Pari Jeesuksen jalanjälkeä

Oltiinpa Jeesus Nasaretilaisesta mitä mieltä tahansa, muutamat tosiasiat ovat yleisesti lukittuja. Ja ne kertovat todella merkittävästä miehestä.

Ensinnäkin Jeesus on historiallinen henkilö. Tämän lisäksi kenestäkään muusta puusepästä ei julisteta eikä pidetä seminaareja kaksi tuhatta vuotta kuolemansa jälkeen. Ja kolmanneksi: Kukaan muu käsityöammatin harjoittaja ei ole polkaissut ajanlaskua käyntiin(vaikka se nyt ei aivan syntymävuodesta lähdekään).

Sitten on meitä, joille Jeesus on Herra, Lunastaja, Vapahtaja, Opettaja ja Jumalan Poika. Ja kaikkea muutan, minkä Raamattu Jeesuksen rooleista ja tehtävistä kertoo. Kuunneltuani äskettäin kolme päivää omasta erinomaista Jeesus-opetusta, ploggaan keskusteltavaksi kaksi Jeesuksen meille kristityille antamaa mallia.

Jeesuksen nöyryys ja vaatimattomuus

Kaikki raamatunlukijat tietävät, että meillä on taipumusta korottaa itsemme. Jo ensimmäiset seuraajat, itse apostolit, kiistelivät useita kertoja suurimman tittelistä. Jeesuksen opetus on tehokas vielä nykyäänkin: ”Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.”(Mat18:3)

Jeesus antoi myös itse mallin nöyryydestä ja vaatimattomuudesta keskusteluun ”kuka-on-eka”. Pari Matteuksen lukua myöhemmin Sebedeuksen poikien kerrotaan laittaneen äidin asialle, jotta paalupaikka kahdentoista joukossa irtoaisi: "Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella."(Mat20:21)

Jaakob ja Johannes halusivat Jeesuksen johtamasta hallituksesta ilmeisesti parhaat salkut. (Mat19:28) Jeesuksen vastaus oli esimerkki vaatimattomuudesta, hän tunnusti, ettei hänellä ole valtuuksia Isänsä päättämiin asioihin: ”Ne paikat ovat niiden, joille Isäni on ne tarkoittanut.”

Useita kertoja läpi evankeliumikertomusten Kristus korostaa alamaisuuttaan Isälle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.”(Mar10:18) ja "Omin neuvoin minä en voi tehdä mitään.”(Joh5:30) jne jne

Otammeko me vastaan Jeesuksen mallin ja noudatamme kehotusta: ”Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Kristus.”(Mat23:10)? Vaatimattomuus on todella kristillinen hyve.

Jeesuksen into puhua Jumalan valtakunnasta

Vapahtajamme vertasi Isänsä tahdon tekemistä ruokaan: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.”(Joh4:34) Jeesus tiesi poistuvansa taivaaseen ylösnousemuksensa jälkeen mutta lupasi olla Taivaallisena Työnjohtajana seuraajilleen, jotka jatkaisivat Jeesuksen työtä, Jumalan valtakunnan hyvän uutisen kertomista ”maan ääriin asti”. Ja tähän työhön hän valmensi seuraajansa.

Pilottihankkeeseen osallistuivat apostolit, jotka ohjattiin ”Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo” teemanaan ”Taivasten valtakunta on tullut lähelle”.(Mat10:7) Vaikka kohderyhmä oli Jumalan tuon aikainen omaisuuskansa, yksilöihin kohdistettiin mielenkiinto: "Kun tulette johonkin kaupunkiin tai kylään, ottakaa selvää, kuka siellä on käyntinne arvoinen, ja jääkää asumaan hänen luokseen lähtöönne saakka.” Opetusta siis tarjoiltiin runsaasti niille, joita Jumalan Pojan sanoma kiinnosti.

Kun Jeesuksen lähettämä yllätysvieras astui taloon, hän ”toivotti talon väelle rauhaa”. (jae12) Ja jos Jumalan valtakunnan kuninkaan alamaisuus ei jotakuta kiinnostanut, väkisin ei saanut yrittää: ”Jos teitä jossakin talossa tai kaupungissa ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuunnella, lähtekää sieltä.”(jae14) Suurta kansansuosiota ei ollut luvassa, pikemminkin ankaraa vastustusta ja innokkaita vastustajia. Jeesus lupasi työhön täydellistä apuaan ylhäältä ja rohkaisi: ”Älkää siis pelätkö ihmisiä.”(jae 26)

Miten sinä sovellat Jeesuksen ohjeistusta kertoa Jumalan valtakunnan hyvää uutista? Jotta niin voi toimia, tulee tietenkin ymmärtää, mikä tuo valtakunta on. Mikä ”Jumalan valtakunta” on sinun käsityksesi mukaan? Kysyn siksi, koska tiedän termille olevan monenlaisia tulkintoja.

Toivon kirjoitukseni herättävän keskustelua, jossa vaihdetaan ajatuksia eikä niinkään kamppailla siitä, ”kuka on suurin”. Jeesus kun ei selvästi tykkää semmoisesta.

72 kommenttia

  • Risto Rautkoski sanoo:

    Rauli Toivonen

    Jeesuksen yhden uuden tärkeän tehtävän ilmoitti hänen edellä kulkijansa eli Johannes Kastaja, joka ilmoitti, että hän itse kastaa vedellä, mutta Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä.

    Tämä kastaminen alkoi Jeesuksen lupauksen ja opetuslapsilleen antaman odottamiskäskyn mukaan 1. helluntaina ja jatkuu edelleen Jeesukseen ja hänen sanoihinsa uskoville tältä osin. Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä uskovia Raamatun kuvausten mukaan yleensä aiemmin vedellä kastettuja, mutta Jeesus voi kastaa Pyhällä Hengellä myös vedellä kastamattoman.

    Pyhän Hengen kaste Jeesuskelta sekä Hengen jakamat armolahjat ovat monille huonosti tunnettuja ja huonosti opetettuja, kuten esim. oli aikanaan tilanne uskoon tulleiden ja vedellä kastettujen samarialaisten kohdalla Raamatun kuvausten mukaan.

    Jumala on Sana, mutta Raamatun mukaan Jumala on myös eläväksi tekevä Henki. Jumala on rakkaus eli kaikki hänen sanansa ovat rakkauden sanoja meille. Jeesus on pelastajamme ja hänen sovitustyönsä ansiosta meillä on pelastus. Uskomalla Jeesukseen pelastajana ja hänen koko opetukseensa (kaikkeen mitä hän opetti Matt. 28:20) liittyy lupaus, että hän on meidän kanssamme kaikki päivät maailman loppuun asti. Jeesus lupasi lähettää Henkensä meitä johtamaan kaikkeen totuuteen ja voimaksi lähetystyöhön.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Toit esille monia piirteitä Kristuksen roolista. Vahinko, että emme voi keskustella kaikista niistä yhdellä kertaa.

      Jumalan hengen ja veden ohella kastemateriaalina käytetään Raamatuss myös tulta. Ehkä jonkun toisen otsikon alla voimme vaihtaa ajatuksia myös näistä raamatullisista kasteista. Matias Roton kanssa olet jo aiheesta paljon mielenkiintoista kirjoitellutkin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Risto Rautkoski sanoo:

      Joka uskoo ja kastetaan on oma kastekokonaisuutensa ja siihen liittyy Jeesuksen Pyhän Hengen kaste yhtenä osakokonaisuutena. Matias Roton kanssa käymäni keskustelut vuosien varrella ovat ymmärtääkseni aivan eri lähtökohdista, kuin teidän Jehovan todistajien kasteoppi. Kumpikaan tosin ei kunnioita selkeästi Jeesuksen Pyhän Hengen kastetta uskoville nykyajan todellisuutena ja Raamatussa luvattuna ja monessa kohdassa kuvattuna.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Risto Rautkoski :”Matias Roton kanssa käymäni keskustelut vuosien varrella ovat ymmärtääkseni aivan eri lähtökohdista, kuin teidän Jehovan todistajien kasteoppi.”

      Ja so what? Eikö uskon lähtökohtien oikeellisuuden tuomitseminen ole lopulta ”suuremmassa kädessä”? Olen monien vuosien aikana keskustellut Jehovan todistajien kanssa, ja vaikka emme ole kaikista asioista samaa mieltä, olemme kuitenkin olleet samaa mieltä siitä, että Jumalamme nimi on ”Minä olen” eli JHWH, kuten Genesiksessä on sanottu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Kumpikaan ei kunnioita selkeästi Jeesuksen Pyhän Hengen kastetta uskoville nykyajan todellisuutena ja Raamatussa luvattuna ja monessa kohdassa kuvattuna.” Pyhä Henki on todellisuutta ja se on luvattu seurakunnalle Raamatussa. Tässä on tuotu esiin se, että kasteella tarkoitetaan Raamatussa kuitenkin eri asiaa kuin Pyhän Hengen toimintaa uskovien keskellä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Vain Jumala voi antaa synnit anteeksi. Tämän anteeksiannon voi saada vain Kristuksen sovitustyön kautta. Isä ja Poika ovat yhtä, jonka Pyhä Henki Todistaa. Tieto ei pelasta ketään, Vanhurskas on elävä uskosta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Sami Paajanen sanoo:

    Yksi tärkeä Raamatun kohta sinulta puuttui tarkoituksellisesti; Minähän se oli?

    Se on tässä: ” Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. Ja tässä Todellisessa me elämme, kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä ” ( 1 Jh 5:20) .

    Tuomas vastasi ja sanoi Jeesukselle tavattuaan hänet ylösnousemuksen jälkeen:

    ”MINUN HERRANI JA MINUN JUMALANI” ( Jh 20:28).

    Siksi kaikki kristilliset kirkot tunnustavat että Jeesus on tosi Jumala kuten Isä ja Pyhä Henki.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Rauli Toivonen

    Olen Jehovan todistaja Pyhäjärveltä. Leipäni olen ansainnut perheelleni viimeiset 35 vuotta opettamalla kemiaa ja matematiikkaa paikallisessa lukiossa. Lokakuun alusta 2017 siirryin eläkkeelle ja opetan nyt kanssaihmisilleni vain Raamattua. Harrastan liikuntaa varsin tarmokkaasti: pallopelejä, kuntosalia ja lenkkejä kuuluu viikottaiseen ohjelmaani. Olen kolmen lapsen isä ja myös kolmen lapsen isoisä. Vaimon kanssa yhteistä taivalta on tänä vuonna 42 vuotta. Voit kirjoitella minulle myös meiliä osoitteseen raulitoivonen1@gmail.com