Neljä evankeliumin kirjoittajaa

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kirjoittajista Johannes ja Matteus kuuluivat kahdentoista apostolin joukkoon, jotka olivat Jeesuksen mukana ennen Golgatalla tapahtumia ja Hänen ylösnousemuksen jälkeen neljäkymmentä päivää. Markus ja Luukas olivat myös Jeesuksen evankeliumin kirjoittajia. Apostoli Pietarin oppilas ja tulkki Markus ei ollut nähnyt Jeesusta, ei myöskään Paavalin mukana kulkenut Luukas.

Evankeliumin kirjoittajaa

Miksi Raamatussa on ainoastaan yksi evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta eikä neljää eri evankeliumia; miksi Raamatussa tarvitaan neljä eri evankeliumin todistajaa?

Miksi kaikki neljä evankeliumin kirjoittajaa ovat (tai ei ole) luetettavia? 

Mistä Jeesuksen evankeliumikirjasta sinä pidät eniten ja miksi; miksi on väärin ”syrjiä” jotain evankeliumikirjaa? 

Miksi evankeliumikirjat ovat vähän erilaisia, mutta yhdessä ne ovat täydellinen evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta? 

Miksi Jumala valinta monesti kohdistuu ihmisten silmissä vähempiarvoisiin, kuten Matteus publikaani, kalastaja Johannes ja seurakunnan vainoaja Paavali?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

    • Johanneksen tarkoittaman painotuksen tuolla kohtaa ilmaisee sitä suoraan edeltävä Joh. 3:18.: ”mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu”. Tuomio ei ole erikseen, vaan uskominen on kaikki, niin että tuomio näyttäytyy vain sen kääntöpuolena. Johannekselainen korostus, jos vertaa muihin evankeliumeihin.

  1. Ismo, kiitos erinomaisesta kommentista. Kaikki on pelkkää armoa ja Jumalan lahjaa. On hienoa, kun monet meistä on pyhässä kasteessa otettu jo pienenä vauvana Jumalan lapseksi. Pyhässä kasteessa olemme uudestisyntyneet. Pyhässä kasteessa Jumala on lahjoittanut meille Pyhän Hengen ja pelastavan uskon Jeesukseen Kristukseen.

    Jeesus sanoo: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Matt. 28:18-20)

  2. Juha Heinilä, tässä tuot esiin sen harhan: ”On hienoa, kun monet meistä on pyhässä kasteessa otettu jo pienenä vauvana Jumalan lapseksi. Pyhässä kasteessa olemme uudestisyntyneet. Pyhässä kasteessa Jumala on lahjoittanut meille Pyhän Hengen ja pelastavan uskon Jeesukseen Kristukseen.”

    Kirkastaako luterilaisten elämä Jeesusta niin kuin he joissa Pyhä Henki on??? Siis eikö kaikki luterilaiset ole kastettuja ja näin tuon lupauksen saaneita????

    Omasta elämästäni voin todistaa ettei tuo teidän kaste antanut noita lupauksia vaan vasta nöyrtyminen Jeesuksen edessä parannukseen ja evankeliumin uskominen ja kasteen ottaminen antoi Pyhän Hengen. En millään voi sanoa että elin aiemmin ihmisenä jossa oli Pyhä Henki sillä en kuullut Jeesusta, olinko poikkeus ja jäänyt näitä ”kasteen lupauksia” vaille, tekikö Jumala kohdallani poikkeuksen vai onko kaikki muutkin luterilaiset ilman Pyhää Henkeä????

    • Ari Pasanen, sinä voit kirkkoon kuulumattomana todistaa ties mitä. Sinun todistus kertoo ainoastaan sen, minkälainen sinä olet ei sen enempää. En usko, että saat täältä pasasen seurakuntaan jäseniä.

  3. Juha Heinilä, minut liitettiin vauvana luterilaiseen kirkkoon ja olen päässyt sen valheesta pois ja sitä tuon esille. Ei ylpeät ja omavanhurskaat kuule vaan nöyrille Jumala antaa armon, ylpeitä vastaan on HÄN.

    Vielä palatakseni Joh.3 niin on siis ihmisiä jotka rakastavat pimeyttä enemmän kuin valkeutta SILLÄ HEIDÄN TEKONSA OVAT PAHAT, eivät TULE VALKEUTEEN.

    • Jos puu tunnetaan hedelmistään, kuten Jeesus sanoi, mitä hyvää hedelmää olet Ari Pasanen näillä kommentoinneillasi tai muulla toiminnallasi saanut aikaiseksi?

    • Se, minkä yksi ihminen on luterilaisuudessa kokenut valheellisena, ei ole kaikkien kokemus. Ennen kaikkea, se ei merkitse, että luterilaisuus olisi kokonaan valheellista. Olisi nöyrempää kertoa oma tarinansa, joka johti hakemaan toista tulkintaa uskosta, kuin tuomita lapsuuden seurakuntayhteys täysin valheeksi.

  4. Sallikaa vielä tämä.

    Ari, kun lukee kirjoituksiasi, niin saa sen käsityksen, että mielestäsi kaikki menneet sukupolvet, jo nyt haudassa olevat, Suomalaiset ja maailmassa kaikki ne, jotka eivät tienneet, että lapsikaste ei ole riittävä, vaan heiltä puuttui kaikkein tärkein, eli uskossa otettu kaste.
    Onko nyt ymmärrettävä, että kaikki ne Kristityt, jotka ovat vuosisatojen saatossa kastaneet ja kasvattaneet lapsiansa uskossa ja ymmärryksessä, eivät olleetkaan Kristittyjä? Olivatko ilman henkeä, mutta kuitenkin rakastivat toisiaan kuten Jeesus oli heille käskyn antanut? Olivatko he osattomat uskosta, kun rakensivat Suomea ja sen yhteisen seurakunnan? Tuliko Kristinusko Suomeen vasta 1800 luvulla, kun ensimmäiset ”oikeat” kastajat tulivat Amerikasta Suomeen, Ruotsin kautta, levittäen oppinsa Länsi-Suomesta pitkin kaikkialle maahamme?

    Onko ymmärrettävä, että minäkin, joka olen Kristuksessa, Jumalan Pyhän Hengen ja Sanan kautta uskon saaneena, en ole saanut mitä olen saanut, koska uskon yhden Pyhän kasteen riittävän? Minut on myös kastettu Pyhällä Hengellä, puhun kielillä ja puhun ymmärryksellä. Eikö se ole Totta? Sinäkö turhennat niiden uskon, jotka ovat turvautuneet Jumalaan ja huutaneet avukseen Herraa hätänsä hetkellä?

    Voin sanoa Jumalan suomalla varmuudella, että kyllä nekin ovat Kristittyjä, jotka ovat lapsena Kristukseen kastettuja. Onhan kuitenkin niin, että kasteessa lasketaan kädet kastettavan päälle ja siinä Kristukseen Uskova, kastaa toisen ihmisen Kristukseen. Pyhä Henki asuu Sanassa ja Sanan kautta saadaan Usko ja ymmärrys.

    Joka siis on kastettu lapsena ja on saanut oppia Jeesuksesta ja Uskoo Evankeliumin, niin hänkö ei sinun mukaasi ole Kristitty?

    Mikä sen estää? Oletko sitä mieltä, että eivät olleet? Eikös se ole Jumalan tehtävä päättää kuka on oikea Kristitty ja kenelle Uskon antaa lahjaksi? Jos, joku Uskoo ja tunnustaa Jeesuksen Herraksi ja Vapahtajaksi, niin eikö se riitä sinulle? Muista, että Jumalan Henki tekee mitä tahtoo, vai etkö luota Jumalaan, että tuntee omansa ja Pelastaa lapsensa maailmasta?
    Hänen Voimansa on ilmeinen kaikissa lapsissaan sillä, uskovat vaikka eivät ole nähneet. Jumala ei kysy ihmiseltä lupaa, kun ottaa omat lapsensa huomaansa.

    Juuri niin Hän tekee ja saat olla varma, että moni vauvana kastetuista on kerran kirkkaudessa, jos Jumala niin haluaa.

    Ari saat myös rauhoittaa mielesi, sillä Jumala tuntee omansa, eikä kadota yhtäkään, joka pitää Hänen käskynsä, eli uskoo Jeesuksen Herrakseen ja Vapahtajakseen.

    Joka uskoo Jeesuksen kristuksen päälle, saa myös Hengen Hänen lupauksensa mukaan.
    Ari on hyvä, että olet huolissasi hedelmistä, mutta hedelmät ovat aina siellä missä uskotaan Jeesukseen ja rakastetaan lähimmäisiä ja pidetään kiinni Hänen Sanastaan.

    ”Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
    Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat.”
    Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.” Joh.7:37-38

    Pyhä Henki on vuodatettu maailmaan Kristuksen kautta, joka on Jumalan Sana. Kun, joku sen kuulee ja Uskoo ja avukseen huutaa Herraa ja näin tunnustaa Jeesuksen Herrakseen, Hän pelastuu, näin on sanottu ja luvattu.

    Onko kastettu ennen vai jälkeen, ei ratkaise, vaan se, että uskoo Evankeliumin.

    Moni on kastettu lapsena ja uskonut vasta aikuisena. Hän on Kristitty varmasti.

    Moni on uskonut Evankeliumin kuultuaan ja ottanut kasteen sen jälkeen. Hän on varmasti Kristitty.
    Pyhä Henki on maailmassa se Henki, joka Todistaa Jeesuksen Herraksi. Sitä ei voi liha todistaa, oli kastettu tai ei.

    Kuka voi huutaa avukseen Jumalaa, jos ei usko Jumalaan? Kuka voi uskoa, jollei ole kuullut Jumalan Pelastuksesta? Kuka voi kuulla, jollei julistajaa ole lähetetty? Sen tähden Herra lähetti meille Taivaasta Poikansa, Todistajan, joka on meille annettu, että uskoisimme ja pelastuisimme tulevalta Tuomiolta.

    Ensimmäisen maailman joka oli liha, Hän Pelasti Nooa kautta, joka sai Armon Jumalan silmissä ja niin kaikki minkä Nooa pelasti ”arkkiin” sai uuden elämän. Siinä oli meidänkin liha pelastettu, sillä jos Jumala ei olisi Pelastanut Nooa ja niitä jotka mukanaan olivat, ei ihmistä enää olisi. Sen tähden myös Jeesus sai lihan kasteen Johannekselta, että kaikki vanhurskaus täytettäisiin, koska kaikki liha, mikä pelastui Nooan arkissa, jäi tuosta kasteen haudasta osattomaksi. Sen tähden sanotaan, että veteen hukutetaan synnit.

    Johanneksen kaste otettiin syntien anteeksi saamiseksi, mutta jo kastaessaan ihmisiä Johannes tiesi, että on tuleva Hän, joka kastaa Hengellä ja tulella.
    Jumala hävitti silloisen maailman veden kautta, mutta nykyisen Hän hävittää tulella.

    Sen tähden Johannes Kastaja sanoo Jeesuksen kastavan meidät Hengellä ja tulella. Meidät, jotka uskomme, on kastettu myös Hengellä, että pelastuisimme tulevasta Tuomiosta.

    Kun meidät on kastettu Kristukseen, olemme saaneet Hengen esikoislahjan, sillä Jumala on Armosta pelastava iankaikkiseen elämään ne, jotka uskovat Jeesuksen Sanat. Kun olemme Kristuksessa, olemme Pelastuksessa.

    Tästä kaikesta voimme nähdä, että ihmisen käsin suorittama kaste ei ole se mikä merkitsee, vaan se minkä Jumala tekee Pyhän Henkensä kautta, joka annetaan, kun ihminen uskoo Jeesuksen Pelastavan Sanan. Kaste ei ole uskon kohde, vaan Jeesus, kasteen kautta Jeesukseen meidät siirretään pois siitä synnistä mikä kadottaa ihmisen.
    Kaste ja Usko yhdessä on annettu meille. Sanoohan Paavali:

    ”Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: ”Vanhurskas on elävä uskosta”.
    Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa, sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
    Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
    koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.” Room.1:17-21

    Vesi , Veri ja Henki todistavat samaa, sillä Jumala on se mikä kaiken vaikuttaa, kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. Jos joku ihminen voisi antaa uskon toiselle ihmiselle, niin se olisi tehty, mutta kun ei voi. Kasteen me taas voimme tehdä, siksi monet kastavat lapsensa ja opettavat heti pienestä pitäen lapsilleen sen tien josta Jeesus sanoo:

    ”Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
    Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
    Ja mihin minä menen-tien sinne te tiedätte.”

    Kun me kuulemme ja uskomme Sanansa, niin siinä on tehty Jumalan vanhurskaus.

    ”Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

    Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
    Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.
    Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

    Rauhan minä jätän teille: minun rauhani-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö. Joh.14:23-25

  5. Ismo Malinen, pitkästi kirjoitat, mutta vastaan nyt yhdeltä osalta kun kysyt edeltävistä sukupolvista.

    Jeesus Sanoo:”12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.” (Matt.11)

    Mitä oli se hyökkäys, eikö juuri ensinnäkin se että Johannes kastaja tapettiin ja Jeesus ristiinnaulittiin ja näiden jälkeen alkoi kristittyjen vainot, kuka oli tämän hyökkäyksen alkuunpanija, saatana ja hänen joukkonsa.

    Entä mitä tarkoittaa tämä ”tempaavat itselleen”, se on rooman valtakunnan ottama ns kristin usko eli saatana otti jumalan valtakunnan ns itselleen ja alkoiki vainojen sijasta julistaa omaa ”kristin uskoa” eli pakottamalla kaikki roomanvaltakunnan kansalaiset omaan ”kristin uskoonsa” joka perustuu valheelle ja osa sitä on juuri lapsikaste.

    Tämä näkyy selkeästi katolilaisen kirkon hallitseman maailman teoista, sodista ym……

    Entä tämä ns ”uskonpuhdistus” toiko se ”oikeaa” uskoa, ei, miksi, koska ei Luther luopunut ja nöyrtynyt entisestä omasta uskon perustuksesta vaan tälle pohjalle sanoitti vain ns uuden uskon, tämä näkyy selkeästi luterilaisten suorittamista vainoista ns ”uudestikastajia”kohtaan, saatana vihasi niitä jotka löysivät oikean uskon ja sai joukkonsa hyökkäämään heitä vastaan tappamalla heitä.

    Entä katolilaisten ja ns ”uskonpuhdistuksen uusien kirkkojen sodat, onko se todiste siitä rakkaudesta jonka Jeesus antaa????

    Siis kaikki nämä edellä olevat ovat perustaneet uskonsa lapsikasteeseen, miksi historia on niin verinen??????

    • Rooman kirkko on usein ollut valloittajien ja hallitsijoiden väkivaltaisia toimia vastaan. Lähetystyssä olleet papit ja munkit kritisoivat voimakkaasti Etelä-Amerikan riistäjiäkin. Toisin sanoen kirkko ei ole ilman muuta suostunut maallisen vallan tukijaksi ja välineeksi. Rooman kirkossa on ollut aitoa elävää kristillisyyttä silloinkin, kun sen johto on ollut moraalisesti rappeutunut.

  6. Apostoli Paavali puhuu jossain veljistään joilla on kiivaus Jumalan puoleen, mutta taito puuttuu. Kaikkein kovimmissa kannanotoissa tuntuisi olevan juuri tätä taidottomuutta. Minä olen lapsuudessani seurannut esikoislestadiolaisuutta ja edennyt sitten eri vaiheiden kautta yhteiskristilliseen porukkaan tekemään vankilatyötä.

    Kun olen saanut koulutusta esimerkiksi Jarmo Rauhalalata, niin olen saanut sellaisen käsityksen, että vankeja on samassa suhteessa mitä esiintyvyys on siviilissäkin. Ensimmäinen tutkintavanki, joka pyysi apua ahdistukseensa, hän sanoi olevansa lestadiolainen. Muutamia olen kohdannut, jotka ovat sanoneet olleensa uskossa ja käyneensä uskovien kasteellakin, mutta entistä uskoa en oikein osaa kunnioittaa. Eri asia kokonaan on se, että joku itkien kertoo olevansa luopion tiellä ja kyselee ottaisiko Isä vastaan uudelleen. Sitten olen kohdannut ikääntyneen naisen, joka halusi tulla uskoon ei kehunut eikä valitellut tauistastaan. Minusta tuntuu, ettei mikään toimi suojele ihmistä synnin tieltä. Sen tekee vain Jumalan armo, jonka ihminen ottaa vastaan ilman ehtoja omaan tarpeeseensa. Toisten syntien näkeminen ei auta yhtään, vaikka omakin näkökyky joskus terävöityy stllä alueella kovin tarkaksi.

  7. Oikein sanoo Martti. Ari oikaiset kovin helposti historiaa ja teet sulavia johtopäätöksiä. Juutalaiset vainosivat Kristittyjä ja Johannes kastajan pää vietiin naisen vallanhalun tähden.
    Maailma on pahan vallassa ja monessa myös Kristityt ovat eksyneet, mutta se, että tuomitset noin avoimesti veljiäsi ja siskojasi, niitä, jotka vakaasta sydämestä tunnustavat olevansa Kristittyjä ja pyrkivänsä hyvään maailmassa, sekä karttavat pahennusta parhaan kykynsä mukaan.
    Se, että heitä niin kovin tuomitset, ihmetyttää. Sen hedelmän kuitenkin sallit itsellesi.
    Et pidä Lutheria Kristittynä, etkä niitä lukuisia, jotka kautta vuosi tuhannen ovat kuljettaneet Evankeliumia eteenpäin.

    Muista että Kain oli se, jolle ei kelvannut Jumalan säätämä sovitus, vaan hän toi Jumalan eteen omat hedelmänsä sovittaakseen syntinsä.

    Kasteessa Kristitylle puetaan puhtaat valkeat vaatteet Jeesuksen veren tähden, eikä niitä ei voi pukea ihminen itse, vaan täysin alaston ja voimaton voidaan pukea, kuten pieni lapsi.
    Merkityksellisintä tässä on kuitenkin kuka se, kuka ne vaatteet pukee ihmisen päälle, Jumala vai ihminen.
    Kristillisessä kasteessa Jumala pukee lapsen Kristukseen, Uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala.

    • Mitä tarkoitat ilmaisulla: ”Rooman valtakunnan uskonnoksi tulo”? Tulkitsen sen niin, että viittaat kristinuskon tulemiseen Rooman valtionuskonnoksi vuonna 390. (Toinen mahdollinen tapa ymmärtää olisi, että Rooman valtakunta olisi tullut uskonnoksi. Ehkä roomalaisten keisarinpalvontaa voisi näinkin tulkita.) Jonkinlaisena raamatullisena mallina kristilliselle valtiolle voisi pitää Jahve-uskon asemaa Israelin ja Juudan valtakunnissa. (Sen saatannallisuudelle ei taida löytyä pienintäkään perustetta.) Uskoon ei ketään voitane pakottaa, mutta uskontoon voi. Maallisen hallitsijan kannalta valtiokirkko on varmaankin yhteiskuntaa yhtenäistävä ja rauhoittava tekijä. Yhteiskuntarauha taitaa olla Jumalankin tahdon mukaista. On toki toinen asia, jos valtiokirkko ylläpitää valta-asemaansa pelon ja väkivallan keinoin. Siitähän on valitettavasti esimerkkejä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.