Oletko törmännyt ihmisiin, jotka yrittävät häpäistä sinua henkilönä sen sijaan, että antaisivat palautetta teoistasi?

 

Häpeä on hyödyllinen tunne silloin, kun on toiminut väärin. On oikein tuntea häpeää ja katumusta erehdyksistä ja synneistä. Me voimme perustellusti moittia toisen tekemisiä, kun havaitsemme ne vääriksi. Myös moitteet teoista tai tekemättä jättämisistä pitää osata ottaa vastaan. Häpäisemistä tai mustamaalaamista ei kuitenkaan tarvitse ottaa vastaan — päinvastoin.

Ei ole oikein häpeillä itseään ihmisenä. On myös epäkristillistä häpäistä toista persoonana tai olemuksellisesti. Vanhastaan kirkossa on opetettu, että Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä.

Merkillistä kyllä, tuntuu, että kirkon piirissäkin on turhan yleistä mustamaalata ja häpäistä ihmisiä. Jos joku antaa sinulle palautetta väittäen, että sinä olet sitä huonoa ja tätä pahaa, olet kohdannut häpäisyä. Älä kuuntele sitä. Tuskin kukaan voi tuntea sinua niin paljon, että voisi sanoa, millainen sinä oikeasti olet. Hän voi tietää tekojasi tai sanojasi ja niitä hän voi kritisoida. Pyydä häneltä palautetta niistä, mutta käske häntä visusti vaikenemaan siitä millainen sinä oikeasti olet.

Vain teoistamme voimme tehdä parannusta, emme siitä, mitä olemme. Arkisissa asioissa voimme usein parantaa työn laatua tai hiukan kohentaa elämäntapojamme. Syvällinen hengellinen parannus liittyy kuitenkin Jumalan anteeksiantoon Jeesuksen ristinuhrin tähden. Uskomme, että Jumalan anteeksianto ja Herra Jeesus Kristus meissä saa aikaan anteeksiannon ja muutoksen, mitä kutsutaan syntisen vanhurskauttamiseksi. ”Kun hän huutaa minua, minä vastaan. Minä olen hänen tukenaan ahdingossa, pelastan hänet ja nostan taas kunniaan.” (Ps. 91:15)

Pentti Tepsa

Kemijärven kirkkoherra

5 kommenttia

  • Ari Pasanen sanoo:

    Pentti Tepsa:””Vain teoistamme voimme tehdä parannusta, emme siitä, mitä olemme.””

    Kun Jumala kutsuu parannukseen niin silloin kun nöyrtyy siihen niin se saa aikaan uudestisyntymän eli Jumalan hengestä syntymän, jos tämä ei ole muutos siihen mitä olemme niin mikä sitten?

    Vielä että sen jälkeen alkaa pyhitys, siis elämän muuttuminen mielen uudistuksen mukaan Jumalan tahtoon.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Toisen häpäisy ja oma häpeä, jostain tapahtuneesta ovat kaksi eri asiaa.

    Israelin kansa ei tuntenut häpeää iljettävien tekojensa vuoksi, he olivat menettäneet kyvyn hävet, vrt. Jer. 6:14,15.

    —-

    Toisen nolaaminen, häpäiseminen, vaikka on alhaisinta mitä voi tehdä ja sitä todella voi tapahtua hengellisissä yhteyksissä, niin se ei hyödytä häpäisijää. Alhainen teko ei hyödytä sen tekijää. Kärsijän paras puolustus on oma vilpittömyys Jumalan edessä, mikä ei tarkoita täydellisyyttä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Minut on voideltu Iloöljyllä enemmän, kuin muut kanssakulkijat, siksi häpäisy-yrititykset saavat minut nauramaan ja uskokaa pois, se on vielä ärsyttävämpää sille, joka yrittää polkea minut maanrakoon. Siksi pyrin kivettämään kasvoni ja kovettamaan luontoni ja pysymään ihan neutraalina.

    Jos ei ole mitään kunnia asemaa, tai tornia, josta pelkää putoavansa, ei ole mitään syytä nolostua, tai nimitellä toista, tai poistaa keskustelukumppani kokonaan, joka tietysti sekin on häpäisy-yritys pahinta laatua, koska sillä mitätöidään se toinen, hänen olemuksensa, ja tietonsa. Kun lähtökohtaisesti tekee itselleen selväksi, että olen vain maan matonen, kukaan ei voi pudottaa enää alemmaksi.

    Astukaa tekin alas taivaasta ja voitte kohdata eläviä ihmisiä, joilla on paljon mielipiteitä ja tietoa. Tieto on valoa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Tarja,

      ilmeisesti seuraavalla viittaat itseesi. Kuitenkin, töks, töks, omakehu haisee!

      ”Astukaa tekin alas taivaasta ja voitte kohdata eläviä ihmisiä, joilla on paljon mielipiteitä ja tietoa. Tieto on valoa.”

      Raamatun ulkopuolinen, kehällinenkin, on valoa mikä onkin pimeyttä. Sekin tulee tuoda esille, töks, töks. (töksäyttelyt ovat sinulta lainaus)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Pentti Tepsa

    Olen taustaltani lappilainen teologi, pappi ja uskonnon opettaja, Vanhan testamentin eksegeetti ja Kemijärven seurakunnan kirkkoherra.