Päivän Birgitta, mihin yötä tarvitaan?

Yhdeksäs kuulustelu, viides kysymys

Munkki: Miksi yöllä ei ole valoa kuten on päivän aikana?

Vastaus: Vastaan vertauksella. Joka kärryn alla on rattaat, jotta taakan voi helpommin siirtää eteenpäin ja takapyörät seuraavat etupyöriä. Hengellisissä asioissa on samalla tavalla. Maailma on suuri kuorma, joka rasittaa ihmiskuntaa harmeilla ja kiistoilla. Jotta he voisivat helpommin sietää tämän maailman taakan, on annettu aikojen vaihtelu. Tämä tarkoittaa päivää ja yötä, kesää ja talvea, ne on annettu heidän levokseen ja harrastuksekseen. Kun vastakohdat kohtaavat, kuten vahva ja heikko, on heikon osapuolen järkevää alistua, jotta se voi seisoa vahvan avulla, muuten se tuhoutuisi.

Niin on myös ihmiskunnan laita. Vaikka he kuolemattoman sielun hyveiden kautta voivat jatkaa kontemplaatiossa ja työssä, he siitä huolimatta horjuvat heikon ruumiin vuoksi. Valo tehtiin jotta ihmiset, jotka ottavat osaa sekä matalaan että korkeampaan luontoon voisivat ylläpitää itseään tehden työtä päivällä ja palauttaen mieleen ikuisen valon suloisuuden, jonka ovat menettäneet. Yö tehtiin ruumiillisen levon vuoksi, niin että heillä olisi kaipaus tavoittaa se paikka missä ei ole yötä ei työtä, mutta päättymätön päivä ja ikuinen kunnia.

+++
Maailma on suuri kuorma. Vaikka joku olisikin niin sitkeä hengeltään, että jaksaisi loputtomasti rukoilla ja tehdä työtä, ruumis ei kestä, vaan vaatii lepoa. Jäin miettimään että kumpi on etupyörä ja kumpi takapyörä, ihmisen kuolematon sielu, vai kuolevainen ruumis. Sieluhan tarvitsee levännyttä ruumista jaksaakseen ottaa osaa korkeampaan luontoon.

+++

 

  1. On kyllä hieman oudosti, ehkä jopa tarkoitushakuisesti valittu otsikko tähän juttuun.

    Tutkimuksessa käsitellään avioero- ja avioerottomuusperheitä, mutta otsikossa puhutaan suhteista vanhempiin.

    Kyllähän lapsen suhde vanhempiinsa voi olla hyvä, huono tai jotain siltä väliltä riippumatta siitä, mikä näiden vanhempien keskinäinen suhde tai aviosääty on.

  2. Katolinen psykologi Paul C.Vitz toteaa, että isättömyys tuottaa ateismia. Sanotaankin, että isä kuvasi on Jumalan kuvasi.

    http://www.charismanews.com/us/42400-does-fatherlessness-produce-faithless-atheists

    Onkohan tässä perää? Vanha testamentti nimittäin loppuu näihin sanoihin.

    ”Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä. Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi.” – Malakia 4:5-6

  3. Tutkimuksesta tehdyt johtopäätökset eivät kaikilta osin vakuuta minua. Se, että avioerojen ja lasten pahoinvoinnin välille muodostetaan syysuhde on tulkintaa. Arvelisin, että taustalla on pikemminkin vanhempien ristiriitaiset välit. Tämä taas aiheuttaa avioeroja ja lasten pahoinvointia. Jos halutaan tutkia avioerojen vaikuttavuutta, pitäisi muodostaa kaksi vertailuryhmää huonosti keskenään toimeen tulevista vanhemmista, joista toiset ottavat avioeron ja toiset eivät. Näin voitaisiin arvioida avioerojen vaikuttavuutta. Tutkijoiden epävarmuus näkyy siinä, että käytetään saanoitusta ”avioero saattaa”. Ehkä tällä uutisella pyritään tasapainottamaan uutista konservatiivikristittyjen eroista (20.1.)

  4. Kuu ja tähdet ovat yön lamppuja, aurinko päivän. On myös tuli ja öljy, joita on käytetty yön valoina.

    Mutta jos pidämme Jumalaa myös energiana, niin nythän energia ilmentää itseään sähkönä, joka mahdollistaa monenlaista tekemistä, voimana ja valona. Ja juuri valoa ja voimaa olemme tottuneet käyttämään myös uskonnollisessa kielenkäytössä.

    Tietenkään ns. henkivaltalaiset eivät hyväksy sitä, että Jumala olisi niin konkreettisesti valaisemassa, kuin mitä sähkö tekee. He ajattelevat valoa sisäisenä ominaisuutena, Kristuskipinänä, joka voi syttyä myös palamaan.

Kirjoittaja

ellilä kirsti
ellilä kirsti
Olen kirjailija ja kirjoittamisen opettaja. Sittemmin minua on alkanut kiinnostaa pyhän Birgitan tuotanto. Tässä blogissa pohdin mitä hän mahtaisi ajatella meidän aikamme maailmasta, en niinkään sitä mitä me ajattelemme hänestä.