Pappisasessorin parahdus: Lue Raamattua kuin pro!

Edellisessä blogimerkinnässäni mainitsin muutaman näkökulman mielestäni virheelliseen Raamatun lukemiseen. On kuitenkin ehkä kaikkein tärkeintä muistaa se myönteinen puoli: Raamattua kannattaa ehdottomasti ylipäänsä lukea ja sen lukemisessa kehittyy jatkuvasti. Tärkein ohjeeni Raamatun lukemiseen on se, että lue sitä ylipäänsä. Seuraavassa muutama syy, miksi sitä kannattaa lukea, ennen kuin kerron, kuinka Sinäkin voit lukea sitä kuin pro tai no ainakin jotain sinne päin!

 

  1. Raamattu on länsimaisen kulttuurin ja oikeastaan koko ihmiskunnan perusteoskokoelma. Ilman perehtymistä Raamattuun jää ymmärrys nykyisestä länsimaisen kulttuurin maailmasta auttamatta vajaaksi. Taidetta tai vaikkapa elokuvia on monesti mahdoton ymmärtää syvemmällä tasolla ilman Raamatun tietämystä.

 

  1. Syvällisyydestään huolimatta Raamattu on niin selkeä teos, että sitä voi ja kannattaa jokaisen lukutaitoisen lukea. Vaikka Raamattu sisältää myös vaikeita kohtia, se on kokonaisuutena helppo hahmottaa kelle tahansa lukutaitoiselle. Varhaisen kirkon paavin Gregoriuksen sanoin: Raamattu on kuin joki, jossa voivat lampaat (=tavalliset maallikot) kahlata ja norsut (=teologit) uida. Toisin sanoen se tarjoaa huikeaa hengellistä ravintoa niin ohuilla tiedoilla lukijalle kuin myös loputtoman aarreaitan teologialle omistautuneelle tutkijalle.

 

Raamattu on myös monelle kulttuurille konkreettinen avain myös muuhun lukemiseen. Monet kirjakielet nimittäin maailmassa (myös Suomessa) ovat syntyneet ja kehittyneet juurikin Raamatun käännöstyön seurauksena.

 

  1. Raamattu tarjoaa huikeita näkökulmia ihmiskunnan historiaan. Raamattu on täysin poikkeuksellinen uskonnollinen teoskokoelma muun muassa siksi, että se muodostaa selvän historiaan vahvasti kytkeytyvän jatkumon. Toisin sanoen Raamatun edustama uskonnollisuus on useissa kohtaa historian tapahtumiin liittyvää uskonnollisuutta.

 

Vaikka Raamattua ei voikaan pitää tieteen oppikirjana, toimii se mm. muinaisena lähteenä myös tiedemiehille historiallisista tapahtumista. Esimerkiksi tieteellisen tutkimuksenkin mukaan Jeesus oli historiallinen henkilö ja Raamattuun kuuluvat evankeliumit tarjoavat tärkeimpiä historiallisia näkökulmia hänen elämäänsä.

 

  1. Raamattu on hengellinen kirja. Raamatun arvo on esimerkiksi kristitylle se, että se kertoo kiehtovalla tavalla Jumalasta ja Jumalan toiminnasta maailmassa. Kun ihminen aidosti haluaa löytää Jumalan, tuskin siihen on parempaa keinoa kuin Raamatun lukeminen.

 

Miten lukea Raamattua kuin pro?

 

  1. Tärkeintä on säännöllisyys ja sitä kautta ylipäänsä lukuTAVAN kehittäminen. Jo Aristoteles sen tiesi: tapamme muokkaavat ja määrittävät meitä ihmisinä. Esimerkiksi oman aamuni pyrin aina aloittamaan Raamatun lukemisella. Itselleni mielekkäin tapa on lukea Raamattua alusta loppuun systemaattisesti pienin askelin esimerkiksi yksi kappale tai luku kerrallaan. Näin Raamatun lukemisen tapa on osa elämääni ja identiteettiäni.

 

Esimerkiksi ensimmäisen kerran luin esimerkiksi Vanhan testamentin alusta loppuun armeijassa alokasaikana. Tuo kokemus on jäänyt kerrassaan upeana mieleen. Vanha testamentti koko rikkaudessaan käsittelee kiehtovalla tavalla käsittämättömän monia ihmiselämän näkökulmia aina yli-inhimillisestä onnistumisesta karmeisiin tragedioihin. Tuo kokemus tuntui siltä kuin olisin Jumalan seurassa kulkenut ison osan ihmiskunnan historiaa läpi sen kaikessa loistossaan ja monipuolisuudessaan.

 

  1. Moni asia Raamatussa saattaa tuntua vaikealta ja tuskaiselta, mutta älä sen takia ahdistu. Monet Raamatun tekstit nimittäin jäävät arvoituksiksi myös tutkijoille. Raamattu onkin ikään kuin teoskokoelma, joka tarjoaa pieniä ikkunoita antiikin maailmaan ja toisaalta myös Jumalaan. Sen sijaan se ei sisällä systemaattista esitystä antiikin maailmasta, kaikista maailman ilmiöistä tai edes Jumalasta. Raamattu onkin upeudestaan huolimatta myös rajallinen teoskokoelma – samalla tavoin kuin jopa me Jumalan kuviksi luodut olemme rajallisia.

 

  1. Raamattu on samaan aikaan inhimillinen ja pyhä teoskokoelma. Karkeasti jaoteltuna inhimillisenä teoskokoelmana Raamattua tutkitaan yliopistossa ja hengellisenä teoskokoelmana kirkossa. Näitä kahta ei kannata hirveästi sekoittaa, vaan antaa kummallekin oma tilansa. Toisaalta nämä kaksi asiaa eivät ole täysin erillisiä saarekkeita. Esimerkiksi tieteellisen raamatuntutkimuksen tulokset voivat auttaa suuntaamaan hengellistä lukutapaa. Toisaalta tieteen piirissä tutkitaan myös sellaisia ilmiöitä kuin, miten ihmiset esimerkiksi lukevat ja tulkitsevat Raamattua.

 

  1. Kaikenlainen opiskelu on hyödyksi. Uskallan väittää, että mitä enemmän ja mitä monipuolisemmin opiskelet ylipäänsä eri asioita, sitä paremmin ymmärrät Raamattua. Erityisesti asiantuntevasti ja puolueettomasti tehdyt Raamatun kommentaarit sekä muut asiantuntijoiden laatimat julkaisut avaavat usein huikeita näkökulmia Raamattuun, sen taustaan ja syntyhistoriaan. Samalla myös historian ja oikeastaan melkein minkä tahansa asian tuntemus auttaa ymmärtämään Raamattua syvällisesti. Hyvä Raamatun lukija toisin sanoen sivistää myös muuten itseään.

 

  1. Martti Lutherin mukaan hyväksi teologiksi ei tulla vain lukemalla, vaan myös elämällä ja kuolemalla. Tämä pätee myös Raamattuun. Jos haluat kaiken irti Raamatun lukemisesta, kannattaa myös tekstien valossa pohtia omaa elämää ja ”kuolemaa”, joka tässä yhteydessä tarkoittaa ennen kaikkea vastoinkäymisiä. Olen ainakin itse huomannut vuosien varrella, miten moniin oman elämän tilanteisiin ja vaiheisiin lopulta löytyy myös vertauskohta Raamatun tarinaan.

 

Ehkä onkin niin, että me emme vain lue Raamattua, vaan Raamattu lukee myös meitä ja muovaa elämäämme. Toisaalta tämä on loogista. Tarkoittaahan latinankielestä johdettu sana informaatio eli informo muodon antamista jollekin. Toisin sanoen tieto muovaa meitä – niin myös Raamatusta lähtevä tieto.

 

  1. Hengellisesti Raamattua kannattaa lukea pohdiskellen eli ”ruminoiden”. Latinankielinen sana ruminatio nimittäin tarkoittaa märehtimistä. Toisin sanoen hieman samaan tapaan kuin lehmä märehtii ruohoa, kannattaa Raamatun tekstejä ”pureskella” mielessään eli meditoida. Hyvä käytännön keino tähän on esimerkiksi pieni kävelylenkki Raamatun lukemisen jälkeen.

 

  1. Martti Lutherin mukaan Kristus kannattaa ymmärtää esimerkkinä ilon päivänä ja lohdutuksena surun päivänä. Tämä pätee myös Raamatun lukemiseen hengellisesti. Kun minulla menee elämässä hyvin, voin Raamatun avulla pohtia, miten voisin tehdä muiden elämästä paremman ja siten seurata Kristuksen esimerkkiä hyvissä töissä. Sen sijaan, kun olen itse heikoilla, kannattaa huomio kiinnittää Raamatun lohdullisiin lupauksiin ja teksteihin (esim. Psalmit, Jobin kirja, Saarnaaja ja Roomalaiskirjeen luvut 5 ja 8).

 

En varmastikaan tässä osannut ottaa kaikkia hyödyllisiä lukemisentapoja huomioon ja voit halutessasi kommenteissa mainita esimerkiksi jonkin tästä listasta puuttuvan asian.

  1. ” Usko ‘kirkastaa’ Raamatun lukijalle milloin minkäkin kohdan ylhäältä tulevana viestinä, joka rohkaisee ja lohduttaa häntä juuri kulloisessakin elämäntilanteessa. Joku sana saattaa jäädä jopa elämänikäiseksi tunnuslauseeksi. Tällaista subjektiivista oivallusta ei kuitenkaan tule sekoittaa oikeaan raamatunkäännökseen.”

    Totta eli näinhän se psykologisesti eräänlaisena hengellisenä blasebona toimii eikä siinä mitään. Valkoinen takki kirkastaa lääkärin statuksen vaikka takila ei sinänsää ole mitään lääketietelistä merkitystä.

Kirjoittaja

Jussi Koivisto
Jussi Koivisto
Luterilaisuutta, monipuolisuutta, sivistystä, hyvyyttä, tiedettä, kauneutta, taidetta ja urheilua arvostava kappalainen, tiedemies (TT) ja kirjoittaja sekä fitnessvalmentaja ja -urheilija. Motto: "Kristus vie helvetin kautta taivaaseen." Instagram: @fitsisu