Nimrod

Spitfire-hävittäjä on pitkässä laskuliidossa meren rantaan. Polttoainetankki on tyhjä. Pilotti saa laskutelineet alas juuri sopivasti ennen kuin kone kosketta hiekkaa ja tekee onnistuneen laskun. Näin päättyy Christopher Nolanin (1970-) sotaelokuva Dunkirk (2017).

Ohjaajan elokuvat (mm. Inception 2010, Interstellar 2014, Tenet 2020, Oppenheimer 2023) yhdistelevät yksityistä ja yleistä. Ihmiskunnan ratkaisunhetket koetaan yksityisen ihmisen ratkaisujen kautta.

Dunkirk tuli hiljan TV6:lla. Sodan kaoottisuuden keskellä yksilöt tekevät ratkaisuja toistensa ja koko yhteisön hyväksi. 300 000 brittiä on jumissa Ranskan alavalla rannikolla, jonne suuret alukset eivät voi rantautua evakuoidakseen sotilaat. Saksalaiset lähestyvät sisämaasta motittaakseen britit.

Spitfiren pilotti päättää jahdata saksalaista Heinkel He 111 -pommittajaa ja estää sitä upottamasta evakuointilaivaa. Pilotti tietää ratkaisunsa hinnan. Polttoaine ei riitä. Hänen on tehtävä pakkolasku. Jos se onnistuu, häntä odottaa sotavankeus. Pilotti nousee koneesta ja ampuu ohjaamoon valopistoolin panoksen ja antaa koneensa palaa. Samalla saksalaiset tulevat vangitsemaan hänet. Taustalla soi Edward Elgarin (1857-1934) Enigma-sarjan osa Nimrod.
_ _ _
Elgar on brittien kansallissäveltäjä ja erityisesti hänen marssisarjansa Pomp and Circumstance osat 1 ja 4 soivat usein kuninkaallisissa seremonioissa. Etusija on tietysti Georg Friedrich Händelin kruunajaishymnillä Zadok the Priest, joka kuultiin jälleen Charles III:n kruunajaisissa.

Zadok the priest,
And Nathan the prophet
Anointed Solomon king

God save the king
Long live the king
God save the king
May the king live forever.

Tästä 1. Kuninkaiden kirjan (1:32-40) aiheesta, Salomon kuninkaaksi tulosta, voisin kirjoittaa enemmänkin joskus toiste. Nyt aiheena on kuitenkin Nimrod, Enigma-variaatioiden IX muunnelma. Se on nimittäin myös usein osana juhlavien seremonioiden musiikkia, ehkä viime aikoina useammin kuin ennen.

Tempomerkintä on Adagio (pulssi 52). Kappale lähtee liikkeelle pianissimossa ja esitysohjeella nobilemente, ylväästi. Melodialinja g-es-as-f-b… aaltoilee sekvensseinä meren aaltojen lailla. Nimrodin tunnelma on juhlavan rauhallinen ja sakraalinen.
_ _ _
Elgar sävelsi muunnelmateoksen orkesterille, neljätoista Enigma-variaatiota (1898-99) läheisten ystäviensä musiikillisiksi muotokuviksi tai luonnoksiksi sisällyttäen joukkoon vaimonsa, kustantajansa ja itsensä. Enigma merkitsee arvoitusta ja kyseessä onkin musiikillinen piilokuva.

Elgar ei paljastanut Enigma-teemaa, mutta antoi siihen liittyviä vihjeitä. Sen hämärä sisältö (”dark saying”) on jätettävä ratkaisemattomaksi. Enigma-teemaa ei soiteta, vaan se soi muunnelmien ulkopuolella. Siten Enigma-teema on kuin mykkä cantus firmus ja muunnelmat ovat siihen suhteessa kuin esimerkiksi kontrapunktiset melodiat.

Musical Timesin haastattelussa (1900) Elgar antoi vihjeen, että Enigma-teemaan liittyy eräs tunnettu melodia. Useita ratkaisuyrityksiä esitettiin Elgarin elinaikana, mutta hän vei salaisuuden mukanaan hautaan. Tämän jälkeen on esitetty toinen toistaan fantastisempia ratkaisuja Enigmaan – se tuntuu olevan vaikeampi pala, kuin saksalaisten sodanaikainen samanniminen salakirjoituslaite, jonka salaisuuden britit onnistuivat murtamaan ja selvittämään saksalaisten sukellusveneiden sijainnin.
_ _ _
Mielestäni uskottavimman ratkaisun on esittänyt Hans Westgeest (2007), jonka mukaan teema koostuu yhdeksästä nuotista g-es-as-f-b-f-f-as-g. Rytmi puolestaan perustuu Edward Elgarin omaan nimeen (lyhyt-lyhyt-pitkä-pitkä, sitten päinvastoin pitkä-pitkä-lyhyt-lyhyt ja loppunuotti). Piilotettu Enigma-melodia olisi Westgeestin mukaan Ludwig van Beethovenin Pateettisen sonaatin (nro 8, op. 13) hitaan osan alku (g-f-b-as-g-b-es-f-b). Enigma-melodia toistaa Pateettisen sonaatin hitaan osaan viisi ensimmäistä nuottia.

Erityisesti tämä soi tunnistettavasti Nimrod/Metsästäjä –variaatiossa nro IX. Siten Nimrodilla on keskeinen asema Elgarin muunnelmateoksessa. Tiedossani ei ole, kenen ystävänsä muotokuvaksi Elgar tarkoitti Nimrodin.
_ _ _
Entä kuka tai mikä on Nimrod? Amerikanenglannissa Nimrod merkitsee ”typerys”, ”tollo”, ”idiootti”. Tämä tuskin kuitenkaan on etsimämme merkitys.

Raamatussa Nimrod on Nooan pojanpoika, suuri metsästäjä ja myyttinen hallitsija – Babylonin, Erekin, Akkadin ja Kalnean kuningas (1 Moos 10:8-9; 1 Aik 1:10).

Nimrodin maa on Assyria (Miika 5:5), jonka myyttinen perustaja oli Sargon. Mahdollisesti Nimrod viittaa häneen? Legendan mukaan Sargon pelastui lapsena kaislakorissa, joka oli laskettu virtaan ja vedenkantaja Akki adoptoi hänet. Ishtar-jumalatar lahjoitti hänelle Akkadin kuninkuuden (ANET 119). Samankaltainen kertomus on Mooseksen lapsuudesta.

Assyria ja Babylonia valtasivat myöhemmin (722 ja 587 eKr) Israelin ja Juudan sekä veivät niiden asukkaat pakkosiirtolaisuuteen. Babylonian kuningas Nebukadnessar hävitti Jerusalemin temppelin ja vei Daavidin kuningassuvun viimeisen kuninkaan Sidkian vankeuteen Babyloniin, missä hän kuoli.
_ _ _
Profeetta Miika ennustaa Betlehemistä: ”Sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija … Herra, hänen Jumalansa, antaa hänelle vallan ja kunnian. He saavat elää rauhassa, sillä hänen valtansa ulottuu maan ääriin saakka. Hän tuo rauhan.”

”Kun assyrialaiset tulevat maahamme, tunkeutuvat palatseihimme, me asetamme heitä vastaan seitsemän paimenta, kahdeksan kansanjohtajaa. He paimentavat Assyriaa miekalla, Nimrodin maata terävin asein. Rauhan hallitsija pelastaa meidät assyrialaisten käsistä, kun he hyökkäävät maahamme ja tunkeutuvat rajojemme yli.” (Miika 5:1-5).
_ _ _
Edward Elgarin Enigma-muunnelmaa nro IX Nimrod esitetään myös kuorosovituksena. Paras löytämäni tulkinta siitä on lauluyhteen VOCES8 esitys. Suosittelen kuuntelemaan sen You tubesta. Nimrodin sanat ovat Requiemin -sielunmessun osasta Lux aeterna – Ikuinen valo:

”Lux aeterna, luceat eis Domine.
Domine Lux aeterna, luceat eis
Cum, sanctis tuis in aeternum, quia pius es
Requiem aeternam dona eis Domine,
et lux perpetua luceat eis.”

”Loistakoon ikuinen valo heille, Herra,
Herra ikuinen valo loistakoon heille
sinun pyhiesi kanssa ikuisesti, sillä sinä olet hyvä.
Anna heille ikuinen lepo, Herra
ja loistakoon heille pysyvä valo.”

Betlehemissä syntynyt Daavidin Poika, Rauhan hallitsija, on sotaisaa Nimrodia voittoisampi ja tuo ikuisen valon häneen turvautuville.

  1. Väkisinkin tässä katsoo rinnasteisena sitä, että pohjoisen Piispamme synninpäästö ei ollut pätevä R.Y.n kesäseuroissa. Piispa kuitenkin kommentissaan toivoi samanlaista hengellisyyttä löytyvän myös toisista seurakunnista. Uskontoja, dokmeja ja oppeja on erilaisia, mutta Ihmisen pitää pystyä näkemään niiden taakse. Canterbyryn Arkkipiispa, Sir W. Temple on sanonut, On suuri erehdys luulla, että Jumalaa kiinnostaa yksinomaan tai edes pääasiallisesti uskonto. Kirkon tulisi ymmärtää tärkeimmäksi asiakseen sen, että Ihmiset voivat kehittyä sen opetuksen ja hengellisen ohjauksen alla niin, että Ihmisen oma Itseys on etusijalla. Tähän Itseyteen liittyy Jumalallista alkuperää oleva tarve ja lahja pyrkiä lähestymään Luojaa erilaisissa Inhimillisissä toimissa liittyivät ne sitten arkeen tai sunnuntain yhteiseen kokoontumiseen. Kyse ei siis ole palvontamenoista sinänsä, vaan Ihmisen vilpittömyydestä, ei muotomenojen ja uskontunnusten oikeasta ja tarkasta ulkoa toistamisesta, vaan Ihmisen sydämen halusta ylentää Itsensä sielussaan Jumalan puoleen. Tässä olisi sen asian ymmärtämisen paikka, miksi kirkkomme ei anna jäsenilleen sielun hoito-opetusta. Riippumatta uskonnon sisällöstä, ovat ne kaikki tuottaneet marttyyreitä, jotkut pienistä, jotkut suurista asioista johtuen, mutta on huomattava kaikissa tapauksissa olleen kyse uskonnosta, mikä on kaikille Ihmisille muodoistaan riippumatta yhteinen. Näin uskonnon nimelle ei saa laittaa liikaa painoa, mutta uskonnon profeetoille pitää. Oikea profeetta ohjaa hyvällä tavalla Ihmisen entusiasmia, osaa kiinnittää Ihmisen huomion oikeisiin ja tärkeisiin asioihin ja saa yhteisen ja jaetun kokemuksen kautta Ihmisen vakuuttuneeksi siitä, että tahto, halu ja henki ovat Hänen sielunsa lahjoja, mitä Hänen tulee elämässään kehittää. Tällä tavalla Ihminen voi paremmin huolehtia myös lähimmäisestään, joka monin eri tavoin voi olla estynyt. Näin olemme taas päässeet siihen, että viime kädessä kysymys on uskontomme sisällöstä ja tämän asian kirkkomme tulisi ottaa vakavasti.

  2. Asessori Juha Rauhalan mukaan ”– Tutkiminen pohjautuu siihen, että halutaan selvittää, ovatko kyseiset papit toimineet Suomen evankelisluterilaisessa lähetyshiippakunnassa papillisissa tehtävissä. ”
    Minua ihmetytti koko ajan se, että miksi meitä oikein syytetään epälojaalisuudesta, kun Oulun hiipakunnan tuomiokapituli on itse hyväksynyt luthersäätiön pappina toimimisen yhdelle papilleen huhtikuuhun 2014 asti, siis ajalle kun Lähetyshiippakunna perustamisesta oli jo kulunut yli vuosi! Kaikille oli tiedossa että Luthersäätiö on keskeisin tekiijä lähetyshiippakunnan syntymisessä.
    Näin maalikkologiikalla Oulun tuomiokapituli on ollut itse välillisesti hyväksymässä Lähetyshiippakunnan työssä toimimista tälle papille. Mikä on yhdelle luvallista täytyy olla yhdenvertaisesti toisellekin.
    Oikeastaan tuomioita voisi alkaa jakamaan vasta ajalta sen jälkeen kun tämän erään papin työmääräys vasta vajaa kuukausi sitten peruttiin. Mutta ensin pitäisi jonkin riippumattoman tahon selvittää Oulun hiippakunnan todellinen rooli Luther-säätiön työssä, että se voisi millään tavalla neutraalina toimijana käydä oikeutta näitä lähetsythiippakunnassa toimivia veljiä vastaan. Kaikki he ovat hienoja kristittyjä, pappeja ja ihmisiä, joilla on kaikki oikeudet saada rehti käsittely kirkon elimissä.
    Kokonaan toinen kysymys on sitten, mikä on hiippakunnan ja paikallisseurakunnan vastuu vanhauskoisista jäsenistään? Onko oikein ettei heille anneta laillisia puitteita jatkaa perinteisessä virkakäsityksessä omassa kirkossaan, joka hyväksyi ponnen ja joka on hyväksynyt ponnen teologian mukaisen toiminnan mm. luthersäätiön työn sen rakentaessaan jumalanpalvelusyhteisöverkostoja? Maallikkologiikka sanoisi jälleen että tietysti pitäisi hyväksyä kaikki vanhauskoiset tahot, jotka rakentavat jumalanpalvelusyhteisöverkostoja kirkossamme, sillä mikä on yhdelle luvallista se on toisellekin (jos yhdenvertaisuussäännös pätee evl kirkossa).
    Btw, kirkkomme pitäisi hyväksyä Lähetyshiippakunta yhdeksi hiippakunnakseen, joka kokoaisi perinteistä virkakäsitystä noudattavat jumalanpalvelusyhteisöt. Turussa toimiva kirkolliskokous voisi panna nyt asian alulle..

    • Sikäli kun julkisuuteen annatut tiedot pitävät paikkaansa, Juhana Pohjolan oikeutus toimia pappaina Suomen Luthersäätiössä perutiin vuonna 2010. Ilmeisesti virkamääräys on siis säilynyt jollakin toisella henkilöllä.

      Lähetyshiippakuntaa ei voida hyväksyä kirkkomme yhdeksi hiippakunnaksi siitä yksinkertaisesta syystä ettei lähetyshiippakunta hyväksy kirkkomme ykseyskäsitystä. Tämä on asia, joka vääjäämättä erottaa LHPK:n toiminnan esimerkiksi Sleyn jumalanpalvelusyhteisötoiminnasta.

      Palatakseen kirkkomme ykseyteen lähetyshiippakunna tulisi poissulkea keskuudestaan harhaoppisena sellainen opetus, joka rikkoo ehtoollisyhteyttä suhteessa kirkkomme paikalliseurakuntii ja lähetyshiippakunna piispan tulisi käyttää asiassa kaitsennallista ohjausta suhteessa yksittäisiin pastoreihin.

  3. Yleissivityksesäni on lähes kaiken musiikin katava auko,mitä suren. Siks i kommentoin vain nimeä Nimrodia,miestä jonka nimi viittaa paitsi kapinaan myös viisauteen ja valistuneisuuteen. Kannaltani olenaista on että Nimrod samaistettiin ’suureen metsästäjään’ Orioniin ja Orion Osirkseen ja tämä edelleen Siriukseen, joka oli Orionin metsästyskoira (Koiratähdistössä). Sirius myös Isikseen ja Isis Nimrodiin,jok aolisekä häne äitinsä S emiramis etä vai,monsa… Nimrod sai lapsen Horuksen/Mardukin,joka oli sama kuin Mars.
    taivaalista astronomista näytelmää. Nimi Nimrod ei sattumalta ala NUN kirjaimella
    kuten tekee sumerilaisessa pantheonissa nun-nin alkuiset nimet Nabu ,Nammu, Namtar, Nana, Nanaja, Nanna, Nanshe ,Nergal, Neti, Nidaba, Nin-agal, Ninazu, Ninhursag, Nin-ildu, Ninlil
    Nun kirjainon yhtaika sekä siittiön etä vaginan symboli ja merkiseekin verbinä synnyttää jalisääntyä. Sen lukuarvo 50 liittyy Siriukseen.
    Asiassa kannattaakin tutustua dogonnien perimätieteoon Nommoista ja Berossuksen kertomaan annunnakeista ja Oanneksesta.

  4. NIMROD IN KAUTTA S IRIUKSEEN; jatkuu:
    Nimen Moshe lukuarvo on 345. Luvun muodostavat n e pienimmät kokonaisluvut 3,4 ja 5,joilla saadaan pythagoralainen suorakulmainen kolmio. Eli jos kolmion kahden lyhemmän sivun neliöiden summa on yhtä kuin pisimmän sivun neliö, on kolmio suorakulmainen. Esimerkiksi 32+42=52, joten on olemassa suorakulmainen kolmio, jonka sivut ovat 3, 4 ja 5 yksikköä pitkät. Tällaisen kolmion sivujen neliöt ovat 9 16 ja 25 eli yhtensä 50. Kolmion kulmien asteluvut ovat 90, 53,13 ja 36,87. Kokonaislukuina 53 ja 37. Molemmat liittyvät mm. Jeesukseen,muta myös Koira tähdistön ’kuonoon,joka on melkoisen tarkasti ko kolmio.
    Luku 50 vastaa siis sana kala ja kirjainta NUN, joka oli Filon Aleksandrialaiselle pyhän kolmion ja maailmankaik-keuden ja elämän symboli. Kolmio, ja Kala Vesica-Pisciksenä ovat vulvan ja kirjainkuvana si-ittiösolun symboleja Kirjain NUN finaalikirjaimena edustaakin siis juuri pictogramminan siittiötä ja on hämmästyttävästi vanhassa hepreassa siittiön kanssa analo-ginen http://hashomerisrael2.com/index.php/tag/sperm/
    Tällainen kolmio symboloi antiikin astronomiassa mm. koiran päätä ja juuri koiran tähdistöstä sellainen löytyy, myös ko tähdistön Sirius ja se kaksi seuralaista voidaan kuvata kolmiossa ja yhden Siriusta kiertävän tähden kiertorata kestää juurikin 5o vuotta. Dog-onien heimon perimätiedossa ihmisen siemenen toivat amfibiojumalat Siriuksen järjestelmästä ja näillä oli juurikin nimike Nunna. Huomaa lukusuunnat Dog =koira ja God=jumala. https://www.google.com/search?q=Koira-t%C3%A4hdist%C3%B6&oq=Koira-t%C3%A4hdist%C3%B6&aqs=chrome..69i57j0i30.5639j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#imgrc=Ro-cmPGX8mbY5M

  5. Pekka

    Kiitos blogistasi

    Sekä musiikillinen paneutumisesi että syvällinen Vanhan testamentin tuntemuksesi pääsevät oikeuksiinsa tässä tekstissäsi.

    Samalla kertaa tuon esille kiitokset sinulle siitä ajasta, jonka käytit Kangasniemen seurakunnan palveluksessa. Oman toimintani Kangasniemellä ajoittui jo puolen vuosisadan taakse, vuosiin 1971-1975, mutta vieläkin saan sieltä terveisiä ihmisiltä, joita kohtasin tuona aikana.

    • Kiitos Matias! Moni muisteli Kangasniemellä Sinua. Jätit sinne hyvän jäljen, kuten myös Lapinjärvelle. Tapasin hiljan vainajan omaisia, jotka muistelivat sinua lämmöllä kastepappinaan.

Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Keski-Lahden seurakunnan vs. kirkkoherra 4.3.2024-30.8.2024. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.