Pakolaisten toivo – iranilaisen Kouroushin uusi alku Turkissa

Mies istuu tuolilla ja luonnehtii kertomaansa käsillä. Huone on hämärä, mutta takana olevasta ikkunasta tulee valoa.

Katso video

Vainottuja kristittyjä pakenee Iranista joka vuosi, mutta elämä pakolaisina on vaikeaa. Monet lähtevät yksin, ja toivo paremmasta tulevaisuudesta joutuu koetteelle. Iranilainen Kouroush lähti maasta toisen pidätyksensä jälkeen ja asettui Turkkiin. Hän ei ole silti unohtanut ensimmäisiä viikkojaan pakolaisena.

 

Lue lisää

 

  1. Miksi tämä ei kosketa meitä, eikä Kotimaa24:n bogeissakaan koskaan keskustella näistä Open Doorsin sivuista?

    ”Jouduin jättämään kaiken, maani ja ystäväni. Menetin aivan kaiken. En murhannut ketään, en varastanut mitään, enä tehnyt muuta lainvastaista. Minä vain kohtasin Jeesuksen ja annoin hänelle sydämeni.”
    Joka vuosi kristittyjä pakenee Iranista vainojen takia. Mutta heidän elämänsä pakolaisina on vaikeaa. Monet pakenevat yksin. Kourouaskin on yksi heistä. Kouroush on nyt ollut kuusi vuotta Turkissa.
    ”Kohdattuani Jeesuksen Kristuksen, minut pidätettiin ja minua kidutettiin. Sitten vapauduin vankilasta ja he saivat uudestaan tietää toiminnastani. Jouduin lähtemään Iranista.”
    Pakolaisena olo oli vaikeaa ja hän sanoi kokeensa hämmennystä siitä, miksi oikein oli täällä.
    ”Menetin kaiken. Työni, perheeni, kaupunkini, maani…Sanoin aina Jeesukselle: Olen menettänyt kaiken, mutta minulla on Sinut. Joten Jumala, Sinä tiedät, miksi olen täällä ja minne olen menossa. Tämä on ainoa lohdutukseni.

    Olemmeko me kristityt täällä (ainakin toistaiseksi) turvallisessa Pohjolassa unohtaneet vainojen keskellä kärsivät kristityt veljemme ja sisaremme? Heprealaiskirjeessä muistutetaan: ”Muistakaa vankeja, niin kuin olisitte itse kahleissa heidän kanssaan, muistakaa kidutettuja, tunteehan teidänkin ruumiinne kivun.”

    Sen sijaan esim. Kotimaa24:n blogit ovat täynnä turhia samoja yhä uudelleen toistuvia jaaritteluja ja väittelyitä ja toistensa ohi puhumista. Ateisteilla ei ole kerta kaikkiaan ole edellytyksiä ymmärtää oikealla tavalla vastapuolella. Vrsinkin uskoon tullut (entinen) ateisti tajuaa tilanteen selkeästi. Tilanne on sama kuin erikieltä puhuvat yrittävät väitellä. Vain Jeesuksen lupaama ja lähettämä Pyhä Henki pystyy kirkastamaan Raamatun Sanan ja ihmisen ymmärryksen Raamatun teksteihin.
    Tässä lainaan Raamatun sanoja, ote Paavalin kirjeestä korinttilaisille:

    ”Kun tulin luoksenne, veljet, en julistanut Jumalan salaisuutta teille suurenmoisen puhetaidon tai viisauden keinoin. 2En halunnut tietää teidän luonanne mistään muusta kuin Jeesuksesta Kristuksesta, en muusta kuin ristiinnaulitusta Kristuksesta.

    Te näitte minut hyvin heikkona, hyvin arkana ja pelokkaana. 4Puheeni ja julistukseni ei pyrkinyt vakuuttamaan viisaudellaan vaan ilmensi Jumalan Hengen voimaa, 5 jotta teidän uskonne ei perustuisi ihmisten viisauteen vaan Jumalan voimaan.

    6Viisautta me julistamme siihen kypsyneille, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailmanajan kukistuvien valtiaiden viisautta. 7Me julistamme Jumalan salaista, kätkettyä viisautta, jonka hän jo ennen aikojen alkua on määrännyt meidän kirkkaudeksemme.

    Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut,
    mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat.
    Meille Jumala on sen ilmoittanut Hengellään, sillä Henki tutkii kaiken, myös Jumalan syvimmät salaisuudet. Kuka muu kuin ihmisen oma henki tietää, mitä ihmisessä on? Samoin vain Jumalan Henki tietää, mitä Jumalassa on. 1Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan Jumalan oman Hengen, jotta tietäisimme, mitä hän on lahjoittanut meille. 1Siitä me myös puhumme, mutta me käytämme Hengen emmekä ihmisviisauden opettamia sanoja ja selitämme hengelliset asiat Hengen avulla. 1Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla. 15

    Hengellinen ihminen sen sijaan pystyy tutkimaan kaikkea, mutta häntä itseään ei kukaan voi tutkia.”

  2. Kirjoittamisen tavoitteena pidän keskustelun avaamista ja siksi otsikon yritän muotoilla haasteelliseksi. Aiheen pelkkä toteaminen ei yleensä herätä keskustelua.

  3. Voi kysyä myös, miksi koko maailma YK:ta myöten tuntuu unohtaneen tämän kaltaiset laajamittaiset ihmisoikeuksien loukkaukset, mitä kristityt joutuvat kokemaan ihan vaan uskonsa vuoksi. Tämä on todellisuutta lähinnä hindujen ja islamin hallitsemissa sekä diktatuureissa kuten Pohjois-Koreassa.

  4. Se on eri kysymys. Ehkäpä ihmiset ei oikein halua uskoa, että hyviä kristittyjä kukaan voisi uskon tähden vainota. Täältä käsin on miltei mahdoton tajuta, että esim. Afganistanissa varoitetaan kristityistä, että olemme erittäin pahoja ja meitä tulee karttaa ja varoa. Eurooppaan sieltä tulevat uskovat sen ihan oikeasti. Eräs Afgaani kertoi itse tuon minulle. Vasta tavattuaan yhden kristityn Suomsssa, joka teki hänelle paljon hyviä palveluksia, kertoja alkoi tajuta, miten asiat oikeasti on.
    Kulttuurierot on niin valtavan suuret, ettei länsimainen ihminen oikein voi tajuta koko asiaa.

Kirjoittaja

Open Doors
Open Doorshttp://opendoors.fi
Open Doors on vuonna 1955 perustettu kansainvälinen avustusjärjestö, joka toimii vainottujen kristittyjen auttamiseksi yli 60 kohdemaassa. Open Doors Finland ry toimii osana maailmanlaajuista Open Doors –järjestöä. Toiminta Suomessa käynnistyi keväällä 2015. Tutustu historiaamme: http://opendoors.fi/historiaa