Olet salannut tämän viisailta ja ymmärtäväisiltä.

1938 käännöksen mukaan otsikon mukaisesti. -92 käännös puhuu oppineista ja Raamattu kansalle käännös viisaista ja älykkäistä. Nämä kai on vähän meidän jokaisen ominaisuuksia. Juuri niitä joita toivomme ja uskomme itsellämme olevan. Harva kai tänne mitään kirjoittaisi, jollei kokisi ainakin jotain näistä omikseen.

Luin aamulla Roseniuksen elämänleipää kirjasta, tämän päivän tekstin ja sieltä avautui vastaus siihen keitä nämä viisaat ja ymmärtäväiset oikeasti on. Noihin Matteuksen 11:25 sanoihinhan usein on täällä viitattu. Joten jae on jäänyt varmasti monen muunkin mieleen ja antanut aihetta pohdiskeluun.
Eihän kyse voi mitenkään olla siitä että vapahtaja olisi moittinut älykkäitä ihmisiä, tai oppineita eikä edes ymmärtäväisiä. Näitä kakkia ominaisuuksia kipeästi tarvitsemme kaikessa elämässä, myös hengellisten asioiden käsittämisessä.

Paavalikin hyvin perusteellisesti ja viisaasti opettaa kirjeissään seurakuntia oppineena ja selvästi hyvin älykkäänä henkilönä. Ei jää mitään epäilystä siitä, etteikö hän olisi hyvin perillä evankeliumin salaisuudesta. Silti hän sanoo, ettei pidä ajatella itsestään enempää, kuin ajatella sopii. Eikä luulla, että käsittää asiat riittävän hyvin. Paavali jopa sanoo olevansa kuin mieletön. Pyrkiessään selventämään Kristuksen salaisuutta. Tästä kaikesta huolimatta Paavali kehottaa pyytämään, että Jumala antaisi viisauden ja ilmestyksen hengen. Joten on ilmeistä, että on jotain jota Paavali ei kykene taitavana ja hyvänä opettajankaan itse ilmaisemaan, vaan lisäksi tarvitsemme siihen Jumalan antamaa viisautta.

Roseniukselta löysin vastauksen. Mikä oikeastaan on ollut silmiemme edessä koko ajan.
Kyse on vain siitä, että ymmärtäväinen, oppinut ja viisas luottaa omaan ymmärrykseensä, oppineisuuteensa ja viisauteensa eräässä tietyssä asiassa. Kaikessa muussa nuo ominaisuudet ovat hyvin hyödyllisiä, mutta yhdessä kohdassa ne vievät meidät harhapolulle. Kyse on evankeliumin oikeasta ymmärtämisestä. Höh. Tuumaa siihen varmasti moni. Sen asianhan jokainen pikku lapsikin tietää ja tuntee varsin hyvin. Mitä salaisuutta siihen voi kätkeytyä? Jopa sellaista josta Vapahtajamme itse riemuitsi hengessään.

Luther kirjoitti tästä salaisuudesta:” Evankeliumi on kristittyjen kaikkein vaikein taito ja korkein viisaus, jossa he kaikkina elämänsä päivinä pysyvät koululapsina. Kuitenkin on siinä se paha vika ettei mikään näytä olevan helpommin ja nopeammin opittua, kuin se”

…… Niinpä viisaat, ymmärtäväiset ja oppineet sanovat seuraava ja Luther jatkaa:

”kyllä minä tiedän mitä on uskottava, kyllä minä tunnen Jumalan armon. Se on kerta kaikkiaan annettu; tämän kohdan laita on aivan hyvin. Mutta katso mitä meidän on tehtävä ja oltava, siinä riittää ajattelemista, siinä on aina puutteita, kuunnelkaamme jotakin siitä.

Juuri sen tähden he eivät pääse oikeaan tekemiseen asti, saavuta oikeaa halua ja voimaa, koska eivät opi mitä heiltä ensiksi ja kaikkein eniten puuttuu, nimittäin elämä, oikea parannus ja oikea usko.. He eivät tunne kuinka kadotettuja me olemme itsessämme ja kakkine tekoinemme.”

Pahin moka jonka me viisaina, ymmärtäväisinä ja oppineina voimme tehdä on siis siinä että kuljemme evankeliumin salaisuuden ohi kuvitellen että käsitämme sen jo riittävän hyvin ja nyt meidän tulee paneutua ihan muihin uskonelämän asioihin. Onhan tämä asia jo puitu tuhannet kerrat ja ihan käy haukottamaan , kun joku tästä vielä jaksaa blogin tehdä.

Viime vuosina olen jonkin verran ryhtynyt paneutumaan tähän salaisuuteen ja joskus meinaa jalat nousta lattiasta, kun se sama riemu jota Vapahtajamme koki,valtaa mielen.
Viisaat ja ymmärtäväiset ovat niitä jotka mielestään riittävän hyvin evankeliumin ymmärtävät. Lapsenmieliset sitä vastoin tunnustavat etteivät kykene ymmärtämään.Siinä pääsee osalliseksi siitä salaisuudesta, josta taivaassakin riemuitaan.

  1. Pekka:”” Kyse on evankeliumin oikeasta ymmärtämisestä.””

    Juuri tätähän Jeesus Sanoo että Jumala salaa evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”, siis niiltä jotka omassa ymmärryksessä sitä yrittävät käsittää eivätkä nöyrry lapsenkaltaiseksi.

    Ensinnäkin mitä on evankeliumi, mistä sen löydät? Eihän evankeliumia voi edes yrittää ymmärtää ellei tiedä mistä sen voi väärentämättömänä löytää.

    • Ei Jeesus siinä mitään evankeliumista puhu. Hänpuhuu samasta kuin Paavali, joka puhuu Jumala kätketystä teosofiasta, jota puhutaan vain teleiosten seurassa.

    • Seppo

      Teosofian perustaja HB viittasi muutamiin 1800 -luvun amerikkalaisiin lehtiartikkeleihin väittäen näiden olevan 10 000 vuotta vanhoja tiibetiläisiä tekstejä, joten tämä tuon uskontoja sekottavan kirjailijan tekstien luetettavuudesta.

      Tulos on aina sekava, jos sekottaa yhteen kuulumattomia asioita toisiinsa.

      Samalla tavalla on täysin mahdotonta yhdistää intialaisperäistä syklistä maailmankuvaa juutalaiskristilliseen lineaariseen maailmankuvaan.

  2. Ari. Viimeksi kun tapasimme kahvipöydän ääressä, niin teit minulle täysin selväksi jo silloin, ettei sinulla ole mitään osaa evankeliumiin. Olemmehan mielestäsi täysin eri puolilla. Joten muuhun tulokseen en kanssasi voi tulla. Käytät uskovien sanastoa, mutta et ole käsittänyt uskon salaisuutta lainkaan. Uskot vakaasti ymmärtäväsi ja juuri se todistaa siitä, että evankeliumi on vielä sinulta salattu.

    • Pekka hyökkäämällä koetat puolustaa mutta et vastaa selkeään kysymykseen, mistä löydät evankeliumin?

    • Onkohan mahdollista saada tietää mikä oli se loukkaus? Voinen korjata nyt jos olen esittänyt asian väärin tai mahdollisesti olet käsittänyt asian toisin kuin sen olin tarkoittanut?

  3. Uskon salaisuus on suuri! Se on suuri sen tähden, että Korkeimman Jumalan on Itse koskettanut uskovien sydäntä ja antanut elävän toivon Kristuksen kautta, joka on noussut ylös kuolleista. Järjellisesti kukaan ei voi ottaa vastaan tuota tietoa omilla kyvyillään. Ainoastaan ja ainoastaan jos Jumala sen ihmiselle ilmoittaa ja antaa. Evankeliumi on julistettava kaikille, mutta se, joka sen uskoo, on tullut Jumalan koskettamaksi.

    Jumala on Itse antanut todistuksen ihmiselle Kristuksessa. Tämä on se salaisuus, jota maailma ei voi käsittää, vaan se taistelee sitä vastaan. Se sanoo ja epäilee kaikkea sitä vastaan ja pyrkii kaikin keinoin turhentamaan sen tiedon, jonka Jumala on Itse Kristityn sydämeen asettanut. Tätä ei järki käsitä.

    Kun Pietari ja Johannes julistivat ylösnousemusta Kristuksessa, niin Saddukeukset ja Juutalaiset panivat heidät vankilaan, mutta kansassa oli useita tuhansia tulleet Sanalle kuuliaisiksi, koska heidän keskuudessa oli tapahtunut parantumisen ihme ja he sanoivat: ”Mitä me teemme näille miehille? Sillä että heidän kauttansa on tapahtunut ilmeinen ihme, sen kaikki Jerusalemin asukkaat tietävät, emmekä me voi sitä kieltää.
    Mutta ettei se leviäisi laajemmalle kansaan, niin kieltäkäämme ankarasti heitä enää tähän nimeen puhumasta yhdellekään ihmiselle.”
    Niin he kutsuivat heidät ja kielsivät heitä mitään puhumasta ja opettamasta Jeesuksen nimeen.
    Mutta Pietari ja Johannes vastasivat heille ja sanoivat: ”Päättäkää itse, onko oikein Jumalan edessä kuulla teitä enemmän kuin Jumalaa;
    mutta me emme voi olla puhumatta siitä, mitä olemme nähneet ja kuulleet”.
    Niin he uhkasivat heitä vielä enemmän ja päästivät heidät, koska eivät kansan tähden keksineet, miten rangaista heitä, sillä kaikki ylistivät Jumalaa siitä, mitä tapahtunut oli.

    Sillä sivu neljänkymmenen oli jo vuosiltaan se mies, jossa tämä parantumisen ihme oli tapahtunut. Ja päästyään vapaiksi he menivät omiensa tykö ja kertoivat kaiken, mitä ylipapit ja vanhimmat olivat heille sanoneet.
    Sen kuultuansa he yksimielisesti korottivat äänensä Jumalan puoleen ja sanoivat: ”Herra, sinä, joka olet tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on!
    Sinä, joka Pyhän Hengen kautta, isämme Daavidin, sinun palvelijasi, suun kautta, olet puhunut: ’Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat?
    Maan kuninkaat nousevat, ja ruhtinaat kokoontuvat yhteen Herraa ja hänen Voideltuansa vastaan.’
    Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa, tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi.
    Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi; ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta.”
    Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti. Apost.t.4:16-31

    Pietari jatkaa kirjeessään: ”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta, turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten, jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.
    Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
    Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
    sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen. Ja vielä Pietari jatkaa:

    Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
    Sillä: ”kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti”. Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu. (Lainaukset 1.Piet.1)

  4. Viisaat ja ymmärtäväiset ja mielenvikaiset ja yksinkertaiset …

    Josefuksen kirjassa; Juutalaissodan historia, on yksi Jeesus ben Ananias niminen mies, yksinkertainen maalaismies, joka tuli temppeliin juhlan aikana ja alkoi huutaa. ” Ääni kuuluu idästä ja ääni kuuluu lännestä, ääni neljältä ilmansuunnalta, ääni Jerusalemia ja temppeliä vastaan, ääni ylkiä ja morsiammia vastaan, ääni koko kaupunkia vastaan. ” Mutta ei hän riehunut, eikä kaadellut pöytiä.

    Tätä hän huusi seitsemän vuotta myös kaduilla ja kujilla, lakkaamatta, mutta erityisesti juhlapäivinä. Muutamat johtohenkilöistä kovisttelivat häntä häiriön aiheuttamisesta, mutta hän ei syyttänyt ketään, ei myöskään kiittänyt jos joku antoi hänelle ruokaa. Huusi vain itkuisella äänellä omaa huutoaan.

    Muutamat sanoivat, että ehkä häntä ajaa jokin yliluonnollinen voima.

    Kun huuto ei lakannut, hänet vietiin roomalaisen prokuraattorin eteen. Siellä häntä ruoskittiin kuulusteluissa luita myöten. Ilmeisesti siitä, että mistä hän oli kuullut tällaisia ääniä, kuka uhkaa idässä ja lännessä.

    Hän ei kertonut mitään eikä taaskaan syyttänyt ruoskijoita huokaili vain ” Voi sinua Jesrusalem ” Roomalaiset tulkitsivat hänet mielenvikaiseksi ja päästivät menemään.

    Mies ei lakannut ennenkuin sota syttyi, ja hän näki ennustuksensa toteutuneen.
    Muurin harjalta hän vielä huusi, ” Voi sinua Jerusalem ” Ja ”Voi minua myös ” Roomalaisesta heittokoneesta ammuttu kivi osui häneen, hän putosi ja kuoli.

    Tästä voi kysyä kaksi kysymystä; ensiksikin, oliko hänen tietonsa Jumalalta, vai oliko hän kuullut puheita mahdollisesta hyökkäyksestä, ollut jossain seurassa, jossa hänen ei luultu ymmärtävän mitä puhutaan, koska häntä pidettiin mielenvikaisena.

    • Se, että evankeliumeissa ei mainita mitään Jerusalemin hävityksestä, osoittaa, että ne on kirjoitettu ennen vuotta 70 jKr. Jeesus tottakai tiesi, mitä tulisi tapahtumaan.

  5. Anita Ojala

    Tutkijoiden mielestä ne on kirjoitteu jälkikäteen. Kun llisäksi muistamme, että kristinusko on roomalainen valtionuskonto, eiväthän kirkkoisät olisi voineet kirjoittaa roomalaisten julmuudesta ja hävitysvimmasta. Syy hävitykseen laitettiin juutalaisten omaksi syyksi, ja kirkkoisät kirjoittivat, että kaikki juutalaisia kohtaavat onnettomuudet ja niiden syy on tämä anteeksiantamaton Kristuksen murha.
    Vaikka romalaiset itse toimittivat senkin.

    Se jälkeen juutalaisia onkin suljettu gettoihin, pakkokäännytetty, pakkokastettu karkotettu, kidutettu murhattu kokonaisia kyliä, syytetty milloin mistäkin, on ollut inkvisitoita, pogromeita, on halvennettu, syljetty, haukuttu, syytetty. Pääsiäisenä naulattu kotiensa oviin, naisia ja lapsia raiskattu, syytetty milloin mistäkin, jopa maanjäristyksistä ja tulivuoren purkauksista . Täysin kohtuutonta pimeyttä, pimeyden ruhtinaan toimintaa.

    Tarkoitus oli järjestää juutalaisille ikuinen piina. Toivon todella, että se Jeesus tulisi takaisin, näkisin mikä mies hän todellisuudessa on, ja kenet hän tuomitsee.
    Me emme tiedä mitä mieltä hän on kaikesta mitä hänen jälkeensä on tapahtunut ja mitä hänen nimissään on tehty. Jos hän on oikeudenmukainen, niin kristikansalla voi olla tukalat paikat. Hän voi sanoa, ” Minä en ole koskaan tuntenut teitä. ”

    • Tarja Parkkila mielenkiintoinen ajatus mitä mieltä Jeesus on.

      Ainakin voimme tietää mikä on Hänen rukous ihmisille, jokaiselle erikseen, ”Isä anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä tekevät” Siis ennen tuloaan Jeesus ei tuomitse vaan Hän on käskenyt seuraajiaan julistamaan parannusta syntien anteeksisaamiseksi Hänen nimessään, ei siis todellakaan mitään miekkalähetystä eikä vainoa.

      Selkeästi kaikki väkivalta on merkki sielunvihollisen omasta ”taivasten valtakunnasta” eli siitä jonka hän tempasi itselleen Jeesuksen ennustuksen mukaan.

      Matt. 11:12
      Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

  6. Ari Pasanen

    ” Siis ennen tuloaan Jeesus ei tuomitse vaan Hän on käskenyt seuraajiaan julistamaan parannusta syntien anteeksisaamiseksi Hänen nimessään, ei siis todellakaan mitään miekkalähetystä eikä vainoa.”

    Jeesus ei ole kirjoittanut yhtään mitään, muut ovat hänelle kirjoittaneet repliikit ja panneet hänet antamaan anteeksi omat tekonsa. Kiva olisi tietää mitä hän itse sanoo. Jos ihmiset voivat tehdä mitä tahansa ja kaikki annetaan anteeksi, se ei paranna maailmaa, he jatkavat samaan malliin.
    Jumala ei Julista syyllistä syyttömäksi, vain rikolliset ja rosvot haluavat elää ilman lakia ja oikeutta.

    • Tarja Parkkila:””Jos ihmiset voivat tehdä mitä tahansa ja kaikki annetaan anteeksi, se ei paranna maailmaa, he jatkavat samaan malliin.””

      Kun Jeesus julisti parannusta ja Hänen seuraajansa niin tekevät, niin kun ihminen kääntyy parannukseen niin kaikki ennen tehdyt synnit saa anteeksi, mutta sen jälkeen on syntejä joita ei saa anteeksi eli kun saa armon niin sen jälkeen ei voi tehdä mitä tahansa ja pelastua.

      Toisaalta Jeesus selkeästi Sanoo ettei maailma enää pelastu vaan saastuu saastumistaan ja luodaan uusi paikka uskoville asua.

  7. Ari Matteus

    ”Matt. 11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen. ”

    En tiedä mitä tarkoittaa ” taivasten valtakuntaa vastaan,” mutta Jerusalemia vastaan on kyllä hyökätty ja jokainen on halunnut sen itselleen. Mutta sitä on tapahtunut jo ennen Johannes Kastajaa.
    On ollut egyptiläistä, kreikkalaista, persialaista, roomalaista, bysanttia, arabivalloitusta, ristiretkiä, jne.

    Taivaassa ei ole valtakuntaa, miten olematonta vastaan voisi hyökätä? Henkimaailma on ihmisen päässä ja henkimaailmalla, mielen maailmalla, ei ole edes taivas rajana. Se onkin keksinyt taivaita aina seitsemänteen ja kymmennenteen saakka. Periaatteessa se ei minua haittaa, kunhan ei olla pahennukseksi muille, jotka eivät halua samoihin taivaisiin uskoa. Vaan ajattelevat, että ihminen nousee oppimisen kautta pois pimeydestään ja pahuudestaan.

    • Taivasten valtakunta on uudestisyntyneet täällä maan päällä eli todelliset kristityt.

      Heitä alkaen Johannes kastajasta vainottiin ja kun rooman valtakunta otti ns ”kristin uskon” omakseen niin siinä tapahtui tämä tempaaminen eli sielun vihollinen perusti oman ”taivasten valtakuntansa” jonka selkeänä merkkinä on juuri väkivalta ja omaan uskoon pakottaminen.

  8. Olen kuullut tuon ” Taivasten valtakuntaa vastaan ” Myös muodossa ”Jeesuksen Kristuksen valtakuntaa vastaan. ” Ja sen on uskottu tarkoittavan Israelia vastaan, eli kaikki kokoontuvat Israelia vastaan. Tulee suuri lopun ajan sota, Harmagedon.

    Se on väärä singnaali, Israel/Juudea ei ole Jeesuksen Kristuksen valtakunta, se on maallinen valtio. ”Egypti minun tyttäreni ja Assyria minun kätteni teko ja Israel siinä keskellä, minun perintöosani ”. Raamatulliseti Jumalan sanana näin, ja ihan maallista tarkoittaen.

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.