Paavin suosio osoittaa, että Räsänen on syytön

Ransu-paavi on vajaassa vuodessa muuttanut maapallon uskonnollista ilmapiiriä enemmän kuin kukaan muu ihminen 50 vuoteen.

Hän ei ole muuttanut roomalaiskatolisen kirkon opillisia näkemyksiä yhtään mihinkään. Rooman kirkko on edelleen aivan samoissa asemissa kuin 2012. Franciscus on aivan yhtä oikeaoppinen kuin edeltäjänsä Benedictus.

Mutta kaikki näyttää toisenlaiselta, sillä Franciscuksen äänensävy on päinvastainen kuin omaan nerouteensa käpertyneen Benedictuksen. Benkku osasi kyllä kirjoittaa syvällisesti ja ystävällisesti, ja jopa minunkin mielestäni hänellä oli akateemisesti ajatellen muutama ihan järkevä pointsi.

Mutta hän ei saanut asiaansa lävitse.

Uutisen mukaan katolisen kirkon konservatiivit inhoavat Franciskusta.

Se saa kuulostamaan asian siltä, että jotkut inhoavat ystävällistä käytöstä.

Ransu teki temput. Muuan kaverini ilmaisi huumorin avulla, mistä tällaisessa ilmiössä on kyse. Tämä on kirkkojen ja lähetysjärjestöjen strategia: Ei puhuta koko ajan keskitysleireistä, puhutaan mieluummin Hitlerin kasvisruokavaliosta. Maineenhallinta syntyy tästä, kun koetetaan keksiä miellyttävämpiä puheenaiheita. Kirkon tiedotuskeskus on tässä lajissa tunnetusti hyvin uuttera, joskin saavutukset ovat vähän laihanoloisia. Ja ihmisetkin yleensä ovat tässä asiassa hyvin eteviä. Pulmatilanteissa he mielellään kääntävät syyttävän sormen pois itsestään.

Jotkut ovat sanoneet, että mediassa ei ääntä saa lävitse ilman provosointia ja kärjistystä. On huudettava lujempaa kuin muut. Ala-asteella opettaja sai kyllä luokan hiljaiseksi vain seisomalla paikoillaan. Mutta ei aina tietenkään, ja joskus openkin piti sanoa iso sana.

Franciscus on osoittanut, että jos valtaa ja sisäsyntyistä auktoriteettia on riittävästi, jokainen teko on symboli ja vahva lause. Hän on niin vahva, että pahanilman linnutkin ovat loitonneet, eikä kukaan ole ollut kyseenalaistamassa hänen motiivejaan tavata laitapuolen kulkijoita tai pestä vankien jalkoja. Hän ei ole tarvinnut kirjoittaa aggressiivisia blogeja saadakseen äänensä kuuluviin. Argentiinalaisena piispana hänellä ei tätä mahdollisuutta ollut. Kyse on siitä, miten hän on käyttänyt tilaisuutensa saatuaan valtaa.

Ransun ansio toistaiseksi on aivan järisyttävä. Hänen ansiostaan tällä hetkellä ollaan askel likempänä tilannetta, jossa yksittäisen ihmisen ei kansalaisluottamuksensa ja yksityisen maineensa kannalta ole aivan katastrofaalista kertoa olevansa roomalaiskatolilainen. Kari Mäkisellä tällaiseen on vielä melko pitkä harppaus edessään. Hän ei ehkä itse katso tämmöistä tehtäväkseen, mutta sellaista moni kai kuitenkin kaipailee. Meillä Päivi Räsänen aiheuttaakin sitten aggression, joka kanavoituu Mäkisen putiikkia vastaan. Ihmiset eivät voi erota valtiosta, jota Räsänen edustaa.

Mediaa ei voi syyttää. Kai jokainen näki, miten media kärkkäästi kävi pedofiliaskandaalissa katolisen kirkon kimppuun. Yhtäkkiä – uutisessa lammasmainen Ransu vain silittää pikkupojan päätä puhujapöntön luona, kamerat kuvaavat moottorit kuumina, ja sitten saadaan nettiin video: oi, kuinka hän rakastaa lapsia. Sallikaa lasten tulla.

Kukaan ei edes muista pedofiliaa.

Rane on taitavampi kuin kukaan muu johtaja tällä hetkellä koko maailmassa.
Tämän kaiken hän sai aikaiseksi muuttamatta yhtään mitään.

Täällä meillä päin kuitenkin ilma edelleen seisoo. Joulupäivänä tein sen erehdyksen, että toivotin sosiaalisessa mediassa hyvää joulua. Heti oli joku nälvimässä keksittyään, millä harhaoppisyytteellä hän tällä kertaa ja joulusta välittämättä voisi mestaroida. Tsot tsot. Rupesi tuntumaan, että siinä kuvastui jotakin suurempaa tämän ajan hengestä.

Pidän yhteyksiä hirveän moneen suuntaan. Teologit ja kirkolliset ihmiset ovat vain osa porukkaa, ja he erottuvat heti. Ja usein minusta vähän kiusallisesti. Kas, kun vapaa-ajattelijat seinälläni eivät hillu joka paikassa. Jos erehdyn sanomaan, että onpas kaunis aamu, niin heti on joku luterilainen kirkkopirkko runoilemassa, että meillä kirkossa joka aamu on armo uus. Se kun on se uskonto pakko vetää joka loveen ja rakoon, niin kuin tilkkeeksi, ettei omassa tuvassa vetäisi. Siksikähän siellä tuvassa onkin sitten niin tunkkaista. Sukupuolten välillä on myös lievää eroa. Naiset enemmänkin voihkivat jäsenkatoa tai vastaavaa. Miehet taas esittelevät suuria ja jäykkiä lauseitaan. Teologia on eräänlaista falloksen heiluttelua.

Syksyn aikana juttelin erään luottamushenkilön kanssa. Hän oli ollut eräässä seminaarissa, jossa papisto puhui kirkosta ja mediasta. Luottamushenkilömme totesi, että vaikka hän on jo aika kauan heilunut näissä uskovaisporukoissa, niin se papillinen jargon on jotakin, mitä hän edelleenkään ei ymmärrä. Siis menee yli hilseen.

Totta kai mietin sitä, että kun taloustoimittaja kirjoittaa artikkelin euron kriisistä, niin en meinaa ymmärtää. Silti pitää kirjoittaa, ja minun pitää vain yrittää ymmärtää. Vastuu on myös minun lukijana. Jos haluan tajuta jotakin talouskriisistä, minun pitää vain istua alas ja opiskella.

Samaan aikaan olen silti sitä mieltä, että uskovaispuhetyyli on jotakin ihan kauheaa. Papeilla on oma nuottinsakin. Kun päälle vielä lisätään, että nämä uskikset eivät aidosti ole edes kiinnostuneita muusta kuin seurakunta-asioista. Joko se on sitä lähetysrahaa ja taloutta, tai se on sitä jäsenkatoa, tai se on sitä tuomasmessua ja viemäsmessua ja jotakin himputin oratoriota.

Kirkon työntekijät tekevät arvokasta työtä, mutta kun tuntuu, että moni on myös ylikierroksilla käyvä työnarkomaani, niin se sosiaalisen median statukset ovat suoraan sanottuna aika hirveitä. Ei siihen kerhoon tee mieli kuulua.

Luterilaisten jäsenkato ei ole Päivi Räsäsen vika. Jos perusmeininki olisi missään järkevissä kuoseissa, ei Räsänen omilla kommenteillaan saisi tuommoista liikettä aikaan. Syytä pitää etsiä ihan muualta.

Pohjoismaisessa arvoliberaalissa yhteiskunnassa ihmisistä kieltämättä tuntuu ihan hoopolta, että jollain raamatturouskutuksella edelleenkin voidaan jankuttaa jotain homofobista hötöä. Tämäkin on kummallinen juttu. Rooman kirkko ei tässä asiassa ole tinkinyt yhtään. Heillähän homoseksuaalinen ihminen on ikään kuin hyväksytty, eikä homon tarvitse eheytyä. Se on virallinen oppi. Homo vain ei saa elää homona. Siinä mielessä homot on dumattu todella alhaiseen kastiin. Mutta sikäläisittäin älytään se, että virallisessa pönötyksessä paavit ja kardinaalit puhuvat sääntökirjoistaan tuolla lailla, ihmiset taas elävät tällä lailla. Meillä se menee niin, että kun Kekkonen jotakin sanoo, niin sitä totellaan tai sitten ruvetaan oikein kunnolla öykkäröimään. Ei osata ajatella, että hieno mies tuo Kekkonen, mutta meidän ei sitä tarvitse niin vakavasti ottaa. Tämä on siis johtajuusongelma. Rane tietää, että osa porukasta ei piittaa pätkääkään, mitä hänen sääntökirjoissaan sanotaan. Mutta siitä jotenkin ei vain tule valtataistelua.

Minusta merkillistä on sekin, että Ranen ei tarvitse oikeastaan edes mielistellä. Hän pystyy toivottamaan omat siunauksensa ihan samalla uskontopaatoksella kuin aina ennenkin, eikä hänen tarvitse tehdä mitään erikoistemppuja.

Jokainen ymmärtää, että jos joukko buddhalaisia munkkeja lähtee ongelle, he herättävät heti ihmisissä hyvän olon tunteen. Samalla tavalla kuin rullaluisteleva Sauli Niinistö herättää mukavia ajatuksia. Lentopalloilevasta Mauno Koivistosta puhumattakaan. Papeillekin pitäisi keksiä jotakin sellaista tekemistä. Ortodoksipuolella asia on oivallettu. Siellä kun on pääsiäinen, parrakkaat papit kauhtanoissaan kokoontuvat polttamaan sikareita ja juopottelemaan. Se on viesti. Se ei ole helppo temppu, koska – oikeastaan tätähän minä koetan sanoakin – on nimittäin todella ratkaisevaa, osaako näyttelijä roolisuorituksessaan polttaa tupakkaa niin, että se myös näyttää oikeasti tupakoitsijalta eikä ole ns. joker smoker. Tämä pitää ymmärtää paitsi kirjaimellisesti, myös vertauskuvallisesti.

Rane ikään kuin osaa samanaikaisesti sanoa asioita aivan tavallisella arkikielellä olematta äklö himouskovainen, toisaalta hän pystyy latelemaan omat uskontolitaniansa ilman minkäänlaista noloutta sen johdosta, että tämä uskonto on vähän kummallisen huuruista. Hän on reilusti uskonnollinen, ja se on selvästi yksi homman juju. Jos pappien puheista tai seurakuntien lehtien sivuilta siivotaan uskonto tyystin pois, siitä hommasta katoaa kokonaan suola, ja tämmöisen trendin vetäminen – että pannaan syötiksi ensin jotain ei-uskonnollista, jotta sitten mätkittäisiin katekismuksella – on kyllä idiotiaa. Se on idiotiaa ihan siksi, että siinä sekä ns. ”elämä” että ns. ”usko” on käsitetty tavalla, jossa ne molemmat näyttävät toistensa silmin jotenkin oudolta tai typerältä. En nyt jouda tarkemmin selittämään.

Meilläpäin joku Sarasvuo, hieno mies, pystyy puhumaan viisaasti. Sarasvuossa on vielä se hyvä puoli, että kun hän puhuu, hänen äänenkäyttönsä ja kehonkielensä eivät ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, mitä hän sanoo. Hän on uskottava. Juuri uskottavuus taitaa ollakin se avainsana, niin yksinkertaisen juntilta kuin kuulostaakin. Ranekin on tosi uskottava. Eikä se edes voi olla niin hirveän vaikeaa. Hän ei ole suureellinen, hän ei esiinny rokkitähden itsevarmuudella, hän ei staraile ja esitä jotain levotonta spektaakkelia. Hän vain on. Jose Ortega y Gassetkin sanoi aikanaan, että hallitseminen on yksinkertaisesti istumista.

Ransussa on jotain samaa kuin Obamassa. Obaman suosio on jo tipahtanut. Ja minustakin näin jälkikäteen, varsinkin nyt kun näkee tuoreita kuvia, Dubya on jotenkin hellyttävän oloinen papparainen tauluinensa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Ensi hetkestä lähtien paavin persoonallisuus on ollut hänen sanomansa.

    Persoonallisuuden säteily on hänen oppinsa tulkinta. Hänen sanomansa voi kiteyttää siihen vastaukseen minkä hän antoi lehdistölle kuuluisassa lentokone haastattelussa kun häneltä kysyttyiin kantaa homoseksuaalisuuteen:

    ” Mikä minä olen ketään tuomitsemaan”.

    Tai toisen kerran, kun häntä pyydettiin ottamaan kantaa uudelleen vihittyihin ja eroneisiin niin hän etsintäkuulutti sielunhoidollista otetta asianosaisiin sen sijan että olisi alkanut moralisomaan.

    Jos hän saa elää niin katolisen kirkon ilmapiiri tulee muuttumaan palveltavasta kirkosta palvelevaan kirkkoon. Olisiko protestanteilla jotakin oppimista?

    Koko hänen olemuksensa on tuon asenteen vahvistajana.Opin kirjain ei ole muuttunut mutta tekstin tulkinta on.

    • Omasta mielestäni Markku Hirn kiteyttää kaiken olennaisen sanoessaan, että ”Ensi hetkestä lähtien paavin persoonallisuus on ollut hänen sanomansa. Persoonallisuuden säteily on hänen oppinsa tulkinta”.

      Olennaista on oleminen, ei ajatteleminen. Olennaista on tunteminen, ei rationalisointi. Paavi ja koko jesuiittajengi on tajunnut, mitä on ns. viestintä. Protestantit puhuvat kaikki niin kuin poliiitikot, hyvin ilottomasti ja harmaasti. Se johtuu siitä, oman käsitykseni mukaan, että meilläpäin ei arvosteta, jos joku puhuu arvostavasti esimerkiksi tunneälykkyydestä. Meillä päin se ei ole älykkyyttä ensinkään. Toinen kokee sisäisesti, toinen analysoi lauseita. Toinen näistä on ruumiin uskonto, toinen pään uskonto.

    • Markku Hirn: ”Ensi hetkestä lähtien paavin persoonallisuus on ollut hänen sanomansa. Persoonallisuuden säteily on hänen oppinsa tulkinta.”

      Tuohon voisi myös heittää kommentin, että ihmisyhteisön historiassa on ollut niitä ”säteileviä persoonia” niin uskonnon kuin vallankäytön, politiikan ja kauppamaailmankin puolella. Ensivaikutelman jälkeiset aikaansaannokset vain eivät aina sitten ole olleet niin kovinkaan hyviä.

      Jeesuksen ja apostolien aikojen ”luopumuksen” jälkeisessä kristillisyydessä alkoi jo hyvin pian ilmaantumaan Paavalin 2. Timoteuksen kirjeessä kuvailemia ilmiöitä: ”Velvoitan sinua vakavasti Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, jonka on määrä tuomita elävät ja kuolleet, ja hänen ilmeiseksi tulonsa ja valtakuntansa kautta: 2 saarnaa sanaa, pysy siinä hellittämättä suotuisaan aikaan, tukalaan aikaan, ojenna, nuhtele, kehota täysin pitkämielisesti ja kaikella opetustaidolla. 3 Sillä tulee olemaan ajanjakso, jolloin he eivät kestä terveellistä opetusta, vaan omien halujensa mukaan haalivat itselleen opettajia kutkuttamaan heidän korviaan, 4 ja he kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät sitä vastoin syrjään valheellisiin kertomuksiin. 5 Pysy sinä kuitenkin järkevänä kaikessa, kärsi pahaa, tee evankelistan työ, suorita palveluksesi täydelleen.”

  2. Luterilainen vaatimattomuus on asia, jota ei koskaan ole haluttu avata arvioitavaksi. Kirkkomme Fides Sola periaate yhdessä sen kanssa, että kirkkoruhtinaat saivat Luterilaiset jättämään ripin pois sakramenteistamme, vaikka se siellä muodollisesti vielä onkin, ovat yhdessä ajaneet kansaamme sisäistämään ajatusta siitä, että kirkkoa ja poliitikkoja on ajattelematta uskottava ja seurattava. Kirkkomme rippi ei halua ymmärtää katumuksen ja syyllisyyden merkitystä ihmisarvon mukaisesti. Kirkkomme rippi olisi välttämättä päivitettävä aikaamme vastaavaksi. Miten näillä eväillä kasvatetaan itseensä luottavaa ja uskovaa kansaa. Luterilainen vaatimattomuus voi olla tosi asia, mutta ei sillä kyllä kehua voi syystä, että sen pohjana on epäeettinen arvopohja. Kun Luterilaisessa ripissä katumuksen sisältö on oikean uskon synnyttämä synnintunto, mikä sitten päästetään, on usein seurauksena se, että kohta ollaan pyytämässä anteeksi samoja syntejä syystä, että epäuskon synti on niin yleinen. On hyvä ymmärtää vaatimattomuussanan eri puolet. Herkkäuskoisuus ja nöyristely ovat arvoja nekin, mutta eivät ne tuota moraalisesti vahvaa, itsenäistä ja aidosti lähimmäistään rakastavaa kansakunnan jäsentä, niin kuin aikanamme on helppo todeta vaikka katsomalla yhteiskuntamme kokonaistuhoavuutta. Sitten kun ihmiset ymmärtävät Luterilaisen vaatimattomuuden juuret, alkaakin kirkolla ja poliitikoilla todellinen työnteko.

  3. Tuo Niinistön virallinen retusoitu presidenttikuva on kyllä ihan kauhea, Sauli nayttää ihan diaboliselta.

    Minä en kyllä ihan ensiksi luterilaisuudesta saa mieleeni vaatimattomuutta. Toki esim. luterilaiset kirkot ovat sisustukseltaan vaatimattomia vaikkspa katolisiin ja ortodoksikirkkoihin verrattuna, mutta ei se ole kovin vaatimatonta, että kirkkojen tornit kuitenkin rakennettiin Taivaisiin asti, olemattoman jumalan suuruutta ja maan matosen, inehmon, etenkin rivikansalaisen ja riviseurakuntalaisen pienuutta ja vähäpätöisyyttäosoittamaan – myös köyhän kansan selkänahasta repimällä.

    Olisi ollut rahalla parempiakin reikiä silloin niin kuin nytkin, mutta silti vaan evlut. kirkko edelleen rakentaa kirkkoja ja kappelita, turhuuden/hulluuden muistomerkkejä, vaikka entisetkin enimmäkseen tyhjyyttään kumisevat.

    Jos kirkko olisi vaatimaton se luopuisi vapaaehtoisesti lukuisista perustettomista etuoikeusistaan, taloudellisista ja toiminnallisista, suosituimmuusasemastaa suhteesa valtioon.

    Ja keskiluokkainen, oman määritelmänsä mukaan, arkkipiispa voisi ehkä tinkiä hieman viisinumeroisesta kuukausipalkastaan, mitä lie muita työsuhde-etuja hänellä lisäksi on, en tiedä – Sauli on tinkinyt. Hän on pannut rahansa sinne missä suunsa on. (”Put your money where your mouth is!”.) Eli elää niin kuin saarnaa. Toisin kuin evlut. kirkko ja sen edustajat.

    Kirkon tunnuslauseeksi sopisi vanha tuttu: ”Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä käsken!” Vaikka toki uskovaiset mieluusti vaihtavat ”minä”-sanan tilalle olemattoman jumalansa. Se kun antaa mukavasti painoarvoa omille mielipiteille, käskyille – ainakin joidenkin korvissa.

  4. Ehkä hänellä/heillä on olemattomat sosiaaliset taidot ja keskustelu teologiasta muiden ja varsinkin erimielisten kanssa ei onnistu. Poistaminen on helpoin pakokeino. Se voi olla myös osoituksena vallankäytöstä, jos henkilö tuntee olevansa muuten ilman valtaa.
    Kun vetoaa Jeesuksen sanaan, Lutheriin, tai kirkon auktoriteettiin saa ikäänkuin valtaa ja uskottavuutta, koska takana on joukkovoimaa.

    ” Sosiaaliset taidot tarkoittavat ensisijaisesti kykyä olla muiden kanssa. Sosiaalisista taidoista on kyse esimerkiksi silloin, kun tapaamme uusia ihmisiä ja alamme jutella heidän kanssaan. Ystävyyden luominen ja ylläpitäminen, ryhmässä toimiminen sekä viestinnän taidot vaativat myös sosiaalisia taitoja. ” 14.6.2019

    Wikipedia

    • Tarja Parkkila, sinun ainakin pitäisi olla tyytyväinen, kun olen siteerannut Vanhaa Testamenttia sellaisenaan. Käsittääkseni siis arvostat sitä.

  5. Aikaisemmin Kotimaan toimitus ohjeisti blogisteja siten, että blogista saa ja suorastaan pitää poistaa asiattomat kommentit ja trollaaminen. Blogistilla on myös oikeus ohjata keskustelua poistamalla kommentit, jotka selvästi erkanevat blogin aiheesta.

    Sen sijaan blogisteille ei tuolloin annettu oikeutta valita keskustelukumppaneitaan. Blogistit eivät saaneet tehdä mustia listoja siitä, kenellä on lupa sanoa mielipiteensä ja kenellä ei ole.

    Edellä kuvattu käytäntö kannustaa asialliseen keskusteluun ja rikkaaseen mielipiteenvaihtoon, jossa toisistaan poikkeavat näkökulmat saavat tilaa. Mielestäni se on ihan hyvä periaate, vaikka toimitus olisi muuttanutkin ohjeistustaan.

    • Lisään tähän vielä sen, että blogistilla on mahdollisuus (oli ainakin aikaisemmin) laittaa kommentointi pois päältä. Tällöin kukaan ei pystynyt kirjoittamaan blogiin kommentteja. Kommentoinnin kieltämisessä kaikilta ei sinänsä ole mitään väärää.

      Itse suhtaudun pienellä varauksella blogin kommentoinnin estämiseen. Siitä jää helpoisti sellainen kuva, että blogisti julistaa omaa ideologiaansa ja julistaa sitä tavalla, joka ei kestä kriittistä tarkastelua. Monesti se heikentää blogitekstin uskottavuutta.

    • Jos mielipiteen vaihto on aitoa ja toisinajattelijaa kunnioittavaa, niin silloin poistamien ei ole suotavaa. Jos sen sijaan joku komentoja pyrkii jatkuvasti vain tyrkyttämään samoja ajatuskuvioita vuodesta toiseen, mikä on lopulta hyvin turhauttavaa, niin miksi poistamista ei silloin voi sallia , tai kieltää kommentoimasta? Silloinhan mitään oikeaa ja arvostavaa keskustelua ei ole mahdollista saada aikaan.

    • Kulutan myös aikaani täällä. Mutta en tietenkään pelkästään sitä. Sinullahan, Sami, ei muuten ole ollut täällä yhtään omaa blogia.

Huttunen Juhani
Huttunen Juhani
Olen toimittaja. Verkkolokikirjaani kirjoitan yksityishenkilönä, tällä tarkoitan kirjoittajan vastuuta sekä sitä, että tekstit ovat ärsyttävän pitkiä, koska en jaksa ajatella asioita tai mitenkään olla ammattimainen.