Olisiko Jumala kuitenkin erehtynyt

”Katsokaapa miten tuo Kristitty on ihmeellisin ihminen maan päällä. Hänellä kun on kaikki ne ominaisuudet, joita ihmiseltä odotan. Kristityllä on valtava rakkaus jokaista kohtaa. Hänellä on sydämestä pulppuava ilo, Sisäinen rauha, joka ei ole riippuvainen olosuhteista. Olivatpa ne millaiset tahansa. Kristitty on mitä kärsivällisin ihminen. Hänessä ei voi havaita mitään merkkejä kärsimättömyydestä. Silloinkaan, kun hänelle tehdään mitä törkeintä vääryyttä. Kristitty on kaikkein ystävällisin henkilö ja kaikki haluavat olla hänen seurassaan. Kaikessa kanssakäymisessä hänestä huokuu pelkkää hyvyyttä. Tässä kaikessa hän pysyy uskollisena minulle ja toteuttaa tuota kaikkea kaikissa tilanteissa”

Näin Jumala puhuu enkeleilleen taivaassa. Eikä tässä puheessa ole mitään ironiaa. Jumala näkee vain Kristityn tällä tavalla, eikä Hän kaikesta kaikkivaltiudestaan huolimatta voi tulla mihinkään muuhun tulokseen, kuin juuri siihen.

Ainoa mahdollinen järkevä johtopäätöksemme tästä on se, että nyt Jumala on pahasti erehtynyt noissa kaikissa kohdissa. Siksi on ymmärrettävää, että monet haluaisivat poistaa ”vanhurskaus” – sanan kokonaan Raamatusta ja näin auttaa Jumalaa saamaan paremman käsityksen kristittyjen todellisesta tilanteesta.

Paha erehtyminen koskee oikeasti kuitenkin vain meitä, jotka emme oikein kykene käsittämään Jumalan järjen juoksua. Jumala kun kaikesta huolimatta on luvannut vanhurskauttaa syntisen yksin armosta ja vain yksinomaan Kristuksen tähden. Sana vanhurskaus kun ihan oikeasti sisältää kaikki nuo hienot ominaisuudet ja nekin saa jokainen kristitty Kristuksessa itselleen omistaa. Näin on Jumala tässä asiassa päättänyt.

  1. Ovatko enkelit kertoneet tätä satua ? Ihminenhän tässä on erehtynyt, kun luulee itsestään liikoja ja kuvittelee muidenkin (tässä tapauksessa jumalan) niin ajattelevan. Jumala tiennee totuuden, koska on totuuden ”luonut”. Ja enkelit sitten, ovat kyllästyneet ”suojelusenkeleinä” toimimaan. kun niin moni lapsi on hätää kärsimässä ihan aikuisten (näiden vanhurskasten) taholta.

    • Onko ihan mahdoton ajatella, että jos se Jumala kuitenkin on olemassa, ni voisiko hän kyetä näkemään asioita, jostain syystä toisin, kuin miten me ne näemme.

    • Pekka: ”ni voisiko hän kyetä näkemään asioita, jostain syystä toisin, kuin miten me ne näemme.”

      Eikös siitä Jumalasta väitetä, että hän on lasten ystävä ja suojelja? Miksi hän laistaa tehtävistään?

      Aika vaikeaa nähdä lasten raiskaukset ja muu katolisten koulujen ja pappispiirien harjoittama lasten kaltoinkohtelu kuin yhdellä tavalla – äärimmäisen halveksittavana.

  2. Valtava ristiriita on sen välillä mitä Kristitty voi olla ja se miten asian kuvasin.
    Vanhurskauttamisessa kun ei ole kyse siitä millainen Kristityn tulee olla. Kyse on siitä ettei hän ole läheskään täydellinen omasta, eikä muidenkaan mielestä. Itseasiassa kristitty on siinä suhteessa toivoton tapaus. Jumalan silmien alla kaikki paljastuu ja parhaimmatkin yritykset täyttää jotain mittaa ovat vain yritystä peitellä todellisuutta. Kyse blogissani on suhteesta Jumalaan. Ei lainkaan suhteesta muihin ihmisiin. Kyse on siitä, miten ja miksi Jumala suhtautuu Kristittyyn noin merkillisellä tavalla. Jos kristitty vain oivaltaa tuon mitä blogissani ilmaisin, niin hän vapautuu turhista paineista ja yllättäen kykenee asioihin, jotka aiemmin oli hänelle lähes mahdottomia. Se mikä aiemmin tuntui kivireen vetämiseltä muuttuu helpoksi ja vaivattomaksi. Pari pientä sanaa, jotka Raamatussa useaan kertaan toistetaan. Ne avaavat koko Raamatun sisällön.
    Niissä on molemmissa vain 4 kirjainta ja kuitenkin ne avaavat koko Raamatun, mikäli niiden avulla joku tahtoo lähestyä oikeasti Jumalaa. Ne on usko ja armo. Jos siis vain joku tahtoo ottaa uskon vastaan ja sillä uskolla tarttuu siihen armoon, joka Kristuksen ansiossa on niin hän voi ilmaiseksi vastaanottaa Jumalan Vanhurskauden. Kaikki on kovin helpoksi ja yksinkertaiseksi tehty. ” Jumalan tiet ovat suoria, mutta ihmiset etsivät niihin mutkia.”

  3. Pekka toteat:””. Kaikki on kovin helpoksi ja yksinkertaiseksi tehty. ” ””

    Näyttäisitkö mistä löytyy se Tie?

    Ymmärrän että armosta ja uskosta puhuminen löytyy Paavalin kirjoituksista, mutta onko ne kirjoitettua evankeliumia eli onko niiden julistaminen evankeliumia, ei ole vaan ne on kirjoitettu ihmisille jotka Paavali on johdattanut uskoon ja joilla on jo Pyhä Henki, ei niitä ulkopuolellla olevat (lue ilman Pyhää Henkeä) voi ymmärtää.

    Siis jos haluat todistaa uskoon tulosta se täytyy tehdä evankeliumien kautta eli Jeesuksen sanojen mukaan.

  4. Eiköhän ole kuitenkin Ari niin että Raamattu on annettu ihmisille sitä varten, että sitä lukemalla ihminen oppii tietämään millainen Jumala on, mitä Hän tahtoo ja miten Hänen yhteyteensä pääsee. Kyllä Raamattu aivan selkeästi kertoo sen miten pelastus on kaikille tarkoitettu ja evankeliumit on kirjoitettu niin yksinkertaisesti, että kyllä ne voi kuka tahansa ymmärtää aivan sanasta sanaan. Ei niissä ole mitään sellaista, jota ei voisi kuka tahansa käsittää, jos siitä oman pelastuksensa tähden apua etsii. Se miten hengelliset asiat saa omalla kohdallaan kuntoon on tietenkin Raamatussa aivan selvästi kerrottu. Sitä varten Jumala on meille Raamatun antanut ja laittanut ihmiset sen meille valmistamaan. Kyse on vain siitä, että kaikki eivät halua uskoa, eivätkä siksi voi ottaa armoa ja pelastusta vastaan. Jolloin eivät voi myöskään saada oikeaa käsitystä siitä mistä koko Raamattu meille kertoo.

    Nyt kun väität ettei ihmiset voi ymmärtää Raamattua, niin siitä seuraa se, etteivät he sitä edes lue. Jolloin Jumalan pelastussuunnitelma heidän kohdallaan ei voi toteutua. Näin taistelet innokkaasti Jumalan hyviä suunnitelmia vastaan.

    • Raamatussa on tuhansia ns. kerran lausuttuja käsitteitä, joita eivät ymmärrä edes heprealaiset kielitieteilijät.

    • Sepon kaltaista kommenttia ounastellessani jo edeltä, lisäsin tekstiin tämän: ” jos siitä oman pelastuksensa tähden apua etsii. ”

      Tietenkin on joitakin sanoja ja lauseita, joiden alkuperäinen merkitys on tuntematon, mutta tuo tärkein asia, eli se miten asiat saa Jumalan kanssa kuntoon on helposti käsitettävissä. Sen asian voi lukea suoraan Raamatusta, eikä se kaipaa mitään tulkintaa.

    • Pekka,

      Kunpa tuo ja monet muut asiat olisivatkin niin selkeästi ja helposti Raamatusta luettavissa. Valitettavasti ei kuitenkaan näin ole. Tärkeitäkin asioita on koko ajan tulkittu ja ymmärretty monella tavalla. Eri kohdissa Raamatussakin sanotaan asioita eri tavalla, joten tulkinta on vaikeaa.

    • Eli asia kuin asia voi näyttää selkeältä, jos luet yhden tai pari jaetta. Kun luet toisen kohdan, jäät ihmettelemään, että kumpikohan on oikea tulkinta. Kun luet kolmannen kohdan, et enää ole lainkaan varma asiasta vaan se jää lopulta epäselväksi.
      Jos asiat olisivat selkeitä, ei kristikunnan tarvitsisi jakaantua milloin minkäkin ”selvän ja varman asian” vuoksi eikä selitysteoksia tai selittäviä puheitakaan tarvittaisi.

    • Veljet minä palautan mieleenne sen evankeliumin jonka olen julistanut teille. Te olette ottaneet sen vastaan ja pidätte siitä kiinni ja sen avulla te myös pelastutte, jos säilytätte sen sellaisena kuin minä sen julistin. Muuten olette turhaan tulleet uskoviksi. Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän, minkä itse olen saanut vastaanottaa- Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin on kirjoitettu. Hänet haudattiin ja hänet herätettiin kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu jne. Näin kirjoitti meille Paavali ja siinä on hyvin yksinkertaisessa muodossa koko asia.

      Evankeliumin sanoma. Se siis, että Jeesus on kuollut puolestamme ja sovittanut kuolemallaan meidän syntimme on Kristittyjen uskon perusta . Jakaantuneisuus ei koske tätä keskeistä asiaa.
      Se perusta on kaikille kristityille yhteinen. Sen kun kun ottaa omaan sisimpäänsä vastaan, niin on kristitty ja kun siitä uskostaan pitää kiinni niin varmasti pelastuu.
      Voiko olla mitään selkeämpää ja yksinkertaisempaa. Paavali oli aivan saman pelastuksen varassa, kuin mekin. Hän oli tämän aivan saman asian saanut vastaanottaa. Sen vastaanottaminen on yksinkertaisin asia maailmassa. Sen voi tehdä kuka tahansa ja vaikka juuri nyt.

    • Pekka kuinka sovitat julistuksesi siihen että ihminen ei voi itse mitään ottaa ellei Jumala anna?

      Voiko ihminen tulla uskoon ellei Jumala kutsu?

  5. Ajattelen näin: Kun tuhlaajapojan isä otti menneisyyttään häpeävän kotiin palaavan poikansa ylenpalttisen ystävällisesti vastaan, ei se merkitse sitä, että isä olisi ollut sokea poikansa kelvottomuudelle. Mutta isä oli valmis ottamaan hänet takaisin kotiin siitä huolimatta, mitä poika oli tehnyt ja millainen hän oli luonteeltaan, sillä poika oli yhtä kaikki oma poika. Näin siis Jumala armahtaa kelvotonta lastaan, vaikka näkee selvästi tämän viat ja lankeemukset.

  6. On se vaan ihmeellistä, Jeesus saarnasi ja paransi ihmisiä… Mutta Hänet piti tappaa… Paavali saarnasi Jumalan Rakkautta ja lähimmäisestä huolehtimisesta… Ja hänet piti tappaa… Ja entäs ne kaikki Jumalan valtakunnan marttyyrit ja Kristityt, jotka olivat panneet toivonsa Jumalaan… Heitä tapettiin kuin lampaita, jotka viedään teuraaksi. Edelleen on olemassa vaino niitä kohtaan, jotka panevat toivonsa Jumalaan ja se tunnustavat…

    ”Niin fariseukset lähtivät ulos ja pitivät neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet.
    Mutta kun Jeesus huomasi sen, väistyi hän sieltä pois. Ja monet seurasivat häntä, ja hän paransi heidät kaikki, ja hän varoitti vakavasti heitä saattamasta häntä julki; että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo:

    ”Katso, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, minun rakkaani, johon minun sieluni on mielistynyt; minä panen Henkeni häneen, ja hän on saattava oikeuden sanomaa pakanoille. Ei hän riitele eikä huuda, ei hänen ääntänsä kuule kukaan kaduilla. Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän saattaa oikeuden voittoon. Ja hänen nimeensä pakanat panevat toivonsa.”

    Silloin tuotiin hänen tykönsä riivattu mies, joka oli sokea ja mykkä, ja hän paransi hänet, niin että mykkä puhui ja näki. Ja kaikki kansa hämmästyi ja sanoi: ”Eiköhän tämä ole Daavidin poika?” Mutta kun fariseukset sen kuulivat, sanoivat he: ”Tämä ei aja riivaajia ulos kenenkään muun kuin Beelsebulin, riivaajain päämiehen, voimalla”.
    Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: ”Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä. Jos nyt saatana ajaa ulos saatanan, niin hän on riitautunut itsensä kanssa; kuinka siis hänen valtakuntansa pysyy pystyssä?
    Ja jos minä Beelsebulin voimalla ajan ulos riivaajia, kenenkä voimalla sitten teidän lapsenne ajavat niitä ulos? Niinpä he tulevat olemaan teidän tuomarinne.
    Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne. Taikka kuinka voi kukaan tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaroitansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää? Vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa.

    Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa. Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta. Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa. Matt.12:14-32

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.