helluntaiseurakunnalle” viestejä Johanneksen kautta antoi. Kutsun tuota Alkuseurakuntaa helluntalaiseksi, niinkutsutuksi. Niin meillä kuin noilla seitsemällä Vähä-Aasian uskovien yhteydellä on täsmälleen sama perusta, mutta ei sama kuin laitoskirkoilla.

      Olemmeko puutteellisempia tai parempia kuin Jeesuksen moittimat ei ole keskeistä, vaan onko vain Sana eli Raamattu eli Jeesus perusta kaikelle. Kuten jo sanoin, niin toteutuksessa on ollut toivomisen vaaraa sitten Alkuseurakunnan.

      Uskon, että ymmärrät mitä kirjoitan, vaikket sitä hyväksyisikään.

      Mm. Ilmestyskirjan 21:27 ja 22:14,15 kertoo synnistä, josta monenlaiset hedelmät todistavat, vt. Matt. 12:33 ja Luukkaan evankeliumi 6:43,44 ja 45.

      Nämä Raamatunkohdat ja monet muut pitäisi selvittää, että on kahdenlaisia ”puita”, hyviä ja huonoja ja puun laatu tulee sille hedelmistä. Huonoa hedelmää ei voi sanoa hyväksi, eikä syntiä muuksi kuin synniksi.

    • En halua väheksyä ketään vaan kiinnittää huomiota tiettyihin asioihin ja tapoihin. Jos väheksymisestä puhutaan, niin kyllähän ”laitoskirkot” ovat saaneet sitä ottaa vastaan todella paljon. Luterilainen kirkkokin on saanut kuulla ”kunniansa” monesta suunnasta.

      Toki virheensä varmasti on kullakin, sekä ihmisellä että kirkolla. Täydellistä ei löydy. Katsomme asioita niin eri näkövinkkeleistä ettemme aina ymmärrä toisiamme vaikka yritämmekin seurata Jeesusta parhaamme mukaan.

    • ”Mm. Ilmestyskirjan 21:27 ja 22:14,15 kertoo synnistä, josta monenlaiset hedelmät todistavat, vt. Matt. 12:33 ja Luukkaan evankeliumi 6:43,44 ja 45.” Jeesuksen vertaus hyvistä ja huonoista hedelmistä ei ymmärtääkseni puhu synnistä vaan vääristä opettajista: profeetoista tai lainopettajista. Ilmestyskirjan kohta ei kiinnitä huomiota nuhteettomaan vaellukseen vaan Kristuksen pelastustyöhön, joka pyyhkii pois synnin saastan.

    • Marko,

      Ohjeistustasi voi perustella Kari Roos’n ’teologisuudella’, mihin hän ainakin pyrkii. Teologia-sana ei käänny ”uskonoppi”, vaan oppi jumaluuksista. Olen suositellut, että uskovat tästä ilmaisusta ja esimerkiksi Suomen teologisesta tiedekunnasta pysyisivät erossa. TM tutkinto on kyseenalainen liitto Jumalan Seurakuntaan. Pelkästään siksi, että se tulkitsee Raamattua, vaikka sitä ei opiskella Raamattua lukemalla, vaan mitä siellä sanotaan olevan luettavissa.

      Yleensä opiskelua ja tutkintoja vastaan minulla ei mitään ole, ellei niiden päälle laiteta Raamattua.

  5. Kari Roos
    27.01.2021 08:08

    ”En halua väheksyä ketään vaan kiinnittää huomiota tiettyihin asioihin ja tapoihin. Jos väheksymisestä puhutaan, niin kyllähän “laitoskirkot” ovat saaneet sitä ottaa vastaan todella paljon. Luterilainen kirkkokin on saanut kuulla “kunniansa” monesta suunnasta.

    Toki virheensä varmasti on kullakin, sekä ihmisellä että kirkolla. Täydellistä ei löydy. Katsomme asioita niin eri näkövinkkeleistä ettemme aina ymmärrä toisiamme vaikka yritämmekin seurata Jeesusta parhaamme mukaan.”

    ——————————————

    ”En halua väheksyä ketään … ”

    Otetaaan tämä miehen puheena, ja miehen sanaan pitää luottaa.

    Kirkon kunniattomuuden esilläpidosta pitää huolen kirkon kirkon jäsenten kannat,mm. kirjoitteluina. Mitä nk. helluntalaisiin tulee, niin meidän harrastus ei liity esim. evlut-kat.-ort.-kirkkojen tekemisiin saatikka heidän ojentamisiin, vt. 1.Kor. 5. luku. Tässä Paavalin kautta selvitetään tyhjentävästi ”ulkopuoliset”, kuuluivat he kirkkoihin tai eivät. Eli meillä ei ole taistelu verta ja lihaa = kirkkoja, vastaan tai kirkottomia vastaan.

    Tämän asian nyt tässä esilletuonti ei nosta minua ihmisenä mitenkään korkeammalle. On kysymys hengellisestä asioiden tutkiskelusta, mikä on ainoa tapa uskovalla, Jumalan seurakunnassa.

    Minua ei kiusaa kantasi niinkutsutuista helluntalaisista, vaan asioiden ohittaminen, kun vinkkeli ei sovi pirtaasi. Näin sen ymmärtäisin. Tämä on mm. jehovan todistajien taktiikka, jonka mainitsen vain herättääkseni ajatteluasi.

    En puhu, enkä viittaa ”toki-virheisiin” vaan oppiin ja pelkästään pelastusoppiin Jeesuksessa (1.Kor.2:2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna), en sen tulkintoihin. Eli jätetään ’helluntalaiset sitä, helluntalaiset tätä”- vihjeet ja viittaukset.

  6. Kyllä tälläkin alustalla on kirkkoamme ja sen piispoja monin tavoin väheksytty monien mielestään oikeauskoisten toimesta. Josko oppisimme keskustelemaan emmekä väheksymään toisiamme.

    Olen huomannut, että Raamatun sanoja tulkitaan hyvin eri tavoin ja jos pidämme yhtä tulkintaa ainoana oikeana, silloin helposti arvostelemme toisten tulkintaa. Yhden sanan tai lauseen erilaisen tulkinnan pohjalta saatamme joutua lopulta täysin erillemme toisista kristityistä. Näin on 2000 vuoden aikana tapahtunut jatkuvasti. Mielenkiintoinen on vaikkapa sinun tulkintasi ”verta ja lihaa = kirkkoja”.

Kirjoittaja

Jalkanen Veli-Jussi
Jalkanen Veli-Jussihttp://eyk.fi,salli.com,sahalankartano.fi
Olen monialatuottaja, vuorovaikutuskouluttaja sekä keksijä, asenteiltani varmaan maailmanparantaja ja kehittäjä ja harrastuksiltani, seikkailija, sekä hyvinvointi-, terveys- ja ympäristöasiantuntija. Haluan yrittää ymmärtää kaikkeudessa olevia vuorovaikutussuhteita sekä edistää elämää ja rakkautta. vessi@salli.com