Onko kirkon ongelmana nuoret vihreät naiset?

Juuri tarkastettu Anne Hartonevan väitöskirja toteaa (Kotimaa 19.2.), että kirkko hämärtää itse autonomiaansa. Tähän väitteeseen on mielestäni selkeät perusteet, jotka nousevat kirkon luottamushenkilöiden entistä laajemmasta politisoitumisesta. Etenkin nuoret aktiiviset naiset, lähinnä Vihreistä, ovat juntanneet itselleen merkittävän laajan edustuksellisuuden seurakuntaneuvostoissa, kirkkoneuvostoissa ja kirkkovaltuustoissa sekä kirkolliskokousedustajina.

Tämä on tuonut kirkolliseen päätöksentekoon juuri Hartonevankin esittämät yhteiskunnalliset seikat kuten perus- ja ihmisoikeudet ja myös tasa-arvokysymykset, ”vaikka kirkkoa koskevat päätökset tulisi perustella teologisin seikoin”. Ollaan siis täysin harhassa.

Niinpä olemme tilanteessa, jonka väitöskirjan tekijäkin on todennut, että kirkon virallinen linja hämärtyy, kun yksittäiset viranhaltijat ilmaisevat asioista julkisuudessa oman mielipiteensä. Näihin erilaisiin kirkon virallisesta linjasta poikkeaviin mielipiteisiin eivät piispat kuitenkaan riittävästi puutu julkisuudessa eivätkä piispallisen kaitsennan avulla ja niinpä väitöskirjan tekijä toteaa tämän vaikuttaneen piispojen aseman heikentymiseen. Kun lisäksi olen joutunut toteamaan, että tuomiokapitulit katsovat Kirkkolain vastaisesti toimivia ja siihen kiihottavia pappeja sormien välistä, kärsii koko kirkon arvovalta ja kunnioitus. Myös niiden pappien keskuudessa, jotka vielä tahtovat noudattaa pappislupaustaan.

Yksi esimerkki kirkon autonomien heikkenemisestä on valmisteilla oleva kirkkolain uudistus, jossa kirkon tunnustus, eli Raamatun arvovalta poistetaan kirkkolaista ja siirretään kirkkojärjestykseen. Tämä osaltaan tarkoittaa juridisesti sitä, että valtakunnansyyttäjä entistä helpommin voi syyttää Raamattua siteeraavia pappejakin yleisen lain rikkomisesta, kun Raamatulla ei enää olisi lain suomaa oikeutusta.

Raamatusta olen ymmärtänyt, että eksytys tulee kirkon sisältä. Sitä olemme juuri nyt todistamassa. Kun 1970-luvulla olin Lauttasaaren kirkkoneuvostossa, olivat käsiteltävät asiat täysin erilaisia kuin nykyisin. Tänä päivänä käymme läpi ja hyväksymme lukuisia johtosääntöjä, sopimuksia, selvityksiä, toimenkuvauksia, palkkiosääntöjä, ympäristöpolitiikkaa, lausuntoja ja muita paksuja asiakirjapinoja, joita toimihenkilöt ovat virkamiestyönään laatineet. Mutta pieni kärsivä ihminen, katumus ja kääntymys, evankeliumin julistus Jeesuksesta, synneistä vapauttaminen, jäävät käsittelemättä. Tärkeinä asioina tuodaan mm osallistuminen Pride tapahtumaan, hindulaisten joogakurssien järjestäminen, hiilineutraalius, luonnonvarojen loppumisella pelottelu, muusukupuolisuus ja monet muut, joita aiemmin pidettiin harhaoppeina. Pyhän Hengen armolahjojen opettamista ei esimerkiksi Olarissa katsottu aiheelliseksi tänä vuonna seurakuntalaisille järjestää, mutta naisten suosimia joogakursseja kylläkin. Tämän kaiken ovat otsikossani mainitut nuoret naiset aikaansaaneet. Ei millään pahalla, mutta tosiasiana, ja lisään, että arvostan naisia erityisen paljon, kunhan kirkossa toimivat Raamattu ohjesääntönään.

Toinen seikka on nykyisten päättäjien itsekkyys. ”Minä” on keskeistä, ei enää niinkään ”Minä Olen”. Kirkko Espoossakin mainostaa itsekkyyttään kampanjalla ”Täällä rakastan Minä”. Itse kysyin heti sen nähtyäni: Missä rakastaa Jumala? Eikö Espoossa? Luottamustoimiin valitaan juuri väitöskirjan mainitsemia henkilöitä, jotka ilmaisevat julkisesti oman erilaisen mielipiteensä vastoin kirkon virallista kantaa. Tuomiokapituleissa ja valtuustoissa on ihmisiä, jotka eivät edes täytä Kirkkolain jäsenyyden ehtoja. Nettisivustolla sateenkaaripapit kiihottavat kirkkokansaa kirkkolain vastaiseen toimintaan. Eikä kukaan puutu asiaan! Seurakuntalaiset vain ihmettelevät ja kärsivät ja häpeävät hiljaa itsekseen. Onko lopputulema se, että kirkkomme menettää erityisasemansa ja siitä tulee pelkästään yksi uskonnollinen yhteisö muiden joukossa?

Onneksi edesmennyt evankelista Hilja Aaltonen profetoi, että herätys maahamme tulee ”isosta kirkosta”, eli Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta.  Odotan vain milloin ja mistä se alkaa. Käännän odottavan katseeni suoraselkäisiin piispoihimme, unohtamatta Jumalan johdatusta.

 

  1. kimmo wallentin,

    pakko kommentoida seuraavaan sanomaasi

    ”Niin maailma muuttuu ja kehitys kehittyy. Ihmiset – kirkon maksavat jäsenet – nykyään päättävät demokraattisesti, mitä tehdään ja ketä mihinkin instanssiin valitaan – kirkossakin. Ei siinä paljoa ole jumalilla tai muillakaan henkiolennoilla nokan koputtamista.”

    Kirkko on Herralle maailmasta erotettu. Seuraava Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sanastosta lainattu voi ehkä tätä avata.

    Alla siis lainaus seuraavan linkin takaa

    https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Kirkko

    ”Sanalla kirkko (kr. kyriakee, Herralle kuuluva, Herran oma) on useita merkityksiä. Se voi tarkoittaa kirkkorakennusta tai kristittyjen yhteisöä – joko maailmanlaajuisesti tai rajatulla maantieteellisellä alueella toimivana yhteisönä.

    Kirkko universaalina kristittyjen yhteisönä

    Laajasti ymmärrettynä kirkko on maailmanlaaja kristillinen yhteisö, universaali Kristuksen kirkko, jonka jäseniksi tullaan kasteessa. Katekismuksen (1999) mukaan Pyhä Henki kokoaa kristillisen kirkon ja tekee sen pyhäksi. Kirkko, kristillinen seurakunta, on armahdettujen syntisten yhteisö, joka luottaa Jumalaan ja jossa Pyhä Henki herättää uskon ja rakkauden.

    Kristinuskon mukaan kirkko on Kristuksen ruumis ja Kristus itse on sen pää (Ef. 1:22–23). Kirkon perustaja ja ylläpitäjä on Jumala itse. Kirkko on siellä, missä julistetaan Jumalan sanaa ja jaetaan sakramentteja. Nikean uskontunnustuksen mukaan Kristuksen valtakunnalla ei ole loppua. Kristuksen valtakunta on läsnä jo tässä todellisuudessa hänen kirkossaan.

    Kirkon tehtävänä on tunnustuksensa mukaisesti julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä muutenkin toimia kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi.”

    Noin siis lainaus. Kyllä tuossa selvästi puhutaan kolmiyhteisen Jumalan toiminnasta. Tämä siis erona jumalien toimintaan.

  2. Aurane: ”Etenkin nuoret aktiiviset naiset, lähinnä Vihreistä, ovat juntanneet itselleen merkittävän laajan edustuksellisuuden seurakuntaneuvostoissa, kirkkoneuvostoissa ja kirkkovaltuustoissa sekä kirkolliskokousedustajina.”

    Mutta tuohan on hyvä, on vihdoin 2000 vuoden jälkeen kirkollisissa päättäjissäkin laajeneva joukko vastuntuntoisia muistutamassa, että Herra Jumala käski myös varjella maata…

    • No kerrompa tarinan. Kaksi veteraania jakoi kuntoutuksessa yhteisen huoneen. Toinen uskovainen ja topinen en tiedä mitä, mutta käytti ahkerasti voimasanoja. Kun hän kumminkin kunnioitti toisen vakaumusta, hän aluksi pyyteli anteeksi. Kun tilanne näytti hankalalta se uskovainen sanoi: Anna olla! Sin oot sin ja min oon min! Sovitaanko näin Rantanen. Jos olemme kuin terrierit toistemme housunlahkeessa, niin kulku on hankalaa kummallakin.

    • Luen toisiaan mieluimmin Suomen lakia kuin esim. Mooseksen lakia, jossa on tappokäsky toisensa jälkeen…

    • Lahtinen: ”Se on ongelma silloin, kun lain mukaan pitäisi rikkoa omaatuntoaan vastaan”

      Se nyt vaan on niin, että demokratiassa lait säädetään kansan yhteisessä äänestyksessä valitun kansanedustuslaitoksen toimesta ja sillä siisti. Jos tuntuu siltä, että lakien noudattaminen tökkii omaatuntoa vastaan, niin silloin on paras vaihtaa maisemaa. Joka tapauksessa Suomessa mennään Suomen lakien mukaan, kuten Seija Rantanen jo totesikin.

    • Lauri hyvä : Sotaveteraanin – tai oikeastaan sotainvalidin – lapsena ymmärrän tarinasi hyvin.

      Eikä ole tarkoitukseni olla sinun housunlahkeessasi kiinni. Anteeksi, jos siltä kuulostan. Arvostan sinun vilpittömyyttäsi, sinun avoimmuuttasi tuoda vaikeitakin asioita esille.

      Tiedän tarkalleen, miltä tuntuu oman lapsen menettäminen. Kaikki mahdollinen myötätuntoni sinua kohtaan tällä elämäsi vaikeimmalla hetkellä.

      Luulenpa, että meillä molemmilla on ihan vilpitön ja herkkä korva kuunnella omientuntojemme ääntä. Ollaan välillä eri mieltä, mutta erimielisyyksistä huolimatta, kunnioitan mielipiteitäsi. Voimia ja siunausta sinulle.

  3. Kirkko on tiensä valinnut. Sen opit on korvannut arvoton arvoliberalismi, joka on saanut suosiota, koska se sallii kaikki ihmisen perversiot.

    Rappio on tullut elämänmuodoksi ja kulttuuriksi. En ihmettele yhtään, että muslimit eivät ole tähän haloaan menneet vaan voimakkaasti taistelevat länsimaisia progressiivisia vaikutteita vastaan uskontonsa piirissä. Tarvittaessa väkivallalla kuten tiedämme.

    Islamilaosilla on kuitenkin sama muutos edessään. Heidänkin lapsensa miettivät pian mitä sukupuolta he ovat ja miten seksuaalisesti suuntautuneita sekä mikä persoonapronomini liittyy heidän identiteettiinsä vai pitääkö keksiä itselleen ihan uusi. Nuorten ahdistus leviää ja tarvitaan lisää nappeja ja terapiaa sekä yhteiskunnan tukiverkkoja.

    Hulluus on vallalla ja leviää.

    • Martti Pentti nyt osuit asian ytimeen, voiko toisen ihmisen uskoa/rakkautta hallita kielloilla?

      Mitä se kertoo ”kirkosta” kun se kieltää ja jopa rankaisee ja uhkailee?

    • Hämäläinen: ”Kirkko on tiensä valinnut. Sen opit on korvannut arvoton arvoliberalismi, joka on saanut suosiota, koska se sallii kaikki ihmisen perversiot”

      Suomen laki ei salli perversioita, kirkkolaista en tiedä. Kannattaisi ehkä hieman ajatella ennen kuin kirjoittaa ihan mitä sattuu.

    • Hämäläinen: ”En ihmettele yhtään, että muslimit eivät ole tähän haloaan menneet vaan voimakkaasti taistelevat länsimaisia progressiivisia vaikutteita vastaan uskontonsa piirissä.”

      Kannattaisiko harkita vaihtamista islaminuskoon?

    • No mutta, onhan teillä Suomen ev.lut. kirkkoon pettyneille tarjolla vaikka mitä vaihtoehtoja: on – jos nyt ihan kotikutoisista lähdetään – tuo lähetys’hiippakunta’, ovat monensorttiset n.s. ’vapaat’ suunnat, ovat roomalaiskatoliset, kaikki seitsemänsorttiset oikeauskoiset eli ’ortodoxiset’, mitä kaikkia vain mielikuvitus voi keksiä. Ja kaikki omaavat sen ainoan oikean uskon.

      Niin, ja onhan toki meillä omassa Suomen ev. lut. kirkossammekin yksi herätysliike, jonka jäsenet ainoastaan pääsevät taivaaseen.

    • ”Suomen laki ei salli perversioita”

      -Ihan mielenkiinnosta kysyisin: mikä sinun mielestäsi on ns perversiota?

    • Kerrankin järkevä mielipide! Koivisto tuhosi oikeusvaltioperiaatteemme ja Ahtisaari teki veloista perinnöllisiä ja Halonen romutti moraalimme! Mitä vielä ehtii tehdä Sanna Marin?

    • Auranen: ”Mitä vielä ehtii tehdä Sanna Marin?”

      No ainakin tulla Suomen seuraavaksi pressaksi.

Auranen O Erkki
Auranen O Erkki
Olen kaivosinsinööri ja pappikin jo kohta 20 vuotta. Kokemusta on kansainvälisestä kaupasta, sillä olen allekirjoittanut vientiprojektisopimuksia seitsemällä eri kielellä ja toiminut kaupallisena attasheana Pekingin suurlähetystössämme hoitaen metallisteollisuuden vientiä Kiinaan ja Pohjois-Koreaan. Konepajayrittäjänä yritykseni meni konkurssiin 1980 ja olin 27 vuotta ulosotossa varattomana kokien kaikki sen elämän "ihanuudet", mm 22 vuotta konkurssin jälkeen täysi-ikäisten lasteni omaisuuksien (asunto auto, kesämökki) ulosmittaukset sivullisen ulosmittauksena, vaikka lapset olivat 2-9 vuotiaita yrityskonkurssini ajankohtana. Olen kirjottanut viisi kirjaa, mm Kiinakaupan käsikirja, Kirjeitä niille, jotka unohtavat oikean tien, Henkivaltojen Taistelu Suomessa, Tutustu Pyhään Henkeen, Strangling the North Koreans. Radio- ja TV-ohjelmia olen tennyt useita satoja mm Radio Dei, Radio Patmos ja Taivas TV7 kanaville.