Pastori ei aina ole pappi

K18 – Suomalaispapin törkeä tatuointi järkyttää – katso kuva. Otsikko MTV3:n verkkosivulla:

Katso tästä

Jutun kuvituksena näyttäisi olevan luterilaisen kirkon naispapin jalat jumalapaveluksesta.  Oi kuinka rietasta… Mutta! Kyseinen tatuointi ei kuitenkaan ole luterilaisen papin, saati naispapin, vaan Metrokappelin eli Itä-Helsingin helluntaiseurakunnan pastorin mahassa.

Pappi on pastori, mutta pastori ei välttämättä ole pappi.

Että sellainen mielikuvatarina.

Olli Seppälä

Lue myös:

Valmistui papiksi – tatuoi ehtoollisen selkäänsä

    • ”Jumalan sanan äärellä kaikki sievistely, viisastelu, tunteilu ja hienostelu taukoaa.”

      Tuolla paavin ja ortodoksien piireissä tuntuvat olevan eri mieltä. Siellä prameus ja bling, bling hakevat vertaisiaan. Tykkäävät kaikesta kiiltävästä.

  1. ”Jutun kuvituksena näyttäisi olevan luterilaisen kirkon naispapin jalat jumalapaveluksesta. Oi kuinka rietasta… ”

    Mistä Seppälä kuvittelee näkevänsä kuvituksessa nimenomaan ”luterilaisen kirkon naispapin jalat jumalapaveluksesta” ?
    Eihän siinä näy edes liperit, niitten sijoituspaikasta puhumattakaan!

    Toisaalta tuntuu ihan hyvältä, että helluntaiseurakunnissa pääsevät noin syntisetkin parannuksen tehtyään pastorin virkaa toimittamaan, vaikkeivat vihittyjä pappeja olisikaan!

    • Näkyisi olevan naisten kengät, alba, stola ja kastemalja… Naispapit eivät muuten käytä lipereitä…

  2. Me kaikki uskovat kuulumme kuninkaalliseen papistoon. Oikeauskoinen Kirkko on lisäksi nähnyt hyväksi kutsua osan miehistä erityiseen tehtävään papin virkaan. Katso tarkemmin http://www.ortodoksi.net/index.php/Pappeus .
    [Siis ortodoksinen Kirkko tunnustaan yhtälailla miehet kuin naisetkin osaksi papistoa. Erityinen papin virka on kuitenkin tällä hetkellä tarkoitettu vain miehille.]

    Näin ollen kenen tahansa uskovan ja mirhalla voidellun kristityn jalat ovat papin jalat. Siis aika vähästä Olli Seppälä oli vääntänyt juttunsa.

    • Kyllä luterilainenkin seurakunta kaikessa sekalaisuudessaan on syntisten seurakunta, ja tämä koskee myös pappeja. Hyvä on tiedostaa, etä pahimpia syntejä eivät ole suinkaan elämäntapaan liittyvät epäkohdat, joita useimmat papit vaihtelevalla menestyksellä kylläkin pyrkivät välttämään. Mutta voin vakuuttaa, että kyllä pappi aina synnintunnustuksessa anoo anteeksi myös omia salaisia syntejään. Toisaalta on myös niin, että eiväthän ”synnittömät” kirkkoon tulekaan, koska eiväthän he tarvitse Jeesusta mihinkään.

    • ”Toisaalta on myös niin, että eiväthän “synnittömät” kirkkoon tulekaan, koska eiväthän he tarvitse Jeesusta mihinkään”.

      Niinpä.

  3. Oikeastaan olen vasta tämän ”pappien palstan” Raamatun tulkintojen myötä alkanut todella kunnioittaa vanhempiani, jotka 40-luvun suurvallan hyökkäyssodan aiheuttaman kärsimyksen ja köyhyyden keskellä kamppaillessaan lahjoittivat ainoaksi 10-vuotissyntymäpäivälahjakseni Raamatun, johon koulukiusattuna sain upota niin, että nuoremmat sisaret ovat jälkeenpäinkin ihmetelleet sitä, että kun tulin koulusta, upposin Raamattuun päivä toisensa jälkeen.

    Noiden ”oikeakätiseksi eheytymisen” kipeinä vuosina ”Olin Jumalan kanssa vuorovaikutuksessa tavoilla, joita en koskaan ollut pitänyt mahdollisina.” Tutuksi tullut Jeesus ” luotti minuun. Hän sulki minut syleilyynsä. Hän puolusti minua. Hän rakasti minua. Hiljaisuus oli minulle pyhä tila olla Jeesuksen kanssa.” Hän on se Kristus, jota todella kunnioitan ”akatistos”, seisoen. (lainaukset/Sacred space)

toimitus Kotimaa
toimitus Kotimaa
Blogissa katsellaan ohitsekiitävää maailmaa yksityiskohtien ja yleistyksien kautta. Erityisesti kirkon ja uskontojen asiat ovat luupin alla. Yhteiskuntaa unohtamatta.