Päivän Birgitta, miksi Jeesus kastettiin

Kymmenes kuulustelu, kuudes kysymys

Munkki: Olettaen että sinut siitettiin ja synnyit ilman syntiä, miksi halusit ottaa kasteen?

Vastaus: Jokaisen joka haluaa löytää tai aloittaa uuden tien, täytyy näyttää tietä muille. Muinaisille ihmisille annettiin lihan tie, ympärileikkaus tottelevaisuuden merkiksi ja tulevan puhdistumisen merkiksi. Mitä totuuden ilmestymiseen tulee, koska laki oli vain varjo, ikuisuudessa oli määrätty, että muinainen tapa haalistuisi ja kadottaisi vaikutuksensa. Jotta totuus ilmestyisi, varjot väistyvät, ja tie taivaaseen on helpommin nähtävissä, minä Jumala ja ihminen halusin saada kasteen ollakseni nöyryydessä esimerkki toisille, ja voidakseni avata taivaan uskoville. Tämän merkkinä taivaat aukenivat, kun minut kastettiin, ja isän ääni kuultiin, Pyhä Henki ilmestyi kyyhkysen muodossa ja minun todellinen ihmisyyteni paljastettiin, niin että kaikki uskolliset tietäisivät ja uskoisivat että Isä avaa taivaan kastetuille uskollisille. Totuuden ilmestyessä, tämä tarkoittaa sitä kun minä, joka olen totuus, tulin maailmaan, varjot katosivat, lain kuori rikkoutui ja ydin paljastui. Ympärileikkaus häipyi, ja minä itse perustin kasteen, jonka avulla taivas avataan nuorille ja vanhoille ja vihan lapsista tulee armon ja ikuisen elämän lapsia.

+++
Tähän päättyy Jeesuksen inhimillistä luontoa käsittelevä kysymyssarja, jonka kääntäminen sai hien kihoamaan otsalle. Eivät kai ihmiset keskimäärin ole koskaan pohtineet tällaista, paitsi teologit. Eikä ihmisen hengellisessä elämässä ehkä ole suurta roolia tällaisilla pohdinnoilla. Mutta silti tällä järjellä pidän kysymyksiä olennaisina, koska tässä ollaan tekemisissä niiden asioiden kanssa, jotka erottavat kristinuskon muista uskonnoista. Jos näissä annetaan periksi, astutaan uusi askel kohti yleisuskonnollisuutta, joka tietysti onkin monien toive ja tavoite.

  1. ”Ympärileikkaus häipyi, ja minä itse perustin kasteen, jonka avulla taivas avataan nuorille ja vanhoille ja vihan lapsista tulee armon ja ikuisen elämän lapsia.”

    Edellinen lausuma on esitetty Jeesuksen sanomaksi. Olkoonkin, että kaikki Jeesuksen julistus, opetus ja keskustelu ei ole kirjattu, niin se mikä on kirjattu, ei poikkea kirjatusta, Raamatun tekstistä.

    On kysymys ”taivaan avaamisesta”, mikä ei aukea kasteessa, vaan uskovina kastetuille. Näin olisi Birgitankin pitänyt tietää. Toisaalta kaste sellaisenaan ei ole aukaisu mihinkään. Se on merkki, julistus, että matka Jeesus-tiellä on alkanut.

    • Edelliseen korjaus:

      ”… niin se mikä on kirjattu” piti olla:

      niin sekään mikä ei ole kirjattu, ei poikkea kirjatusta.

ellilä kirsti
ellilä kirsti
Olen kirjailija ja kirjoittamisen opettaja. Sittemmin minua on alkanut kiinnostaa pyhän Birgitan tuotanto. Tässä blogissa pohdin mitä hän mahtaisi ajatella meidän aikamme maailmasta, en niinkään sitä mitä me ajattelemme hänestä.