KIRKKO MODERNIN AIKAMME ASETTELUISSA
Ihminen homo sapiens -lajina on uskonnollinen olento. Näin on ollut koko ihmisen olemassaolon ajan, joskin uskonnollisuus on pukeutunut moniin eri kuoseihin. Halu tavoittaa jotain itseä suurempaa on ihmiselle ominaista. Siksi myös kysymys Jumalasta on yhtä vanha kuin konsanaan homo sapiens.
Se, että on olemassa ihmisiä, jotka kiistävät Jumalan olemassaolon eli ovat ateisteja tai kuten muodikas nykytermi kuuluu: uskonnottomia, ei muuta asiaintilaa. Niinpä ateistiset vapaa-ajattelijat ovat intensiivisessä suhteessa Jumalaan, tai ehkä heidän kannaltaan oikeammin, Jumala-nimiseen käsitteeseen. Olemme siis kaikki katsomuksistamme riippumatta pääsemättömissä Jumalan kanssa.
Mutta mikä meitä kirkossa kiinnostaa? Profaani maailma tarjoaa kosolti sytykkeitä, joihin tartumme ja joista sitten puhumme kuin ne olisivat kirkon omia löytöjä. Sukupuolineutraali avioliittokäsitys on yksi tällainen, vaikka se suhteutettuna ihmiskunnan suuriin kysymyksiin on varsin marginaali-ilmiö. Miehen ja naisen välinen avioliitto on ollut liki kahdentuhannen vuoden ajan kirkon tapa ymmärtää avioliitto. Nyt sen rinnalle on tuotu uudenlainen tulkinta, jonka nostattamat jännitteet kuormittavat luterilaisen kirkkomme voimavaroja. Se ei sinänsä ole mielestäni "paha-asia", mutta kysyn, kiinnostaako tämä aihe muita, kuin kirkon sisäpiiriläisiä. Ja sitä paitsi: haluammepa tai emme, sukupuoli avioliitossa on aina ollut olennainen asia. Ihan toinen seikka on sitten se, että raamatullinen argumentointi ei voi lausua homoliitoista viimeistä sanaa, koska lääketiede on tuonut esiin seikkoja, joita ei voida asiallisesti sivuuttaa.
Mikäli samaa sukupuolta oleva avioliitto saisi kirkolliskokouksen hyväksynnän, se voisi toteutua vain riitaisessa tilanteessa. Nimittäin keskustelu on jo nyt sillä tavoin eri suuntiin vievä, että tuskin edes kohtuullista samanmielisyyttä voidaan aikoihin saavuttaa. Niinpä kysynkin: onko kirkon vihkimisoikeus kiveen hakattu?
Toinen asia, jota olen herännyt kysymään, koskee ekumeniaa, siis kirkkojen ykseyspyrkimyksiä. Ekumeenisen liikkeen päämääränä on ainakin ollut kirkon näkyvä ykseys. Ykseys, näin ymmärrän, on kyllä olemassa, mutta sen käytännön ilmituloa saamme yhä odottaa. Tätä ajatellen olen alkanut kummastella, ovatko ykseyspyrkimykset jääneet ulkokehälle. Näyttää siltä, että erilaiset ja sinänsä perustellut sosiaalieettiset kannanotot ottavat hallitsevan tilan esim. Kirkkojen Maailmanneuvostossa. Mitään erityisen omaperäistä ei niissä kuitenkaan ole. Kun paneudun vaikkapa poliittisen historian tutkimuksiin ajalta, jolloin ekumeenisen liikkeen foorumeilta on lausuttu jotain yhteiskunnallisesti ja poliittisesti kantaaottavaa, eivät kyseiset lausunnot tule missään vastaan. Eikä ihme, sillä aiheet ovat muualta kopioituja ja siksi myös viiveellä esitettyjä.
Kun näistä ja monista muista asioista luterilaisessa kirkossamme keskustellaan, niissä harvoin, jos koskaan tuodaan esille Kristuksen maailmanlaajan kirkon näköaloja, vaan pitäydytään omaan kansankirkkoajatteluun. Korkeintaan viitataan toisten luterilaisten kirkkojen ratkaisuihin, ja mikä pahinta, ohjeellisia esimerkkejä saatetaan ottaa Ruotsin luterilaisesta kirkosta, jonka monet ratkaisut ovat sidoksissa ruotsalaisen yhteiskunnan poliittiseen todellisuuteen, eli ovat osa sitä.
Puhuessamme kirkon itseymmärryksestä, aihe on tulkinnoille ja sovelluksille avoin. Suurena vaarana näkisin kuitenkin, että kirkko huomaamatta joutuu modernin aikamme holhoukseen, mikä on etenkin protestanttisen kristikunnan suuri vaara. Mutta kuitenkin: käsitys Kristuksen maailmanlaajasta kirkosta on erottamaton osa luterilaista itseymmärrystä.
Luterilaisuus ei ole mikään itseisarvo, vaan elimellinen osa kirkon universaalia olemusta. Ne monet keskusteluteemat, joita kirkossamme käydään, tulisi mielestäni saattaa sellaisiin kysymyksenasetteluihin, joissa ei niinkään myötäiltäisi ajanmukaisia ja kirkosta vähät välittäviä trendejä, vaan kysyttäisiin, mikä on olennaisesti kristillistä, mikä tekee kirkon kirkoksi.
21 kommenttia
Jos oikein muistan, kaikista kristityistä vain muutama prosentti (3 ?) on luterilaisia. Olemme vain muru maailmalaajassa kirkossa. Tämän seikan muistaminen on joskus hyödyllistä.
Wirilander: ”Ihminen homo sapiens -lajina on uskonnollinen olento. Näin on ollut koko ihmisen olemassaolon ajan, joskin uskonnollisuus on pukeutunut moniin eri kuoseihin. Halu tavoittaa jotain itseä suurempaa on ihmiselle ominaista. Siksi myös kysymys Jumalasta on yhtä vanha kuin konsanaan homo sapiens.—————Niinpä ateistiset vapaa-ajattelijat ovat intensiivisessä suhteessa Jumalaan, tai ehkä heidän kannaltaan oikeammin, Jumala-nimiseen käsitteeseen. Olemme siis kaikki katsomuksistamme riippumatta pääsemättömissä Jumalan kanssa.”
Taitaisi olla parempi, että puhuisit vain omasta puolestasi, omista usomuksistasi ja jumalista pääsemättömyyksistäsi, puuttumatta muiden ihmisten uskomuksiin tai suhteisiin henkkimaailman olentoihin.
En minäkään tule sanomaan sinulle, että jumaluskosi on huuhaata. Voit minun puolestani uskoa vaikka puutarhatonttuihin, mutta älä tule väittämään minulle tosiasiana, että olen uskonnollinen olento ja pääsemättömissä jostakin henkiolennosta, jota pidän täysin absurdina ajatuksena. Olen sitä mieltä, että jokainen ihminen on omien uskonkäsitysiensä paras tietäjä, tulkki ja asiantuntija, eivätkä ne asiat kuulu kellekään muulle.
Ateismi on jumaluskon puute, ei yleinen uskon puute. Vai käykö se myös esimerkiksi coronauskon (tai rokoteuskon) puutteen ilmaisuun ? Jos ei ole jumaluskoa, ei ihminen sille mitään voi. Se (uskonpuute) on yhtä järjellistä/järjetöntä kuin jumalusko. Siitä on turha taittaa peistä. Kumpikaan ei todista mitään jumalan/jumalien olemassaolosta.
Kristillinen teologia tuntee monia Jumala-todistuksia, joita jo antiikissa esitettiin. Niille kaikille löytyy vasta-argumentteja, jotka myös jäävät aukollisiksi. Valistusfilosofi Immanuel Kant huomautti, ettei tuonpuoleinen eli transsendenssi avaudu tutkimukselle. Siksi emme voi inhimillisen tiedon välinellä todistaa Jumalan olemassaoloa emmekä olemattomuutta.
Kun väittelemme Jumalan olemassaolosta, näköalat piirtyvät tähtiin asti: onko Jumala kaiken olemassaolon alkusyy ja perusta, onko hän luonut ei mistään jotakin, joka on olemassa. Mutta se, mikä ainakin minua häiritsee, on kuin puhuisimme Jumalasta ikään kuin hän olisi jokin ”olento”. Olennon olemassaolosta voimme loputtomasti kinastella, mutta Jumala, ollakseen Jumala, on jotain olennaisesti enemmän ja muuta.
Monista sinänsä kiinnostavista Jumala-todistuksista minua puhuttaa eniten moraalinen todistus. Se siis viittaa omaantuntoon ja siihen, että usko on viime kädessä omantunnon valinta. Voimme todellakin väitellä ja esittää erilaisia logiikkaan ja tieteisiin perustavia näkökohtia Jumalan olemassaolosta tai ei-olemassaolosta. Mutta kun ihminen kokee omakohtaisesti kohdanneensa Jumalan, kyse on silloin perusluonteisesti eksistenttinen eli hänen olemassaoloaan koskeva. Ja tämän kokemuksen puolesta tai sitä vastaan voidaan tietenkin kasata loputtomasti erilaista todistusaineistoa, järkeillä suuntaan tai toiseen, mutta se, joka omassa eksistenssissään on kohdannut Jumalan, Jumala on hänelle kumoamattomasti totta. Mikään mahti ei voi tätä kokemusta – tai uskoa – häneltä riistää.
Tällä kaikella tarkoitan sitä, että kysymys Jumalan olemassaolosta on yhteismitaton kaiken sen kanssa, jolla me yleensä todistelemme asioiden paikkansapitävyyttä tai oikeellisuutta. Logiikan lait eivät edes psykologiset selitysperusteet pysty tätä muuuksi mujuttamaan. Siksi Jumalasta väitteleminen on kyllä mielenkiintoista, mutta mitään aukotonta varmuuta se ei puoleen eikä toiseen tuo. Tämä on varsinkin luonnontieteellisiin perusteisiin pohjautuvan ateismi-argumentaation heikkous, koska siinä todistusaineisto on keskeisesti empiirinen. On siis pideettävä erillään se, mikä voidaan todistaa ja mikä ei.
Usko Jumalaan on kuitenkin totta miljoonien ihmisten kokemuksissa, ja myös päinvastoin: ihan aidosti uskonnottomia on maailmassa paljon. Mutta kun kuuntelen tai luen monien ateistien kiinnostavia ja teräviä älyllisiä kommentteja kysyn, ajattelevatko he todella tietävänsä tai peräti todistavansa ettei Jumalaa ole. Jos ajattelevat, silloin he kieltävät vain jonkin ”olennon”, koska ”olento” on ainoa, jonka olemassaolo voidaan periaatteessa kumota tai todistaa. Kun kuitenkin uskovalle Jumala on eksistentiaalisesti totta, ateistien argumentit eivät pure, koska ne eivät tavoita maalia. Ei kukaan herää pelkän tiedon takia uskomaan Jumalaan, vaan kyse on ihmisen perimmäisestä olemassaolosta, eli Jumala on uskovalle eksistenttinen suure.
Mieleeni tuli kertomus Wilkersonista. Jengiläiset sanoivat hänelle, että voivat tappaa hänet eikö hän ymmärrä sitä? Hän vastaa: Vaikka hakkaisitte minut kappaleiksi, jokainen niistä huutaisi, Jeesus rakastaa teitä!
Epifaanisten eli ilmetysuskontojen syntyyn ei ole ehkä vaikutanut vain lähtökohtainen uskonnolisuus ta kirjaline ilsmoiteuksesti uskottu aineisto vaan ehkäpä myös kyvyttömyys sanoittaa nähtyjä outoja ’ilmestyksiä. Tässä mielessä asiaa voi verrata ns. Gargo-kultin syntyyn.
Ilmoita asiaton kommentti