Paasto

On hyödyllistä tutkia itseä kymmentä käskyä (katekismusta) apuna käyttäen, tunnustaa synnit (rippi) ja mahdollisesti luopiotilasta palaamaan täyttämään Jumalan tahdon.

Yksityisrippi on suuri lahja, jota etenkin näin paastonaikana saamme käyttää.

Saamme lukea Jumalan sanaa pyhää Raamattua ja katekismusta. Näistä voimme opiskella Jumalan pyhyyttä ja rakkautta. Jumalan rakkaus näkyy Jeesuksen Kristuksen kärsimyksessä ja kuolemassa Golgatalla sovittaessaan koko maailman synnit.

Mikä muu voisi olla tärkeää, kun paastoamme?

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

42 KOMMENTIT

  1. Meidän suuret synnit. Lääke Jeesus Kristus.

    Katso, minun palvelijani menestyy, hän on nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva. Niinkuin monet kauhistuivat häntä — sillä niin runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo — niin hän on saattava ihmetyksiin monet kansat, hänen tähtensä kuninkaat sulkevat suunsa. Sillä mitä heille ei ikinä ole kerrottu, sen he saavat nähdä, mitä he eivät ole kuulleet, sen he saavat havaita. Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan? Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta. (Jesaja 53 / FB33)

    • Ari, mikä muu on sinulle tärkeää Raamatussa?

      Vaikuttaa siltä, että sinulle Raamattu ei ole kuin väline, jota et arvosta.

      Itselleni Raamatussa on kaikki tärkeitä asioita, koska kaikki siinä on Jumalan sanaa. Yritän ottaa esille monipuolisesti Jumalan sanaa, koska mitään siinä ei ole vähemmän tärkeää.

      Ari, olen kristitty. Ilman Pyhää Henkeä ei voi ymmärtää Jumalan sanaa.

    • Juha Heinilä onko sii totta ettei Pyhää Henkeä saa muuten kuin tekemällä parannuksen ja ottamalla kasteen?

    • Juha Heinilä tuot koko ajan esille että ”lue koko Raamattu”, siis kun on kyse näistä kahdesta jakeesta niin löytyykö muualata Raamatusta jotain joka kumoaisi tai toisi rinnalle toisen Tien, minä en löydä, näyttäisitkö mistä voi löytää jos niitä on?

      Siis kyse on Pietarin Pyhän Hengen kautta antamastaan lupauksesta: ”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”

      Johannes kastaja julisti parannusta kuten myös Jeesus ja Jeesus käski seuraajiensa julistaa parannusta Hänen nimessään syntien anteeksi saamiseksi.

      Luuk. 24:47
      ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

    • Ari, esitit suljetun kysymyksen:
      ”Juha Heinilä onko siis totta, ettei Pyhää Henkeä saa muuten kuin tekemällä parannuksen ja ottamalla kasteen?”

      En voinut vastata tuohon kysymykseen, koska vastaukseni olisi EI, koska lisäsit suljettuun kysymykseen omiasi, etkä pysynyt totuudessa. Jumala on paljon enemmän kuin meidän omat luulomme ja tulkintamme.

      Raamatussa Pyhä Henki esiintyy ihan alusta asti ihan ensimmäisestä jakeesta lähtien. Luomiskertomuksessa Aatami sai Pyhän Hengen ja oli vanhurskas kuten me kaikki autuaat. Mutta sen jälkeen hän lankesi syntiin ja menetti vanhurskauden. Kun ihminen kuulee herätyssaarnassa oman syntisyyden ja evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta, niin se voi saada aikaan sen, että hän uskoo Jeesukseen. Tätä uskoa ei saa aikaan muu kuin Pyhä Henki. Ihminen ei voi uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan ilman Pyhää Henkeä. Myös kasteessa saa Pyhän Hengen. Jumala on aina toimija ja hän Kaikkivaltias. Raamatusta voit löytää lisää kohtia missä puhutaan Pyhästä Hengestä ja kuinka sen voi saada tai menettää.

      Ari, koko Raamattu on Jumalan sanaa. Et löydä totuutta, jos muokkailet yksittäisiä kohtia oman ymmärryksen mukaiseksi. Sinun kanssa on vaikea keskustella, koska tulkintasi Raamatusta tai yksittäisistä kohdista on tosi kapea ja monesti teet suljettuja kysymyksiä, johon on mahdotonta vastata.

      Kiitos kommenteistasi, vaikka ne olivat ohi aiheen. Raamatunkohdat ovat hyviä, jos niitä itse ei suljetuilla kysymyksillä mitätöisi tai lisäisi tai poistaisi niistä jotain. Toivottavasti saat näkevän silmän ja kuulevan korvan, jotta ymmärtäisit, mitä Henki sanoo.

  2. Juha Heinilä toteat minulle:””Ari, koko Raamattu on Jumalan sanaa. Et löydä totuutta, jos muokkailet yksittäisiä kohtia oman ymmärryksen mukaiseksi.””

    Mitä olen ”muokkaillut” oman ymmärrykseni mukaiseksi?

    Siis kun on puhe näistä kahdesta jakeesta niin miten olen niitä muokannut? Se että pyysin että näyttäisit onko olemassa Raamatussa kohtia jotka ovat ristiriidassa tämän kanssa ei ole ”muokkaamista” vaan todellinen kysymys?

    Siis kysynkin antaako Raamattu missään kohden muuta ”lupausta” kuinka Pyhä Henki saadaan, toinen on Luukkaan evankeliumissa:

    13 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!”(Luuk.11)

    Toisaalta on ero kuinka voi pelastua, voiko ilman parannusta pelastua, Raamattu sanoo että ilman parannusta hukkuu.

    • Ari, tähän on hyvä lopettaa. Seuraavaa voimme itse tykönämme pohta.

      ‭Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”. Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: ”Olemmeko mekin sokeat?” Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”. (Joh. 9:39-41 / FB38)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.

On hyödyllistä tutkia itseä kymmentä käskyä (katekismusta) apuna käyttäen, tunnustaa synnit (rippi) ja mahdollisesti luopiotilasta palaamaan täyttämään Jumalan tahdon.

Yksityisrippi on suuri lahja, jota etenkin näin paastonaikana saamme käyttää.

Saamme lukea Jumalan sanaa pyhää Raamattua ja katekismusta. Näistä voimme opiskella Jumalan pyhyyttä ja rakkautta. Jumalan rakkaus näkyy Jeesuksen Kristuksen kärsimyksessä ja kuolemassa Golgatalla sovittaessaan koko maailman synnit.

Mikä muu voisi olla tärkeää, kun paastoamme?

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.