Oikea tuomio on Jumalan
Kukat kesän kaunistavat,
Pihamaata somistavat,
Suloisuutta elämään,
Auttavat ne heräämään.
Kuvan aroniat kasvavat pihamme reunalla.
Tuomiosunnuntain kertomuksessa Susannasta puhutaan myös puutarhasta. Heidän puutarhansa ympärillä oli aita ja siinä portti. Susannan mies oli Jojakim. He olivat rikkaita. Heidät tunnettiin hurskaiksi. He kunnioittivat Jumalaa. Elivät Jumalan sanalle kuuliaisina. Tuon aikainen Raamattu oli Toora eli Laki eli nykyiset Viisi Mooseksen kirjaa.
Tekstissä kerrotaan myös kahdesta tuomarista, jotka himoitsivat Susannaa. Kun tämä ei suostunut makaamaan heidän kanssaan, niin he järjestivät uhrilleen kuolemantuomion. Daniel sai Jumalalta kutsun vapauttaa Susanna vääristä syytöksistä. Tuomarien juoni paljastui ja kuolemantuomio koituikin väärille tuomareille. Se tuomio, mitä nämä olivat julistaneet Susannalle, lankesikin heille itselleen.
Danielin toiminta oli rohkeaa. Se johti totuuden voittoon. Jumala sai kunnian ja kiitoksen. Oikea tuomio on Jumalan suuri lahja.
Tuomiosunnuntai kertoo, että aikojen lopussa Jeesus tulee takaisin. Hänen eteensä kootaan kaikki kansat. Silloin totuus tulee esille. Vääryys kukistuu ja oikeus voittaa. Jumala saa kunnian kaikessa.
Jumalan omille tuo on suuren ilon ja vapautuksen hetki: usko muuttuu näkemiseksi, toivo täyttymykseksi ja katoavaisuus ikuiseksi elämäksi.
Sen sijaan Paholainen saa rangaistuksensa. Sen kapina kukistuu lopullisesti. Kaikki vääryys ja paha poistuu. Itkua ja kyyneleitä ei enää ole. Tuolloin kaikki muuttuu uudeksi, riemuksi, autuudeksi.
SUNNUNTAI 26.11.2023
Tuomiosunnuntai eli Kristuksen kuninkuuden sunnuntai
Kristus, kaikkeuden Herra
Kertomus Susannasta leikittelee sanoilla. Se siis on saanut kirjallisen asunsa kreikaksi. Septuagintassa, Vanhan testamentin kreikankielisessä versiossa, teksti on Danielin kirjan alussa. Latinankielisessä Vulgatassa se on Danielin kirjan lukuna 13. Meidän suomalaisessa Raamatussamme se on Vanhan testamentin Apokryfien joukossa.
Sunnuntain apokryfiteksti: Dan. lis. A:44–64
Herra kuuli rukouksen. Kun Susannaa vietiin surmattavaksi, Jumala herätti Daniel-nimisessä nuoressa pojassa pyhän hengen, ja hän huusi kovalla äänellä: "Minä olen syytön hänen vereensä!" Kaikki kääntyivät katsomaan ja kysyivät häneltä: "Mitä sinä puhut?" Daniel astui heidän keskelleen ja sanoi: "Näinkö tyhmiä te olette, israelilaiset? Tuomitsitte kansanne tyttären oikopäätä, asiaa tutkimatta ja totuutta selvittämättä. Palatkaa oikeuspaikalle! Nuo miehet todistivat valheellisesti häntä vastaan."
Kaikki lähtivät kiireesti takaisin, ja perille päästyä vanhimmat sanoivat Danielille: "Tule tänne, istuudu meidän joukkoomme! Jumala on tehnyt sinusta vanhimpien vertaisen. Kerro nyt, mitä sinulla on mielessäsi." Daniel sanoi heille: "Erottakaa miehet kauas toisistaan. Minä kuulustelen heitä."
Kun miehet oli viety erilleen, Daniel kutsui toisen luokseen ja sanoi: "Sinä olet tehnyt pahaa vanhuuden päiviisi saakka, mutta nyt joudut kasvotusten myös ennen tekemiesi syntien kanssa. Sinä olet antanut vääriä tuomioita, tuominnut syyttömiä ja vapauttanut syyllisiä, vaikka Herra sanoo: ’Älä aiheuta syyttömän ja oikeamielisen kuolemaa.’ No niin, kun kerran näit tämän naisen, niin kerro, minkä puun alla näit heidät yhdessä makaamassa." "Pistaasin", mies vastasi. Silloin Daniel sanoi hänelle: "Hyvin valehdeltu, mutta oman pääsi menoksi. Jumala on jo käskenyt enkelinsä pistää sinuun ammottavan haavan."
Daniel lähetti miehen pois ja käski tuoda toisen paikalle. Tälle hän sanoi: "Kanaanin sukukuntaa, et Juudan! Kauneus petti sinut, himo johti sydämesi harhaan. Näin te olette tehneet Israelin tyttärille, ja he ovat pelänneet teitä niin, että ovat suostuneet makaamaan kanssanne. Tämä Juudan tytär ei kuitenkaan sietänyt teidän laittomuuttanne. Sanopa nyt, minkä puun alta yllätit heidät yhdessä makaamasta?" "Rautatammen", mies vastasi. Silloin Daniel sanoi hänelle: "Kyllä kai! Tuo valhe tiesi sinullekin pään menoa. Jumalan enkeli odottaa rautainen miekka kädessään lyödäkseen sinut kahtia. Hän tekee lopun teistä molemmista."
Kaikki koolle tulleet alkoivat huutaa suureen ääneen ja ylistivät Jumalaa, joka pelastaa ne jotka panevat toivonsa häneen. He nousivat noita kahta vanhinta vastaan, sillä Daniel oli näiden omilla sanoilla osoittanut heidän todistaneen väärin. Miehet kokivat sen, mitä olivat itse aikoneet lähimmäiselleen. Väkijoukko tappoi heidät, niin kuin Mooseksen lain mukaan kuului tehdä, ja syytön ihminen pelastui sinä päivänä.
Hilkia ja hänen vaimonsa kiittivät Jumalaa siitä, että heidän tyttärensä oli osoittautunut syyttömäksi häpeälliseen tekoon, ja Susannan mies Jojakim ja kaikki sukulaiset kiittivät yhdessä heidän kanssaan. Siitä päivästä alkaen Danielia pidettiin suuressa arvossa, ja aikaa myöten hänen arvostuksensa vain kasvoi.
57 kommenttia
Matias Roto et sitten ottanut kantaa esittämääni vastineeseen sinun ”syö perunaa JA kastiketta” todisteluun, siis kuinka äiti suihkuttaa lastaan tämän ollessa puettuna?
Etkö huomaa että peruna jutussasi on xain yksi verbi joka kohdistuu molempiin, kun taasen suihku jutussani on kaksi eri verbiä jotka kohdistuvat eri tekemisiin?
Kanssasi on mahdotonta käydä ”keskustelua” kun et ota kantaa asioihin vaan väännät vain etten minä ymmärrä.
Taas tuot kirkon jarkonia, et pitäydy Raamatun sanassa.
Miksi viittaat kintaalla minun esimerkkeihin kuten nyt äiti suihkuttaa puettua lasta, siis kun tuot itse täysin irrationaalisen esimerkin perunoiden ja kastikkeen syönnistä?
Sisarkirkossamme Katolisilla on viikonloppuna 25.- 26. 11.2023
piispaksi vihkiminen.
Piispaksi vihkiminen lauantaina ja juhlallinen piispanmessu sunnuntaina.
PIISPAKSIVIHKIMISVIIKONLOPUN OHJELMA
on nähtävissä täällä
https://fides.katolinen.fi/piispaksivihkimisviikonlopun-ohjelma/
Matias Roto kyllä Jeesus kutsuu vain yksilöitä, ei auta että isä kääntyy, ei siinä muut samalla käänny vaan jokaisen on itse henkilökohtaisesti tehtävä parannus.
Ilmoita asiaton kommentti