Oivalla oikea hetki

 

Jo hyvin nuoresta alkaen olen pyrkinyt totuuden tiedostamiseen ja älylliseen rehellisyyteen. Olipa totuus jostakin elämääni koskettavasta asiasta, hyvästä tai pahasta, mikä hyvänsä, haluan mieluummin tietää sen kuin uskotella muuta. Tiedostamattomuus kertoo mielestäni henkisestä kypsymättömyydestä, jossa pään voi huoletta jättää pensaaseen, koska totuuden tietäminen voi olla epämiellyttävää. Tämä totuuden tunnistaminen tai myöntäminen, juuri nyt, voi olla se hetki jolloin elämäni voi muuttua. Se voi tulla yhtäkkiä tai pitkän prosessin tuloksena.

Nyt hetkessä ei haikailla tulevaisuuteen eikä juututa menneeseen. Tämä päivä, tämä hetki on tärkeä. Tämän hyväksi käyttämiseen myös raamattu meitä kehottaa. ”Oikealla hetkellä olen kuullut sinua, pelastuksen päivänä olen tuonut sinulle avun. Juuri nyt on oikea hetki, juuri nyt on pelastuksen päivä”, (2 Kor. 6:2).

Tästä hetkestä alkaa tulevaisuutemme. Se mitä teemme nyt, saattaa ratkaista sen. Mennyttä emme saa takaisin. Voimme katua sitä, voimme kääntyä, voimme saada menneisyyden synnit anteeksi, mutta menneisyyttä emme voi peruuttaa. Sillä on vaikutusta siihen, minkälaista elämämme on nyt. Isä Benedict Groeschel on kirjoittanut siitä elähdyttävästi kirjassaan Everyday Encounters with God, (Jumalan kohtaamisia jokaiselle päivälle).

Jos emme tartu nyt-hetkeen, elämä luisuu eteenpäin sattumanvaraisesti ja ilman päämäärää tai iankaikkisuuden tiedostamista. ”Tartu kiinni iankaikkiseen elämään”, raamattu kehottaa, (1 Tim 6:12). Jos emme siihen tartu, emme myöskään siihen tähtää ja se jää saamatta. Kristitty ei ole fatalisti, kohtalonuskoinen. Hän luottaa siihen, että Jumalan avulla hän voi muuttaa elämänsä ja saada uuden alun ja mahdollisuuden, joka voi alkaa juuri nyt.

Monet Jumalan läsnäolon harjoittamisesta kirjoittaneet ovat korostaneet, että juuri nyt voimme kokea Jumalan läsnäoloa, kuulla hänen äänensä, tulla tietoiseksi hänen rakkaudestaan, vastaanottaa armon ja syntien anteeksi saamisen. Tänä päivänä voimme panna alulle jotakin jolla on merkitystä tulevaisuudessa ja iankaikkisuudessa. Jumala voi antaa toisen mahdollisuuden hukatun nyt-hetken hyväksi käyttämiseen.

Moni alkoholisti tai huumeiden käyttäjä tai joku muu suuri syntinen on kokenut voimakkaan nyt-hetken ja kääntynyt Jumalan puoleen, jolloin hänen koko loppuelämänsä on siirtynyt uudelle raiteelle. Toiset ovat hyljänneet Jumalan ja siirtyneet harhapoluille ja jopa Jumalan vastustajien leiriin ja synnin orjuuteen. Paavalilla oli nyt-hetki, jolloin hän teki täyskäännöksen ja alkoi seurata Jeesusta. Sitä ennen hän oli vainonnut kristittyjä. Pietari jätti nyt-hetkessään kalastajan ammatin ja läksi samana päivänä seuraamaan Jeesusta.

Saalemin kasteelle menneiden joukossa oli hiljattain nuori mies, joka todisti uskoon päätymisestään ja sanoi, että hän ei etsinyt Jumalaa tai Jeesusta, vaan totuutta, mutta päätyi Jeesukseen ja luovutti elämänsä hänelle todeten, että Jeesus todellakin on se totuus jota hän etsi.

C.S. Lewis kertoo nyt-hetkestään kirjassaan Surprised by Joy, (Ilon yllättämä). Lewis teki kaikkensa välttääkseen tunnustamasta edes Jumalan olemassaoloa. Enemmän kuin mitään muuta hän halusi olla rauhassa eikä ajatella koko asiaa. Mutta Jumala ei jättänyt häntä rauhaan, vaan toi todistusaineistoa olemassaolostaan äkkiarvaamatta mitä erilaisimmissa tilanteissa. Tuskallisen välttämistaistelun jälkeen Lewis antautui ja totesi: ”Olin koko Englannin nujerretuin ja vastahakoisin käännynnäinen.” Tämä oli Lewisin nyt-hetki, jolloin hän alkoi uskoa Jumalan olemassaoloon. Myöhemmin hän tuli tietämään inkarnaatiosta eli ylösnousemuksesta. Siitä ja muista älyllisistä taisteluista ennen uskoon päätymistään Lewis kertoo kirjassaan.

Nyt-hetki voi tulla yllättäen tai etsimisen tuloksena. Sen tunnistamiseen tarvitaan usein pysähtymistä, yksinäisyyteen vetäytymistä ja Jumalan puoleen kääntymistä. Nyt hetkeen voi myös siirtyä pitkin päivää. Aamulla herättyään voi usein nähdä kirkkaasti mitä juuri nyt tulisi tehdä tai kenen puolesta rukoilla.

Nyt hetkessä Jumala antaa meille mahdollisuuden valita uudenlaisen elämän ja armon, tai synnin orjuuteen jäämisen. On tärkeää tiedostaa, että voi kääntyä, että elämälleen voi valita uuden suunnan, että mielensä voi muuttaa eli uudistaa, johon apostoli meitä kehottaa.

Elämämme järkevin nyt-hetkemme on sen miettimistä, mihin menemme kun aika meistä jättää, kun tulemme elämämme viimeiseen nyt-hetkeen.

Vieno Kennedy

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Nyt-hetki ei välttämättä kaipaa aina käännettä johonkin uuteen, parempaan. Nyt hetki sisältää olemassaolon kohtaamisen Jumalan yhteydessä täyteläisenä isessään: kiitollisena menneestä ja toiveikkaana tulevaan, mikäli sitä on. Tosiasissa nyt-hetkessä ei ole tulevaa sinällään muuta kuin juuri toivossa. Reaalisesti miettien siinä on koossa mennyt nykyisyydessä; uskoen toivossa on tietysti odotuksia, joiden toteutumisen yksin Jumala tietää.

Kennedy Vieno
Kennedy Vieno
Olen ulkomailla kauan asunut (Lontoossa 16 v. Amsterdamissa 1,5 v) toimittaja. Nykyään enimmäkseen eläkkeellä. Eri piireissä ja kirkkokunnissa liikun avoimella mielellä. Karismaattisuus on usein innostavaa, ja käyn Verkosto yhteisössä. Viime aikoina olen kokenut erityistä mielenkiintoa myös katoliseen uudistusliikkeeseen ja siellä vaikuttavaan karismaattisuuteen. Iän myötä tulee ihmeteltyä, mihin kaikki vuodet ovat kadonneet. Miten voisi käyttää aikaansa paremmin, miten tiedostaa ja tarttua oikeaan hetkeen?