Näistä syistä sinäkin voit luottaa Raamatun sanaan (1.osa)

 

Se on laulettava, se on itkettävä, se on Raamattu! (Marc Chagall)

Se on rukoiltava, se on elettävä, se on elämän käsikirja! (Risto Santala)

A. Raamattu on maailman luetuin kirja, mutta silti se jaksaa yhä puhutella lukemattomia ihmisiä.

Et löydä Raamatusta jumaluusopin systemaattista esitystä. Löydät erilaisten ja eri aikakausilta koottujen kirjojen kirjaston… ja kuitenkin miljoonat ihmiset tavoittavat Raamatusta sen punaisen langan. Raamattua on mielenkiintoista tutkia. – Samalla Raamattu tutkii lukijaansa. Se haastaa sinut muodostamaan suhteesi sen sivuilla itsensä ilmoittavaan Jumalaan. Oletko hänen suhteensa kieltäjä (Matt.26:69-74), epäilijä (Joh.20:25), kapinallinen (Luuk.23:18-19) vai häntä pakenemassa ensimmäisten ihmisten (1Moos.3:8-10) tai Joonan tavoin (Joona 1:1-10)? Vai onko sinut löydetty niin kuin kadonnut lammas (Luuk.15:3-7) tai puuhun kiivennyt pikkumies (Luuk.19:1-9)?

B. Raamatun sanoma on kestävä ja muuttumaton.

Jeesus sanoo: ”Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.”(Matt.24:35)

Koko maailma hämmästyksestä, kun vuonna 1948 eräästä luolasta löydettiin noin 2000 vuotta sitten vanhoja Raamatun tekstejä. Jumalan sana oli säilynyt käytännössä muuttumattomana. Se on historiallisesti mahdollinen maailma.

Israelin Exoduksesta kertova osa Raamattua tallentaa tutkitusti aitoja historiallisia paikkoja ja paikannimiä. Daavidin dynastian olemassaolo on dokumentoitu ja jopa Nooan arkki on osoittautunut merikelpoiseksi, toisin kuin Gilgamesh-eepoksen vastine, joka pyörii myrskyssä ympyrää. Samoin myös Raamattu on merikelpoinen pelastussanoma ihmiskunnan myrskyissä.

C. Raamattu on osoittautunut haasteet kestäväksi.

Keväällä 1993 uutisoitiin Suomessakin väite, jonka mukaan kuningas Daavid on mielikuvituksen tuotetta. – Yllättäen jo saman vuoden kesällä löydettiin piirtokirjoitus, joka kumosi epäilijöiden väitteet. Samoin on epäilty esim. Luukkaan tekstien, erityisesti Apostolien tekojen, autenttisuutta. Niitä on pidetty myöhempinä sepitelminä. – Antiikin tutkija Colin Hemer on kuitenkin osoittanut, että Luukas kuvaa monimuotoista ajanhistoriaa hämmästyttävällä tarkkuudella. Historian ja arkeologian keinoin hän tunnistaa jopa 84 yksityiskohtaa. Luukkaan tarkkuus on mahdollista vain silminnäkijätodistajien kautta.

”Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua”. (Ps.12:7)

D. Raamattu on Jumalan ilmoitus itsestään.

Ihmisinä me olemme uskonnollisia olentoja. Uskonnot eivät hävinneet maailmasta, vaikka valistuksen ajan huumassa niin ennustettiin tapahtuvan. Tuolloin ihminen nosti itsensä kaiken tiedon mittatikuksi. Sittemmin uskonnottomuus on tuottanut monia pettymyksiä. Ateismi ei ole kuitenkaan kummoinen vaihtoehto. Se jättää ihmiskunnan itsekkyyden ja pahuuden suhteen täysin yksin.

Kristitty ei silti ihannoi uskonnollisuutta yleisessä mielessä. Primitiivinen uskonnollisuus on sokeaa. Luonnonuskonnoissa jumalolennot reagoivat yhtä mielivaltaisesti kuin muuttuvat sääolosuhteet. Kauniilla ilmalla jumala on lempeä ja myrskyssä vihainen. Tällainen jumala jää monimieliseksi.

Kristinuskossa Jumala avaa itse keskusteluyhteyden ja tekee itsensä tunnetuksi sanassaan. Raamattu on persoonallisen Jumalan ilmoitus itsestään.

Jeesus sanoo: Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. (Matt.11:28)

E. Raamattu on ymmärrettävää puhetta.

Alussa loi Jumala taivaan ja maan. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. Ja Jumala sanoi: ”Tulkoon valkeus.” Ja valkeus tuli. (1Moos.1:1-3)

Raamattu on ymmärrettävää puhetta. Sen lukeminen ei edellytä erityistä koulutusta, vaan kaikki ihmiset kaikista kulttuureista oivaltavat sen pääsanoman.

Meteorologi kuvaa auringon nousuja ja laskuja. Hän puhuu ikään kuin maa olisi kaiken keskus. Näin hänen puheensa on ymmärrettävää. – Raamatussa kaiken keskus ei ole maapallo, vaan Hän, joka loi kaiken. Kaiken keskuksessa on Jumala, jolla on langat käsissään niin luomistyön prosesseissa kuin ihmiskunnan historiassa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Olet ehkä lukenut viime viikkoina useamman lyhyen kristinuskon perusasioita käsittelevän blogini. Kesäkiireiden aikana ei ehdi kirjoittamaan kommenttilaatikkoja sisältäviä blogeja kuin harvoin. – Toivon silti myös näiden ajastimen kautta luettavaksi ilmestyvien kesäblogien herättävän ajatuksia, ja ennen kaikkea uskoa ja luottamusta Raamatun sanan kautta itsensä ilmoittavaan rakastavaan Jumalaan.

    Kiitän lukijoitani kaikesta myönteisestä palautteesta ja rohkaisusta, jota olen saanut viime aikoina osakseni runsain määrin.

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.