Onko riivaajia olemassa?

Uudessa testamentissa kerrotaan riivaajien vaikutuksesta. Se ei vielä paljon valaise, mitä riivaajat ovat. Joka tapauksessa evankeliumeissa eletään henkivaltojen keskellä. Jeesuksen ajan ihmiset eivät olleet tyhmiä. He osasivat erottaa riivaajien vaikutuksen sairauskohtauksesta. Gerasalaisella sikalaumalla ei ollut epilepsiaa. Mitä enemmän opiskelee antiikin historiaa, sitä vähemmän puhuu vähätellen antiikin maailmankuvasta.

Entä nykyaikana?

Jos lähtisin jostain etsimään riivaajia, jättäisin aivan ensimmäiseksi sairaat rauhaan. Sieltä niitä ei löydy. Päinvastoin, Jumala on niiden luona, joilla on särkynyt mieli. Sairaat ja kärsivät ovat Jumalan koulussa. Kun piispa Tapio Luoma sanoi A-studiossa viisaasti, että meidän tulee kulkea kärsivien rinnalla, voisi ajatusta jatkaa vielä niin, että kuljemme myös oppiaksemme.

Ennemminkin etsisin riivaajia sieltä, missä tehdään tarkoituksella pahaa. Sieltä, missä pimeyden teot ovat julkeita ja missä elämää tuhotaan sumeilematta.

Toiseksi riivaajia voisi löytyä sieltä, missä kirotaan Jeesusta, ristiä, armoa ja sovitusta.

 

Älä pelkää

Mutta riivaajien etsiminen ei ole ollenkaan tarpeellista. Tarpeellista on etsiä Jumalaa ja pitää jonkinlaista kuria oman sisimpämme pimeille piirteille. Tarpeellista on siunata arkityönsä ja rakastaa lähimmäistä. Tarpeellista on suunnata katseensa päivittäin sovitukseen ja armoon.

Kristitty pärjää mainiosti koko elämänsä ajan ajattelematta kertaakaan pahoja henkiä. Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeen 8:38:

Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

 

Mörköjä komerossa

Lapsena sitä pelkäsi mörköjä, vaikka juuri tuota nimitystä ei meillä käytettykään. Komeroissa niitä kuitenkin asui ja lähimetsässä. Tai ehkä ne olivatkin omassa päässä. Sitten sitä oppi myöhemmin, ettei ole muuta pelättävää kuin pelko itse.

Maailmassa ei selviä ihan noin heppoisilla selityksillä. Maailmassa on niin paljon pahaa, että on varmaan olemassa myös Paha. Jos ei ota Pahaa huomioon, ajaa sen sinne komeroon. Vaikka en millään muotoa hyväksyisi riivaajagenreä osaksi kristillisyyttämme, en voi väittää, ettei riivaajia olisi olemassa. Sellaiseen ei tietomme todellisuudesta yllä. Tiedämme kuitenkin sen, ettei niitä pidä pelätä eikä niiden parissa askaroida.

Kirkossa on opetettu liian vähän henkimaailman asioista. Siksi kenttä on niin avoin sellaiselle karismaattisuudelle, joka ei new agesta paljon poikkea. New age taisi mennä jo menojaan, mutta osa kristikansasta piehtaroi mitä mielikuvituksellisempien oppien kourissa.

 

Pyhä Henki

Toivottavasti mahdollisimman moni ensi sunnuntain saarnaaja Suomen kirkossa ymmärtää ottaa teemakseen riivaaja-asioissa pyhän kasteen. Se, mikä erottaa meidät Galilean ja Juudean onnettomista ihmisistä Jeesuksen aikana, on kasteemme, jossa saamme Pyhän Hengen. Samaan ihmiseen eivät sovi pahat henget ja Pyhä Henki.

  1. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
    Voitko liittää tätä lupausta vauvakasteeseen???

    Ari Pasanen on ihan itse lainannut tuon jakeen tänne jo monta kertaa, eikä taida oikein huomata, mitä siinä kirjoitetaan. Siis keitä lupaus koskee? Teitä ja teidän lapsianne. Varmemmaksi vakuudeksi apostoli sanoo, että kaikkia. Ketään ei suljeta pois minkään syyn takia. Ei edes iän.

  2. Teemu Kakkuri, nyt sitten tarvii vissiin käydä suomenkielen oppitunnilla, minun vai sinun??
    Mikä on lupaus johon viitataan?? Eikö juuri että kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen, minulle tämä on selkeä, onko sinulle???

    Kun Pietari sanoo teille ja teidän lapsille niin eikö se tarkoita juuri sitä mitä siinä sanotaan eli tekemällä parannus ja ottamalla….. niin kuin nämä kuulijat kuin heidän lapsensakkin saavat synnit anteeksi ja Pyhän Hengen, olenko näin oppimaton etten ymmärrä selkeää suomen kieltä vai mikä on kun en millään pysty ymmärtämään tätä muuten, en ainakaan siten että siinä sanottaisiin että kastamalla lapsenne he saavat synnit anteeksi ja Pyhän Hengen????

    Selitä missä ymmärrän väärin??

  3. Uskontunnustusten mukaisestikin meidän kristittyjen on parempi keskittyä pääasioihin.

    Ja ne pääasiat ovat olemassa mistä syystä? Jumalan pelastustekoja on ylistettävä uskontunnustuksen sanoin, mutta mistä pelastetaan. Se taitaa olla modernin ajan ongelma. Kaikki on hyvin ja kohdallaan eikä syytä mihinkään hätään, onhan meillä hyvinvointi ja saatavilla apu moneen vaivaan. Ja sitten tulee kirkonmiehiä vahvistamaan tätä ihmisen luontaista omavaraisuutta sanomalla, että ole huoleti, kaste hoitelee kaikki nämä häiriötekijät.

    Sanonpa vielä kerran, että jos ei Pahaa tai muita ihmiselle ylivoimaisia valtoja ole olemassa, niin mitäpä siinä uskontunnustusta lukemaan. Vapahtajalla ei ole mitään tekemistä aikamme omavaraisen ihmisen kanssa. Ja tämän näkemyksen vahvistaa kirkosta jatkuva vieraantuminen, kristinuskon perustotuuksista luopuminen ja eroamisaallot.

    Että jos haluatte kirkkomme pysyvän tyhjinä, niin jatkakaa samaa rataa. Kun hommat on hoidossa eikä vaaroja ole näköpiirissä, niin miksi vaivautua tulemaan jumalanpalveluksiin?

  4. mielikuvitus ja sadut EIVÄT ole sama asia kuin hölynpöly. Vaikka niiden kautta usein pyritään yksinkertaistamaan käsittämätöntä, niiden avulla voi käsitellä alueita, jonne tiede ja aistit eivät yllä.

    Peukut tälle Sari Weckrothin kommentille. Minusta myös on niin, että tämä liittyy myöskin tähän riivaajateemaan, jota käsiteltiin ennen kuin vauvakaste putkahti taas pinnalle, ja uskon kieleen ylipäätään.

  5. Amen, Ari Pasanen.
    Parannus on tosin huono käännös metanoia-sanasta. Kääntymys ja mielenmuutos on parempi. Mutta jos joku haluaa tehdä parannuksen, en käy häntä siitä moittimaan. Pitää vaan muistaa, ettei omalla parannuksella vielä mitään voiteta. Jos ei ole Jumalan armoa, ei auta, vaikka tekisi parannusta neljätoista tuntia päivässä elämänsä loppuun asti. Pahimmillaan se oma parannuksen teko valtaa mielen niin, ettei huomaa pääasiaa, eli Jumalan armoa.