Oletko sijoittanut oikein

Oletko sijoittanut oikein?
Raha, “mammona”, välttämätön paha. “Monien epäjumala, epätoivo, monien toivo ja pettymys.” Maapallomme saamasta vitsauksesta huolimatta, tai ehkä juuri siitä syystä, elämme aikaa johon sopii hyvin runoilijan Hanna Raudan sanat: “Kas, kuinka kiireissään on maa, sen joukot puuhaa, touhuaa niin yksilöt kuin yhteisöt. On kiire kaikkialla, ja toimi tarmokas on tällä maailmalla nyt päivät yöt.” “Rahaa, Rahaa”, huutaa maailman lapset!
Kristityt? Apostoli Paavali varoittaa:1. Tim. 6:10 “… rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla.”
Jokainen kristitty, niin köyhä kuin rikaskin, tarvitsee vapautusta rahan himosta ja rikkauden orjuudesta. Kun olemme saaneet uskon lahjan, saaneet kääntymyksen Kaikkivaltiaan Jumalan lapseksi ja Jeesuksen opetuslapseksi, niin tämän kääntymyksen seurauksena pitäisi myös rahakukkaromme “kääntyä”! Usein kuitenkin, rahakukkaromme kääntyminen Jumalan valtakunnan työn hyväksi, on vaikeampaa, kuin uskossa Jumalan puoleen kääntyminen!
Kristityn ei pidä olla maallisen omaisuuden orja. Ei kristityn huolehtiminen omaisuudestaan häntä rikastuta, vaan Jumalan siunaus sen tekee. Jeesuksen opetuslapsena on hyvä muistaa: ”Taivaassa ei rahaa tarvita ja helvetissä ne palavat.”
Kun olemme saaneet lahjaksi Jumalan armotyön sydämissämme niin sama armo voi vapauttaa ihmissydämen saituudesta ja rikkauden himosta. Tutkikaamme itseämme, ettemme kanna kukkarossamme Jumalalle kuuluvia rahoja, ettei pankissa ole rahoja, jotka olemme pidättäneet Jumalalta? “Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa” Mt 10:8
Kristityn elämä on kokonaan Jumalan lahjaa. Meidän tulisi tukea Jumalan valtakunnan työtä. Taloudellisen tuen antamisesta Jumala lupaa meille lisää siunauksia: ”Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot, ettenkö avaa teille taivaan ikkunoita ja vuodata teille siunausta ylenpalttisesti” Mal. 3:10
Jukka Teininen Forssa

  1. Tällainen parannussaarna on sellaista itsestäänselvyyttä että sen lukeminen panee kohottamaan hartioita . elämme rahataloudessa emmekä luontaistaloudessa. Tuo ”himo ” pitää meidät ja meistä riippuvaiset hengissä niin kuin aikoinaan metsästäjän saalis tai maanviljelijän sato.

    Sanoma on tietenkin se että pitäisi osata hallita himojaan, siis olla kohtuullinen niiden suhteen ja auttaa paljostaan niitä joilla on vain vähän. Mutta onneksi vähäosaisten muistaminen ei enää riipu yksilöiden hyväntahtoisuudesta vaan olemme luoneet yhteisvastuuseen perustuvan yhteiskunnan joka aukkopaikoista huolimatta on kristillisin yhteiskunta mitä historiasta tunnetaan.

    Hyvinvointi yhteiskunta on mahdollinen siksi että elämme rikkaassa maassa jossa on varaa verotuksen muodossa käyttää varoja yleiseen huolenpitoon.

    Kirkollisessa yhteydessä rahan menetyksen pelko on romuttamassa niitä yhteyksiä, seurakuntia, joissa ihmiset voisivat kotoisasti kuulla noita saarnoja , jopa ylläolevia.

    Rahan menettämisen pelko on yksi depressiota aiheuttava tekijä. Köyhyys on uhka koko olemassaololle niille jotka eivät kyhyyskulttuurissa ole kasvaneet , eivätkä tiedä miten lähes varattomana voi selvitä.

    Elämme kapitalistisessa markkinaekonomiassa jossa todellakin yritetään maksimoida voitot. Systeemi perustuu kilpailuun . Siksi ne jotka eivät osaa tai jaksa seurata mukana ovat vaarassa menehtyä. Mutta tällaista systeemin aiheuttamaa kurjuutta ei voi syyttää yksilöitä ja vaatia heitä tekemään parannusta.

    kohtuulliseen varakkuuteen pyrkiminen on aivan paikallaan. Silloin voi kouluttaa lapsiaan ja elää tarpeeksi hyvää elämää ainakin jos on maksanut veronsa.

  2. Kirkko voisi mennä myös itseensä ja ainakin näin aluksi puolittaa piispojen täysin tuottamattomasta työstä tienaamat kohtuuttoman suuret palkkat ja asuntoedut. Kirkkkojen ökyrakentaminen jäseniltään keräämillä verotuloilla on niin ikään täysin turhaa ja pröystäilevää haaskausta. Niihinkin käytettävät varat voisi käyttä monin kerroin hyödyllisemmin vaikkapa diakoniaan.

    Ja sitten vielä väitetään, että kirkolla on taloudellisia vaikeuksia vähän siellä ja täällä.

  3. ”Tutkikaamme itseämme, ettemme kanna kukkarossamme Jumalalle kuuluvia rahoja, ettei pankissa ole rahoja, jotka olemme pidättäneet Jumalalta? “Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa” Mt 10:8
    Kristityn elämä on kokonaan Jumalan lahjaa. Meidän tulisi tukea Jumalan valtakunnan työtä. Taloudellisen tuen antamisesta Jumala lupaa meille lisää siunauksia:”Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että huoneessani olisi ravintoa,”

    -Kuten myös papeilla ja piispoilla kunnon liksat ja että piruntorjuntabunkkerit olisivat viimeisen päälle suuria, tyylikkäitä, kalliisti sisustettuja ja kruusattuja, homehtuneet ja sisäilmaltaan saastuneet korjattaisiin miljoonilla ja vanhojen seinät pidettäisiin pystyssa. Lisäksi myös piispoille pitää saada komiat kymppitonneja maksavat vermeet ja pannumyssyt päähän, koska omat vaatteet näyttävät vähän vaatimattomilta ja nukkkavieruilta Jumalan silmien edessä.

    Tuokaa nyt ihmeessä ne täydet kymmenyksenne, koska, kuten ymmärrätte, tämä kaikki maksaa vähän riivatusti.

    Jaa niin, meinasi ihan unohtua, köyhillekin pitäisi jäädä vielä jotain?

    • “Tutkikaamme itseämme, ettemme kanna kukkarossamme Jumalalle kuuluvia rahoja, ettei pankissa ole rahoja, jotka olemme pidättäneet Jumalalta? “Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa”

      Niinpä Kunhan ei nyt vain kumminkin tarkoitettaisi niitä rahoja jotka on pimitetty eräinäisten eetteri- ja muiden vast. kerjäläisten haaveilta ja haaveista.

Kirjoittaja

Jukka Teininen
Jukka Teininen
Saarnaaja (eläk.) Hengellinen työ Forssan Ev.lut. Srk Kirkkokuoro 1966 - 1978 Lähetyssihteeri 1975-1998 Forssan ev.lut. Srk oto Lähetystyön kannatusrenkaan ja Forssan Kristillisen Työväenyhdistyksen perustamiset 1996 Kirkon saarnalupa 1978-1995 .Piispa Kortekankaan peruutus 02.08.1995 Seppo Suokunnaksen ”tarpeettomuuslausunnon”avulla.(haamukirjoittaja) SLEY:n saarnalupa 1987 Seppo Suokunnaksen tekemä ”hyllytyspäätös” 08.05.1996 Taloudellinen tappio kirjoista 2.500 mk SRK-mestarin sijainen 1.8.1978-31.03.1985 Forssa ev.lut. Suomen Kristillisen Työväen liitto  oto saarnaaja 1979- Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys piirisihteeri 1990-eläkkeelle 1.2.1995 - Concordia r.y yhdyshenkilö 1995- Luther-säätiön perustamisasiakirja säädekirja 27.10.1999 Perustajajäsen. Luther säätiö , toimintavaltuutettu 2001-? Kirkkovaltuuston jäsen 1979-1982 Seurakuntaneuvoston jäsen 1983-1986 , 1995-1998