Papin naisystävä jäi kuolemaan Argentiinassa

Mendoza Argentiinassa on monelle tuttu viininviljelyalueena. Kansainvälisesti on jo toissa vuonna levinnyt uutinen siellä sijaitsevan Provolo-kuurojenkoulun seksuaalirikoksista. Italialaispappi Nicola Corradi yhdessä argentiinalaisten kanssa johti toimintaa, jossa sisäoppilaitoksen nuorilla ei ollut mitään mahdollisuuksia paeta. Sen sijaan he joutuivat usein todistamaan toisiin kohdistuvaa hyväksikäyttöä. Pahan teki vielä pahemmaksi se, etteivät ulkopuoliset ymmärtäneet sitä. Salailu oli periaatteessa täydellistä. Vasta ahdistuksen kasvaminen teki kielimuurin murtumisen välttämättömäksi. Rikossyytteessä on sitten ollut pappien lisäksi myös nunna, joka osallistui seurauksien peittelyyn ja ylitti uutiskynnyksen hänkin. Näin jo 2017: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nunnan-epaillaan-auttaneen-pappeja-raiskaamaan-kuuroja-lapsia/6421720 Viime vuoden syyskuussa levisi uutinen poliisiratsiasta kouluun. https://cruxnow.com/church-in-the-americas/2018/09/07/argentina-raids-at-school-for-deaf-in-clerical-abuse-probe/

Mendoza näyttää olevan myös paikka, johon lähetetään ongelmapappeja. Luis Murri toimi Santa Rosa La Pampan alueella pappina, kunnes piispa Raúl Martín saapui paikalle lokakuussa. Murri oli vankkumaton vanhan latinankielisen liturgian kannattaja, ja hän osallistui vapaa-aikanaan ”natsimielisen” ryhmän toimintaan. Konservatiivisuus on hänellä siis sekä uskonnollista että poliittista. Murrin jumalanpalveluksissa ehtoollinen otettiin polvistuneina vastaan suuhun. Mutta kun paavi Franciscuksen 2014 virkaan nimittämä piispa Martín saapui pitämään konfirmaatiota, tapahtui räsähdys. Uuden piispan tavat olivatkin vapaampia, uudempia ja Vatikaanin II kirkolliskokouksen mukaisia. Hän selitti pitkään, kuinka ehtoollisleipä on otettava käteen eikä suuhun, kuinka polvistuminen on epätoivottavaa ja kuinka kuoro ei saa laulaa latinaksi. Piispan suosio ei noussut varmaan maallikkojenkaan piirissä.

Joka tapauksessa Murri jatkoi piispan arvostelua, minkä seurauksena hänet on alkuvuonna päätetty lähettää – mihin muuallekaan kuin Mendozaan, San Rafaelin seurakuntaan, josta hän on tullut. Adelante la fe -sivusto (englanniksi The Remnant), joka edustaa Vatikaanin II kirkolliskokouksen vastaista ajattelua (johon kuuluu vahva antisemitismi, antiekumenismi ja antikommunismi, Argentiinan sotilashallinnon hengessä) on ollut viestintäkanavana Murrille hänen ”eksiilinsä” jälkeen, vaikka miestä ei sentään ulkomaille ajettu. Murri katsoo olevansa kaikesta ”modernoso”-piispan kanssa eri mieltä, ja sivusto pitää riitaa esimerkkinä Bergoglion tekemästä hajotustyöstä. Esimerkkinä antiekumeniasta olkoon sivuston vuoden vanha kommentti siitä, että ”Luther on 99,9 % todennäköisyydellä helvetissä”. https://adelantelafe.com/los-sacerdotes-conservadores-libranos-senor/

Mendozan viininviljelyalueen konservatiivinen luostari on myös paikka, jossa viime joulun jälkeen paljastui hyväksikäyttöskandaali. Cristo orante (’Rukoileva Kristus’) -luostarilla on iso tontti Mendozan parhaalla Malbec-rypäleen viljelyalueella, ja sen arvo on 5 miljoonan dollarin luokkaa. Luulisi siis, että luostarilla on ollut hyvät lähtökohdat rakentaa toimintaansa. Silti sen johtajapapit ovat nyt vankilassa seminaarilaisensa hyväksikäytöstä. Juttu olisi yllättävä, ellei se olisi tuttua tutumpi – juuri seminaarilaisten hyväksikäytöstähän on saatu kuulla USA:n itärannikolta, Chilen länsirannikolta ja ties mistä. Andien juurella luonnonkauniissa paikassa on toimittu kovin ristiriidassa periaatteen ora et labora kanssa. Kahdeksan tuntia työtä ja kahdeksan rukousta ja latinalaisia (!) messuja olivatkin vain julkisivu, ja nyt luostari on arkkipiispan mukaan ”tilapäisesti” suljettu. Nuorimmat noviisit on lähetetty koteihinsa, ja on vaikea kuvitella heidän palaavan koskaan. https://cruxnow.com/church-in-the-americas/2019/01/07/abuse-allegations-at-famed-monastery-rock-popes-native-argentina/

Mutta mitä tulisi ajatella, kun Mendozan San Rafaelista kuuluu kummia muutenkin? Pappi Carlos Scarlatan epäillään jättäneen diabetestä ja lupus-autoimmuunisairautta sairastaneen naisopettajan Valeria Cornejon kuolemaan lokakuun lopussa. Kuolinsyy oli alhainen verensokeri, mutta pappi ei tehnyt mitään auttaakseen naista diabetesoireissa. Nainen löytyi viikkoa myöhemmin ”mätänemistilassa”, onhan eteläisen pallonpuoliskon kesä. Katsotaan, että pappi on näin halunnut peittää heillä olleen seksisuhteen. Eikö tähän viittaa tapa, jolla pappi oli yrittänyt saada naisen ystävää vastaanottamaan naiselle antamiaan huonekaluja vaikenemisen palkaksi? Ristiriitaista on se, että pappi oli herättänyt huomiota 2016 kieltämällä toppia ja minihametta pitäviä naisia tulemasta kirkkoonsa etteivät kiihottaisi miehiä. Argentiinassa kuolee satoja naisia femicidion (naisenmurhan) seurauksena joka vuosi ja asiasta kampanjoidaan näyttelijävoimin. Onkohan papin traagisesti päättynyt seurustelusuhde vettä tähän myllyyn? Kirkko tuskin näyttää olevan naisten puolella, kun naisten aborttiliike on lyönyt kiilaa kirkon suuntaan jo vuoden päivät? Tai kuinka Mendozan arkkipiispa nukkuu yönsä – eikö vuosi 2019 ala painajaismaisesti? https://diariosanrafael.com.ar/cura-sospechado-de-no-auxiliar-a-una-docente-que-fallecio-140178/

Paavi ei tänäkään vuonna 2019 ole tulossa kotimaahansa Argentiinaan. Asiaa ei muuta toisen argentiinalaisen piispan, 1976 lavastetussa onnettomuudessa kuolleen Enrique Angelellin autuaaksijulistus huhtikuussa La Riojassa. Sinne lähetetään muutama piispa edustamaan kirkkoa. Maan sata piispaa saapuvat kolmessa erässä Roomaan juuri tuolloin huhti-toukokuussa. Ehkä antikommunisti-henkeä on jossain sisämaan pampalla vieläkin liikaa – tilaisuus paavin kanssa voisi julkituoda liikaa vastakkainasettelua (la grieta argentiinalaisittain)? Ja eikö piispojen ole pakko saada hengähtää, vaikka sitten Rooman keväässä? Vai onko kohta edessä samanlainen julkirippi kuin Chilen piispoilla 2018 toukokuussa – Argentiinan kirkolla ei näytä menevän kovin paljoa paremmin? Ainakin kielteisiä uutisia riittää. Media näytä säästelevän sanojaan, kuten se ei Gustavo Zanchettan tapauksessakaan säästele. Paavin uuden tiedottajan sanomiset hänestä on ainakin aikoja sitten kumottu Saltan aluelehdessä, paikallisten pappien voimin. https://www.eltribuno.com/salta/nota/2019-1-6-0-0-0-caso-zanchetta-el-clero-de-oran-desmiente-al-vaticano

Argentiinan osalta on yllättävää tämäkin: Bergogliosta tuli paavi 2013, ja kotimaan piispojen ad limina -vierailu oli edellisen kerran tehty vuonna 2009. Se järjestetään säännönmukaisesti viiden vuoden välein, mutta nyt on mennyt kaksinkertainen aika. Paavin käyntiä omassa maassa se ei korvaa, mutta tilanne on varmasti tärkeä. Jotenkin olisi silti toivonut paavi Franciscuksen kunnioittavan Angelellin muistoa myös henkilökohtaisesti, ja tilaisuus La Riojassa olisi tarjonnut pätevän syyn tulla itse paikalle. Sen sijaan piispakunta seikkailee keväällä Atlantin yli. Menossa on myös poliittinen vuosi, ja kirkko on siinä mukana – olkoonkin että kirkko on vihoittanut viime aikana sekä aborttia ajavan vasemmiston että Macrin oikeistohallituksen. Mikä voisi olla kirkkoa miellyttävä puolue? Vai luuleeko kirkko harhaisesti olevansa yhä yhteiskunnan vallankahvassa, vaikkei sitä ole? Elokuussa piispat varustautuvat ottamaan kantaa presidentinvaaliin, heti 2 päivää ehdokasasettelun jälkeen. Tämän jutun alussa he ovat sentään mate-tauolla köyhän kaupunginosan takapihalla. https://www.lanacion.com.ar/2209818-se-preparan-los-obispos-para-un-ano-con-mas-exposicion

Uruguayn kardinaali Daniel Sturla toimii toisin kuin argentiinalaiset kuninkaantekijä-piispat. Hän on ottanut paheksuvan asenteen presidenttiehdokas Verónica Alonson esiintymiseen helluntailaisten ryhmien ja juutalaisten kanssa. Politiikkaa ja uskontoa kun ei kuulemma saisi sekoittaa. Kas kummaa: Bolsonaro esiintyi Rion arkkipiispan kanssa televisiossa ja paavi sekoittaa politiikkaa isolla kauhalla, mutta Montevideon mies haluaa puoluepoliittiseen selibaattiin suomalaisen emeritus arkkipiispan tavoin. Hän lienee silti eniten oikeassa – vai ärsyttikö naisehdokkaan protestanttisuus? https://www.elobservador.com.uy/nota/sturla-tras-video-viral-de-alonso-no-es-bueno-que-iglesias-apoyen-a-partidos-politicos-2019110115530

Uruguayn arkkipiispa on ollut kuitenkin tekemässä myös aitoa slummityötä Montevideon naapurustossa. Tiimissä on ollut 85 nuorta, 3 nunnaa, 3 sääntökuntapappia ja seurakuntapappi, arkkipiispa itsekin mainitaan. Toiminta tapaninpäivästä loppiaiseen – sydänkesällä – on tuonut paljon iloa ja 170 uutta kastettua. Tähän kasteviikko-toimintaan kirkkoa varmaan tarvitaan kun ei kerran Kirjurin kaltaista tietojärjestelmää ole. Toisaalta Uruguayn menestys slummityössä muistuttaa jälleen kerran, mitä Argentiinan sotilashallinto eniten kirkossa 1970-luvulla vastusti: slummityötä. Mutta tässä on sisälähetystä, jota voi kuvata lyhyesti sanalla misión! https://www.aciprensa.com/noticias/misiones-concluyen-con-el-bautismo-de-170-ninos-en-barrio-de-uruguay-83998

  1. K24: ”Monet valkoisten seurakuntien papeista ovat hyvää tarkoittavia ihmisiä, joilla on pankinjohtajan kyvyt, Voas sanoo Christianity Today -lehden verkkosivulla.”

    Hyvin sanottu. Tunnistan tässä myös oman rakkaan kirkkoni dilemman: emme osaa esittää oikeita kysymyksiä, siksi tarjoamme myös vääriä vastauksia. Tosin nykyisessä taloustilanteessa olisin iloinen myös niistä pankinjohtajan taidoista – ellei vertaus koskenut kreikkalaisia pankkeja..

    Uskon ettei kirkkomme varsinainen ongelma ole jäsenkato, vaan sanoman ja uskottavuuden kato. Siihenkin on lääkkeet keksitty jo Jeesuksen ja apostolien aikoina: ”kääntykää ja uskokaa evankeliumi” (Mark 1:15). Se ei ollut pelkkää sanan saarnaa, vaan myös lähimmäisen rakastamista ja palvelemista käytännössä.

    Usko ja rakkaus. Siinä kirkon eväät uskottavalle toiminnalle.

  2. Kiitos. Tässä tilanteessa paavin argentiinalaisuus ja Etelä-Amerikan hyväksikäyttökriisi synnyttävät tietysti kiinnostusta. Mietin itsekin, olisiko paikallaan ottaa myös vaikka eko-teologian näkökulma. Kiinnostavasti Mendozan uusi arkkipiispa, jolla on hyvä todistus paavilta ja piispainkokoukselta ja joka ajoi Angelellin pyhimykseksijulistamista, on ”eko-piispa”. Jo La Riojassa hän otti kantaa fracking-öljynetsintään ja pelkää sen tuhoavan pohjavesiä alueella, jossa erityisesti viininviljely on tärkeä elinkeino. Onko tässä kuitenkin Martta Mariaa vastassa, kun piispa haastattelussaan puhuu luonnonsuojelusta ja arvostelee Macrin hallituksen keinoja täyttää budjettia pakonomaisella kaivostoiminnalla? Kaikki tämä on hyvää, mutta onko hyvä parhaan vihollinen, olisiko tässäkin ollut hyvä sanoa jotain hengellistä? Ja laajempi kysymys on, miten paljon kirkon ”omat nurkat” olisi pidettävä kunnossa, jotta kukaan edes kuuntelee. Tässä eräs haastattelu viime vuodelta, kun Marcelo Colombo valittiin Mendozan arkkipiispaksi: http://www.unidiversidad.com.ar/mendoza-tendra-un-eco-obispo

  3. San Rafaelin kaupungissa on myös lastenkoti-skandaali. IVE-järjestön (= Instituto del Verbo Encarnado, Lihaksitulleen Sanan instituutti) lastenkodit kaupungissa on päätetty sulkea, kun niistä tuli valituksia hakkaamisesta, kylmistä kylvyistä ja henkisestä kaltoinkohtelusta. Neljä nunnaa kävi oikeusavustajan kanssa antamassa todistusta perjantaina – samana päivänä, samassa kaupungissa kuin isä Carlos. https://www.unosanrafael.com.ar/san-rafael/cuatro-monjas-comparecieron-el-retiro-los-ninos-los-hogares-del-verbo-encarnado-n1725697.html San Rafael on IVE:n syntysija, mutta vuosikausiin Argentiinan piispat (iveinfo:n mukaan) eivät halunneet vihkiä sen seminaareista tulleita pappeja (joita hyväksikäytti opiskeluaikana järjestön perustaja, Vatikaanin 2016 tuomitsema Carlos Buela – joka vaati kaikilta neljättäkin luostarilupausta eli neitsyt Marian orjuutta). Sen sijaan vihkimyksiä hoiti Argentiinassa ja USA:ssa kukas muu kuin Theodore ”Ted” E. McCarrick, josta kanoninen tuomio tulee varmaan vielä tässä kuussa. ”Ted-setä” sai muuten asua 2011 alkaen IVE:n talossa lähellä uuskatekumenaatti-järjestön seminaaria, seuranaan IVE:n seminaarilaiset. Onko niin, että vuoden 2018 eniten huomiota herättänyt USA:n kirkonmies liittyy useammalla kuin yhdellä tavalla San Rafaelin järjestöön ja Argentiinan kirkon tiettyyn klikkiin? ”Tedillä” oli miljoonia takanaan (Papal Foundation), mutta ennen kaikkea hän oli IVE:n hengellinen tukija vihkimällä sen työntekijät. Entiset IVE:läiset kertovat tästä ja heitä on monta, pelkästään ex-pappeja jo 167: http://www.iveinfo.org Jos taas miettii, miksi Argentiinan piispat ovat olleet IVE:ä vastaan, syy on sen äärioikeistolaisessa ajattelussa joka jatkoi 1984 siitä mihin sotilasdiktatuuri 1983 jäi. https://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/1-79119-2007-01-15.html Outoa on, että uskontodialogi-harrastuksestaan ja väljästä seksuaalimoraalistaan tunnettu ”Ted” löysi tiensä järjestön suojelijaksi, kuten iveinfo ihmettelee… Página/12 taas korostaa, että IVE:n tukijana oli Vatikaanin valtiosihteeri Angelo Sodano, ja kun Italiasta tuli järjestön pääpaikka ja italialaispiispa vihki La Platassa 2001 kaikkiaan 49 pappia, oli arkkipiispa Bergoglion pakko lähteä Roomaan kysymään Vatikaanin tyypeiltä, mistä tuuli puhaltaa…

  4. Juurikin sitä surullista. Tarina kulkee Argentiinassa sähköistä vauhtia mediasta mediaan. Avaintodistaja on naisen ystävätär, jonka pankkitilin kautta pappi vuokrasi naisen käyttämän talon ja jonka kanssa hän viesti naisen kuoltua. Pappi on joka tapauksessa myöntänyt suhteensa naiseen. Maallinen rangaistus voi olla 5-15 vuotta tai jäädä tulematta. Mutta tämä on joka tapauksessa ihan antiikin tragediaa 2000-luvulla.

Raunu Jukka
Raunu Jukka
Kirjoittaja on pappi, joka on väitellyt Latinalaisen Amerikan katolisesta teologiasta.