Pappisasessorin parahdus: Henkilökohtainen Jeesus!
Etenkin monissa vapaissa kristinuskon suuntauksissa painotetaan henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen. Minun olisi kuitenkin vaikeaa kuvitella kristittyä, jolla ei olisi jonkinlainen henkilökohtainen suhde Kristukseen. Jopa ateistilla on henkilökohtainen suhde Kristukseen tai ainakin kristillisyyteen tai kristittyihin. Se vain on kriittinen. Siksi ihmisen henkilökohtainen suhde Jeesukseen ei oikeastaan kerro juuri mitään ilman tarkempaa sisällön määrittelyä. Paljon enemmän ihmisestä kertovat esimerkiksi hänen tekonsa.
Voi kuitenkin hyvällä syyllä kysyä, onko jokainen näkökulma Jeesukseen yhtä pätevä. Voiko Jeesuksen vääntää esimerkiksi hippiaatteen puolestapuhujaksi tai toisaalta vaikkapa jämäkäksi ja taistelusta nauttivaksi Messiaaksi? Näyttihän Jeesus julistuksessaan toisaalta tuovan mukanaan rauhaa ja toisaalta konflikteja jopa perheen sisälle:
”Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen.” (Matt. 5:9)
”Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan.” (Matt. 10:34–35)
Toki Raamattunsa hyvin tunteva lukija osaa asettaa kyseiset toteamukset kontekstiinsa. Ensimmäinen näistä puhuu siitä, millaista rauhanomaista asennetta Kristus arvostaa ihmisissä. Toinen taas puhuu siitä vääjäämättömästä ja jatkuvasti tässä maailmassa vaikuttavasta ilmiöstä, jossa Jeesusta joko rakastetaan tai vihataan intohimoisesti. Nuo lainaukset kuitenkin havainnollistavat hyvin sen, kuinka Jeesus voidaan valjastaa niin rauhanaatteen kuin vaikkapa taistelun esikuvaksi, jos ei oteta huomioon kokonaisuutta ja asiayhteyttä.
Hyvin Raamattunsa sekä myös historiaa tunteva lukija myös tietää, että Jeesus oli historiallinen henkilö. Sen vuoksi häntä ei voi uskottavasti kuvata miten tahansa omien mieltymysten mukaan – ainakaan ilman, että kadottaa jonkinnäköisen kosketuksen tähän todellisuuteen. Lukemalla neljä evankeliumia saakin hyvän näkökulman siihen, millainen hahmo kätkeytyy hieman toisistaan erilaisten evankeliumeiden taakse.
Evankeliumeiden mukaan Kristus oli muun muassa juutalainen opettaja, joka sai noin 2000 vuotta sitten runsaasti huomiota ja kannatusta oman kansansa parissa. Hän myös julisti olevansa juutalaisten luvattu Messias, joka naulittiin ristille ja jonka kuoleman jälkeen tapahtui erikoisia asioita. Näitä historiallisia tosiasioita tuskin kukaan voi kiistää – olipa uskonnollinen vakaumus millainen tahansa.
Toisaalta Kristus on myös uskonnollisen palvonnan kohde. Olisi helppoa ja erittäin järkevääkin ajatella, että jokaisella meistä kristityistä on oma suhteemme ja näkökulmamme Kristukseen. Tämä on varmasti totta. Siitä huolimatta se ei mielestäni anna koko kuvaa Kristuksesta uskonnollisen palvonnan kohteena. Ilman jonkinlaista yhteistä samaistumispintaa olisi vaikea kokea kristittyjen välistä yhteyttä muun muassa jumalanpalveluksissa tai vaikkapa hyvissä syvällisissä keskusteluissa.
Onkin tärkeää muistaa, kuinka historiallisesti ja globaalisti laaja lopulta on tuo kristittyjen yhteinen samaistumispinta. Kirkko esimerkiksi päätyi jo varhaisessa vaiheessa suurelta osin yhtenäisiin näkökulmiin siitä, kuka Jeesus oli. Tämä näkyy esimerkiksi varhaisen kirkon uskontunnustuksissa, vaikkakaan kaikki eivät olleet valtavirran kannalla.
Tällä blogimerkinnällä en kuitenkaan halua mitätöidä mitenkään niitä kristittyjä, jotka painottavat henkilökohtaista ja jopa yksityistä suhdetta Jeesukseen, kunhan tuon henkilökohtaisen suhteen korostamisen varjolla ei väheksytä muita kristittyjä. Itse asiassa yksi kiehtovimmista näkökulmista Jeesukseen on juuri se, miten Hän on meille kristityille myös yksityisellä ja yksilöllisellä tavalla hengellisesti tärkeä.
Se mitä Jeesus merkitsee kristityille henkilökohtaisesti riippuu hyvin paljon persoonasta, elämänhistoriasta ja mm. ympäristöstä. Jeesus on siis jossain määrin hyvällä tavalla joustava. Joku voisi toki sanoa, että kaikki tämä ”joustavuus” johtuu vain oman mielemme rakenteiden joustavuudesta.
Tämä voi olla totta, mutta itse uskon, että tuo joustavuus johtuu myös Jeesuksesta itsestään. Meillä mielestäni Vapahtaja, joka on jossain määrin myös valmis mukautumaan jokaisen meidän mielemme mukaisesti. Olihan Hän aikoinaan myös valmis syntymään vaatimattomiin ja jopa vihamieliseen ympäristöön vain sen takia, että Hän saisi meihin tärkeän yhteyden. Jeesuksessa itse Jumala syntyi ihmiseksi tänne palvelemaan ja auttamaan meitä, joita koetellaan monin tavoin. Siksi Hän pystyy myös mielestäni rakentamaan meihin jokaiseen oman suhteensa sekä auttamaan meidän elämän yksilöllisissä haasteissa.
Meillä on toisin sanoen ihmeellinen Vapahtaja ja Jumala, joka aidosti välittää meistä! Siunattua adventin ja joulunodotuksen aikaa Sinulle arvoisa lukija! Tuokoon Kristus toivon ja ilon valoa pimeyden ja vastoinkäymisten keskellä!
48 kommenttia
Löydän joskus, tuon kaipaamasi samaistumispinnan suhteessa yhteen sanaan : Jeesus. Lanzarotella luolaretkellä opas vei meidät isoon onkaloon ja sanoi sitten, että tässä on hyvä akustiikka. Mitäpä jos yhdessä laulaisimme jonkun laulun. Vaikkapa tämän, en muista mikä se oli mutta laulun nimessä oli tuo tuttu Vapahtajamme nimi. Niinpä arvasin siitä että meitä on opastamassa uskova henkilö. Sellaisen samaistumispinnan löytäminen vain tuon yhden nimen perusteella on riemastuttava hetki. Jos se nimi on rakas, niin sen lausuu tietyllä tavalla, josta lämpimän suhteen Vapahtajaan myös voi tunnistaa.
Käsitykseni mukaan Jeesus oli tavallaan Korkeimman sanansaattaja planeetallamme. Hänen toiminnastaan on kirjoitettu mm. 20 evankeliumia. The Complete Gospels. 461 sivua. Robert J. Miller, editor. Lisäksi mm. hyvin arvostetut gnostilaisuuden tekstit. Jne.
Näiden kaikkien realistinen ymmärtäminen vaatii itsekultakin henkistä kyvykkyyttä.
Kyllä enTheossuhde Jumalaamme on hyvä.
Jeesushan tuli kirkastamaan saamiamme lahjoja. Hän ei vaatinut tulevan Uhrinsa jokaviikkoista uudelleen uhraamista menona Hänen seuraamisekseen.
Tärkein on luomisen kahdeksannen päivän suurenmoiset orastavat lahjat Ihmissuvulle silloin Ihmisen anomalian erijatkuvuudessa jotka kirkko ymmärtää perisyntinä. Aika hulvatonta, siis.
Tätä maailmaa katsellessa ei voi olla huomaamatta ihmisen pahuutta, monella tasolla. Jeesus itse sanoi Matt.10: 34–37. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle, en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan, ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa . Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsa enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias.
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikenlaista pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä. Matt. 5: 10–12.
Meidän jokaisen pitäisi ymmärtää, että Jeesus puhuu jokaiselle, riippumatta seurakunnasta. Meillä kristityillä on sama Raamatun sanoma. vaikka kuulumme Helluntaiseurakuntaan Babtistiseurakkuntaan, Vapaaseurakuntaan, tai Evlut- seurakuntaan. Kaikissa mainitsemissani seurakunnissa julistetaan Jeesuksen Pelastussanomaa. Ainoana eronana Evlut- seurakunnan ja vapaiden suunnilla on opetuksen painotuksessa. eikä tarvitse riidellä samaa puolisten avioliittojen suhteen.
Tärkeintä on, että pyrimme noudattamaan Herramme Vapahtajamme opetuksia.
Yksi mielenkiintoinen piirre Jeesuksen opetuksissa ja julistuksissa on se että hän uskoi meidän pystyvän tekemään valintoja jotka ovat heijastelevat hyvyyttä.
Mistähän syystä aina saarnataan niin intohimoisesti ihmisen syntisyydestä? Ihminen on aivan varmasti halukas tekemään tarvittaessa syntiä mutta hän on myöskin halukas tekemään hyvyyttä. Todennäköisesti hyvyyden kaipaus on paljon vahvempi vietti meissä verrattuna meissä oleviin tuhoaviin vietteihin.
Yksi kiitollisuuden kokemuksia on juuri se kun on onnistunut olemaan lähimmäisilleen avuksi. Yksi meitä ohjaavia ominaisuuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä on eläytymiskykymme, empatia, lähimmäistemme tunteisiin. Myötäeläminen laukaisee meissä myötätunnon ja halun auttaa. Lutherin toteamus siitä että olemme samanaikaisesti syntisiä ja pyhiä on tärkeä psykologinen oivallus .
Kiitos blogistille hyvästä tekstistä tänä yltiöpäisen yksilökeskeisenä ja opillisen sekamelskan aikana. Toisaalta voimme muistaa sellaiset yksilöistä muistuttavat lauseet Uudesta testamentista, että usko ei ole joka miehen, ne kääntyivät, jotka oli säädetty ikuiseen elämään tai että yksi kymmenestä parantuneesta palasi kiittämään Jeesusta. Puhumattakaan kylväjävertauksesta. Kyllähän henkilökohtainen usko on syvästi omakohtainen asia samalla kun se on omakohtaista osallisuutta yhdestä yhteisestä ja oikeasta kristillisestä uskosta.
Kovin on Jeesus miesten kaltainen, kun miekalla uhoaa. Ihmiset eivät muuta halua kuin rauhaa, sekä ihmisten, että kansojen välille. Oman lähipiirin rauha on kaiken elämisen ehto. Jos uskonto erottaa, se ei ole uskontoa, vaan ihmisten tekemää pseudo -oppia. Joka miekkaan tarttuu….
Henkilökohtaisesti naishenkilönä, Jeesus on minulle poikanen, vielä lapsi ja tässä tapauksessa hyväksikäytetty lapsi, jonka on pakko joustaa suuntaan jos toiseenkin, koska ihmisillä on erilaisia vaatimuksia hänen suhteensa ja hän ei todellakaan voi niitä täyttää, jo siitä syystä, että useimmiten hän on veistetty puusta ja naulattu puuhun kiinni, tai maalattu taululle, joko vauvana tai kärsivänä ihmisenä.
Jeesuksen historiallisuus perustunee Flafius Joosefuksen kirjaan Juutalaissodan historia, siellä on monta Jeesusta, ja mielenkiintoista kyllä joka ryhmästä löytyy Jeesus niminen henkilö, on toinen ylimmäinenpappi Jeesus, on kapinanjohtaja Jeesus, on eräs yksinkertainen maalaismies Jeesus, joka ennusti temppelin tuhoa mutta katsottiin mielenvikaiseksi, on rosvopäällikkö Jeesus, on roomalaisten puolelle antautunut pappi Jeesus ja temppelikalleudet roomalaisille luovuttava Jeesus.
Tuolta pohjalta ajatellen, voi olla minkälainen tahansa jos nimenä on Jeesus, mutta kysymyksessä on aina eri jeesus.
Messias taas, on sitä mikä hänen tehtäväksi on asetettu, hän ei voi olla mitä tahansa, koska hänellä on tehtävä.
Hän ei väsy eikä murru, kunnes hän on saattanut oikeuden maanpäälle.
Kun Niilo Kustaa Malmberg (1807-1858) kerran saarnasi Nurmon kirkossa tulivat pitäjän pahimmat puukkojunkkarit mielenosoituksellisesti kirkkoon hälisten ahdinkoon asti täynnä täynnä olevaan kirkkoon ja asettuivat keskikäytävälle aikoen häiritä jumalanpalvelusta. Pappi saarnatuolissa käsitti uhkaavan tilanteen, mutta ei edes hänen äänensä värähtänyt, vaan hän jatkoi rauhallisesti saarnaansa. Jännittyneenä kuunteleva kansa havaitsi vain, että saarnaajan ääneen tuli syvempi sointu ja entistä suurempi sisäinen voima.
Hän puhui hyvästä Paimenesta, joka jättää 99 vanhurskasta ja lähtee yhtä kadonnutta etsimään. Sitten Malmberg katsoi kiinteästi väkivaltaisiin miehiin kirkon keskikäytävällä ja sanoi heille hellästi: Kristus tarkoittaa teitä. ”Hän jättää nyt kaikki muut täällä ja tulee teitä etsimään.” – Palava sana särki koko kirkkokansan. Väkivallantekijät seisoivat pitkän aikaa kuin kivettyneinä jäsentäkään liikuttamatta. Mutta kun Malmberg luki loppurukouksen, niin monet noista puukkojunkkareista itkivät ääneen!
– Palava kynttilä –
Ristin alla ahjossa koeteltu henkilökohtainen usko Kristukseen särkee kovimmatkin sydämet.
Jeesus voidaan täysin perustellusti nähdä myös antiikin yhtenä aurinkoallegoriana. Tarvitse kuin tutustua Golgatha-kertomuksen astronomisiin faktoihin.
Ilmoita asiaton kommentti