Ovet auki -Harhainen strategia

Jos uudesta strategiasta hyvää etsii niin onhan siinä positiivisia diakoniasävyjä. Mutta mitä hyötyä ihmiselle on vaikka voittaisi koko maailman,jos saisi sielulleen vahingon?Kirkkohan on täällä yksinkertaisesti siitä syystä,että me kuolemme ja Jumala on antanut ilmoituksen ,todistuksen meistä ja omasta itsestään,siitä mitä ja minkä takia Jeesus meni ristinkuolemaan.Pitkässä suunnitelmassa ei kertaakaan mainittu mihin uskomme perustuu eli Jumalan Sanaan.sillä me eksymme,jos emme tunne kirjoituksia. Ilman Jumalan Sanan läsnäoloa meidän sydän käy ymmärtämättömäksi .

Toteutetut kyselyt..

Periaatteella:”Äänestetään mitä pidetään”,kyselyjä eri ihmisiltä,tahoilta mitä kukin haluaa-Raamattu kehottaa meidän etsimään Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhuhurskautta.Jumalan Sana on lamppu ja henki tekee eläväksi ja Hän vetää ihmiset (ette te valinneet minua,vaan Hän),siis yhteydestä Häneen syntyy kristillisen seurakunnan elämä ja toiminta.

Missio-koko maailman pelastaja Jeesus

Niin hyvältä kuin mahtipontinen lause kuulostaakin,ei kuitenkaan ole raamatun sanan kanssa yhtäpitävä.  Jumala on niin rakastanut maailmaa ja sovittanut kaikkien ihmisten ja maailman synnit,mutta Jumalan sana kutsuu sovitukseen ja anteeksiantamukseen(kaikki jotka ottivat, hänet vastaan..).Kaikki Hänen kuolemaansa kastetut eivät elä anteeksiantamuksessa.Koko maailman autuuden oppi,mitä sillä nyt kukin ymmärtää ,ei kuitenkaan raamatun sanan valossa tarkoita kaikkien ihmisten pelastusta. Sana synti ,joka on ollut kipeä ja pelon aihe puhua kirkossa ja myös kadotuksesta puhe ,saati laki,joka on kasvattaja Kristukseen ja nytkin koko suunnitelma ei kertaakaan mainitse sanaa synti ,anteeksianto ,sovitus. Ihmisen tärkein tarve on anteeksianto ja on suurinta rakkautta kertoa tämä asia.

Ovet auki,myös muille toimijoille..

Kutsu,mutta kenelle? Olisko hiukan ironiaa,että jo nyt kaikki kristilliset toimijat eivät saa toimia tai on potkaistu pois ja kutsutaan suorastaan muita toimijoita ja määritelmä: tunnistamme henkisyyden,mystiikan,mitähän tämä lause pitää sisällä?

Kunnioitamme luomakuntaa..

Prioriteetti,Jumalan 1.käskykin jää tämän alle?

Kirkolla on vastuu ja vastuu on tuoda Jumalan rakkaus Kristuksen sovitustyöstä kaikille ihmisille,niin kaikki saisi kokea Jumalan armon ja rakkauden,niin että pääsisivät iloon ,rauhaan ja vapauteen. Paavali julisti suurimpana asiana Kristuksen tuntemisen ja piti kaikkea muuta roskana ,tämä on kristittyjen päämäärä,kasvaa Kristuksen tuntemisessa,minun tulis vähetä ja Hänen kasvaa ja tie on ”enenevää synnin ja armon tuntoa”.Meillä itsessämme ei ole sitä rakkautta ,jolla voimme rakastaa Jumalaa eikä lähimmäisiä Jumalan tahdon mukaan,mutta Hän on luvannut sen lahjoittaa Hänen verensä kautta,jossa Hän antaa syntimme anteeksi,Hän myös vanhurkauttaa ,tekee meidät Jumalalle kelpaaviksi.

Wilhelm Malmivaara sanat olisivat sopineet kirkon uudeksi strategiaksi!

Jumalan armotaloudessa on vain kaksi ,Kristus ja syntinen ihminen .Jumala pyrkii nämä sovittamaan yhteen ja pelastuksemme riippuukin täysin siitä kohtaavatko nämä toisensa!

Ps muistin varainen lainaus,mutta asian ydin on kuitenkin oikein

  1. No,ajattelen aluksi että Jumalan valtakunnan suurinta työtä on rukous,enkä nyt tarkoita mitään massarukoustapahtumia ensisijaisesti eikä mitään minkäänlaisia esittelemiä Jumalalle.(2-3 ”hänen nimessä”)
    Lapset tietysti tarvitsevat pyhäkoulu toimintaa ja turvallisuutta ja huomioimista.
    Nuoret ,tarvitsevat toisia nuoria ja nuorisotyöhön itsensä likoonlaittavia ,nuorten parissa viihtyviä.
    Nuorisotyöntekijän täytyy uskaltaa puhua nuorten tasolta ja käydä kristinuskon sanoman kohtaamana ihmisen syntisyyttä ja opettaa polkua nuorille ennenkaikkea anteeksiannon merkitystä,sisäistä vapautta Kristuksessa ja turvautumista avoin sydämin Jumalaan. Nuoret tarvitsevat hengellisiä kokemuksia ja tarkoitan vain niitä suurimpia,kun syntinen ihminen saa kokea Jumalan anteeksiannon ja armon ja niitä kyllä tuleekin kun pidetään Jumalan sanaa esillä.Ajattelen kristillisellä nuorisomusiikilla olevan tärkeä osa nuorten elämää.
    Seurakunnan toiminnot ,kuten messut ovat sitä varten että Jumala palvelee meitä,mutta seurakunnalla täytyy olla myös tavoittavaa työtä ja yleensä se on niin että ne jotka ovat elämässään eniten epäonnistuneet ovat helpoin tavoittaa ja seurakuntahan on tosiasiassa ”syntisten sairaala” ja jos seurakuntalaiset on yhteyksissä toisiinsa ja ovat avoimia keskenään niin siinä hyvin helposti huomataan ,että me syntiset ihmiset olemme samassa veneessä ja meillä on usein samanlaisia haasteita elämässä.Omavanhurskaus on suurinta myrkkyä kristittyjen yhteydelle ja uskon että Jumalan armon kokeminen yhdessä Jumalan mielenmukaisessa murheessa saa meidän sydämet avautumaan ja innostumaan ,jotta Jumala voi ohjata seurakunnan toimintaa.Sitten Raamattupiirejä ja kohtaamisia eri formaateilla,kantamista toisten kuormia jne.
    Vanha viisaus on että ennen kuin menet puhumaan ihmiselle,puhu hänestä ensin Jumalalle.Sitten on tietysti se tosiasia ,että raamatun mukaan me kaikki erehdymme,mutta Jumalan armon alla se ei ole niin vaarallista.Tietysti seurakunnan jäsenen elämä arjessa on iso asia ,sillä ne jotka ei usko lukevat uskovien elämää.En nyt Kari voi mitenkään tyhjentävästi kaikkea sanoa ja on tietysti seurakunnan koostakin moni asia kiinni,mutta kuitenkin, jos me uskomme Kristuksen rakkauteen ,haluammehan sillä rakkaudella rakastaa niitä ihmisiä joita Jumala meidän lähellemme johdattaa.
    Suurin kritiikki tuossa blogissa kohdistui siihen että jos Jumala ei saa tehdä meistä syntisiä,niin en usko että meillä on aito sydämen halua auttaa muita ja rukous on että Jumalan rakkaus saisi vallata ihmisten sydämiä,sillä vaara on että yritämme sillä hyväntekemisellä tehdä sen taivaspaikan ,jonka vain Kristuksen sovintoveri voi antaa.

  2. ”Jumalan armotaloudessa on vain kaksi ,Kristus ja syntinen ihminen .Jumala pyrkii nämä sovittamaan yhteen ja pelastuksemme riippuukin täysin siitä kohtaavatko nämä toisensa!”

    Pyrkii! Ei, vaan toteuttaa tahtonsa, jonka lopputuloksen apostoli kertoo: ”Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.”

    Missä tämä ulottuvuus ei tule esiin, siellä ei voi olla Ut:n mukaista julistusta eikä Jumalan kaikkivaltiuteen alistumista.

  3. ”Me pyydämme Kristuksen puolesta ,että antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa”

    Rikokset maallisessa oikeuden käynnissä voidaan sovittaa joko sakko tai vankeusrangaistuksella .

    Syntiinlankeemuksessa ihmisestä tuli Jumalan vihollinen ja kuten Paavali sanoo että ihmisen syntiinlankeneessa luonnossa (lihassa) ei asu mitään hyvää.(meidän ihmisten mainetodistus room.3 luku).Jumalan pyhyys on meille sanassa ilmoitettu,että syntinen ihminen ei voi olla osallisena Pyhän Jumalan kanssa ,mutta Jumala lähetti Hänet ,joka ei synnistä mitään tiennyt kohtaamaan sen vihan ,koska ihmisellä ei olisi mitään mahdollisuuksia päästä osalliseksi Jumalan pyhyydestä.Ja Kristuksen ristinkuolemassa on se sovitus,jota Hän tarjoaa ”antakaa sovittaa itsenne..” Vain Kristuksen pyhyydessä voimme päästä osallisuuteen Jumalasta ja Hänen yhteyteen ja kerran iankaikkisen Jumalan luo.
    Aadamissa on kaikki ihmiset kuolleet ,olemme saanneet synnin kautta kuoleman ja kolmiyhteinen Jumala ajoi ensimmäiset ihmiset pois paratiisista ,etteivät he söisi elämän puusta ja eläisi syntisessä luonnossa ikuisesti.
    Kristuksessa ,hänen sovitustyönsä ansiosta, ihmiset jotka antavat sovittaa itsensä Jumalan kanssa pelastuvat,kuten Tapio tuota lainaamasi kohtaa 1 kor 15 : 23 kun luet eteenpäin,käy selväksi.

    On kysymys pelastus-suunnitelmasta ,jonka Kaikkivaltias Jumala on yksin ,oman aivoituksensa mukaan suunnitelellut ja valmistanut ja rakkaudellaan kutsuu kaikkia siihen,sillä ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Jumalan valtakuntaa.
    Emme voi antaa mitään muutosehdotuksia Hänen suunnitelmaansa,vaan joko olemme siinä mukana tai ulkona. Synti tai ihmisen huonous ei siis ole ole esteenä ihmisellä päästä Jumalan sovitustyön osallisuuteen, koska Jumala Pojassaan Kristuksessa on kertakaikkisella uhrilla sovittanut kaikki synnit ja Jumalan tahto on että kaikki ihmiset ottavat vastaan tämän sovituksen,sillä Jumala ei ole valmistanut kadotusta,iankaikkista helvettiä ihmisiä varten,vaan saatanalle ja hänen enkeleilleen.
    Vain terveet ei tarvitse parantajaa,vain itsessään hyvä ihminen Jumalan edessä ei tarvitse sovitusta.

  4. Näin ajattelen,en tiedä tuosta akselista konservatiivi/liberaali vaan ajattelen joko raamattua joko pidetään Jumalan ilmoituksena meille tai sitä ihminen haluaa muuttaa. On totta että kristinuskosta löytyy ns. mustavalkoisuus,mutta se on Jumalan sana joka tekee eron ts. Jumala erottelee ”vuohet ja lampaat” ja näin ollen meillä ihmisellä ei ole oikeutta erotella ,tuomita vaan päinvastoin raamattu kieltää että emme tuomitse ketään.
    Nyt juuri tuli mieleen tanskalaisen lakimiehen Poul Madsenin kirja ” risti kolossalaiskirjeessä” ,jossa hän hienolla tavalla esittää näitä asioita(pieni kirja,jostain divarista varmaan löytyy).
    Eli toisella puolella on Jumala ja toisella puolella ihminen risti on välissä.Synti on vihollisuutta Jumalaa kohtaan,mutta Jumala otti rangaistuksen poikansa Kristuksen ristinkuolemassa ,siis synti eikä ihmisen pahuus ole este päästä Jumalan yhteyteen,mutta Jumala kutsuu meitä sovitukseen ”kristuksessa keholtamme antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa”.Me kaikki ihmiset olemme syntisiä,samalla viivalla Jumalan edessä.Meistä kaikista on todistus room 3 luvussa.Jumala rakkaudella kutsuu tähän sovintoon ja toivottavasti kristikunnassa näin pyritään toimimaan,jos joku vaatii tekemään jotain tekoja pelastuksen eteen,niin tiedät että se ei ole kristinuskoa eikä raamatun opetusta,sillä Kristus on tehnyt kaiken,me joko otamme vastaan sovituksen tai torjumme hänet.Usein kun ihmiset puhuvat minulle että ovat rikkinäisiä,niin vastaan että minä en tiedä siitä kun en ole päivääkään ollut ehjä,synnitön