Oletko törmännyt ihmisiin, jotka yrittävät häpäistä sinua henkilönä sen sijaan, että antaisivat palautetta teoistasi?

 

Häpeä on hyödyllinen tunne silloin, kun on toiminut väärin. On oikein tuntea häpeää ja katumusta erehdyksistä ja synneistä. Me voimme perustellusti moittia toisen tekemisiä, kun havaitsemme ne vääriksi. Myös moitteet teoista tai tekemättä jättämisistä pitää osata ottaa vastaan. Häpäisemistä tai mustamaalaamista ei kuitenkaan tarvitse ottaa vastaan — päinvastoin.

Ei ole oikein häpeillä itseään ihmisenä. On myös epäkristillistä häpäistä toista persoonana tai olemuksellisesti. Vanhastaan kirkossa on opetettu, että Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä.

Merkillistä kyllä, tuntuu, että kirkon piirissäkin on turhan yleistä mustamaalata ja häpäistä ihmisiä. Jos joku antaa sinulle palautetta väittäen, että sinä olet sitä huonoa ja tätä pahaa, olet kohdannut häpäisyä. Älä kuuntele sitä. Tuskin kukaan voi tuntea sinua niin paljon, että voisi sanoa, millainen sinä oikeasti olet. Hän voi tietää tekojasi tai sanojasi ja niitä hän voi kritisoida. Pyydä häneltä palautetta niistä, mutta käske häntä visusti vaikenemaan siitä millainen sinä oikeasti olet.

Vain teoistamme voimme tehdä parannusta, emme siitä, mitä olemme. Arkisissa asioissa voimme usein parantaa työn laatua tai hiukan kohentaa elämäntapojamme. Syvällinen hengellinen parannus liittyy kuitenkin Jumalan anteeksiantoon Jeesuksen ristinuhrin tähden. Uskomme, että Jumalan anteeksianto ja Herra Jeesus Kristus meissä saa aikaan anteeksiannon ja muutoksen, mitä kutsutaan syntisen vanhurskauttamiseksi. ”Kun hän huutaa minua, minä vastaan. Minä olen hänen tukenaan ahdingossa, pelastan hänet ja nostan taas kunniaan.” (Ps. 91:15)

Pentti Tepsa

Kemijärven kirkkoherra

  1. ”Mazsihisz aikoo boikotoida kesän alkuun suunniteltua holokaustin muistotilaisuutta, mikäli tilaisuuden järjestäjät eivät tunnusta unkarilaisten omaa osuutta vainoihin.”

    Toisessa maailmansodassa Akselivaltojen keskinäiseen Kolmen vallan sopimukseen ja Saksan ja Italian sodan päämäärien tukemiseen ml ns. .juutalaislait liittyi Unkari marraskuussa 1940, Romania 23.11.1940, Bulgaria 1.3.1941 ja Jugoslavia 25.3.1941. Suomi ei koskaan liittynyt Akselivalta-sopimukseen, kuten ei ottanut käyttöön juutalaislakejakaan.

  2. Sari Roman-Lagerspetzin ajatuskulku on minusta todella pureva. Juuri tuolla perusteella erilaiset holokaustin vuosipäivät ovat erittäin tähdellisiä. Koiranleukana voisi sanoa, ”daavidintähdellisiä”.

    Merkilliseltä tuo uutinen kuitenkin kuulostaa sikäli, että esim. Budapestin House of Terrorissa on kyllä esillä myös juutalaisvainot. Museossa on esillä kolme terroriaaltoa, oma terrori, natsiterrori ja Neuvosto-terrori.

    Omasta mielestäni ei riittävästi kuitenkaan edelleenkään puida eurooppalaista kulttuurihistoriaa siltä osin, että taiteessa ja filosofiassa ja viimein tieteessä antisemitismi tuli hyvin merkittäväksi 1700-1800-luvuilla, eikä valistuskaan merkinnyt sen vähenemistä vaan pitemmän päälle lisääntymistä. Holokaustin syyt ovat siellä kaukana, ei vain jossain tarkasti rajatussa puolueessa, jonka rajat voidaan tarkistaa sen mukaan, kenen povitaskussa tuo puoluekirja oli.

  3. Unkarin YK-suurlähettiläs Csaba Kőrösi esitti tammikuussa maansa anteeksipyynnön osallisuudesta holokaustiin.

    Mistähän tässä nyt on kysymys? Unkarilaisista medioista saa sen käsityksen, että asia liittyy esimerkiksi Budapestiin suunniteltuun saksalaismiehityksen uhrien muistomerkkiin, jonka ehkä pelätään vievän unkarilaisten omaa vastuuta. Ilmeisesti Mazsihisz toivoisi Unkarin vastuun tunnustamista vielä selvemmin sanoin.

    Uutisessa mainittu Gusztáv Zoltai ilmeisesti kuului sosialistisen diktatuurin vuosina Unkarin kommunistiseen puolueeseen ja mahdollisesti jopa palveli Unkarin vuoden 1956 kansannousun jälkeen puolueen yksityisarmeijassa, ”työläismiliisissä”, joka siis oli eri asia kuin puolustusministeriön alainen Unkarin armeija.

    Unkarissa on monen muun Itä-Euroopan maan tavoin valitettavat perinteet antisemitismissä.

    Historiallisen vastuun ottaminen on yksi tapa ottaa askeleita sovun tiellä. Mitä anteeksipyyntöihin tulee, niitä voitaisiin esittää maailmassa enemmänkin. Itse odotan, milloin Kreml pyytää anteeksi yli neljä vuosikymmentä kestänyttä itäisen Keski-Euroopan maiden miehitystä.

  4. Saati yhä jatkuvaa Karjalan miehitystä.

    Se ei kirkkoakaan ilmeisesti kiinnosta, kun KUA meuhkaa ainoastaan Israelia vastaan siitä että se ”miehittää” vanhoja juutalaisten alueita Juudaa ja Samariaa. Mutta kristilliset kirkothan ovat ikävä kyllä olleet läpi historian sangen juutalaisvihamielisiä, joko avoimemman tai peitellymmän antisemitistisiä.

    ”Mutta eihän KUA vastusta juutalaisia vaan Israelia…”

  5. Pentti Tepsa:””Vain teoistamme voimme tehdä parannusta, emme siitä, mitä olemme.””

    Kun Jumala kutsuu parannukseen niin silloin kun nöyrtyy siihen niin se saa aikaan uudestisyntymän eli Jumalan hengestä syntymän, jos tämä ei ole muutos siihen mitä olemme niin mikä sitten?

    Vielä että sen jälkeen alkaa pyhitys, siis elämän muuttuminen mielen uudistuksen mukaan Jumalan tahtoon.

  6. Toisen häpäisy ja oma häpeä, jostain tapahtuneesta ovat kaksi eri asiaa.

    Israelin kansa ei tuntenut häpeää iljettävien tekojensa vuoksi, he olivat menettäneet kyvyn hävet, vrt. Jer. 6:14,15.

    —-

    Toisen nolaaminen, häpäiseminen, vaikka on alhaisinta mitä voi tehdä ja sitä todella voi tapahtua hengellisissä yhteyksissä, niin se ei hyödytä häpäisijää. Alhainen teko ei hyödytä sen tekijää. Kärsijän paras puolustus on oma vilpittömyys Jumalan edessä, mikä ei tarkoita täydellisyyttä.

  7. Minut on voideltu Iloöljyllä enemmän, kuin muut kanssakulkijat, siksi häpäisy-yrititykset saavat minut nauramaan ja uskokaa pois, se on vielä ärsyttävämpää sille, joka yrittää polkea minut maanrakoon. Siksi pyrin kivettämään kasvoni ja kovettamaan luontoni ja pysymään ihan neutraalina.

    Jos ei ole mitään kunnia asemaa, tai tornia, josta pelkää putoavansa, ei ole mitään syytä nolostua, tai nimitellä toista, tai poistaa keskustelukumppani kokonaan, joka tietysti sekin on häpäisy-yritys pahinta laatua, koska sillä mitätöidään se toinen, hänen olemuksensa, ja tietonsa.
    Kun lähtökohtaisesti tekee itselleen selväksi, että olen vain maan matonen, kukaan ei voi pudottaa enää alemmaksi.

    Astukaa tekin alas taivaasta ja voitte kohdata eläviä ihmisiä, joilla on paljon mielipiteitä ja tietoa.
    Tieto on valoa.

    • Tarja,

      ilmeisesti seuraavalla viittaat itseesi. Kuitenkin, töks, töks, omakehu haisee!

      ”Astukaa tekin alas taivaasta ja voitte kohdata eläviä ihmisiä, joilla on paljon mielipiteitä ja tietoa. Tieto on valoa.”

      Raamatun ulkopuolinen, kehällinenkin, on valoa mikä onkin pimeyttä. Sekin tulee tuoda esille, töks, töks. (töksäyttelyt ovat sinulta lainaus)

Tepsa Pentti
Tepsa Pentti
Olen taustaltani lappilainen teologi, pappi ja uskonnon opettaja, Vanhan testamentin eksegeetti ja Kemijärven seurakunnan kirkkoherra.